Kuvittelenko vaan vai vievätkö vanhemmat lapsensa hoitoon nykyään enemmän kuin ennen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ns. virike tai kuntoutuspaikalla on yli puolet lapsista. Ne myös yleensä valuu päiväkotiin milloin sattuu kun jaksetaan herätä.. Se onkin kiva kun kuntoutuslapselle on esim. järkätty joku ohjelma aamuksi niin ei jakseta tulla.. Pk:n tädit tuntuu olevan aika kypsiä näihin vanhempiin.

Itse olen kotona mutta lapsen pk-päivä on aina vakio 8-12.

Mun mieheni ainakin sanoo, että on ollut pienenä lähes joka viikonloppu jommassa kummassa mummulassaan hoidossa kun äitinsä ja isänsä on menny tosi paljon omissa menoissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Meillä on lapset n.2viikonloppu kuukaudessa yökylässä, tykkäävät tosi paljon olla mummulassa. Mutta päivisin eivät ole tarhassa, kun olen kotiäitinä.

Ihan siksi ovat kun nauttivat mummilla olosta ja mummi tykkää tosi paljon kans. Me miehen kanssa sitten vaihtelevasti ollaan kotona tai ystävien kanssa.

siis kuukaudessa on 4viikkoa ja työnnät lapset niistä kahdeksi v.lopuksi hoitoon! No huh huhu olisko kannattanu jättää lapset tekemättä.

Mä en työnnä lapsiani hoitoon, vaan äitini itse lapset sinne tahtoo. Ja miksi olisi pitänyt jättää lapseni tekemättä? Siksi että ovat 2 yötä kuukaudessa mummolassa? Itse nauttivat ja mummi nauttii? Ootko vähän yksinkertainen ihminen?

viikonlopussa on enemmän kuin 1päivä. joten he eivät voi olla vaan kaksi yötä kuukaudessa yökylässä.
pussitat itsesi

:o :o 2 viikonloppuna, voi anteeksi että en kirjoittanut erikseen että perjantaina tai lauantaina, mulla kun on tapana sanoa viikonlopuksi.
Jos joku multa kysyy että mitä teette viikonloppuna niin sanon että pojat menee viikonlopuksi hoitoon. Anna anteeksi maalaisuuteni, vitun idiootti!

silloin he ovat mummolassa 4yötä kuukaudessa eivät suinkaan kaksi. Jos ovat sielä viikonlopun.
Oletko koskaan miettinyt että lapsista varmana kiva olla kotonakin.?
Mitä he kertovat kavereilleen perhe viikonlopuista? no ei mitään kun vanhemmat laittavat aina mummolaan.
Eihän heillä ole vaihtoehtoja vaan sinne on mentävä halusi tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kyllä minusta lasten hoidossaolo on yleisempää kuin parikymmentä vuotta sitten. Ja jos taas mennään ajassa 50-60v taaksepäin lapset olivat maalla mummolassa kaikki kesät ja muutenkin kuukausia yhteenmenoon jos esim vanhemmat rakensivat taloa.

Mä kanssa kävin miettimään ton aikuisia aikoja. Jossain vaiheessahan oli tuo, että lapset laitettiin kesäksi maalle, mummolaan tai muihin sukulaisiin. Parikymmentä vuotta sitten oli mielestäni aika samanlaista hoito kuin nykyään. Tosin sillon ja vielä aiemmin oli vanhemmilla vielä pidempiä työpäiviä ja lomat lyhyempiä kuin nykyään, ja työviikko saattoi helposti olla 6-päiväinen. Lapsethan kävi kouluakin lauantaisin!

Kun minä olin lapsi, asuimme maalla ja vanhempien työ oli "kotona". Tosin isä kävi myös kodin ulkopuolella töissä. Periaatteessa siis ainakin äiti oli aina mun kanssa, käytännössä harvoin kukaan ehti viettämään "laatuaikaa", jota sillon ei ees tunnettu mun kanssa. Pari kertaa päivässä piti lehmät lypsää, joskus olin navetalla mukana, joskus leikin yksin sisällä. Välistä olin mummolla hoidossa ja sillon aina pari yötä putkeen.

Joten minusta aika vaikea sanoa, laittavatko nykyvanhemmat lapsiaan herkemmin hoitoon. Ehkä nykyään on vaan helpompi huomata ero niiden parheiden välillä, jossa lapset eivät ole hoidossa ollenkaan ja niiden, joiden lapset ovat usein.

