Kyllä maalaiset on yksikertaisia törppöjä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopen kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Luojan kiitos en asukaan. Kerroppa miksi ihmeessä ihmisillä on vimma rakentaa talonsa ihan naapurin ikkunan alle? Vielä tähän päivään mennessä en ole kuullut hyvää syytä. Ja kyllä mielelläni muuttaisin maalle, pois kaupungista, mutta se ei taida vielä olla ajankohtaista.

Samaa voisi kysyä mikä vimma on rakentaa talonsa 10 km päähän lähimmästä naapurista? Epäsosiaalisuusko sen aiheuttaa?

Me olemme puolisoni kanssa aika epäsosoiaalisia ja nyt on mukavaa, kun muutimme viime vuonna maalle, meren rantaan. Mieluummin kuuntelemme luonnon omia ääniä kuin kaupunkien melua. Ja kerrostalokopperot ahdistavat ahtaudellaan.

Minusta kaupungin äänet ovat rauhoittavia. Sitä tietää olevansa elossa kun kuulee kesäaamuisin katujyrän äänen.
Niin, olisihan se varmasti pelottava kokemus, kun kuulisi omat ajatuksensa. Meren ääniin on hyvä nukahtaa ja herätä.

Olet erilainen ku minä, mutta sinun elämäntapa ei ole ainoa oikea. Me tultiin purjehtimasta ja mökiltä. 2 päivää me sitä kestettiin. Kolme on maksimisuoritus. Sitten haluaa jo pois sieltä kuuluisasta rauhasta.

En mä sitä ainoaksi oikeaksi väitäkään. Olen 10 vuotta asunut kaupungin ydinkeskustassa ja en enää ikinä aio palata sinne betonikuutioiden keskelle. Kuinka mukavaa onkaan vaikka talvella saunomisen yhteydessä istua ulkona jäähdyttelemässä ja nähdä linnunrata yläpuolellaan. Tai kesäiltana kuunnella aaltojen hiljentyvän yöksi. Aamulla herätä kun aurinko nousee meren ylle.
Mikä luonnon "hiljaisuudessa" on niin pelottavaa, että kolme päivää on maksimisuoritus?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sanoisin mieluummin niin että varsinkin kesällä maalla on paljon enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Mieluummin menen vanhempieni luokse maalle käymään kun appivanhempien luokse omakotitaloalueelle missä kaikki puhe kuuluu naapuriin ja mitään rauhaa ei ole. Älytöntä että joku edes haluaa asua niin.

Me ihmiset arvostamme kovin eri asioita. Minä en kestä paikassa, jossa en voi kävellä kauppaan. Vanhempani eivät tajua, että lähdemme mökille ruotsiin, vuokramökkiin pieneen kaupunkiin 200 metriä kauppaan, 150 metriä rantaan ja naapurit lähellä. Se on minun paratiisini, helppoa elämää lasten kanssa. Olisivat antaneet mökkinsä lainaan, siellä 20 kilometriä kauppaan, ranta toki vieressä. Mutta mulle se ei ole elämää, mun elämä on siellä missä tapahtuu. Niin kesällä kuin talvellakin!

Off topic, minne päin ruotsia lähdette? :)

Sehän on vaan hyvä, että ihmiset tykkäävät erilaisista asioista ja näin ollen myös erilaisista asuinpaikoista. Olisihan se nyt ihan älytöntä, että koko popula olisi tunkemassa kaupunkeihin tai sitten maalle.

Mutta se taas on järjen köyhyyttä, että väittää asuinpaikan määrittävän jonkun henkilön älykkyyden/tyhmyyden...

Sanoisin mieluummin niin että varsinkin kesällä maalla on paljon enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Mieluummin menen vanhempieni luokse maalle käymään kun appivanhempien luokse omakotitaloalueelle missä kaikki puhe kuuluu naapuriin ja mitään rauhaa ei ole. Älytöntä että joku edes haluaa asua niin.

Onneksi et asu täällä vinkumassa. Olet kouluesimerkki vinkuvasta landepaukusta. =) "haluan maaseuden rauhaan vinkumaan jostain muusta"

Luojan kiitos en asukaan. Kerroppa miksi ihmeessä ihmisillä on vimma rakentaa talonsa ihan naapurin ikkunan alle? Vielä tähän päivään mennessä en ole kuullut hyvää syytä. Ja kyllä mielelläni muuttaisin maalle, pois kaupungista, mutta se ei taida vielä olla ajankohtaista.

