Kuvitellaanko jossain vielä tänä päivänäkin, että perhepeti olisi vaarallinen?! :D

  • Viestiketjun aloittaja huhhhuh
  • Ensimmäinen viesti
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja oma sänky paras paikka;27690755:
Eivät jaksa / osaa opettaa lasta omaan sänkyyn. perhepeti...jo
No mä en ymmärrä miksi pienen vauvan, joka ei ymmärrä mistään muusta kuin äidin tuoksusta ja lämmöstä, pitäisi osata nukkua yksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oma sänky paras paikka;27690823:
Miiten imetys tähän liittyy Madicken? Minulla on 4 lasta ja olen tämän käytänössä kokenut. Huvittavaa vaihtaa aihetta perhepedistä pulloruokailuun. En ole sanonut sanallakaan pulloruokinnasta,aiha ei koske sitä vaan perhepetiä.
Siihen että molemmat ovat laiskan äidin valitsemia vaihtoehtoja. Vauva-arki on vaan niin paljon helpompaa kun ei tarvi nousta öisin sängystä vauvan herätessä, ei tarvi ostaa tälle ruokia, pestä pulloja, varata korviketta mukaan reissuun lähtiessä jne. Voi vaan ottaa vauvan viereen nukkumaan ja ruoka löytyy siitä kokoajan. :)


Näin siis olen kanssasi ihan samaa mieltä niin ikään neljän lapsen kokemuksella, tosin nuorin vasta huomenna 3vko:a. Kuitenkin uskallan jo väittää että olisin väsyneempi jos nukuttaisin häntä pinnasängyssä ja ruokkisin korvikkeella.
 
Viimeksi muokattu:
oma sänky paras paikka
idioottimaisesti tässä mutta viimeinen kommentti : on todistettu että äidinmaito sopii parhaiten imeväsellle, perhepedin sopiivuudesta ollaan toista mieltä.
 
kyllä
Siihen että molemmat ovat laiskan äidin valitsemia vaihtoehtoja. Vauva-arki on vaan niin paljon helpompaa kun ei tarvi nousta öisin sängystä vauvan herätessä, ei tarvi ostaa tälle ruokia, pestä pulloja, varata korviketta mukaan reissuun lähtiessä jne. Voi vaan ottaa vauvan viereen nukkumaan ja ruoka löytyy siitä kokoajan. :)
"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä"
 
Alkuperäinen kirjoittaja oma sänky paras paikka;27690850:
idioottimaisesti tässä mutta viimeinen kommentti : on todistettu että äidinmaito sopii parhaiten imeväsellle, perhepedin sopiivuudesta ollaan toista mieltä.
Nuo riippuu suosittelijasta. Meillä kyllä perhepetiäkin suositellaan pinnasänkyä parempana vaihtoehtona, kunhan sitä harrastetaan oikein ja se sopii perheelle.

Toisaalta löytyy niitäkin jotka kyseenalaistavat rintamaidon hyödyt ja näkevät sen samanarvoisena kuin korvikkeen. Hampaat irvessä-imetys voi jopa kääntyä negatiivisemmaksi kuin korvike.


Mutta molemmat asioita jotka ovat vauvalle (ja äidille) luonnollisia ja hyviä asioita toimiessaan. Ja kun homma toimii myös se äiti pääsee helpommalla.
 
No onhan se turvattomampi kuin pinnasänky koska silloin kun sitä käytetään väärin niin niitä kuolemantapauksia esiintyy. Pinnasängyssä ollessaan tuokaan lapsi ei olisi kuollut vaikka vanhemmat olisivat olleet kuinka kännissä.

Eli oikein käytettynä maailman paras, väärin käytettynä hengenvaarallinen...
Voihan pinnasänkyäkin käyttää väärin. Siis esim. rikkinäistä sänkyä, huonolla varustuksella niin, että lapsi voi loukata, tukehtua tms. Samoin voi olla, ettei vanhempi havahdu, jos lapselle tulee joku hätä (esim. hengitysvaikeuksia) keskellä yötä, mikäli pinnis on kauempana vanhempien sängystä jne.
 
"vieras"
Varmasti useimmiten on täysin turvallista.

Mutta uskaltaako joku luvata mulle, että se olisi täysin turvallista minun tilanteessa kun itse pyörin unissani tosi paljon, kävelen unissani, olen tippunut sängystä unissani jne. Noiden takia en uskaltaisi koittaa. Ei kukaan voi vannoa, ettenkö voisi pyörähtää lapsen päälle.
 
[QUOTE="vieras";27690541]Se on helkutin vaarallinen parisuhteelle.[/QUOTE]

Isovanhempieni liitot kestivät 62 ja 42 vuotta -lapset ja lapsenlapset perhepedissä nukuttaen. Päättyivät puolison kuolemaan.

Vanhempieni liitto on kestänyt nyt 48 vuotta - perhepetiläisiä olleet koko suurperhevanhemmuutensa.

Oma eka liittoni kesti 19 vuotta ja päättyi puolison kuolemaan - kaikki lapset(6 omaa ja 11 lainattua) nukkuivat kanssamme ainakin 3 ensimmäistä vuottaan.