Meillä on lapset n.2viikonloppu kuukaudessa yökylässä, tykkäävät tosi paljon olla mummulassa. Mutta päivisin eivät ole tarhassa, kun olen kotiäitinä.

Ihan siksi ovat kun nauttivat mummilla olosta ja mummi tykkää tosi paljon kans. Me miehen kanssa sitten vaihtelevasti ollaan kotona tai ystävien kanssa.

siis kuukaudessa on 4viikkoa ja työnnät lapset niistä kahdeksi v.lopuksi hoitoon! No huh huhu olisko kannattanu jättää lapset tekemättä.

Mä en työnnä lapsiani hoitoon, vaan äitini itse lapset sinne tahtoo. Ja miksi olisi pitänyt jättää lapseni tekemättä? Siksi että ovat 2 yötä kuukaudessa mummolassa? Itse nauttivat ja mummi nauttii? Ootko vähän yksinkertainen ihminen?

viikonlopussa on enemmän kuin 1päivä. joten he eivät voi olla vaan kaksi yötä kuukaudessa yökylässä.
pussitat itsesi

Mikä tätä vierasta vaivaa? Taitaa olla kateutta. Mun lapsilla on myös lähellä mummu, joka tahtoo osallistua aktiivisesti lastenlastensa elämään ja pyytää heitä silloin tällöin yökyläilemään ja päiväksi hoitoon muuten vain. Ihana Mummu!

silloin he ovat mummolassa 4yötä kuukaudessa eivät suinkaan kaksi. Jos ovat sielä viikonlopun.
Mitä he kertovat kavereilleen perhe viikonlopuista? no ei mitään kun vanhemmat laittavat aina mummolaan.

Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemistasi, vai oletko tyhmä vai esitätkö sinä? No minäpä väännän ihan kunnolla rautalangasta, vaikka en kyllä odota että ymmärtäisit.

lapset ITSE, (huom ITSE) pyytävät päästä mummilaan tai mummi ITSE (huom ITSE) pyytää ja lapset ITSE tahtovat mennä. MINÄ EN ole IKINÄ kysynyt pääseekö lapseni yöksi.

Sä oot kyllä aivan älyttömän typerä tapaus, jkumalauta kun EN ole kertaakaan sanonut että MINÄ PYYTÄISIN että lapseni menisivät hoitoon vaan he ITSE tai MUMMU ne sinne pyytää. ÄLYSITKÖ??????????

Ei jumaliste että oot tyhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eihän se tietenkään minulle kuulu, kuinka usein toisten lapset ovat hoidossa, mutta surettaa pienten lasten puolesta, jotka eivät saa viettää rauhaisia kotipäiviä vanhempien kanssa. Mikä mahtaa olla syynä siihen, että lapsia viedään niin usein hoitoon?

joillakin on vähän liian ruususia unelmia ennen lapsen maailman tuloa ja sitten se totuus iskeytyykin liian kovan avasten kasvoja ja lapset siis aina hoidossa. lue muiden kasvatettavana.

Monesti samaa miettinyt.. Kaveripiirissä on yksi lapsiperhe, jossa pidetään itsestään selvyytenä, että mummo ottaa aina hoitoon kun tarvis. Monesti ovat meillekin ihmetelleet, että lähtekää nyt sinne tai tänne, voittehan viedä xxxx:n mummolle. Noh, ensinnäkään meillä ei lasta noin vaan mummolle viedä, vaan tottakai mummolta ensin kysytään että voiko ottaa hoitoon. Ja toisaalta, meillä lapsi/lapset kulkee mukana siellä missä mekin. Nykyisin meidän menot tapahtuu perheenä ja sillä hvyä.

Ja tuossa mainitsemassanikin perheessä vanhemmat ovat arkena töissä, mutta silti lapsi jatkuvasti viikonloppuisin muualla hoidossa, että vanhemmatkin saisivat joskus levätä! Tämän ovat ihan itse sanoneet.

tollasien tyyppien olisi todella pitänyt jättää ne lapset tekemättä.
"vanhempien pitää saada levätä" vittu ne lapsetkin on ne päivät hoidossa tai missä ovatkaan kun vanhemmat töissä ja sittenkun koittaa viikonloppu ja saisivat olla kotona ehei työnnetään heidät mummolaan.
säälin niin niitä lapsia joilla elämä tollasta, oikeesti. Tollasille EI missän nimessä pitäs suoda lapsia.

