Kuvien julkaisu ilman lupaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt

Vieras
Nyt kyllä ottaa päähän...Kaveri oli lupaa kysymättä ensin laittanut musta kuvan fb:n. Pyysin poistamaan sen, minkä tekikin, mutta laittoi tilalle kuvan mun lapsista!

Ookko niin ruma ettei kuvaa voinu julkasta? Mää en ymmärrä tota ihme hysteriaa ettei saa kjuvia julkasta. Näkeehän ihmiset sun lapset luonossakin.. Ja toisekseen aika moniulla on salaus ettei niitä pääse ulkopuoliset katsomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ookko niin ruma ettei kuvaa voinu julkasta? Mää en ymmärrä tota ihme hysteriaa ettei saa kjuvia julkasta. Näkeehän ihmiset sun lapset luonossakin.. Ja toisekseen aika moniulla on salaus ettei niitä pääse ulkopuoliset katsomaan.

Niitä ilmeisesti pääsee jotenkin katsomaan. Itse olen lopettanut facebook tilin, joten en pääse kokeileen, mutta kuulin, että jos ois yhteisiä kavereita ja kaveri kommentoinut jotain oman kaverinsa kuvaa niin sen kommentin kautta pääsisi katsoon.

Ei oo ulkonäöstä kysymys. Olen omastakin profiilista poistanut kuvani, koska aion lakkauttaa koko fb-tilini. Mulle ei juolahtais mieleenkää julkasta toisten kuvia kysymättä!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kukaan ei saa julkaista sun tai sun lasten kuvaa ilman sun suostumusta. Pyydä poistamaan se kuva tai ilmianna ylläpidolle, ne poistavat sen kuvan.

Olenko nyt ihan väärässä, mutta mulla on se käsitys, että kuvan ottajalla on oikeudet kuvaan. Eli silloin sun olisi pitänyt kieltää sen kuvan ottaminen. Kuvan tekijänoikeus on kuvan ottajalla, ei kohteella. Eikä aikuisen ihmisen kuvaamiseen julkisella paikalla edes tarvita (normaalisti) lupaa.

Mutta ihan eri asia tietysti on laki ja se, mitä kaveri tekee ja miten kaverin kuuluisi toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mm:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kukaan ei saa julkaista sun tai sun lasten kuvaa ilman sun suostumusta. Pyydä poistamaan se kuva tai ilmianna ylläpidolle, ne poistavat sen kuvan.

Olenko nyt ihan väärässä, mutta mulla on se käsitys, että kuvan ottajalla on oikeudet kuvaan. Eli silloin sun olisi pitänyt kieltää sen kuvan ottaminen. Kuvan tekijänoikeus on kuvan ottajalla, ei kohteella. Eikä aikuisen ihmisen kuvaamiseen julkisella paikalla edes tarvita (normaalisti) lupaa.

Mutta ihan eri asia tietysti on laki ja se, mitä kaveri tekee ja miten kaverin kuuluisi toimia.

näin se menee.
jos on itse ottanut kuvan niin silloin ei tarvitse kysyä lupaa laittaa nettiin.

Aivan. Olin omastakin mielestäni oikeassa.

Toi on sellanen asia, mitä ihmiset ei yleisesti ottaen tiedä. Jos annat luvan (et kiellä) ottaa kuvan, se kuvaaja saa tehdä sillä suunnilleen ihan mitä haluaa.

Tietysti on jotain rajoja. Jos esim. jollekin sattuu jotain noloa julkisella paikalla, niin sitä kyseistä yksilöä ei saakaan sitten taas ilman lupaa kuvata.

Mutta mun kuviani en siis omista minä vaan niiden ottaja.

Yhteistyössä