Nykyisessä liitossani menossa kymmenes vuosi eikä loppua näy - vaikka perhepedissä nukkuu omien 5 ja 7-vuotiaiden lisäksi useimpina öinä ainaki yksi... usein useampikin lapsenlapsi.

Mikä sinun statistiikkasi väitteesi tueksi?
 
Pakko vielä lisätä että tuohon vedotenhan voisi sitten jättää kaiken turvallisuusvalistuksen pois. Kun ei niitä kuitenkaan voi estää niin miksi turhaan paasata heijastimista, pyöräilykypäristä tai turvavöistä, heikoista jäistä...¨

Ihan järjetöntä että pienen vastuuttomasti toimivan joukon takia pitää kieltää perheet kevätpilkkiretket kaikilta.
Tämähän olisi verrattavissa siihen, ettei kukaan saisi pyöräillä, autoilla jne. koska jotkut eivät käytä kypäriä, turvavöitä jne. Ihan typerää siis toitottaa kaikille, että perhepeti on vaarallinen, jos se on sitä vain väärin käytettynä. Riskeistä kuuluu kertoa, muttei tuomita koko nukkumisjärjestelyä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27690809:
Perhepeti OIKEIN eli selvinpäin ja savuttomana käytettynä on mitä ihanin tapa nukkua. Sinnehän se pieni ihmispentu kuuluu, emon kainaloon. On tosiaan sääli että kaikki ei (omissa kavereissani melkein kaikki) äidit ei koskaan ole nukuttaneet vauvaa vieressä koska ovat pelänneet kääntyvänsä päälle :( En usko että se on edes mahdollista varsinkaan jos äiti imettää (imetyshormonit vaikuttavat uneen ja vaistoihin).
Se on sääli, mutta ymmärrän oikein hyvin, että äitiä voi pelottaa tuo vaihtoehto. Ja onko sinulla mitään faktatietoa tuosta, että ei voisi olla mahdollista kääntyä lapsen päälle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja perhepedissä;27688734:
MLL:n vihkosessa, joita neuvolasta jaetaan, ei suositeltu vieressä nukuttamista. Sikäli kun kukaan niitä lippulappuja niin tosissaan ottaa. Ärsyttää vaan, kun "viralliselta" taholta annetaan ymmärtää, että ei sovi. Ei se tietenkään kaikille sovi ja jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, mutta sääli, jos joku epävarma esikoisen äiti haluaisi nukuttaa vieressä ja hoitaa yöimetykset helposti, mutta ei uskalla, "koska neuvolan lapussa sanotaan".
Meidän neuvolan th otti oikein asiakseen joka välissä kysellä, joko vauva nukkuu omassa sängyssään. Teki sitä siis ihan ekasta neuvolakäynnistä lähtien. 6 kk iästä lähtien sävy muuttui tyyliin "nyt olisi kyllä jo aika opettaa vauva omaan sänkyyn".

Minä en tajua tuota ollenkaan,ei neuvolalle minusta kuulu pätkääkään missä lapsi nukkuu, perhepedissä vai omassa sängyssä. Muutenkaan en ymmärrä kaikkia ns. "suosituksia". Jotkut tietty on ihan fiksuja ja perusteltuja. Mutta ilman ainakin lievää painostusta olisin stressannut sata kertaa vähemmän eri asioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27690830:
No mä en ymmärrä miksi pienen vauvan, joka ei ymmärrä mistään muusta kuin äidin tuoksusta ja lämmöstä, pitäisi osata nukkua yksin.
Ihan nimenomaan. Ja että tätä oikein suositellaan, en tajua. Vauvan paikka on minusta äidin lähellä, jos joku ajattelee toisin, ajattelee, mutta minusta on näin.
 
No perhepeti voi kyllä olla vaarallinen, mutta vanhemmat yleensä itse tietävät jos on.

Pienen vauvan päälle kääntyminen olisi hengenvaarallista ja jos ihminen on taipuvainen sellaiseen, niin en ottaisi vauvaa viereen.
 
Meidän neuvolan th otti oikein asiakseen joka välissä kysellä, joko vauva nukkuu omassa sängyssään. Teki sitä siis ihan ekasta neuvolakäynnistä lähtien. 6 kk iästä lähtien sävy muuttui tyyliin "nyt olisi kyllä jo aika opettaa vauva omaan sänkyyn".

Minä en tajua tuota ollenkaan,ei neuvolalle minusta kuulu pätkääkään missä lapsi nukkuu, perhepedissä vai omassa sängyssä. Muutenkaan en ymmärrä kaikkia ns. "suosituksia". Jotkut tietty on ihan fiksuja ja perusteltuja. Mutta ilman ainakin lievää painostusta olisin stressannut sata kertaa vähemmän eri asioita.
No, voihan olla, että neuvolassa yritetään vaan auttaa, koska mitä kauemmin lapsi nukkuu perhepedissä, sitä vaikeampaa on oppia nukkumaan yksin.