Teille, jotka puhuitte mukavista mummola-muistoista: voi kai lapsi saada ihania muistoja mummolasta vaikkei siellä olisikaan joka kk säännöllisesti 2-3 viikonloppua/pe tai la-yötä!! Etenkin, jos lapsi on arkipäivät tarhassa niin hän näkee älyttömän vähän omia vanhempiaan. Eikä aina ole kyse siitä, mitä lapsi haluaa vaan on vanhempia, jotka laittavat lapsen erittäin usein hoitoon ilman, että lapsi sitä pyytää tai toivoo...eikä sitäpaitsi hoitopaikka ole välttämättä aina mummola. Kyllä alle kouluikäisen lapsen pitäisi vielä saada viettää useimmat viikonloput rauhassa kotona tai sitten kyläillessä niin, että vanhemmat ovat mukana.

Niin ja vielä, kiitos todella paljon kun sinä kerrot mulle MINUN OMIEN lasten mummolassa olo päivät, oot aika hauska tapaus. :whistle:

Mitä sä kuvittelet että ne lauantai/perjantait tehdään kun eivät ole mummilla tai sitten ne 2viikonloppua? Niitä ei vissiin ole olemassakaan? Kun sanothan sinä ettei sellaisia ole, onko lapseni silloin näkymättömiä vai missä ovat?

Missä kohtaa sanoin että laitan heidät mummolaan? Vai jäikö joku sulla lukematta? Vissiin kirjoitin että eivät halua mennä (itse tahtovat mennä ja pyytävät on sinun mielestä väkisin laittamista? ) Aika erikoinen ajattelutapa, jopa vekkuli.

Tunnen yhden 5v lapsen, joka on 5 päivää viikossa hoidossa, aamusta aina klo 16.30-17.00 asti.

Tähän kommentti. Meillä esikoinen meni ryhmikseen vuoden ikäisenä, ja oli porukan ainoa, joka oli hoidossa koko päivän eli aamulla vietiin ennen kahdeksaa ja viideksi kiiruhdettiin hakemaan kotiin. Ma-pe siis. Yksi hoitaja, pari äiti ja lukuisa joukko tuttuja ja tuntemattomia päivitteli eri yhteyksissä, miten on meidän pojalla pitkät hoitopäivät. Olihan se kurjaa, että haettiin aina viimeisenä mutta mä en ymmärrä, miten asian muuten hoitaisi, jos molemmat vanhemmat on ns. normaaleja virastoaikoja noudattavissa töissä. Pakkohan se lapsi on viedä aamulla aikaisin ja hakea vasta, kun pääsee töistä. Mutta ainakin tossa hoitopaikassa tuntui, että ihmisillä on tosi joustavat työajat ja lapsia pyritään pitämään hoidossa mahd. lyhyitä aikoja.

Parin kk päästä palaan taas töihin, toivottavasti pk:ssa on tällä kertaa muitakin täyden hoitopäivän lapsia...

Todella ihmeellinen hyökkäys teiltä, teillä ei itsellänne vissiin ole paikkaa mihin lapset menisivät? Harmi teille että joudutte itse pyytämään aina hoitajia, eikä kukaan tahdo itse lapsianne, kun kuvittelitte että minä olen kysymässä aina yökylään, eikä kukaan lapsiani pyytäis. Mutta tosiaan tahtoisin tietää kuitenkin, että miksi olisi minun pitänyt jättää lapseni tekemättä, kaipaan tähän todella vastausta.

Se on niin eriasia kun on vain yhden lapsi.
Itsekin aina pyysin ja otin yökylään kun kävivät kun oli vasta yksi lapsenlapsi.
Nyt kun on monia, ei tasapuolisuuden vuoksi voi enää pyytää kun ei viikonloput kuussa riitä ja omaakin aikaa jäätävä. Nyt otan vain kun kuka milloinkin apua tarvitsee.

Mä itseasiassa säälin ihan älyttömästi teitä joilla ei ole hoitopaikkaa ja vingutte täällä niille joilla on, sellaisia mummeja jotka tahtovat lapset viikonloppuisin hoitoon. En minäkään vikise teidän menoista, joten mikä hätän'?

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:

pussitat itsesi

Mikä tätä vierasta vaivaa? Taitaa olla kateutta. Mun lapsilla on myös lähellä mummu, joka tahtoo osallistua aktiivisesti lastenlastensa elämään ja pyytää heitä silloin tällöin yökyläilemään ja päiväksi hoitoon muuten vain. Ihana Mummu!

ei minua mikään vaivaa. raksatan vain lapsiani ja olen TODELLA TAHTONUT heidät joten en laita heitä monta kertaa kuussa hoitoon. minä olen ÄITI lapsilleni.

