Kyllä kaupunki taas säästää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllä on nerokasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllä on nerokasta

Vieras
Kotikaupungistani poistetaan kuntalisä vuoden alusta säästösyihin vedoten.Sillä kuulemma säästetään miljoona euroa.no,nyt kymmenet lapset jonottaa päiväkotipaikkoja vuoden alusta kun vanhemmilla ei oo enää varaa hoitaa kotona kuntalisän poistumisen takia.Moneen päiväkotiin on jopa 80 lasta jonossa ja nyt kaupunki joutuu perustaa uusia päiväkoteja ja ryhmiksiä saadakseen ruuhkan hellittämään.Oon tässä miettiny,että kukahan neropatti kuvitteli,että säästöä syntyis kuntalisä pois jättämällä.Eikö päiväkotien perustaminen ja ylipäätään lapsen päivähoito maksa kunnalle paljon paljon enemmän kuin parin kolmensadan euron kuntalisä????

seinäjokea koskee tämä kirjoitus.Mutta olen kuullut että muuallakin on tehty samanlaisia päätöksiä.Toki joskus lapsen on parempi olla päiväkodissa,mutta omassa ystäväpiirissäni on kymmenittäin ihmisiä jotka nyt laittavat lapsensa vuoden alusta päiväkotiin ja tästä syystä on syntynyt hirveä ryysis ja kaupunki joutuu perustaa uusia päivähoitoryhmiä.ei kuulosta kovin halvalta touhulta verrattuna kuntalisän maksamiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
300?:n kuntalisä! :o No johan on korkee... Ois kyl ollu ideaa vähän laskea, mut toi pois jättäminen on kyl älytön ratkasu.

300e on vähän jos vertaat siihen mitä maksaa päivähoitopaikka lasta kohti.Kun meidän lapset oli kotihoidossa niin se maksoi kunnalle sen 300e/kk.Nyt kun ne on vuoropäiväkodissa niin se maksaa kunnalle 2000e/kk.Yksinkertaisella matematiikalla näkee kumpi on kalliimpaa kunnalle.Jos 10 perhettä on saanu sen 300e/kk niin se on kunnalle 3000e/kk.nyt laittavat kukin kaksi lastaan hoitoon niin se maksaa kunnalle 20 000e/kk sen lisäksi,että siinä on muitaki sivukuluja kunnalle.Tosi halpaa joo.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps:
Ihan oikea säästökohde kunnanpäättäjiltä. Kaikki turhat tuet vaan armotta alas.

onko sun lapses sitte päiväkodissa?ootko aatellu,että kunta tukee aikalailla lastes päivähoitoa.jos ite maksaisi todelliset kustannukset,niin sulle tulis lasta kohti sellanen tuhannen euron lasku joka kuukausi.mitäs jos tämäkin tuki otettais pois,sittenhän kunta vasta säästäiski.moni ei tajua,että ei sitä päivähoitopaikkaa sais sillä vanhempien maksamalla hoitomaksulla jos kaikki todelliset kustannukset huomioitais.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
lopetettais koko kotihoiddontuki. Sit tulis päiväkoteja lisää ja työllistetään päiväkotiin ihmisiä

pikku lisäyksenä että ap:n lapsethan on siinä iässä, että kotihoidontuki ei koske enää millään lailla heitin perhettä......

Alkuperäinen kirjoittaja järki se on mikä jyllää:
lopetettais koko kotihoiddontuki. Sit tulis päiväkoteja lisää ja työllistetään päiväkotiin ihmisiä

pikku lisäyksenä että ap:n lapsethan on siinä iässä, että kotihoidontuki ei koske enää millään lailla heitin perhettä......

mielipiteeni oli sama jo silloin kun lapset oli pieniä, ne jotka haluaa lapsiensa kanssa kotoan vuoositolkulla ollam, voivat olla ilman tukia niinkuin äidit ja isoäidit aikoinaan

mielipiteeni oli sama jo silloin kun lapset oli pieniä, ne jotka haluaa lapsiensa kanssa kotoan vuoositolkulla ollam, voivat olla ilman tukia niinkuin äidit ja isoäidit aikoinaan

ne ongelmat ratkaistaisiin...

Ois aika hankalaa munkin elo ollu jos mitään tukia ei ois saanu ku poika oli pieni.Tarhaan eivät ota alle 10kk joten oisin sit ollu 10kk kotona lasta hoitamassa pelkän lapsilisän ja elareiden turvin..Tai eihän sit ois tarttenu kotona kyl olla ku ei ois noilla rahoilla vuokraa kodista maksettu...

