Kuvottaa syödä aina joidenkin itsetekemiä leipomuksia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on melkein kaikki kyläilypaikat sellaisia etten pysty syömään talon emännän tekemiä pullia tms. leivonnaisia, koska kuvottaa se, että se henkilö on pitänyt käsiään siinä taikinassa:( Kieltäydyn siis pullista ja muista ihan siksi etten muka tykkää makeasta. Suurin kuvotus on leipomukset tupakoijan kotona. Siis koen ne pullat ja muut jotenkin likaisiksi kun se tekijä on siinä kätensä uittanut ja hygienia ei välttämättä muutenkaan sitä parhainta. Itse tekemiäni pystyn syömään, mutta itse leivon tosi usein leivontakäsineet(muoviset kertakäyttöiset) kädessä. Samoin ostan kyllä usein leipomotuotteita eikä niissä tätä ällötystä.
Ehkä juontaa juurensa jostain lapsuudesta kun kaverin äiti ainakin puhui jotain miten lehmän paskan haju lähtee hyvin käsistä leipoessa. Ehkä taustalla jotain tuollaista. Ihmefobia vaan. Onko jollakin muulla?

Et kai luule, että kaupan tai leipomon pulla on sen hygieenisempää? Etenkin halvoissa kaupan pullissa on ties mitä paskaa, jopa ihan kirjaimellisesti. Ne sitä paitsi maistuu paskalle. Minulla on vain itsetehtyjä herkkuja, ja helvetin hyviä ovatkin - ja pesen aina kädet saippualla ennen leipomista. Onneksi et ole mun tuttu.

Äitini alkoi inhota erään naisihmisen tarjottavia osuttuaan kylään naisen vaivatessa pullataikinaa. Tämä emäntä oikein kehui ääneen, ettei ota koskaan sormuksia pois alkaessaan leipoa, kivisormuksetkin kun puhdistuvat kivasti taikinaa vaivatessa.

Juu, uuni on kuuma ja sitä rataa, mutta musta töhkä jonkun sormuksen ja kiven rakosista - hyi hitto!

[QUOTE="vieras";23425607]Et kai luule, että kaupan tai leipomon pulla on sen hygieenisempää? Etenkin halvoissa kaupan pullissa on ties mitä paskaa, jopa ihan kirjaimellisesti. Ne sitä paitsi maistuu paskalle. Minulla on vain itsetehtyjä herkkuja, ja helvetin hyviä ovatkin - ja pesen aina kädet saippualla ennen leipomista. Onneksi et ole mun tuttu.[/QUOTE]

Kaupan pullat ei oo yhtään sen hygieenisempiä. Sun tarvii kyllä jättää kaikki käsin tehty sitte välistä. Jotkut Hesen salaatitkin tehään sielä paikan päällä käsin, hampparit kans ja muut. Mun mielestä leivonnaiset on ihan ok, ne paistetaan niin kuumassa lämmössä että varmasti kuolee kaikki pöpöt. Itselläni on hygieniapassi ja oon kyllä tarkka hygieniasta kun leivon.

Minä pidän kertakäyttökäsineitä kun leivon, minua ällöttää se taikina jos menee kynnen alle ja sitä sitten kaivelet pois (vaikka onkin aika lyhyet kynnet)

Alkuperäinen kirjoittaja kertakäyttökäsine;23425650:
Minä pidän kertakäyttökäsineitä kun leivon, minua ällöttää se taikina jos menee kynnen alle ja sitä sitten kaivelet pois (vaikka onkin aika lyhyet kynnet)

Kamalaa luonnonvarojen tuhlaamista ihan turhaan.

Älä vaan ikinä mene ap. käymään missään tehtaissa, leipomoissa ym. et voi sit kohta syödä mitään. Pystytkö syödä ravintolassa? Ei kannata, sielläkin sun lautaset, ruokailuvälineet ja ruuat on joku paikoilleen lääppinyt.

[QUOTE="poppana";23425631]Äitini alkoi inhota erään naisihmisen tarjottavia osuttuaan kylään naisen vaivatessa pullataikinaa. Tämä emäntä oikein kehui ääneen, ettei ota koskaan sormuksia pois alkaessaan leipoa, kivisormuksetkin kun puhdistuvat kivasti taikinaa vaivatessa.

Juu, uuni on kuuma ja sitä rataa, mutta musta töhkä jonkun sormuksen ja kiven rakosista - hyi hitto![/QUOTE]

Myös tälläiseen olen törmännyt kun henkilö on sanonut vaan "oho, sormuksiin on taas jäänyt taikinaa leipoessa". Jo ajatuskin tekee pahaa.

