Kuvottaa syödä aina joidenkin itsetekemiä leipomuksia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta ongelma on sinussa, ei leipojassa tai pullassa. En teidä onko tämä terapian paikka, mutta logiikkaasi sinun kannattaa ainakin miettiä. Tuolla logiikalla et voi syödä mitään ravintolassa, työpaikkaruokalassa, eineksiä, kaupan tai leipomon tuotteita.... Et oikein mitään, mitä et ole itse pellosta. metsästä tai merestä/järvestä kotiin tuonut ja itse valmistanut.

[QUOTE="ansu";23425952]Lopetin ammattikoulun myymälästä kakkujen ostamisen kun mieheni totesi että siellä ne pimppisillä sormillaan niitä leipoo...[/QUOTE]

jos sun ukkosi fantasioi amismimmeistä rassaamassa värkkejään oppitunnilla, ei se suinkaan tarkoita sitä, että se olisi totta. Että jatka vaan niiden ostamista ihan rauhassa. Mutta jätä ukko kotiin siksi aikaa.

Symppaan kyllä sua ap. Itsekin muistan kun yläasteikäisenä kaverin äiti kehui, että puutarhahommien jälkeen on hyvä leipoa pullaa niin lähtee mullat kynsienkin alta. Tuskin se tosissaan oli, mutta mä lähdin kotiin ennen kuin sitä bostonkakkua alettiin syömään.

Ero on kuitenkin siinä, että tää ei ole mua jäänyt kamalasti vaivaamaan vaan olen hyvän osan pullaa elämässäni saanut syötyä. Tietenkin aina jos mun on syytä epäillä onko ruoka hygienisesti valmistettua niin olen aika varovainen.

Millainen olet muuten? Oletko siivousfriikki, pikkutarkka? Oletko arka syömään ulkomailla paikallista ruokaa? Ei noille aina mahda mitään, mutta jos sua oikeasti alkaa vaivata asia niin jotkut saa esim hypnoosista apua.

En ole siivousfriikki vaan kyllä meillä on ehkä tavallista enemmänkin sotkua. Pikkutarkka olen joissakin asioissa. Voin syödä ravintoloissa, mutta ehkä joitakin ulkomaalaisia ravintoloita kohtaan on jotain.
Minä nään ja kuulen näitä kuvottavia leipomisasioita nyt vanhempanakin ja jotenkin kiinnitän niihin huomiota. Esimerkkinä taas yksi henkilö kohotteli taikinaa ja istui juttelemaan sohvalle kanssani. Kaiveli siinä samalla hampaidensa välistä sormin jotain ruokaa ja tutkiskeli sitä siinä sormissaan kohta lähti pyörittelemään sitä taikinaa pulliksi pesemättä välillä käsiään. Kotonani pidän kyllä ruokailuvälineistä ja astioista sen huolen ettei ne mene pesusta edes osittain likaisina kaappiin tai viimeistään niistä ei syödä ennen kuin ne jääneet liat on pesty pois.

Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;23425974:
Minusta ongelma on sinussa, ei leipojassa tai pullassa. En teidä onko tämä terapian paikka, mutta logiikkaasi sinun kannattaa ainakin miettiä. Tuolla logiikalla et voi syödä mitään ravintolassa, työpaikkaruokalassa, eineksiä, kaupan tai leipomon tuotteita.... Et oikein mitään, mitä et ole itse pellosta. metsästä tai merestä/järvestä kotiin tuonut ja itse valmistanut.

Tiedän, että ongelma on minussa. Tai tavallaan se on sekä että. Syön kyllä ravintoloissa, kahviloissa, ostan leipomoista ja muista liikkeistä kokematta tätä samaa tunnetta. Yksityisten luona olen vaan nähnyt ja kuullut näitä minua kuvottavia juttuja. Ties mitä räkäpullaa tulee leipomosta ostettua, mutta en halua tietää sitä ja se ei voi kuvottaa kun en ole tätä nähnyt niissä tapahtuvan. Mutta sen tiedän näistä tutuistani, että heidän pullansa on tehty epähygieenisesti, jos leipoo aina sormukset sormissa, kaivaa korvaansa kesken leipomisen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kerran luin testeistä että noissa tietokoneiden ja pankki automaattien näppäimistöistä löytyy enemmän basilleja kuin vessanpytystä.

onhan ne ottomaatit aina hirveen paskakerroksen peittämiä. Silti ei ole koskaan häirinny niihin koskea.

