Kuumetta 38,0, lääkitsetkö? ikää vajaa 2v

Mun käsittääkseni kuumetta ei kannata lääkitä kuin vasta jos se on todella korkea. Kuume on elimistön puolustustapa. Oon kyllä omia lapsiani Panadolilla lääkinnyt yötä vasten, jollei uni ole muuten tullut.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Siis saanut yöllä kahdelta pronaxenia, samanmoiseen kuumeeseen. On kuin kekäle. Antaisitko Panadolia jo?
no jos on kuin kekäle, sun mittaris vissiin näyttää väärin. Ei 38 asteessa vielä olla "kekäleitä". Mun pojalla kuumeen noustessa toissa yönä 39,8 oli kekäle.
Ei tarvi lääkitä mun mielestä 38 asteen kuumeessa, ellei sit oo kipuja.
 
n
Jos lapsen yleisvointi olisi hyvä ja lapsi jaksaisi leikkiä ihan normaalisti, en antaisi vielä lääkettä. Jos taas lapsi olisi selvästi väsähtänyt niin sitten lääkitsisin.
 
Okei, siis silmät punottaa, tai luomet sisäreunasta. Näyttää väsyneeltä, jaksaa leikkiä, mutta vaikeroi välillä pitkänkin pätkän.
Ja juu, kyllä tuntuu kekäleeltä, siis omaa ihoani vasten. Mun iho on 36,0 asteinen. Onhan tuossa iso ero. Ja mittari toimii, sen testasin itselläni ja tuommosella 12min mittarin knssa.
 
antaisin kuumetta alentavaa. taipumusta kouristuksiin ja kuume pitää heti lääkitä alas. näin toimin myös kuopuksen kanssa koska en yhtään kouristusta ahlua nähdä enkä lastani tajuttomana
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
Mun käsittääkseni kuumetta ei kannata lääkitä kuin vasta jos se on todella korkea. Kuume on elimistön puolustustapa. Oon kyllä omia lapsiani Panadolilla lääkinnyt yötä vasten, jollei uni ole muuten tullut.
eikös toi oo jo todettu vääräski tiedoksi ja suositus ole että kuumeet pidetäs mahdollisimman alhaalla
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Okei, siis silmät punottaa, tai luomet sisäreunasta. Näyttää väsyneeltä, jaksaa leikkiä, mutta vaikeroi välillä pitkänkin pätkän.
Ja juu, kyllä tuntuu kekäleeltä, siis omaa ihoani vasten. Mun iho on 36,0 asteinen. Onhan tuossa iso ero. Ja mittari toimii, sen testasin itselläni ja tuommosella 12min mittarin knssa.
Jos vaikeroi, antaisin. Kyllä lapsella on paha olla ja aika helposti aikuinenki ottaa lääkettä jo kovin paha olla. Muutoin olen kyllä itse yleensä antamatta jos lapsi ok, kuume kuitenkin tappaa tautia tai sinne päin :)
 
r
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Okei, siis silmät punottaa, tai luomet sisäreunasta. Näyttää väsyneeltä, jaksaa leikkiä, mutta vaikeroi välillä pitkänkin pätkän.
Ja juu, kyllä tuntuu kekäleeltä, siis omaa ihoani vasten. Mun iho on 36,0 asteinen. Onhan tuossa iso ero. Ja mittari toimii, sen testasin itselläni ja tuommosella 12min mittarin knssa.
Jos on noin kipeä, niin kyllä antaisin lääkettä. En ymmärrä miksi sen kanssa pitäisi pihdata ja antaa toisen kärsiä kun apu on lähellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Okei, siis silmät punottaa, tai luomet sisäreunasta. Näyttää väsyneeltä, jaksaa leikkiä, mutta vaikeroi välillä pitkänkin pätkän.
Ja juu, kyllä tuntuu kekäleeltä, siis omaa ihoani vasten. Mun iho on 36,0 asteinen. Onhan tuossa iso ero. Ja mittari toimii, sen testasin itselläni ja tuommosella 12min mittarin knssa.
Jos on noin kipeä, niin kyllä antaisin lääkettä. En ymmärrä miksi sen kanssa pitäisi pihdata ja antaa toisen kärsiä kun apu on lähellä.
Sitkeässä se luulo että pitää antaa kuumeen olla. Eihän se ole nykyään suositus.
 
r
Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
Mun käsittääkseni kuumetta ei kannata lääkitä kuin vasta jos se on todella korkea. Kuume on elimistön puolustustapa. Oon kyllä omia lapsiani Panadolilla lääkinnyt yötä vasten, jollei uni ole muuten tullut.
eikös toi oo jo todettu vääräski tiedoksi ja suositus ole että kuumeet pidetäs mahdollisimman alhaalla
On siinä totuuden siemen että kuume auttaa paranemaan, MUTTA kuumeen parantava vaikutus ei kunnolla toimi enää siinä vaiheessa jos lapsi on kuumeen takia tuskainen ja kivulias. Kärsiminen ei paranna ketään.
 
