Kuumeraja suusta mitattuna?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Tiedän, että lämpöä ei saa suusta mitattua yhtä tarkasti kuin esim. pepusta, mutta suusta se kuitenkin on kaikkein helpoin mitata 4-vuotiaalta... lämpöä on 37,8 - on varmaan laskettavissa kuumeeksi?
 
Suusta mitattu lämpö on kehon ydinlämmön kuvaus, kuten peräsuolestakin mitattu, joten sen tulos on aivan yhtä luotettava, tosin Suomessa sitä ei juurikaan käytetä lämmönmittaamiseen terveydenhuollossa. Kyllähän tuo kuumeen puolella on. Kainalolämpö on yleensä 0,5 astetta alhaisempi kuin suusta tai pepusta mitattu ja se kuvaa kehon pintalämpötilaa.
 
Ihmisen elimistön lämpötila on yleensä 36-37 astetta, ja yksilöllisen vaihtelun lisäksi lämpötilaan vaikuttavat ikä, vuorokaudenaika, sukupuoli ja hormonit, aktiivisuus ja ravitsemus, tunnetila, ympäristö ja sairaus, vaikka ihminen tasalämpöinen onkin. Joten kun suunnilleen tiedät lapsesi peruslämmön, niin osaat sen perusteella päätellä onko hänellä kohonnut lämpö vai ei.
Kuume lapsella :: Terveyskirjasto
 

Yhteistyössä