Kyllä ihmiset on avuliaita bussissa!!

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
no eikö silloin oikeasti kannata pysyä kotona? ei elämästään tarvitse liian hankalaa tehdä.. ja eipä tarvitsisi olla valittamassa.

ei kaikilla ole mahdollisuutta istua himassa koko raskauden ajan ja saada täyshoitoa sänkyyn asti :whistle:
ei ukkokaan voi kaikkea tehdä saati sitten sukulaiset ja ystävät!

niinpä.. ja se ei muutenkaan ole hyvä jäädä 4seinän sisälle.
ja neuvolassa on käytävä nyt viikon välein.

Mä olin kahden pienen kans menossa linja-autoon. kuski vaan sano et nosta ne rattaat sinne taakse.. jätin sit lapseni ykisn istumaan penkille ja lähdin raahaamaan vaunuja.. sain ne yksin sit nostettua. perillä sanoin kyllä kuskille et et viittis nyt tulla vähän auttaan... sika kuski..

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden tytön äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
voi hyvää päivää millä sääkin päätäsi vaivaat, onko se sulta jotenkin pois että minun 3½ vee kulkee vaunuissa/rattaissa?! :o tän päivänen reissu olisi kävellen ollut 3kilsaa jota minä en tässä loppuraskaudessani enää jaksa kävellä eikä jaksa kyllä tuo kuopuskaan!
mielestäni mitään ikärajaa rattaissa kulkemisella ei ole, tottakai otan rattaat mukaan reissuille koska kuopus ei aina jaksa kävellä!! ja miksi en käyttäisi mahdollisuutta mennä rattailla, koska lapsi on vielä sen ikäinen että voi.

:) eli taisitpa juuri kertoa ottaneesi rattaat mukaan juurikin siksi, että pääsette bussilla ilmaiseksi kun kerran ette jaksa kävellä.. rautalangasta: jos kuitenkin menitte bussilla, olisitte voineet myös maksaa.

tämä on aivan suoraan toisilta pois, koska juuri tuollaistan väärinkäytösten takia tämä vaunullisten etuoikeus ilmaisiin bussikyyteihin poistetaan (ja näin on itse asiassa käynyt jo monessa kaupungissa).

en ole tilivelvollinen kenellekkään selittämään menenkö lasteni kanssa bussissa rattailla vai en. minulla on oikeus mennä.
tottakai on helpompi kuljettaa lasta rattaissa, kun että silloin kun hän ei jaksakaan enää kävellä pitäisikö mun kantaa häntä ?
en tietenkään tuota 5veetä rattaissa pidä

No kuule ei oo kukaan suakaan velvollinen auttamaan.Ei sinne bussiin tullessaan kukaan aattele,että matkalipun maksettuaan,siihen sisältyy myös tällainen kiva lisäduuni,kuin uusavuttomien äitien autteleminen lapsilaumojensa kanssa,Jos ei oo rahkeita lähtee liikkeelle,niin sit pitää pysyä kotona.Ootko atellut etä iso osa näistä kanssamatkustajista on tulossa kotiin rankan duunipäivän päätyttyä,ja sit saa rumia katseita vaan sen takia,ettei jaksa nostella tuntemattomien lastenvaunuja ylösalas!!!!!!

no minua ainakin ihmisten yleinen välinpitämättömyys enempi ärsyttää :/
eikä se kahden lapsen kanssa bussilla kulkeminen rv 37 nyt niin kauhean helppoa muutenkaan ole. bussi täynnä matkustajia, en usko että kaikille nyt jokin selkävaiva tai muu sattuu olemaan..
voihan se olla että joku ei edes uskalla tulla auttamaan pudottamisen pelossa?
onhan toki paljon tuotakin kuvailemaasi välinpitämättömyyttä, hermoja tarvitaan kaikki. turha polttaa sitä tämmöisen takia :hug:

totta. mutta nyt ollut hiukka hankala olo muutenkin tän ison masun kanssa supistuksineen ja vaikea liikkua jne. että hermot on välillä tiukilla
:(

