Kuuluuko kananmunat säilyttää jääkaapissa vai huoneen lämmössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marilii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marilii

Vieras
Kummassa säilyy parhaiten? Mun niin tekis mieli hankkia munakaappi, mutta arveluttaa tuo huoneen lämmössä säilytys.
http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/40455/1237282493_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Kummassa säilyy parhaiten? Mun niin tekis mieli hankkia munakaappi, mutta arveluttaa tuo huoneen lämmössä säilytys.
http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/40455/1237282493_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Hieno, minäkin haluun :D

Säilyy ne huoneenlämmössäkin, mutta käsittääkseni jääkaappi on sikäli parempi, että kananmunien pinnalla mahdollisesti oleva salmonellapöpö yms ei pääsisi kylmässä lisääntymään. Tosin Suomessa meillä ei ole salmonellaongelmaa munissa.l

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:o

Siis en ole ikinä kuullut että joku säilyttää kananmunia huoneenlämmössä?????
Kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi elää!

Musta taas on outoa jos joku pitää niitä jääkaapissa :)
LEivottaessakin pitää olla huoneenlämpöisiä munia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:o

Siis en ole ikinä kuullut että joku säilyttää kananmunia huoneenlämmössä?????
Kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi elää!

Musta taas on outoa jos joku pitää niitä jääkaapissa :)
LEivottaessakin pitää olla huoneenlämpöisiä munia.

No leivontaa varten ne nostetaan etukäteen kaapista huoneenlämpöön. Ja toisaalta kyllä se leipominen onnistuu kylmistäkin munista, kun ei ole perfektionisti :-)

Viileäkaappi on paras paikka. Kaupassa ne ovat ainakin isoissa marketeissa tavallista viileämmässä tilassa.
http://kananmuna.ruokatieto.fi/Suomeksi/Tietoa_kananmunasta/Koti/Kananmunan_sailyvyys

Meillä säilytetään viileäkaapissa. Itsekään en tiedä ketään kuka säilyttäisi huoneenlämmössä. Ja tietty ennen leipomista otan hyvissä ajoin huoneenlämpöön..., jos vain muistan/ehdin. On ne vatkautuneet viileäkaappikylminäkin onneksi.

Kaupassa ovat kyllä täällä päin ainakin aina huoneenlämmössä. Kananmunapakkauksessa kyllä sanotaan, että säilytetään viileässä. Meillä ne säilytetään jääkaapissa.

Aina pidän huoneenlämmössä. Ja säilyy yli käyttöpäivänkin.

Täytyy myöntää, että en muista miten asian pitäisi ammattikeittiössä mennä (tai että onko tähän edes olemassa sääntöä?). Mutta olen nähnyt ammattikeittiöitäkin missä säilytetään ihan huoletta huoneenlämmössä.

Ei millään pahalla mut tämä forumi on todella hajoittava paikka, lapsia kyllä osataan tehdä mutta ei tiedetä miten munat säilytetään. Teiniraskaus, ihana asia.

Itse säilytän kananmunat jääkaapissa, sillä sen tiedän yleisimmäksi käytännöksi ja tavan olen itsekin kokenut toimivaksi. Tämä ei kuitenkaan estäisi itseäni kysymästä homman logiikkaa (en ole ap), kun ottaa huomioon sen miten monessa kaupassa ne samat munat ovat huoneenlämmössä.

Tästä voisi päätellä, että ihan kummin vaan. Vai onko sinun tietosi se, että tietenkin huoneenlämmössä? Jääkaapissa säilyvät kuitenkin pitempään.

Millähän eväillä siis yrität siellä patsastella :D

Yhteistyössä