Niin tiedätkös, minusta naapuritalot ja koko katu on kaunis ja viihtyisä. Ihana katsella miten toiset ovat laittaneet pihojaan. Ne naapurit tuovat myös turvallisuuden tunnetta. Me ihmiset olemme tosiaan erilaisia, minä en kaipaa isoa lääniä ympärilleni, pieni piha hoidettavakseni riittää, niin minulle jää aikaa niihin minulle tärkeisiin asioihin.

Silti en todellakaan pidä maalaisia juntteina tai kaupunkilaisia fiksuina. Sellainen yleistäminen on todella naivia. Minua ei ikipäivänä saisi muuttamaan maalle.

Tämä osui nappiin.

Me ihmiset arvostamme kovin eri asioita. Minä en kestä paikassa, jossa en voi kävellä kauppaan. Vanhempani eivät tajua, että lähdemme mökille ruotsiin, vuokramökkiin pieneen kaupunkiin 200 metriä kauppaan, 150 metriä rantaan ja naapurit lähellä. Se on minun paratiisini, helppoa elämää lasten kanssa. Olisivat antaneet mökkinsä lainaan, siellä 20 kilometriä kauppaan, ranta toki vieressä. Mutta mulle se ei ole elämää, mun elämä on siellä missä tapahtuu. Niin kesällä kuin talvellakin!

Off topic, minne päin ruotsia lähdette? :)

Mennään Öölantiin, Borgholmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ootte te kanssa:
Sehän on vaan hyvä, että ihmiset tykkäävät erilaisista asioista ja näin ollen myös erilaisista asuinpaikoista. Olisihan se nyt ihan älytöntä, että koko popula olisi tunkemassa kaupunkeihin tai sitten maalle.

Mutta se taas on järjen köyhyyttä, että väittää asuinpaikan määrittävän jonkun henkilön älykkyyden/tyhmyyden...

No näinpä :)
Tyhmät maalaiset sentään osaa viljellä maata et saatte te fiksut kaupunkilaiset ees jotain syödäksenne :D

Me asumme unelmapaikallamme. Rintsikka lähellä keskustaa. Pihahommia ei juuri ole, kun ei niistä välitetä. Asfalttia, kiveä, patioita, vähän nurmea ja helppoja kasveja. KAIKKI on lähellä ja autoa ei juuri tarvi. Lapset kulkee harrastuksissaan pyörillä, uimahalli on kulman takana, palvelut ympärillä. Kolmesta alakoulusta valittiin meillä sopivin vaihtoehto.

Maalle? No in hell. Tätä en muuttaisi, tämä on juuri hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:

Tyhmät maalaiset sentään osaa viljellä maata et saatte te fiksut kaupunkilaiset ees jotain syödäksenne :D

Ja toi vika lause oli pakko kirjoittaa ?

Aika ot, mutta pääasiassa se sapuska tulee ulkomailta eikä suinkaan suomalaisilta viljelijöiltä. :)

Tottakai oli pakko.
Ihan yhtälailla mä voin alkaa väittää et kaupunkilaiset on tyhmiä kun ne ei osaa viljellä maata tms. Tosin en mä sitä mieltä ole, mutta kärjistinpä nyt kuitenkin.

Samaa voisi kysyä mikä vimma on rakentaa talonsa 10 km päähän lähimmästä naapurista? Epäsosiaalisuusko sen aiheuttaa?

Me olemme puolisoni kanssa aika epäsosoiaalisia ja nyt on mukavaa, kun muutimme viime vuonna maalle, meren rantaan. Mieluummin kuuntelemme luonnon omia ääniä kuin kaupunkien melua. Ja kerrostalokopperot ahdistavat ahtaudellaan.

Minusta kaupungin äänet ovat rauhoittavia. Sitä tietää olevansa elossa kun kuulee kesäaamuisin katujyrän äänen.
Niin, olisihan se varmasti pelottava kokemus, kun kuulisi omat ajatuksensa. Meren ääniin on hyvä nukahtaa ja herätä.

