Kuume: mittaus? ulos vieminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti

Vieras
6kk poika on flunssassa ja selvästi normaalia lämpöisempi. Kainalosta mittaamalla (neuvola suositteli) saan kuitenkin tulokseksi aina vain 36,9-37,0, mikä kai on periaatteessa vauvan normaalilämpö. Yöllä tosin poika oli aivan älyttömän kuuma, mutta silloin en edes mitannut, vaan annoin supon.

Voiko olla, että mittari antaa vääriä tuloksia vauvalla kainalosta (omasta kainalostani antoi ihan järkevän tuloksen)? Kuitenkin saan sen mielestäni oikeaan paikkaan, ja mittarilukema nousee tasaisesti, kunnes pysähtyy. Pyllystä en haluaisi kokeillakaan, tiedän, etten saa poikaa pysymään riittävän kauan sopivassa asennossa (paniikkihuuto alkaa heti, jos pidetään paikallaan edes vaipanvaihdon verran).

Toinen kysymys: poika on tosi räkäinen, enkä saa sänkyä turvallisesti kovin kallelleen. Tuntuu, että tukehtuu limaan. Voiko nukuttaa ulkona, jos on vähän lämpöä? Laittaa reilusti vaatetta ja pistää rattaisiin puoli-istuvaan asentoon?

Iltapäivällä ollaan menossa lääkäriin, mutta siellä olisi hyvä pystyä sanomaan kuumelukema, ja sitä ennen olisi kiva saada poika nukkumaan. Yöllä nukkui ehkö 6h, loppuajan huusi, yski, kakoi ja tuhisi. Eli aika väsynyttä on nyt koko sakki, varsinkin,, kun edellinen yö oli melkein yhtä huono.

En tiedä tosta kainalosta mittaamisesta, mut kokeiles kuitenkin sitä peppumittausta. Minäkin luulin, ettei tule mitään, mut kokeilin vaan. Poika köllötteli vatsallaan katsellen jotain lelua käsissään ja homma onnistui tosi hyvin. Tuntui, ettei hän edes huomannut, mitä tein. Ikä silloin 6,5 kk.

Toinen juttu, voisitko yrittää nukuttaa vaunuissa sisällä? Kuumeessa ei kai ulkoilua suositella. Toisaalta ulkona on räkäisenä helpompi hengittää.

Kiitos vastauksesta. Sain onneksi pojan nyt nukahtamaan rinnalle, toivon mukaan pysyy myös unessa, eikä herää parin minuutin päästä niin kuin viimeksi. Vaunuihin nimittäin tuskin nukahtaisi sisälle, ei nimittäin oikein nukahda pelkällä heijauksella ulkonakaan, vaan ensin pitää ajella lenkki, jossa voi katsella maisemia. Sitten simahtaa joko vauhdissa tai pienellä heijauksella.

Täytyy ehkä sitten tuota pyllymittausta kokeilla, kunhan mieskin kohta tulee kotiin. Meillä nimittäin poika ei oysy paikallaan, jos mahalleen laittaa, vaan lähtee heti ryömimään tai yrittää kontata. Mutta jos valjastaisi toisen viihdyttämään etupuolelle...

Pitäisi varmaan hommata joku kätsympi mittari, tarvinnee aloittaa uusi ketju siitä aiheesta.

Kyllä mä olen mitannut peräsuolesta kuumeen aina niin, että vauva on selällään ihan niinkuin vaippaakin vaihtaessa. Jalat vaan ylös ja pitää toisella kädellä niistä kiinni. Kannattaa laittaa jotain perusrasvaa sitten siihen mittarin päähän.

Jos sulla on digitaalimittari, niin sehän antaa tosi nopeaa tuloksen. Eli et joudu kauaa pitämään vauvaa aloillaan. Meidän mittari ainakin antaa tuloksen 60-90 s sisällä.

Yritin tänään neljä kertaa mitata kuumetta pyllystä. Ei tullut yhtään mitään. Mulla ei riittäneet voimat paikallaan pitämiseen. Mahallaan ollessaan ryömi karkuun (vaikka annoin jopa kaukosäätimen tutkittavaksi, sehän on siis maailmankaikkeuden kiinnostavin vehje), selällään ollessaan sätki ja veti kaarelle niin, että mittari putosi.

Ostin sitten Anttilasta kiireessa korvamittarin (oli joku poistomalli edullisesti, mutta kai kunnon vehje, kun oli pitkä takuu), mutta tosiaan vaatii harjoittelua, vielä toistaiseksi olen saanut aika heitteleviä lukemia. Niitä otsamittareita en kyllä nähnyt, mistäköhän niitä edes saa? Mutta ihanan nopea tuo korvamittari olisi, kun sitä oppisi käyttämään. Sekunnin kestää mittaus.

Niin siis mulla meni jo sekaisin tämä ja tuo kuumemittariaiheinnen ketju, ja höpötin täälläkin otsamittarista, josta oli siis puhetta toisessa ketjussa. Sori.

Yhteistyössä