Ällöttää kans. Ja varsinkin pullatakinaa tehdessä kun jotkut rappaavat sen käsiin tarttuneen taikinan esim. veitsellä sinne taikinan sekaan. Millainen määrä kuollutta ihosolukkoa on pullataikinassa sen jälkeen :x

[QUOTE="hmm";23425686]Älä vaan ikinä mene ap. käymään missään tehtaissa, leipomoissa ym. et voi sit kohta syödä mitään. Pystytkö syödä ravintolassa? Ei kannata, sielläkin sun lautaset, ruokailuvälineet ja ruuat on joku paikoilleen lääppinyt.[/QUOTE]

Tämä fobia rajoittuu aika suurelta osin eri henkilöiden koteihin. Käyn kyllä ravintoloissa syömässä ja ostan melkein viikoittain leipomosta jotain. Tietysti jos näkisin siellä takana tapahtuvan jotain ällöttävää niin saattaisi fobia iskeä. Nyt tuo fobia iskee vain yksityishenkilöiden tarjoamista tekeleistä. Ja varsinkin jos tiedän ettei se hygienia ole parasta mahdollista.

On tiettyjä ihmisiä, joiden luona ei todella syö mielellään, olkoonkin sitten kuumassa uunissa paistettuja. Erityisesti mua etoo lasten leipomukset, joita sitten tarjotaan vieraille: "katsos nyt kun meidän Viliveikka 3 v leipoi hienoja pullia!" Yök. Emäntä itse ei pese käsiään tai leipomisalustoja tms ja kynnet on pitkät ja lapsikin kaivaa välillä nenää ja housujaan jne...Huh.

Hyvällä mielin sitä syö toki sellaisten luona, jossa hygieniataso on kohdallaan (sen muuten näkee jo ihan kodin siivosta, miten toimii).

[QUOTE="Jep";23425715]Ällöttää kans. Ja varsinkin pullatakinaa tehdessä kun jotkut rappaavat sen käsiin tarttuneen taikinan esim. veitsellä sinne taikinan sekaan. Millainen määrä kuollutta ihosolukkoa on pullataikinassa sen jälkeen :x[/QUOTE]

Tämä myös mihin olen kiinnittänyt huomiota. Jokainen sormenväli ja kynnenalus tyhjennetään sinne taikinaan. Pahaa tekee jo katsella:(

Onkohan joillain menny vähän yli tämä hygieenisyys?
Kuulostaa ihan kamalalta, jos pitää miettiä ystäviensä hygieenisyyttä heidän leipoessaan saati, ettei luota omaan puhtauteensa, kun pitää kädet suojata leipoessa....

[QUOTE="totuus on";23425758]Onkohan joillain menny vähän yli tämä hygieenisyys?
Kuulostaa ihan kamalalta, jos pitää miettiä ystäviensä hygieenisyyttä heidän leipoessaan saati, ettei luota omaan puhtauteensa, kun pitää kädet suojata leipoessa....[/QUOTE]

En ole mikään hygieenisyysintoilija muuten. Noihin leivonnaisiin vaan on tullut joku fobia siitä miten niitä on nähnyt tehtävän. Mielestäni se, että pullaan tulee sormuksesta joku musta likapaakku on aivan sama kuin leipoja olisi vetänyt siihen nenästään räkätollon.
Olen vaan törmännyt näihin jotka leipoo epähygieenisesti ja ajatus siitä moskasta suussa ällöttää. Eräässä näistä paikoista olen törmännyt esille asetettuun juustoon, joka oli aivan täynnä mustia sormenjälkiä.

Symppaan kyllä sua ap. Itsekin muistan kun yläasteikäisenä kaverin äiti kehui, että puutarhahommien jälkeen on hyvä leipoa pullaa niin lähtee mullat kynsienkin alta. Tuskin se tosissaan oli, mutta mä lähdin kotiin ennen kuin sitä bostonkakkua alettiin syömään.

Ero on kuitenkin siinä, että tää ei ole mua jäänyt kamalasti vaivaamaan vaan olen hyvän osan pullaa elämässäni saanut syötyä. Tietenkin aina jos mun on syytä epäillä onko ruoka hygienisesti valmistettua niin olen aika varovainen.

Millainen olet muuten? Oletko siivousfriikki, pikkutarkka? Oletko arka syömään ulkomailla paikallista ruokaa? Ei noille aina mahda mitään, mutta jos sua oikeasti alkaa vaivata asia niin jotkut saa esim hypnoosista apua.

[QUOTE="vieras";23425817]Fobialta toi kuulostaa. Rajoittaa selvästi ap:n elämää.[/QUOTE]

Varo ap sitten hengittämästä sitä samaa ilmaa kuin emäntä. Se se vasta kuvottavaa onkin...

[QUOTE="Jep";23425715]Ällöttää kans. Ja varsinkin pullatakinaa tehdessä kun jotkut rappaavat sen käsiin tarttuneen taikinan esim. veitsellä sinne taikinan sekaan. Millainen määrä kuollutta ihosolukkoa on pullataikinassa sen jälkeen :x[/QUOTE]

Syödäänhän sitä kuollutta lihaakin, mikä vika kuolleessa ihosolukossa on :D Ihan älytöntä tommonen. Ja mitä ihmeen väliä jollain sormuksista irronneella mähnällä on? Kun ajattelee vaikka miten kesällä menee lasten kanssa leikkiessä kaikenmaailman hiekat ja kuravedet sun muut suuhun?

Yhteistyössä