No ei ne muut bussimatkaajat kai sun tilaas oo syyllisiä!
Ärsyttää tollaset narisijat,jos ei lakseta niin sit ei lähdetä!

mitä ihmettä varten sä raahaat tollasia hirveitä tankkivaunuja mukanas kun käyt kaupungilla?? 3.5v kyl jaksaa kävellä ihan omilla jaloilla sen mitä säki rv:llä 37. menette bussilla aina sen minkä pääsette ja muuten kävelette. ei mitään tollasten hirveitten massiivirattaiden nostelua bussiin ja takasin. ens kerralla vaan ilman rattaita. kyllähän se ottaa luonnolle ja varmasti kiukuttaa ton ikästä lasta, jos joutuu istumaan rattaissa. t.3.5vn äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
anna kun arvaan,asut pääkaupunki seudulla?Helsinkiläiset ei juurikaan piittaa,jos joku tarvii apua..itse "maalta" muuttaneena,autan kyllä avun tarvitsijaa =)

Kumma miks ihmeessä,onko "ne hesalaiset" niin kiireisiä?
Minä kyllä autan jos siltä näyttää...

Eiköhän kaikkien olisi hyvä ottaa toiset huomioon, kateus ei vie mihinkään, eikä paranna kenenkään oloa.
Kokemusta siitä matkustamisesta on kans kun Hesassa yksi istui mun päälle vaikka olin viimeisillään raskaana. Mutta ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu!

Alkuperäinen kirjoittaja Färbö:
anna kun arvaan,asut pääkaupunki seudulla?Helsinkiläiset ei juurikaan piittaa,jos joku tarvii apua..itse "maalta" muuttaneena,autan kyllä avun tarvitsijaa =)

Kyllä piittaavat jos avaa suunsa ja pyytää sitä apua. Vaikea kenestäkään on päällepäin yleensä nähdä tarvitseeko apua vai ei, ja mummotkin hermostuu yleensä siitä jos sitä paikka heille tarjoaa kun eivät ole mitään vanhuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja järki päähän!:
mitä ihmettä varten sä raahaat tollasia hirveitä tankkivaunuja mukanas kun käyt kaupungilla?? 3.5v kyl jaksaa kävellä ihan omilla jaloilla sen mitä säki rv:llä 37. menette bussilla aina sen minkä pääsette ja muuten kävelette. ei mitään tollasten hirveitten massiivirattaiden nostelua bussiin ja takasin. ens kerralla vaan ilman rattaita. kyllähän se ottaa luonnolle ja varmasti kiukuttaa ton ikästä lasta, jos joutuu istumaan rattaissa. t.3.5vn äiti

voi hyvä ihme, nyt jo puututaan siihen minkälaiset rattaat meillä on käytössä!!! :headwall:
kai mää oon sitten ihan kummajainen, kun oletan että ihmiset auttaisivat toisiaan..
ja sinä tuskin tunnet minun lapsiani ja heidän jaksamisiaan.. kaikki lapset eivät ole samanlaisia.
musta tuntuu että ihan sama mitä kirjoitan, siitä joku näkee vaivaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Färbö:

Hesalaisita en tiedä, mutta Tukholmassa kyllä saa aina apua, pyytämättäkin. Joten tää maalais/kaupunkilais-juttu on vähän niin ja näin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hm. onse vaikeeta. pysy kotona kuule.

just! kelle vaikeeta, sulla? :whistle:
onneksi sä et päätä mitä teen ja mitä olen tekemättä!