[QUOTE="alkup.";23425985]En ole siivousfriikki vaan kyllä meillä on ehkä tavallista enemmänkin sotkua. Pikkutarkka olen joissakin asioissa. Voin syödä ravintoloissa, mutta ehkä joitakin ulkomaalaisia ravintoloita kohtaan on jotain.
Minä nään ja kuulen näitä kuvottavia leipomisasioita nyt vanhempanakin ja jotenkin kiinnitän niihin huomiota. Esimerkkinä taas yksi henkilö kohotteli taikinaa ja istui juttelemaan sohvalle kanssani. Kaiveli siinä samalla hampaidensa välistä sormin jotain ruokaa ja tutkiskeli sitä siinä sormissaan kohta lähti pyörittelemään sitä taikinaa pulliksi pesemättä välillä käsiään. Kotonani pidän kyllä ruokailuvälineistä ja astioista sen huolen ettei ne mene pesusta edes osittain likaisina kaappiin tai viimeistään niistä ei syödä ennen kuin ne jääneet liat on pesty pois.[/QUOTE]

"Kaiveli siinä samalla hampaidensa välistä sormin jotain ruokaa "

Sulla on joko todella oudot piirit tai sitten provoilet.

Mä en tykkää leipoa pullia just siitä syystä että panikoin koko ajan et onkohan mulla tarpeeks puhtaat kädet, ettei vaan mee bakteereja ym. En tykkää kätelläkään ja kädet pyyhin talouspaperiin mielummin kuin pyyhkeeseen. Ruokaa kyllä teen, mut niin ettei tarvii kauheesti koskea paljain käsin elintarvikkeisiin.

Jos mulla on flunssa, välttelen ihmisiä etten vaan vahingossa yski tai aivastele ketään päin.

[QUOTE="aha";23426087]"Kaiveli siinä samalla hampaidensa välistä sormin jotain ruokaa "

Sulla on joko todella oudot piirit tai sitten provoilet.[/QUOTE]

Ei kaikki tuttuni ole tällaisia, mutta osa on eikä tämä ole provo.
Meneekö vielä provommaksi jos sanon, että kyseisellä henkilöllä on kyllä hygieniapassi ja tekee lapsille ruokaa ihan työkseen. Kyllä näin vaan on. Eikös se mene näin ettei suutarin lapsellakaan ole kenkiä.

[QUOTE="alkup.";23426135]Ei kaikki tuttuni ole tällaisia, mutta osa on eikä tämä ole provo.
Meneekö vielä provommaksi jos sanon, että kyseisellä henkilöllä on kyllä hygieniapassi ja tekee lapsille ruokaa ihan työkseen. Kyllä näin vaan on. Eikös se mene näin ettei suutarin lapsellakaan ole kenkiä.[/QUOTE]

Tämä on jännä juttu kyllä..Meilläkin laitoshuoltaja kehuu miten hällä hygieniapassi käytynyä ihan vaan maalaisjärjenn siivittämänä. Niimpä vaan ko. henkilö siivoa potilasvessat ja tekee voileivät paljain käsin :kieh::x

Mä ymmärrän ap sua hyvin, mullakin kaikenlaisia fobioita just hygieniaan liittyen. Olen kyllä tehnyt itselleni kaikenlaisia altistuksia niin kuin terapeuttien johdolla joissain telkkariohjelmassa potilaat tekevät, ja olen jo huomattavasti vapaampi fobioista kuin esim. vielä viisi vuotta sitten. Toisilla ihmisillä vaan on alttius tällaisiin juttuihin. Ne on hyvinkin irrationaalisia pelkoja, tai siis saattaa jollain tasolla perustua ihan tosi juttuihin,kutenn nää hygieniapelot, mutta koska ne menee meillä foobikoilla ihan överiksi ja rajoittaa elämää, niin silloin ei niitä kannata perustella sillä, että faktahan on, että kädet pitäisi ennen syömistä pestä.

Suosittelen siis sinulle sellaista altistusta, että ensi kerralla syöt sitä pullaa, vaikka kuinka ällöttäisi, koska jälkikäteen olet tosi ylpeä itsestäsi, että pystyit.

Pilkkaajille tiedoksi: Tällaiset erilaiset fobiat on ihan todellisia monille, vaikka te ette niitä ymmärrä. Toki olette oikeassa siinä, että tällaisista asioista murehtiminen ei ole järkevää, mutta asian voi ilmaista ihan empaattisestikin. Harva esim. anorektikolle sanoo päin naamaa, että on ihan sairasta tollanen ruoan tarkkailu, vaan yrittää auttaa parhaansa mukaan.

