Kuuluuko tää nyt sitten asiaan? (imetyksen lopetus ja rinnat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärrimurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ärrimurri

Aktiivinen jäsen
11.05.2006
3 510
0
36
Kaksi päivää sitten lopetin imetyksen kertaheitolla kun imetyskertoja oli vielä kolme päivässä. Nyt sitten eilen ja tänään on rinnat olleet aivan kivikovat ja tosi arat. Olen niitä parhaani mukaan pumppaillut, mutta tyhjäksi niitä on hankala pumpata kun on käytössä vain käsikäyttöinen rintapumppu. Enkä oikein viitsisi tuon lapsen edessä alkaa nyt pumppailemaan, mutten myöskään voi lukittautua vessaan tuntikausiksi... :/ Mikähän auttais noihin rintoihin vai meneekö tuo arkuus vain ohi? Onko muilla ollut tämmöstä kun ootte lopettaneet imetyksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tottakai. Ei kai ne rinnat heti tajua, että maitoa ei kannata pukata. Pumppaa vaan vähän pois kerrallaan.

Eli siis rintojen todella "kuuluukin" olla kivikovat, pahkuraiset ja tosi kipeät, ihan kosketusarat? Sillä mä vaan, ettei tästä nyt tule mitään tukoksia...

Moi!
Kuuluu asiaan, itselläni maitoa tuli ties kuinka pitkään lopettamisen jälkeen.
Rintoja ei kannata pumpatakaan tyhjiksi, muuten ongelma jatkuu. Poistat sen pahimman
pingotuksen vaan niin maidon tuotanto alkaa pikkuhiljaa vähenemään. Mutta tuo vaihe ei tosiaan ollut hauska....

ei ne nyt kuulu ihan pahkuroille ja kivikoviksi mennä, oloa voi lievittää myös lämpöpussilla, suihkulla tms ja samalla hieroa niitä pahkuroita/maitoa pois. Kokeilemalla löydät sen oikean määrän tyhjennykseen, pakkohan sen verran on ottaa pois että pärjäät niiden kanssa. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tottakai. Ei kai ne rinnat heti tajua, että maitoa ei kannata pukata. Pumppaa vaan vähän pois kerrallaan.

Eli siis rintojen todella "kuuluukin" olla kivikovat, pahkuraiset ja tosi kipeät, ihan kosketusarat? Sillä mä vaan, ettei tästä nyt tule mitään tukoksia...

Kuuluu, tai ovatkin. Mutta saattaa aiheuttaa rintatulehduksen. Jos nousee kuume, luultavasti sulle on tullut sitten jo tulehdus.

Kyllä mulla oli kovat ja muhkuraiset - olinhan minä näillä rinnoilla pukannut maitoa isoja määriä. Sellaiset ne ovat, kun maitoa pakkautuu. Kipeyden tasosta en tiedä, mutta ei minusta se ole mukava olotila.

Itse pumppasin vähän pois ja viikon parin sisään helpotti. Maitoa toki sain lypsettyä vielä vuoden sen jälkeen kun lopetin. Oikeastaa kahdenkin vuoden jälkeen saan jotain vielä.

Jos paljon tulee maitoa, niin ei tissit kahdessa päivässä voi tietää, että nyt on loppu. Ei ne mitkään lutkut voi olla!

noin käy helposti, jos imetyksen lopettaa kertaheitolla. Rintatulehdus saattaa tulla tosi helposti, kun maitotiehyet täyttyvät maidosta, eikä mikään niitä tyhjennä. Jos et halua lapsesi antaa imeä, niin pumppailemalla suurin paine pois. Rintaa ei kannata tyhjentää siis kokonaan, ettei maidontuotanto jatku edelleen.

