Kuva saunasta,mitä ihmettä tuo seinälle ilmestynyt on??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juu sitä valkoista ei oo ennen ollut,nyt kun toi ukkokin sitä kävi vielä tutkimassa niin on toisellakin seinällä sitä, vähemmän kylläkin. Näyttää harmahtavan valkoiselta,jopa vihertävältä, mutta se saattaa johtua ihan tuosta huonosta valosta kun ei oo enää päivänvaloa (silloin näytti ihan valkoiselta).

Lauteet ovat myös ihan harmahtavat,eli oliskohan vaan rempan tarpeessa koko sauna/kylppäri :)

Ja tuo kylppärin iso läntti vaikuttais joo olevan just jotain silikonia mikä on sitten täynnä tuota tummaa (hometta?), mä oon yrittänyt jo etikalla ja kloriitilla ja ties millä pesuaineilla noita hinkata ja ei lähde mihinkään. Myöskin muualla kaakeleiden väleissä (ei silikonissa) on pieniä mustia länttejä.
Me olemme aina huolehtineen hyvästä ilmanvaihdosta (huippuimuri on aina päällä saunan/suihkun jälkeen) kylppärissä,mutta edelliset asukkaat ilmeisesti eivät.

mä en ole pessyt kuin kerran tuon saunan kunnolla,sekin tapahtui harjalla joten ei oo voinut kuituja jäädä. Siitä pesusta on sen verran aikaa,ettei oikein selitä sitä että nyt vasta tuo valkoinen tuohon ilmestyi.
Ei ole ainakaan karheampi kuin muualta seinästä nuo kohdat.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä?!;29514911:
mä en ole pessyt kuin kerran tuon saunan kunnolla,sekin tapahtui harjalla joten ei oo voinut kuituja jäädä. Siitä pesusta on sen verran aikaa,ettei oikein selitä sitä että nyt vasta tuo valkoinen tuohon ilmestyi.
Ei ole ainakaan karheampi kuin muualta seinästä nuo kohdat.

asunnon rakennusvuosi? onko kylpyhuone/saunaremontti tehty tai onko alkuperäisessä kunnossa?

Alkuperäinen kirjoittaja mitä?!;29514552:

Onko tuosta laatasta seinällä siis lähtenyt pala irti? On kyllä täyis nnormaalia, että silikonisaumoihin ilmestyy mustia läikkiä, sillä silikonisaumauksen homesuoja kestää vain 5 vuotta, sen jälkeen nuo pesutilojen silikonit pitää uusia.

Nuo seinän mustat jäljet eivät kyllä kovin normaalilta näytä.

1997 rakennettu,eikä tietääkseni ole mitään remppaa tehty (sen on kyllä näköinenkin tuo kylppäri).
Ei ole laatasta palaa irti vaan siinä on myös tuota tummaa,olisko siihen mennyt silikonia myös ja se sitten homeessa myös,siltä ainakin vaikuttaa..
Tuollaisia mustia täpliä on kyllä suihkussa muuallakin kuin vain silikoneissa. Silikoneja tuskin on vaihdettu moneen vuoteen,mikäli ollenkaan.

Joku aiempi asukas on tod.näköisesti sotkenut saunan seinää ja sitten yrittänyt hinkata pois.. mömmö on levinnyt lopulta ja se on jollain saatu peitettyä.. nyt ajan myötä alkanut se hinkattu paneli tulla esiin, kun suoja-aine on "haihtunut" pois. :D Yhtä kämppää kun olin siivoilees työn puolest niin aika ällöö tarinaa sain kuulla mitä asukki oli saunassa tehnyt ja niitä valkosia länttejä oli sitten katossakin. Yhhuh.. eli.. niin käyttäkää mielikuvitust en kehtoo tähän laittaa mitä se "mömmö" oli silloin kysees.

Silikonisaumoissa oleva homekasvu on pientä ja saa pois silikonit vaihtamalla. Kuvan perusteella silikoni on aika vanhaa, kellertävää, ja pieni homekasvu on ihan tyypillistä. Ja jos edellinen asukki ei ole jaksanut erityisesti siivota, niin silikoniin taatusti ilmestyy sellaisen myötä homekasvua. Ei vaarallista. Voitte tehdä silikonitsaumaukset itsekin, jos saatte vuokraisännän maksamaan tarvikkeet.

Saunan seinässä oleva läikkä ei vaikuta homeelta. Ummehtunut haju saunassa voi tarkoittaa sitäkin, ettette kuivata saunaa saunomisen jälkeen ja sitä ei ehkä tuuleta tarpeeksi. KAtsokaa onko saunan lattiassa viemäri ja onko sinne kertynyt paljon möskää. Samoin, jos lauteet saa irti, niin nostakaa pois ja peskää lauteet alapuolelta sekä seinät. Minä en viitsi tarkemmin kuvailla, mitä kaikkea voi lauteiden ja seinän väliin jäädä karvaa ja muuta karstaa. Olen niin monet saunat pessyt vuokrakämpissä ja suurimmassa osassa saanut yökötyskohtauksen ihmisten pas----jen jäljiltä.

Miten ja millä aineella olet saunan pessyt? Oletko juuri tuon kohdan käynyt jollain aineella läpi? Olisiko voinut jäädä huonolle huuhtelulle ja kyse olisi jostain pesuainejäämistä?

Mäntysuovalla, en usko että se siinä tapauksessa vasta nyt näkyisi jos olisi vain pesusta kiinni.
Tuuletukseen olemme yrittäneet kiinnittää paljon huomiota juuri tuon kylppärin (mustat läiskät) takia.

Toivotaan tosiaan että kyse saunassakin olisi vaan jostain harmittomasta :)

Miten jos toi silikonien home on pitkään ollut tuossa, selkeästi on kun ei millään lähde, niin onko vaarana että olisi levinnyt rakenteisiin vai onko vaan pinnallista aina?
Meillä noi silikonit kun monesta kohtaa myös reikäisiä ja seinissä myös reikiä lattian rajassa (kylpyhuone ja kodinhoitohuone)?

[QUOTE="huokaus";29515683]Ja enpä muuten ole koskaan kuullut että lauteista tulisi pihkaa, mahtaa olla aika ikävää :O[/QUOTE]

Mäkin voin kertoa, että kyllä meilläkin tulee