En viitsi lainailla, kommentoin useampia tässä.
Joo, kyllä minä olen aika epävarma miten toimia, kun lapsi on niin erilainen kuin omani. Eikä äitikään ole toiminnallaan näyttänyt mallia, miten lapsen saisi puhetta uskomaan tai voisiko olla tiukempi. Meidän kodin lepsut säännöt toimii meidän lapsella, joka on perusluonteeltaan rauhallisempi. Eli voidaan joustaa ja neuvotella monista asioista, mutta ehkä tämän lapsen kanssa täytyy olla mustavalkoisempi. Ja välttää vaarallisia paikkoja!
Koiran telkeäminen toiseen huoneeseen olisi ikävää koiralle, enkä usko ette se auttaisi, koska pääsisihän lapsi/lapset perään. Tai siis olisi oma taistelunsa pitää lapsi sieltä poissa, en tiedä olisiko sitten helpompi kuin muuten yrittää saada jättämään koira rauhaan. Meidän koiramme on äärimmäisen kärsivällinen, ei se ihan pienestä kyllä häiriinnykään, mutta rajansa kaikella. Tosin en pelkää että se purisi, vaan ainoastaan sitä, että sillä on kurjaa. Ulkona kutsuin koiran luokseni, kun näytti että sitä alkoi jo ahdistaa ja kävelin itse koiran kanssa etäämmäs. Oli se kiinnikin kyllä välillä, mutta eihän se sinänsä mitään auta. Jatkossa jätän koiran kotiin ulkoilujen ajaksi, kuvittelin vaan että se saisi samalla kätevästi metsälenkin kun lasten kanssa ulkoillaan.
Herkuilla en lastani palkitse, se oli vain esimerkki kun näistä kekseistä oli puhe. Kyllä minä palkitsemistakin olen käyttänyt, mutta silloin lapsi on saanut jonkun pienen lelun vaikkapa harjoiteltuaan jotain uutta asiaa ahkerasti. Vieraalle lapselle ei liene soveliasta leluja palkinnoksi antaa.
Ja joo, se lähtötilanne oli mielestäni jo surkuhupaisa. Koira ei niinkään kärsinyt, makasi paikoillaan eikä yrittänyt poistua. Mutta lapsen lelu ei koiran takapuolessa hinkkauksen jälkeen ole ihan käyttökunnossa, ainakaan ennen pesua.
Päiväkodissa ehdotettiin, että lasten kaverisuhdetta voisi kyläillyillä vahvistaa, kuulemma lapset tasapainoittavat hyvin toisiaan kun omani on rauhallinen (hoidossa ehkä liiankin, on vasta syksyllä aloittanut) ja toinen vilkas. Kuulemma hyvä, että tämä toinen kannustaa lastani rajumpiin leikkeihin. Mutta ilmeisesti päiväkodissa saavat pidettyä homman paremmin hanskassa, lapsenikin sanoi että tämä kaveri on siellä kivempi. Että kai on toivoa, että se kyläillessäkin onnistuisi, kai minun jotenkin täytyy olla tiukempi, en usko että päiväkodissakaan tuollaisia juttuja sormien läpi katsoisivat.