Mutta sä näköjään päätät,et muut on velvoitettuja sua auttamaan..?

ei, eivät ole velvoitettuja. ihmettelen ja harmittelen tätä ihmisten yleensäkkin oma napa-asennetta. jotain tehdään vain jos siitä itse hyötyy.
missä on lähimmäisestä välittäminen, toisen auttamisenhalu? :/

Olen itse joskus törmännyt samaan, etenkin silloin kun kolmatta odotin.
Täällä valtaosa busseista onneksi matalalattiabusseja, mutta osa niitä vanhojakin. Kerran sitten kuljettaja tuli auttamaan kun kukaan bussissa olijoista ei auttanut. On toki varmaan niin, että viime kädessä se sitten kuljetajalle kuulukiin, vai kuuluuko?
Mutta ihmiset, joilla ei ainakaan ulospäin näyttänyt olevan minkäänlaista fyysistä estettä auttamiselle, tai pieniä lapsia mukanaan katselivat sujuvasti poispäin kun pyysin apua
:o

Oisko niin että täällä kaivataan niitä hyviä tapoja, jotka kaikkien pitäisi osata. Ei varmaankaan tarvi vetää herneitä nenään jos joku äiti tarvii apua. Olkoonkin niin että on tullut itse töistä tms. tai kuljettaja on olemassa.
Koettakaa joskus auttaa niin huomaatte ettei se nyt niin vaikeeta ole ja sitäpaitsi siitä tulee hyvä mieli itsellekkin. Turhaa on valittaa siitä että joku tarvii apua. Se kuuluu asiaan että autetaan. Jos ei halua kulkea lasten ja äitien kanssa samalla kyydillä ja vielä vaunujenkin kanssa niin sitten on pakko hankkia se oma auto. Linja-autot ja ratikat on tarkoitettu myös vaunuja käyttäville, jotka usein tarvitsee sitä nosto apua.

no minua ainakin ihmisten yleinen välinpitämättömyys enempi ärsyttää :/
eikä se kahden lapsen kanssa bussilla kulkeminen rv 37 nyt niin kauhean helppoa muutenkaan ole. bussi täynnä matkustajia, en usko että kaikille nyt jokin selkävaiva tai muu sattuu olemaan..
voihan se olla että joku ei edes uskalla tulla auttamaan pudottamisen pelossa?
onhan toki paljon tuotakin kuvailemaasi välinpitämättömyyttä, hermoja tarvitaan kaikki. turha polttaa sitä tämmöisen takia :hug:

totta. mutta nyt ollut hiukka hankala olo muutenkin tän ison masun kanssa supistuksineen ja vaikea liikkua jne. että hermot on välillä tiukilla
:(

No ei ne muut bussimatkaajat kai sun tilaas oo syyllisiä!
Ärsyttää tollaset narisijat,jos ei lakseta niin sit ei lähdetä!

ei ole ei! mutta olisi huomaavaista huomioda ihminen, joka odottaa lasta ja yleensäkkin lähimmäinen. mutta se taitaa olla liikaa vaadittua.
kyllä sitä vaan on pakko jossakin käydä, esim tuolla neuvolassa vai pitäiskö mun sun mieliksi jättää sinnekin menemättä?!

jos se on narinaa, että ihmettelen ihmisten nykyistä välinpitämättömyyttä niin hyvä!

jätä kuule seuraavalla kerralla ne yhditelmävaunut kotiin kun et niitä muuhun tarvitse kuin että pääset ilmatteeks matkustaan. on eräs huomaavaisuuden laji sekin, et maksaa omat kyytinsä ihan omasta kukkarostaan niinkuin muutkin matkustajat bussissa sen sijaan että raahaa yhdistelmävaunuja mukanaan matkustaessaan ilmatteeks ja ja sit ne matkansa maksavat matkustajat velvoitat kannistkelemaan niit vaunujas.

