Kuuluuko kotiäidin huolehtia kodin siivouksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KOTIÄITI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Asennevammako?:
Tämä on puhtaasti asennekysymys. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia tehdä kaikki huushollihommat sillä aikaa kuin puoliso oli töissä. Jäipähän sitten illat mukavasti sille yhteiselle ajalle.

Kysymyksen voi kääntää toisinpäinkin: miksi ihmeessä työssäkäyvän pitäisi osallistua kotiaskareisiin, jos toinen on päivät kotona?

Peesi. Kai se kotiäitikin sentään jotain voi päivän mittaan tehdä..

Mun mies ei ajattele että mun pitäis siivota jne, mutta mä olen sitä mieltä että mun kuuluu siivota ja laittaa ruokaa ja huolehtia kämpästä kun kerran mies tekee töitä. On sitten illat lapsen kanssa. paitsi mies hoitaa koirat kyllä.

Meillä on ollu silleen aina et kumpi on kotosalla niin siivoilee ja tekee ruokaa. Itte jos oon iltavuoros ollu niin mies on kyllä siivonnu ja tehny ruokaa ja pessy pyykkiä ym. Kotitöiden jaosta ei kyl tarvii kinastella onneks.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tämä on puhtaasti asennekysymys. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia tehdä kaikki huushollihommat sillä aikaa kuin puoliso oli töissä. Jäipähän sitten illat mukavasti sille yhteiselle ajalle.

Kysymyksen voi kääntää toisinpäinkin: miksi ihmeessä työssäkäyvän pitäisi osallistua kotiaskareisiin, jos toinen on päivät kotona?

Peesi. Kai se kotiäitikin sentään jotain voi päivän mittaan tehdä..

Se hoitaa lapsia ja touhuaa niiden kanssa ja käy leikkipuistoissa tmv. Ja tekee ruokaakin. Ei ole aikaa siivota. Meillä siivoaminen kuuluu koko perheelle. Jopa meidän 2-vuotias osallistuu ikätasonsa mukaisten taitojen edellyttämällä tavalla.

Mä käytän sen kotonaolo ajan lasten kanssa touhuamiseen ja leikkimiseen. Meillä myös lapset ottavat osaa (4v ja 2v ) siivoukseen kuten myös mies. Yhdessä kun sotketaan niin yhdessä siivotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja EIEIEIEI:
Ei kuulu. Kyllä se muu perhe sotkua aiheuttaa kanssa. Ei kotiäiti ole mikään palvelija.

No tuolla periaatteella työssäkäyvän miehen ei tarvitse osallistua työpäivän jälkeen siivouksiin sun muihin kotitöihin. Ihan muuthan siellä kotosalla sotkee kuin mies itse. Ei mies mikään palvelija ole.

Ei mun ainakaan kuulu. Mitä nyt pikkasen järjestelen sillon kun aikaa on ja pystyy. Miehen kanssa tehdään isommat siivoilut. Mies oli pitkään kanssani kotona työttömänä ja on huomannut, ettei se kotona pienen lapsen kanssa oleminenkaan mitään lomailua ole. Että ymmärtää sitten jos koti ei ole kovin tiptop kun tulee kotiin... :whistle: Ja kyllä se sen tiesi jo kun alkoi mun kanssa seurustella, että mikään ylettömän siisti ihminen en ole.

Eihän miehelle kuulu siivous muutenkaan, vaikka nainen olis työssäkäyvä äitikin!! Mies pidetään tyytyväisenä sillä, että saa työpäivän jälkeen maata sohvalla ja illalla saa seksiä.. kyllä se sit omat kotipuuhansa hoitaa kun ehtii, muttei siivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainesta sovinistiksi:
Ei kuulu. Kyllä se muu perhe sotkua aiheuttaa kanssa. Ei kotiäiti ole mikään palvelija.

No tuolla periaatteella työssäkäyvän miehen ei tarvitse osallistua työpäivän jälkeen siivouksiin sun muihin kotitöihin. Ihan muuthan siellä kotosalla sotkee kuin mies itse. Ei mies mikään palvelija ole.

Jaa...Sun mies ei tule vai työpäivän jälkeen kotiin. :headwall: Eikä sillä varmaan ole vastuuta lapsistaan tai ylipäätään perheestään. Sovinismia on jättää kotityöt kotiäidin kontolle.

Jaa...Sun mies ei tule vai työpäivän jälkeen kotiin. :headwall: Eikä sillä varmaan ole vastuuta lapsistaan tai ylipäätään perheestään. Sovinismia on jättää kotityöt kotiäidin kontolle.