Olet erilainen ku minä, mutta sinun elämäntapa ei ole ainoa oikea. Me tultiin purjehtimasta ja mökiltä. 2 päivää me sitä kestettiin. Kolme on maksimisuoritus. Sitten haluaa jo pois sieltä kuuluisasta rauhasta.

En mä sitä ainoaksi oikeaksi väitäkään. Olen 10 vuotta asunut kaupungin ydinkeskustassa ja en enää ikinä aio palata sinne betonikuutioiden keskelle. Kuinka mukavaa onkaan vaikka talvella saunomisen yhteydessä istua ulkona jäähdyttelemässä ja nähdä linnunrata yläpuolellaan. Tai kesäiltana kuunnella aaltojen hiljentyvän yöksi. Aamulla herätä kun aurinko nousee meren ylle.
Mikä luonnon "hiljaisuudessa" on niin pelottavaa, että kolme päivää on maksimisuoritus?

Pelottavaa???????? Ei mikään. En tajua. En viihdy maalla. Piipahdan vain. Pelkään tosi harvoja asoita. Hiljaisuus ei ole pelottavaa, tylsää ehkäpä. Halusin kotiin.

Hiljaisuudesta tiedän aika paljon, olenhan vetänyt hiljaisuuden retriitti- kurssejakin. Se ei ole minun juttu, vaikka sen osaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Outi:

Aika ot, mutta pääasiassa se sapuska tulee ulkomailta eikä suinkaan suomalaisilta viljelijöiltä. :)

Vois itku tulla jos Suomesta lakkautettaisiin kaikki maanviljelys ja lihan tuotanto.

Eiköhän tämäkin ole jokaisen oma asia miten haluaa asua. Ei jokainen halua kehäkolmosen sisälle asumaan! Mutta ihmeellisesti sieltäkin sitten raahannutaan tänne landelle jussina ja talvella..??

Me asumme unelmapaikallamme. Rintsikka lähellä keskustaa. Pihahommia ei juuri ole, kun ei niistä välitetä. Asfalttia, kiveä, patioita, vähän nurmea ja helppoja kasveja. KAIKKI on lähellä ja autoa ei juuri tarvi. Lapset kulkee harrastuksissaan pyörillä, uimahalli on kulman takana, palvelut ympärillä. Kolmesta alakoulusta valittiin meillä sopivin vaihtoehto.

Minä taas unelmoin siitä isosta pihasta ja suuresta talosta taajaman ulkopuolella. Ei ole pakko lähteä korpeen, asutus hervenee melko lailla kun lähtee taajamasta. Pari kolme hehtaaria omaa maata niin pysyy naapurit riittävän kaukana. Tässä rivarialueella inhottaa ulkoilla taaperon kanssa kun koko ajan täytyy kieltää "ei saa mennä sinne kun se on naapurin piha, ei saa koskea naapurin autoon, ei saa mennä autotielle".

Minusta maalla tai kaupungissa asumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kiinnostaako oman lapsen ja lastenlasten elämä. Toisia kiinnostaa, toisia ei, ihan sama missä asuu.
En tajua, miksi pitää yleistää tuolla lailla ja vetää tuohon asuinpaikka mukaan.

Mä olen sun kanssa täysin samaa mieltä. Ap ja muut maalaisia/kaupunkilaisia mollaavat vain nolaavat itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja lopen kyllästynyt:
Olen nyt kuunnellut muutamien ystävieni valitusta maalla asuvista vanhemmista/appivanhemmista. Kokemusta myös omista appivanhemmista.

Ikinä eivät "ehdi" kylään ja silloin harvoin kun tulevat, alkaa kotiinlähtö puolen tunnin sisällä saapumisesta :o
Pitää kuulema ehtiä kauppaan, saunaan ja herra ties mihin kotkotuksiin. Ihmiset, joilla ei ole muuta kuin aikaa, valittavat kiirettä! Siellä landella olla pönöttävät 24/7, saunominenkin on joku pyhä rituaali josta ei voi päiväksikään luopua. Mutta kait se niin on, ettei siellä juuri muita virikkeitä ole... Ja aina pitäisi lasten ja lastenlasten tulla heille, he eivät jostain syystä innostu kyläilystä toisinpäin. Joo, onhan se kahden aikuisen huomattavasti hankalampaa matkustaa kuin lapsiperheen :whistle:

Omat vanhempani asuvat kaupungissa ja ovat vielä työelämässä. Siitä huolimatta heillä on aikaa ja HALUA tulla meitä tapaamaan eikä kiirehtiä kotiin jollain naurettavalla tekosyyllä. Ajattelevat muitakin kuin itseään.