Itse en ole nyt kolmella lopetuskerralla pumpannut milliäkään pois. Rinnat tulevat kipeämmiksi kuin koskaan mikään kipu (paitti synnytys ;) ) mutta buranalla ja suihkussa hieromalla sen sietää miten kuten. MUTTA kun on kipuillut noin 3 päivää, maito alkaa hiljalleen imetyä takaisin elimistöön ja rintojen kiristys alkaa laantua. Muutenhan rinnat tekevät joka pumppauskerran jälkeen lisää ja alasajoon voi mennä viikkoja!! Näin maidontuotannon saa loppumaan saman tien, mutta itsekuria se vaatii! Monesti tuntui hetkittäin että nytkö tulee tulehdus, mutta ei tullut kun kuumassa suihkussa välillä hieroskeli. Pakotus toki jatkui kunnes tissit täysin tyhjät eli noin 2 viikkoa mutta se oli lopuksi vain pientä arkuutta koskettaessa. Itse olen siis lopettanut 1 kerran kun vauva 2kk ja tuotanto täydellä teholla ja 2 kertaa kun lapsi +6kk ja imetyskertoja vuorokaudessa 4-6. Jos vaan ei kammoa pientä kipua niin suosittelen kertalopetusta!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja 3 kertaa laakista lopettanut:
Itse en ole nyt kolmella lopetuskerralla pumpannut milliäkään pois. Rinnat tulevat kipeämmiksi kuin koskaan mikään kipu (paitti synnytys ;) ) mutta buranalla ja suihkussa hieromalla sen sietää miten kuten. MUTTA kun on kipuillut noin 3 päivää, maito alkaa hiljalleen imetyä takaisin elimistöön ja rintojen kiristys alkaa laantua. Muutenhan rinnat tekevät joka pumppauskerran jälkeen lisää ja alasajoon voi mennä viikkoja!! Näin maidontuotannon saa loppumaan saman tien, mutta itsekuria se vaatii! Monesti tuntui hetkittäin että nytkö tulee tulehdus, mutta ei tullut kun kuumassa suihkussa välillä hieroskeli. Pakotus toki jatkui kunnes tissit täysin tyhjät eli noin 2 viikkoa mutta se oli lopuksi vain pientä arkuutta koskettaessa. Itse olen siis lopettanut 1 kerran kun vauva 2kk ja tuotanto täydellä teholla ja 2 kertaa kun lapsi +6kk ja imetyskertoja vuorokaudessa 4-6. Jos vaan ei kammoa pientä kipua niin suosittelen kertalopetusta!!!!!!

no juu, kukin tavallaan. Itse en moiseen ryhtyisi, eikä ole onneksi ollut pakko ( paitsi keskimmäisen kohdalla, kun allergia tuli. )

Miksi lopetat jos maitoa tulee vielä noin hyvin?
Mun lopetukset on menneet hyvin,lapsi on ite vähentänyt ja sitä kautta maidon tulokin vähentynyt.
Aika hurjalta kuulostaa.
Ja ihan tiehyttukokselta.

Ota Buranaa ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mun lopetukset on menneet hyvin,lapsi on ite vähentänyt ja sitä kautta maidon tulokin vähentynyt.
Aika hurjalta kuulostaa.

Ota Buranaa ainakin.

noh, toteutimme jokin aika sitten unikoulun, jonka tarkoituksena oli saada yöimetykset pois seitsemän tunnin ajalta yöllä. Kaikki meni ihan hyvin jonkin aikaa, mutta sitten poika päätti, ettei vaikka nuku koko yönä, kun tietää, että aamulla saa taas tissiä. Tilanne alkoi vaikuttaa monimutkaiselta ja helpoin päätös tuntui olevan lopettaa heti imetys ja kun lapsen ollessa jo 1v9kk, lopettaminen olisi ollut muutenkin ajankohtainen, se tuntui varsin järkevältä. En ajatellut tätä vaihetta oikeastaan... Vain sitä, että miten poika suhtautuu lopettamiseen. No, viime yönä poika nukkui heräämättä klo 21.30-6.00, mikä on meillä melkoinen saavutus, joten en kadu =) Mutta pelottaa silti tuo rintatulehdus...

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Aika hurjalta kuulostaa.

Ota Buranaa ainakin.

noh, toteutimme jokin aika sitten unikoulun, jonka tarkoituksena oli saada yöimetykset pois seitsemän tunnin ajalta yöllä. Kaikki meni ihan hyvin jonkin aikaa, mutta sitten poika päätti, ettei vaikka nuku koko yönä, kun tietää, että aamulla saa taas tissiä. Tilanne alkoi vaikuttaa monimutkaiselta ja helpoin päätös tuntui olevan lopettaa heti imetys ja kun lapsen ollessa jo 1v9kk, lopettaminen olisi ollut muutenkin ajankohtainen, se tuntui varsin järkevältä. En ajatellut tätä vaihetta oikeastaan... Vain sitä, että miten poika suhtautuu lopettamiseen. No, viime yönä poika nukkui heräämättä klo 21.30-6.00, mikä on meillä melkoinen saavutus, joten en kadu =) Mutta pelottaa silti tuo rintatulehdus...

Okei...muuten tuntuu rajulta tuo kertaheitolla lopetus.Tässä käsitän että tarpeen.

Nyt vaan pumppaat ylimääräiset pois,buranaa kolmasti päivässä ja kauratyynyllä haudot tisuja.

Lääkäriltä saat myös tabuja jos oikein vaikeeta jotka lopettaa maidon herumisen.
Voisi olla aiheellista se,kuulostaa aika hurjalta.