Ja lapseni voisivat milloin vain mennä hoitoon, ihanat isovanhemmat on mutta ei ole tarvetta juosta ympäri kyliä ja rypeä.

Mä itseasiassa säälin ihan älyttömästi teitä joilla ei ole hoitopaikkaa ja vingutte täällä niille joilla on, sellaisia mummeja jotka tahtovat lapset viikonloppuisin hoitoon. En minäkään vikise teidän menoista, joten mikä hätän'?

säälittävä tekopyhä pelle sä olet ;)

ei minua mikään vaivaa. raksatan vain lapsiani ja olen TODELLA TAHTONUT heidät joten en laita heitä monta kertaa kuussa hoitoon. minä olen ÄITI lapsilleni.

Ja lapseni voisivat milloin vain mennä hoitoon, ihanat isovanhemmat on mutta ei ole tarvetta juosta ympäri kyliä ja rypeä.

Mä oon sitten vissiin juoksemassa ympäri kyliä? Ihan vinkkinä, en juo edes alkoholia jos sitä kuvittelet mun tekevän kun lapset ovat mummilla.

Mikä minä olen lapsilleni, sisko? Joo ja en tietenkään ole halunnut lapsiani koska tahtovat ja edelleen ITSE tahtovat olla mummilla.

Oot tosi katkera tapaus, toivottavasti et käyttäydy noin väsymyshöyryissäs lapsillesi.

Miten olen tekopyhä, vastaisitko kiltti?

Musta kohtuus on hyväksi tässäkin asiassa. Jos lapsi on päiväkodissa 8-9h ma-pe, niin en ainakaan itse raskisi viedä lapsia mummolaan yökylään kuin erittäin harvoin.

Meidän lapset on hoidossa 12 pv kuussa ja mummolassa yökylässä pari kertaa vuodessa. Sinne mummolaan voisivat mennä useamminkin, mutta se olisi liikaa (rasitusta) työssäkäyville isovanhemmille.

Miten olen tekopyhä, vastaisitko kiltti?

Jännä että vastauksia en saa. :laugh:

Minun ystäväni lapset on joka päivä hoidossa sen 8 tuntia. Joka toinen viikko torstaista sunnuntaihin isällään ja joka toinen viikonloppu mummolla. Ja ystävä jaksaa valittaa oman ajan puutteesta. Ei ottanut edes työtä vastaan, sillä menettäisi "vähäisen vapaa ajan". Lapset nyt 5 ja 6 vuotiaat. Sääliksi käy näitä lapsia.

Toisella ystävällä sama tilanne. Nyt kesällä lapsi oli 2 viikkoa isällä, yhden päivän ystävälläni ja kuukauden humalaisen mummin luona, koska oli niin rankkaa, kun päiväkoti oli kiinni.

Mieheni äidin sisko taas joutuu hoitamaan päivittäin omia lapsen lapsiaan. Hän joutui sairaalaankin tuossa jossain vaiheessa. Ehdoton nosto kielto niin sairaalasta päästyään jo seuraavana päivänä oli lapsen lapset hoidossa. Mummi on aivan poikki ja arvatkaa muistaako häntä kukaan kiittää avusta. Tähän sopii sanoa, että jokainen taplaa tyylillään. Jotkut on tehnyt lapset vaan sen takia, kun niitä kuuluu tehdä ja jotkut taas on ollut kypsempiä vanhemmuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Musta kohtuus on hyväksi tässäkin asiassa. Jos lapsi on päiväkodissa 8-9h ma-pe, niin en ainakaan itse raskisi viedä lapsia mummolaan yökylään kuin erittäin harvoin.

Meidän lapset on hoidossa 12 pv kuussa ja mummolassa yökylässä pari kertaa vuodessa. Sinne mummolaan voisivat mennä useamminkin, mutta se olisi liikaa (rasitusta) työssäkäyville isovanhemmille.

Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:

pussitat itsesi

Voi sinua parkaa, en minä juokse ympäri kyliä tai ryve... Voisit kyllä selittää mitä tuo sinun kohdallasi tarkoittaa. Lapset nauttivat mummun ja papan luona olosta. He ulkoilevat, syövät marjoja puutarhasta, puhaltavat saippuakuplia, tekevät puutarhahommia, paistavat vohveleita, käyvät kävelyllä, askartelevat, lukevat satuja ja muuta normitoimia,joita teemme myös kotona. Eikö kuulosta kerrassaan kauhealta!! Minun käy suorastaa sääliksi lapsesi ja myös isovanhempasi, jos sinä täydellisenä äitinä riistät tämän ihanan kontaktin heiltä. En usko olevan kenellekkään hyväksi viettää noin paljon aikaa kaltaisesi täydellisen ihmisen kanssa. Saattaa nimittäin kasvaa lapsistasi melko mustavalkoisia ja suvaitsemattomia ihmisiä, kuten äitinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja FMN:
Tunnen yhden 5v lapsen, joka on 5 päivää viikossa hoidossa, aamusta aina klo 16.30-17.00 asti.

Tähän kommentti. Meillä esikoinen meni ryhmikseen vuoden ikäisenä, ja oli porukan ainoa, joka oli hoidossa koko päivän eli aamulla vietiin ennen kahdeksaa ja viideksi kiiruhdettiin hakemaan kotiin. Ma-pe siis. Yksi hoitaja, pari äiti ja lukuisa joukko tuttuja ja tuntemattomia päivitteli eri yhteyksissä, miten on meidän pojalla pitkät hoitopäivät. Olihan se kurjaa, että haettiin aina viimeisenä mutta mä en ymmärrä, miten asian muuten hoitaisi, jos molemmat vanhemmat on ns. normaaleja virastoaikoja noudattavissa töissä. Pakkohan se lapsi on viedä aamulla aikaisin ja hakea vasta, kun pääsee töistä. Mutta ainakin tossa hoitopaikassa tuntui, että ihmisillä on tosi joustavat työajat ja lapsia pyritään pitämään hoidossa mahd. lyhyitä aikoja.

Parin kk päästä palaan taas töihin, toivottavasti pk:ssa on tällä kertaa muitakin täyden hoitopäivän lapsia...

Virastoika ei ole 8-17, kukaan ei ole yhdeksää tuntia toissä kuin yrittäjä.
Virastoaika alkaa yhdeksältä ja päättyy klo 16, siihen 45min lounastauko.

Eiköhän se ole monelle ihmiselle lähinnä pakkotilanne viedä lapsi 5 päivänä viikossa hoitoon, sillä harva voi lasta töihinkään mukaan ottaa.

Meillä suku ottaa likkaa erittäin mielellään hoitoon ja ajoittain likka on jopa joka toinen viikonloppu 1-2 yötä mummilla, tädillä tai mummolassa. Ja homma menee nimenomaan niin päin, että likkaa pyydetään hoitoon, eikä siten, että me häntä tarjotaan. Ja me vanhemmat röhnötetään ihan vain kotisoffalla ja nukutaan ehkä aamulla astetta pidempään.

Meillä ainakin likka on ihan innoissaan, kun pääsee vanhemmista välillä lomalle.

Meillä toki se etuna, että teen lyhyttä päivää ja viikollakin mulla vapaata ja toki huolehdin siitä, että saan myös itse viettää lapseni kanssa riittävästi aikaa. Olenkin sanonut monesti, etten likkaa anna, jos juuri ollut jossain tai takana hektinen viikko mutta eipä tuo likka ole tosiaan piloille siitä mennyt, että sitä on nyt vanhemmalla iällä suku halunnut hoitaa paljon.

Mä oon sitten vissiin juoksemassa ympäri kyliä? Ihan vinkkinä, en juo edes alkoholia jos sitä kuvittelet mun tekevän kun lapset ovat mummilla.

Mikä minä olen lapsilleni, sisko? Joo ja en tietenkään ole halunnut lapsiani koska tahtovat ja edelleen ITSE tahtovat olla mummilla.

Oot tosi katkera tapaus, toivottavasti et käyttäydy noin väsymyshöyryissäs lapsillesi.

Tuossapa se tulikin, olet väsynyt lapsiisi ja haluat ne kaksi kertaa kuussa vähintäin hoitoon että saat OMAA aikaa. Niin tuttua nykynuorissa. Saman missä lapset kunhan jossain.

No onhan se ikävää jos lapset on aina hoidossa siis joka viikonloppukin :/

Mutta tietoisuus on lisääntynyt eli nykyään ei oteta lasten aikana alkoholia eikä vedetä perskännejä kun lapset on kotona, mikä on tietysti hyvä asia. Mieluummin lapset hyvässä hoidossa kun sielä kotona kännisten aikuisten kanssa.

Ja ennen ku kukaan kysyy niin mun lapset ei ole päivähoidossa eikä muutenkaan juuri koskaan hoidossa.