Tätä minäkään en tajua. Omat appivanhemmat asuvat kanssa maalla (toisaalta, jos asuisi kaupungissa, tulisivatko/ehtisikö/viitsisikö sittenkään?)

Huvittavinta on, että käyttävät tekosyynä kun matkustaminen vie niiiiiiiiiiiiiiiin paljon aikaa ...

Vois itku tulla jos Suomesta lakkautettaisiin kaikki maanviljelys ja lihan tuotanto.

Niin taitaa nämä jotkut luulla että maito tulee suurimmaksi osaksi ulkomailta.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Minä taas unelmoin siitä isosta pihasta ja suuresta talosta taajaman ulkopuolella. Ei ole pakko lähteä korpeen, asutus hervenee melko lailla kun lähtee taajamasta. Pari kolme hehtaaria omaa maata niin pysyy naapurit riittävän kaukana. Tässä rivarialueella inhottaa ulkoilla taaperon kanssa kun koko ajan täytyy kieltää "ei saa mennä sinne kun se on naapurin piha, ei saa koskea naapurin autoon, ei saa mennä autotielle".

Unelmoi vaan. Toivotaan, että se toteutuu. =) Me unelmoitiin tästä kauan ja saatiin muutama vuosi sitten toteutettua. Pihaa on noin 1500 neliötä. Mahtuu just kaikki, mitä me tarvitaan. Lisämäärä olisi meille rasite.

Jännä, miten erilaisia haaveet on. En lähtisi haja-asutusalueelle just noiden kulkemisten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Muska:

Kai tekin muuta syötte kun hörpitte pelkästään maitoa?

Vaikka kesä, ja olettaisin että satoaika, niin silti saa ostaa ulkomaalaisia tomaatteja ja kurkkuja, kun suomalaista ei ole. :(

En suinkaan vähättele, mutta sama kun tuohon alkuperäiseen heittäisi että "no onneksi ne kaupunkilaiset rekkoinensa on niitä maalta tulevia eriä roudaamassa". tms.

Me ostetaan ruotsalaista maitoa. 0.75 euroa/litra.

Tottakai oli pakko.
Ihan yhtälailla mä voin alkaa väittää et kaupunkilaiset on tyhmiä kun ne ei osaa viljellä maata tms. Tosin en mä sitä mieltä ole, mutta kärjistinpä nyt kuitenkin.

No joo, mä vaan ihmettelen, että pitää mennä tolle tasolle keskustelussa, kun ensin myöntelee, ja sit kirjoittaakin jotain ihan muuta.

Mulle älykkyys on ihan jotain muuta kuin asuinpaikka!

Mä en kuvittele mitään, valitsen kaupasta sen suomalaisen maidon, ja pyrin muutenkin ostamaan suomalaista, myös silloin, kun ulkomaisen kurkun tai tomaatin saisi halvemmalla. Musta on tärkeää, että myös maalla on mahdollista elää. Ja luontokin kiittää, kun ei niitä elintarvikkeita tarvitse kuskata pitkiä matkoja.

Ei kaikki maalaiset viljele peltoja tai pidä karjaa! (ei kukaan tuntemani maalla asuva)
Kyllä minä arvostan sitäkin työtä, mutta joku saunan lämmitys jos menee lasten edelle niin ohhohhoh :o

Mä en kuvittele mitään, valitsen kaupasta sen suomalaisen maidon, ja pyrin muutenkin ostamaan suomalaista, myös silloin, kun ulkomaisen kurkun tai tomaatin saisi halvemmalla. Musta on tärkeää, että myös maalla on mahdollista elää. Ja luontokin kiittää, kun ei niitä elintarvikkeita tarvitse kuskata pitkiä matkoja.

Ei se luontokaan kyllä kiitä keskitalvella kun ulkona on -30 astetta pakkasta ja maajussit yrittävät kasvattaa keinotekoisissa olosuhteissa kotimaisia tomaatteja.

Yhteistyössä