Alkuperäinen kirjoittaja ystävän neuvo:
jätä kuule seuraavalla kerralla ne yhditelmävaunut kotiin kun et niitä muuhun tarvitse kuin että pääset ilmatteeks matkustaan. on eräs huomaavaisuuden laji sekin, et maksaa omat kyytinsä ihan omasta kukkarostaan niinkuin muutkin matkustajat bussissa sen sijaan että raahaa yhdistelmävaunuja mukanaan matkustaessaan ilmatteeks ja ja sit ne matkansa maksavat matkustajat velvoitat kannistkelemaan niit vaunujas.

enhän jätä, kun ei ole muita rattaita. ne ajaa asiansa. et kai sinä päätä minkälaisia rattaita/vaunuja me käytetään??
ja kuule minä en sen 2euron kipeä ole niinkuin sinä näytät olevan vaan tarvitsen lasta varten ne rattaat mukaan!!

sulta nyt taisi jäädä ihan tää mun kirjoituksen pointti tajuumatta, eli se ihmisten yleinen välinpitämättömyys lähimmäisiään kohtaan mikä mua tässä harmittaa! älä pelkää, en pyydä sinua auttamaan vaunujen nostossa!!
onneksi on olemassa myös niitä avuliaita ihania ihmisiä jotka taas toisella reissulla ovat tarjonneet apuaan, jopa matalalattia busseissa.
en näe sitä velvollisuutena, että itse autan muita. vaan enemmänkin itsestäänselvänä asiana. mutta kaikilla ei näemmä näin

Miksi kaikkiin keskuteluihin, joissa jotenkin sivutaan bussilla matkustamista vedetään mukaan se, että joissakin kunnissa saa matkustaa ilmaiseksi jos on rattaissa lapsi?

Ja jos siis sellainen etuus on, joka sinällään on toki loistava etu, ei saa esittää minkäänlaista kritiikkiä.

Tässä ap.n jutussakin oli ihan toinen pointti, kuin se että saako matkustaa rahatta.
Minä ainakin luin sen ärtymyksenä ja ihmetyksenä siitä, etteivät ihmiset auta.

Tosin minä olen varmaan väärä ihminen puhumaan, sillä itsekin olen saanut matkustaa bussilla ilmaiseksi. Ja rattaissa on istunut lapsi, joka on tämän palstan mukaan ohittanut sen soveliaan rattaissa istumisiän B)

AP!
Miten pitkä matka teiltä on keskustaan, 3 km vai? Entä miten pitkä matka bussipysäkille? Tuskin monta sataa metriä.
Opettaisit isolle tytölle sen verran tapoja, ettei se ala raivoamaan ja kitisemään kaupungilla, vaan kävelisi kunnolla. Ette te varmaan montaa kilsaa kävelleet tänäänkään kun itsekin olet jo puolikuollut.
Mulla on kolme lasta joista nuorin on samanikäinen kun sun nuorempi tyttö. Eikä mitään rattaita ole ollut enää viime vuoden kesäkuun jälkeen. Kyllä normaali terve lapsi jaksaa jo lähes nelivuotiaana kävellä! Paitsi jos koskaan ei ole vaadittu kävelemään pikku matkojakaan, vaan pistetään heti vaunuihin.
Miten onneton ja avuton voi ihminen olla, jos ei matalalattiaiseen bussiinkaan pääse ilman apua? Etkö tajua miten tyhmän näköistä on kuljettaa ylisuurta lasta rattaissa? On kai sun lapsilla jalat!

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Taitaa taas keskenkasvuset räkänokat aukoa päätään, jotka ei tiedä yhtään mitään mitä on kulkea pienten lasten kanssa kaupugilla.

Tiedän, mitä on kulkea pienten lasten kanssa kaupungilla. Se on helkutin helppoa. Ihan ilman rattaitakin. Mun lapset on 4½v, 3v4kk ja 2v2kk eikä edes pienimmällä ole yleensä rattaita kaupungilla. Kaikki lapset jaksavat kävellä bussipysäkille, ja kiertää kauppoja keskustassa, ja osaavat olla nätisti koska heille on pienestä saakka opetettu miten pitää olla, eikä vaan isketty rattaisiin kiukuttelemaan.

Yhteistyössä