Supernannysta katoin just perheen, jossa tais nimenomaan perheen vanhin 7 vuotias olla se pahin, jota ei saatu pysymään omassa sängyssä. Ei oikein vanhemmat enään mahdu samaan sänkyyn jos vaikka 4 lasta haluaa kaikki nukkua vieressä.

Ja kyllä mä sitä seksiä mieluiten omassa sängyssäni harrastaisin.

Mutta jos olette sietä mieltä, että vaikka 12 vuotiaaseen asti ei haittaa, vaikka lapset nukkuu vieressä, niin mikäs siinä :) Tietysti voi tulla vaikeuksia, jos ei opi koskaan nukkumaan yksin ilman ketään toista vieressä. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vaikeampi on se oppia. Siksi kai suositellaan, että opetettaisiin omaan sänkyyn.
 
"vieras"
Täytyy kyllä ihmetellä miten samat naamat jaksaa vuodesta toiseen tätä samaa keskustelua mussuttaa.

Jokainen nukkukoon siellä missä parhaiten saa unta. Asiat vaihtelee, lapsittain, ajoittain, tilanteittain. Ei vaan voida sanoa, että joku asia (varsinkaan joku pirun perhepeti) on paras vaihtoehto. Tajuaahan sen jo idioottikin, että ihmiset ja niiden nukkuminen on erilaista.

Nukkukaa missä haluatte. Ihan rauhassa, niin mäkin teen, mutta älkää tehkö tästä(kin) asiasta jotain pirun ideologista kysymystä!
 
"vieras"
Minusta sen lääkärien ja neuvolan valistuksen pitäisi kohdistua oikeaan asiaan. Siis siihen milloin perhepeti on turvallinen ja hyvä ratkaisu ja milloin se taas muuttuu vaaralliseksi.
Näin. Eihän juhannuksen alla niitä rattijuoppokamnajoitakaan esitetä niin, ettei autoa tai venettä saisi käyttää, vaan lähdetään siitä, että jos otat niin et aja. Selvinpäin veneily tai autoilu on edelleen ok. Samoin perhepedin kohdalla pitäisi kampanjoida niin että vanhemmille kerrotaan milloin se on turvallinen ja milloin ei.

Suurin osa asiaan perehtyneistä tietää, että perhepeti on päihteettömän, lääkkeitä käyttämättömän vanhemman kanssa turvallinen vaihtoehto, mutta jos ns. viralliset tahot kampanjoivat niin, että esittävät perhepedin ainoastaan vaarallisena tarkentamatta sen enempää, käy helposti niin että kaikilta heidän esittämiltään suosituksilta katoaa pohja ja uskottavuus. ("Kun ne ei kerran osaa ohjeistaa kunnolla perhepedin suhteen, niin liekö muutkaan suositukset luotettavia...")

Perhepedissä tapahtuu vaaratilanteita ja pahimmillaan vauva kuolee, ja silloin on hyvä kauhistella, että näin ei olisi päässyt käymään jos vauva olisi nukkunut pinnasängyssä. Vanhempia syytetään. Jos vauva menehtyykin siellä pinnasängyssä kätkytkuolemaan, niin ajatteleeko samat ihmiset taas että vanhempien vika, olisivat nukuttaneet viereen niin kätkytkuoleman riski olisi ollut paljon pienempi?
 
No, voihan olla, että neuvolassa yritetään vaan auttaa, koska mitä kauemmin lapsi nukkuu perhepedissä, sitä vaikeampaa on oppia nukkumaan yksin.

Supernannysta katoin just perheen, jossa tais nimenomaan perheen vanhin 7 vuotias olla se pahin, jota ei saatu pysymään omassa sängyssä. Ei oikein vanhemmat enään mahdu samaan sänkyyn jos vaikka 4 lasta haluaa kaikki nukkua vieressä.

Ja kyllä mä sitä seksiä mieluiten omassa sängyssäni harrastaisin.

Mutta jos olette sietä mieltä, että vaikka 12 vuotiaaseen asti ei haittaa, vaikka lapset nukkuu vieressä, niin mikäs siinä :) Tietysti voi tulla vaikeuksia, jos ei opi koskaan nukkumaan yksin ilman ketään toista vieressä. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vaikeampi on se oppia. Siksi kai suositellaan, että opetettaisiin omaan sänkyyn.
Mä en usko tuohon. Ainakin jos tuttuja perheitä miettii niin moni yksin nukkunut on saattanut vanhempana kömpiä hyvin myöhään vielä vanhempien väliin ja perhepedissä nukkuneet taas kaipaavat usein omassa sängyssä nukkumista sen jälkeen, kun ovat muutaman vuoden olleet perhepedissä vanhempien läheisyydessä. Itsenäistyvät sillä tavalla omaa tahtiaan.
 
excuse me
No onhan se turvattomampi kuin pinnasänky koska silloin kun sitä käytetään väärin niin niitä kuolemantapauksia esiintyy. Pinnasängyssä ollessaan tuokaan lapsi ei olisi kuollut vaikka vanhemmat olisivat olleet kuinka kännissä.

Eli oikein käytettynä maailman paras, väärin käytettynä hengenvaarallinen...
Mielestäsi pinnasänkyjä ei siis voi käyttää väärin...?
 

Yhteistyössä