[QUOTE="vieras";23426093]Mä en tykkää leipoa pullia just siitä syystä että panikoin koko ajan et onkohan mulla tarpeeks puhtaat kädet, ettei vaan mee bakteereja ym. En tykkää kätelläkään ja kädet pyyhin talouspaperiin mielummin kuin pyyhkeeseen. Ruokaa kyllä teen, mut niin ettei tarvii kauheesti koskea paljain käsin elintarvikkeisiin.

Jos mulla on flunssa, välttelen ihmisiä etten vaan vahingossa yski tai aivastele ketään päin.[/QUOTE]Mites sitten toi esim. voileivän syönti onnistuu? Hanskat kädessä vai:)

sama
oltiin juuri synttäreillä, otin sitä itsetehtyä voileipäkakkua, joka oli niin kuivaa, että tarttui kitalakeen, väkisin sain kahvin kanssa nieleksittyä sen alas. kakkua tai muffineja en ottanut, ne näytti niin...semmoisilta suttuisilta :ashamed:

otan aina vieraissa vain kaupan leipomuksia jos mahdollista, en vain PYSTY syömään muiden räpellyksiä...juu juu, leipomoissakin niitä tekevät muut, mutta heillä on edes jonkinlaiset hygieniamääräykset olemassa.

[QUOTE="ansu";23425952]Lopetin ammattikoulun myymälästä kakkujen ostamisen kun mieheni totesi että siellä ne pimppisillä sormillaan niitä leipoo...[/QUOTE]

Jaa-a, taisipa miehelläsi olla aivan jotain muuta mielessään kuin ne leipomukset :laugh:

Tämä on jännä juttu kyllä..Meilläkin laitoshuoltaja kehuu miten hällä hygieniapassi käytynyä ihan vaan maalaisjärjenn siivittämänä. Niimpä vaan ko. henkilö siivoa potilasvessat ja tekee voileivät paljain käsin :kieh::x

aika erikoinen laikkari, itse pidän kertakäyttökäsineitä siivotessa, vaihtelen niitä sitä mukaa uusiin kun pesukohdekkin vaihtuu, samoin keittiössä toimiessa käsineitä vaihdellaan aina kun poistuu ruoanlaittopisteeltä esim. kylmiössä käymään.

laitoksessahan tuo hygieenisyys on kuitenkin aika tavalla eri asia kuin yksityiskodissa, mutta kyllähän sitä nyt silti leipoessa yms. ruoanlaitossa luulisi pesevänsä käsiä aina homman vaihtuessa toiseen.
itse tykkään taikinaa vaivatessani käyttää kertakäyttökäsineitä, koska en tykkää rapsutella sitä taikinaa käsistäni roskiin, hävikki on myös pienempi kun niihin muovikäsineisiin ei se taikina tartu samalla tavalla kuin paljaisiin käsiin.

En pysty vieläkään unohtamaan sen Januliituksen (vaimikäseoli?) pojan ristiäiskakkua. Oli äitinsä tekemä ja ihan hirveä. Se jos mikä oli kuvottavan näköinen 'leivonnainen'!

Tässä teille vitsi aiheesta:
Nainen meni leipomoon ja näki, miten takahuoneessa oleva ulkomaalaistaustainen leipurimies hieroi pullia paljaasta, karvaista rintakehäänsä vasten ja asetti sitten pellille. Nainen huuudahti: "Hyi olkoon, eikö tuo ole kovin epähygieenistä?"

Leipuri iski silmää ja sanoi: "Näkisit, kun teen rinkeleitä."

Kyllä mä annoin 2,5veen auttaa leipomisessa. Käsiä pestiin koko ajan, tekee niinkuin minäkin. Annoin latoa muffinssivuoat pellille ja sai vatkata taikinaa sekä lusikalla laittaa taikinaa vuokiin. Purostuksessa auttaa, laitan möhnän pussiin ja pidän pussista kiinni ja lapsi pursottaa... Itsellä käsien pesu vimma. Kananmunia rikkoessakin pesen kädet ennenkö kosken mihinkään, samoin voit yms. Taikinan vatkaan yleensä koneella ettei tartte käsiä sotkeä. Inhottaa itseä kun tietää mitä kaikkea käsissä pitänut niin monitoimikone tai vatkain on ihan kiva.

Yhteistyössä