Mun mielestäni kuntalisän pitäs olla joku Suomi-lisä ja sitä pitäs sitten saada kaikkien. Ei paljon(ikävä kyllä,anteeksi) sympatioita herää näistä alotuksista joissa valitetaan kuntalisän poistumisesta/pienentymisestä. Tässä kunnassa kun ei moista ole edes ollut.
Että hyvin pärjää ilmankin :whistle: :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
[Ois aika hankalaa munkin elo ollu jos mitään tukia ei ois saanu ku poika oli pieni.Tarhaan eivät ota alle 10kk joten oisin sit ollu 10kk kotona lasta hoitamassa pelkän lapsilisän ja elareiden turvin..Tai eihän sit ois tarttenu kotona kyl olla ku ei ois noilla rahoilla vuokraa kodista maksettu...

Nythän oli kyse vain kuntalisästä, käsittääkseni. Kai sä nyt äitiyspäivärahan olet saanu niiden lapsilisien päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Mun mielestäni kuntalisän pitäs olla joku Suomi-lisä ja sitä pitäs sitten saada kaikkien. Ei paljon(ikävä kyllä,anteeksi) sympatioita herää näistä alotuksista joissa valitetaan kuntalisän poistumisesta/pienentymisestä. Tässä kunnassa kun ei moista ole edes ollut.
Että hyvin pärjää ilmankin :whistle: :saint:

Täysi peesi tälle. Joko kaikille tai ei kenellekään.

Minä taas en tajua näitä "eipä meillä sellaisia ole"-tyyppejä. :( Kaikilta pitäisi ottaa etuus pois, jos osa ei saa? Logiikka?? Miksi teette lapsia kunnassa, jossa ei saa kuntalisää, jos se kerran on teille noin tärkeä juttu (edes siltä kannalta siis että sitä nykyään saavat eivät saisi sitä jatkossa, teidän mukaanne)??

Alkuperäinen kirjoittaja anonn:
Minä taas en tajua näitä "eipä meillä sellaisia ole"-tyyppejä. :( Kaikilta pitäisi ottaa etuus pois, jos osa ei saa? Logiikka?? Miksi teette lapsia kunnassa, jossa ei saa kuntalisää, jos se kerran on teille noin tärkeä juttu (edes siltä kannalta siis että sitä nykyään saavat eivät saisi sitä jatkossa, teidän mukaanne)??

Samahan se on sitten kysyä, miksi jotkut tekee lapsia sellasessa kunnassa jossa sitä saa, mutta se voidaan sitten kuitenkin poistaa? Eikai kukaan asuinpakkaansa/kotikaupunkiaan vaihda jonkun lisän tähden, mutta tasa-arvoa perään tässä, me kuitenkin tehdään sama työ!

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[Ois aika hankalaa munkin elo ollu jos mitään tukia ei ois saanu ku poika oli pieni.Tarhaan eivät ota alle 10kk joten oisin sit ollu 10kk kotona lasta hoitamassa pelkän lapsilisän ja elareiden turvin..Tai eihän sit ois tarttenu kotona kyl olla ku ei ois noilla rahoilla vuokraa kodista maksettu...

Nythän oli kyse vain kuntalisästä, käsittääkseni. Kai sä nyt äitiyspäivärahan olet saanu niiden lapsilisien päälle.

Tuossa viimeisessä Metsolan viestissä puhuttiin yleisesti kaikkien tukien tarpeettomuudesta ja mä luen äippärahat tukiin.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
300?:n kuntalisä! :o No johan on korkee... Ois kyl ollu ideaa vähän laskea, mut toi pois jättäminen on kyl älytön ratkasu.

300e on vähän jos vertaat siihen mitä maksaa päivähoitopaikka lasta kohti.Kun meidän lapset oli kotihoidossa niin se maksoi kunnalle sen 300e/kk.Nyt kun ne on vuoropäiväkodissa niin se maksaa kunnalle 2000e/kk.Yksinkertaisella matematiikalla näkee kumpi on kalliimpaa kunnalle.Jos 10 perhettä on saanu sen 300e/kk niin se on kunnalle 3000e/kk.nyt laittavat kukin kaksi lastaan hoitoon niin se maksaa kunnalle 20 000e/kk sen lisäksi,että siinä on muitaki sivukuluja kunnalle.Tosi halpaa joo.

Kyllä mä sen eron tajuun... Jos oisin lukenu mun vastauksen loppuun, niin ehkä oisit sen hokassu. :whistle:

Mut tosiaan ku monissa kunnissa ei kuntalisää ole (ennen asuin sellasessa) ja monissa kuntalisällisissä kunnissa pienempi ku toi 300?, niin oishan siitä vara pudottaa... Jos siitä on pakko säästää, niin järkevämpää vähän vähentää ku kokonaan poistaa. Hyvin kyl pärjää ilmankin, jos vaan haluu (nimim. puolisen vuotta minä kotihoidontuella ja mies lomautettuna ILMAN kuntalisää )

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

Tuossa viimeisessä Metsolan viestissä puhuttiin yleisesti kaikkien tukien tarpeettomuudesta ja mä luen äippärahat tukiin.

mä kyllä puhuin kotihoidontuesta, en äippärahasta.

Yhteistyössä