Kuuluuko lapsen tietää että mikä on juoppo??

  • Viestiketjun aloittaja "titityy"
  • Ensimmäinen viesti
"titityy"
Siis ihan vaan yleisesti ihmettelen kun eräs tuttuni lapsi (n 5 v) on sanonut että kaikki jotka juo kaljaa on juoppoja. Ei minun lapsi edes ole koskaan kuullut sanaa juoppo tai saatikka tiedä että mitä kalja on. Joten voiko päätellä että nämä ihmiset juo melko paljon alkoholia ja myös lasten näkösällä? Nämä tietäen kyllä jopa saattaa olla näin.
 
"vieras"
Joku lapsi voi olla tuon hyvinkin kuullut. Esim. omilla kotihoidetuilla, vain kerhossa ennen eskari-ikää käyneillä ja pihapiirissä ulkoilleilla lapsilla ja tutun kerrostalolähiö-päiväkotilapsilla on todella erilainen sanavarasto. Omieni eduksi, täytyy myöntää. ;) Noita sanoja voi kuulla missä vaan ja lapsihan usein käyttää niitä vaikkei täysin ymmärrä merkitystä.

Mun 8v kysyi viime viikolla, että mikä on narkomaani. Eikä me kyllä narkata lasten aikana, tuskinpa muutenkaan. Uutiset, kaverit, sukulaiset, kassajonossa kuullut keskustelut, telkkari jne..arvo siitä sitten.
 
.
Ite teen töitä "juoppojen" parissa ja kyllä meillä 5-v tietää että jos juo liikaa kaljaa tai viinaa eli alkoholia kiertää veressä niin sillon on "juoppo". Sekä sen että juopot usein makaavat kaduilla ja pissaavat housuihin. Se ei kuitenkaan tee isästä juoppoa, joka juo 2 olutta/kk saunan jälkeen. Ja itse käytän alkoholia kerran parissa vuodessa ja en tod lasten näkösällä...
 
seriously?
Kohta mun 4v vois varmaan sanoa noin. Se kun on kysyny miksi tuo setä käyttäytyy rumasti, jolloin on vastattu että se on juonu liikaa kaljaa/viinaa/alkoholia. Ja et ne on aikuisten juomia. Terminä kyllä käytettiin alkoholistia, ei juoppoa.
 
"hmm"
no en käyttäis sanaa juoppo, mutta ei kai se mikään ihme ole, jos tuon ikäinen on nähnyt päihtyneen ihmisen, ja vanhemmat ovat yrittäneet hänelle selittää asiaa.
 
[QUOTE="titityy";23273650]Siis ihan vaan yleisesti ihmettelen kun eräs tuttuni lapsi (n 5 v) on sanonut että kaikki jotka juo kaljaa on juoppoja. Ei minun lapsi edes ole koskaan kuullut sanaa juoppo tai saatikka tiedä että mitä kalja on. Joten voiko päätellä että nämä ihmiset juo melko paljon alkoholia ja myös lasten näkösällä? Nämä tietäen kyllä jopa saattaa olla näin.[/QUOTE]

No ei voi. Kyllä meidän lapset on keskustassa nähneet deekuja jo ihan taaperosta asti ja tietää niiden olevan juoppoja. Ovat varmaan käyttäneet känniläis-sanaa meistäkin jos olemme saunassa siiderin tai oluen juoneet. Ihan olemme sitten selittäneet mitä eroa on juoda saunaolut vs humalahakuinen juominen. Ja isovanhemmat voi olla juoppoja eikä vanhemmat silti ole...
 
mun pikkusisaruksille tuli muutama vuosi sitte sellanen vaihe (olivat jotain 5,6 ja 8v) että jos he näkivät humaltuneen ihmisen, tai näki jonkun ostavan olutta, että se on juoppo. varmasti kaveripiirissä aina on joku joka tietää enemmän, ja ovat sitten puhuneet ja oppineet kaikenlaista. kotona ei siis juoda lasten nähden...

muoks. siis kaikki alkoholia käyttävät olivat muka juoppoja :D
 
"Sara"
Mun isä on alkoholisti ja ollaan kyllä lapsille selitetty miksi pappa käyttäytyy joskus miten käyttäytyy. Niin harvoin kun pappaa nähdäänkään, niin alkoholisti-sana ja sen merkitys on kyllä lasten tiedossa. Ja me molemmat vanhemmat ollaan kuitenkin absolutisteja.
 
Mun lapselle oon selittäny mikä juoppo on joskus, kun näitä henkilöitä on sattunut törmäilemään vastaan ja lapsi on ihmetellyt, miksi ne käyttäytyy kummallisesti. En näe syytä peitellä totuutta, eli totta kai selitän, että ne on juonu liikaa viinaa eli alkoholia ja tullu humalaan.

Ja meillä juodaan pari kertaa kuussa viiniä ruuan kanssa niin, että lapsi on samassa pöydässä. Kyllä se tietää, että alkoholia siinäkin on, mutta yhdestä lasillisesta ei tule humalaan eikä me vanhemmat juoda itteämme humalaan asti.
 
"vieras"
Kyllä mulle ja siskolleni selitettiin jo pieninä mikä on juoppo.
Varmaankin siksi,että monesti näihin laitapuolen kulkijoihin törmättiin vaikkei missään rauhattomalla alueella/kerrostalolähiössä edes asuttu.
Meitä oli varoitettu juopoista ja tiedettiin ettei illalla saa puistoon/tiettyihin paikkoihin mennä koska siellä voi olla juoppoja.
Vanhemmat olivat alkoholin kohtuukäyttäjiä, linjaa sillointällöin saunasiideri/-kalja.
 

Yhteistyössä