Googlaa (muiltakin kuin esim. lääketehtaiden sivuilta) Esim.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,20234,1249,1259 (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ohjeet)

http://www.flunssa.com/kuume.html

Eivät kyllä neuvo lääkitsemään lapsia pienessä kuumeessa.

Tiede-lehti 12.11.2006:

"Kuume on tarpeellista


Kuvapörssi
Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat havainnoineet, miten kuume vauhdittaa immuunijärjestelmän toimintaa.

Sharon Evans Roswell Parkin syöväntutkimuskeskuksesta matki ryhmänsä kanssa elimistön reaktiota tulehdukseen ja kohotti hiirten kehon lämpötilaa. Ilmeni, että lämpö lisäsi imusolujen eli lymfosyyttien määrää imusolmukkeissa. Imusolmukkeet ovat elimistön puolustusvoimien komentokeskuksia, joissa lymfosyytit ohjeistetaan hyökkäykseen patogeeneja vastaan.

Evansin ryhmä havaitsi, että kuume vaikuttaa eritoten hev-soluihin, jotka toimivat imusolmukkeiden portinvartijoina. Lämpö saa hev-solut muun muassa tuottamaan lisää CCL21-molekyylejä, jotka rekrytoivat verestä lisää lymfosyytteja.

Tutkijat muistuttavat, että kuume on tarpeellinen tapahtuma taistelussa patogeeneja vastaan, ja imusolmukkeiden turpoaminen on merkki siitä, että puolustus toimii."

Eipä näyttänyt pikaisella googlettamisella edes lääkeyhtiöt suosittelevan alle 38,5 asteen kuumeen lääkitsemistä.
 
Ooo
Katsele rauhassa, jos ei muuta vaivaa =) Ajattelisin, et 5pv/viikko voisi tarkkailla itsekin. Tai jollei kuumelääkkeet paranna olo tarpeeksi. Ja voithan soittaa neuvolaan ja kysäistä, jos mietityttää. Tulis kurkattua korvat
 
r
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
no tehty mikä tehty, katellaan nyt sitten miten tosta eteenpäin.

Mitenhän kauan kattelis kuumetta ennen kun menee lekuriin jos mitän muuta vaivaa ei ilmene.
Nyt on liikkeellä pitkällistä kuumetta aiheuttavaa virusta, joten jos yleisvointi on ok, niin voisin viisikin päivää katsella kotona. Sitten pitäisi kyllä alkaa kuumeen olla jo alenemaan päin, ja jos näin ei ole, niin veisin lääkäriin.
 
okei, mun lapseni on vaan kolmeen otteeseen vuoden sisällä nostanut kuumeen ja jo samana päivänä on crp ollut toista sataa. siksi mä tätä tässä mietin. Mutta silloin kuume on ollut yli 39, kun nyt siis 38,jotain ja siis silloin jo lääkitsin, joten en tiedä olisiko enemmänkin
 
Hip
Kuume on pienellä aina tarkan tarkkailemisen arvoinen asia. Kannattaa etsiä muualtakin tietoa kuin täältä, esim. googlettamalla. (Terveyskeskusten hoitajiltakin saa kirjavia ohjeita...)

Lapsen terveyden kyseessä ollen ei kannata liikaa luottaa tuntemattomiin "asiantuntijoihin".
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
Mun käsittääkseni kuumetta ei kannata lääkitä kuin vasta jos se on todella korkea. Kuume on elimistön puolustustapa. Oon kyllä omia lapsiani Panadolilla lääkinnyt yötä vasten, jollei uni ole muuten tullut.
Mä lääkitsen yleisvoinnin en kuumeen mukaan. Ei mun tytölläkään ollu äsken "kuin" 38.0 kuumetta, mut oli voipunu, itkuinen ja valittelee kaulaa (kurkkuaan) kipeäksi eli annoin lääkettä.
 

Yhteistyössä