No mitäs se on sitten, jos rahan ansaitseminen jätetään miehen kontolle?

No mitäs se on sitten, jos rahan ansaitseminen jätetään miehen kontolle?

Kyllähän kotihoidontuestakin kertyy eläkettä eli on tavallaan myös palkkatuloa vaikka onkin sosiaalietuus. Lastenhoitaminen on raskasta ja vastuullista työtä. Tai hoitaa varmaan osaa kaikki mutta kun pitäisi osata myös kasvattaa. Ja kotiäitiys päättyy normaalisti viim. kun nuorin lapsi täyttää 3-vuotta.
Ei kotiäitinä oleminen ole mitään lomaa...todellakaan.

Ei kotiäitinä oleminen ole mitään lomaa...todellakaan.

Niin, olen minäkin ollut lasten kanssa kotona kun puoliso on käynyt töissä. Ei se lomaa ole, ei todellakaan. Mutta kokemusta on päinvastaisestakin tilanteesta, eli olen ollut töissä puolison ollessa kotona lapsia hoitamassa... eikä se töissäkäyntikään mitään lomaa ole.

No ei kuulu,mutta jos mies on ollut pitkän päivän töissä en kehtaa pyytää siivoamaan.Ite teen mitä jaksan,mies auttaa minkä jaksaa ja siivoja tekee suursiivouksen tällä hetkellä.

No niin just!

Munkin mielestä kotiäidin työ on lasten ja kodin hoitoa. Kotityöt ehtii tehdä ihan mainiosti päivän aikana. Ja se palkkio kotiäitiydestä onkin se, että saa olla illat "vapaana". Meidän töissä käyvien kun pitää siinä illan aikana hoitaa pyykit, tiskit jne. Vähemmän löhöaikaa yleensäkään.

Mä yleensä siivoan meillä päivisin sen mitä ehdin, viitsin ja haluan..... miehen vapaapäivinä mies viettää lasten kanssa aikaa ja minä saa rauhassa koluta nurkkia ja siivota kunnolla. Eli joo minä siivoan mutta omasta vapaasta tahdostani ja tää järjestely sopii meille. Mies kyllä tarpeen mukaan tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta, pyykkejä laittaa jne. jos mä en ehdi tai jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:

Miksi kenenkään työssä käyvän pitää, vaikkei kotona ketään olisikaan? Yllättävän usein roolit ei muutu miksikään vaikka kotona oleva palaisikin töihin taas :whistle:

Niinpä, jos olen kotona kyllä mä hoidan KAIKKI kotiasiat, mutta kun menen töihin niin se on sittenkin niin... odotan vain, että lapset kasvaa ja alkaa auttamaan kotitöissä.

Mun mielestä päävastuu siivouksesta kuuluu sille kotona olevalle. Musta olisi aika kohtuutonta pyytää miestä imuroimaan kun se tossa kuuden jälkeen illalla tulee töistä. Jos mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia niin silloin se siivous kuuluisi sen tehtäviin. Ja sitten kun itse palaan töihin niin sitten siivoilut hoidetaan yhdessä.

En mä kuulumisesta tiedä, mutta kyllä minä jokaisella vauvalomalla olen toiminut kotimme pääasiallisena siivoojana. Eli siivoan kaksi kertaa viikossa. Toki mieskin imuriin ja luuttuun tarvittaessa tarttuu, eikä tämä meidän kohdallamme ole mikään pakkojärjestely, vaan minä itse haluan tehdä niin. Mies on useasti sanonut, että jos en kerkee siivota, niin hän voi yhtä hyvin tehdä sen viikonloppuna. Joskus niin on käynytkin.

Silloin kun molemmat olemme töissä, siivoamme tasavertaisesti eli aika lailla fifty-fifty menevät silloin kotihommat.

Niin kauan kuin en ollut itse ollenkaan töissä, niin mun mielestä oli vain reilua että tein enemmistön kotitöistä. Kun itse sai kumminkin viettää lomaa kun miehen piti käydä töissä. Nyt kun teen töitä hoitovapaan ohessa, kotityöjakokin on luonnostaan mennyt uusiksi. Mies kyllä on koko ajan ollu erittäin osallistuva, mutta mun mielestä ei olisi tarvinnu niin kauan kuin minä olin lomalla

Minusta kuuluu. Tai meillä on ainakin ihan mun omasta tahdosta ns. naisten ja miesten työt. Esimerkkinä minä en vaihda lamppuja, eikä mies pyyhi pölyjä. Mielummin siivoan ja teen ruuat kun leikkaan esim nurmikon ja teen lumityöt.

Yhteistyössä