Kuuluuko isovanhempien hoitaa lastenlapsia?

  • Viestiketjun aloittaja liisa lapamato
  • Ensimmäinen viesti
...
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22014142:
Itse taas muistan lukeneeni lehdestä, että ovat paremmaksi muuttuneet joissain suhteessa. Esim. lääkityksen tasoa ja yhteisvaikutuksia tarkastetaan nykyisin herkemin eikä vanhuksia sidota lääkityksellä väsyneeksi sänkypotilaaksi.

Nykyyään joka asiassa yksilöllisyys ja oma tahto ovat paljon tärkeämpiä kuin vielä aiemmin.
Itse olen ollut töissä vanhainkodissa ja onhan niissä ongelmia, mutta on niissä myös parannusta tapahtunut. Nimenomaan tämä oma tahto ja yksilöllisyys, asioista pyritään neuvottelemaan ja ainakin minun työpaikoissani lähes päivittäisestä ulkoilustakin on pyritty pitämään kiinni (siis henkilökuntaa ei riitä tietenkään joka päivä kaikkia viemään ulos vaan kukin vuorollaan).

Sen lisäksi mainitsisin, että tietysti joka paikkaan mahtuu k-päitä, mutta myös inhimillisiä työlleen omistautuneita ihmisiä olen paljon tavannut. Sanoisin, että olen minäkin saattanut jonkun teidän mummoa tai pappaa hoitaa ystävällisesti juuri hänen juuriaan ja historiaansa kunnioittaen.
 
"vieras"
No minusta ei kuulu hoitaa säännöllisesti. Toki ´hoitoapua silloin tällöin voivat antaa mutta että jatkuvasti hoitaisivat ei minusta kuulu isovanhempien velvollisuuksiin. Ts. jos isovanhemmat ovat esim lähdössä matkalle niin ei heidän minusta kuulu perua sitä matkaa vaan sen takia että lapsenlapsi on sairastunut ja vanhemmat tarvitsevat hoitoapua. Tai että vanhemmat eivät raski viedä lapsia vieraalle hoitoon mutta isovanhemmat nakitetaan sit hoitohommiin koko aikaiseksi.
Itse ainakin huomasin että mies osallistui lastenhoitoon hyvin kun ei ollut sitä mummoa johon kiikuttaa se lapsi aina kun oli "oma hoitovuoro" ts joutui ihan erilailla ottamaan sitä vastuuta siitä lastenhoidosta kun ei voinut mummoihin turvautua.
Itsellä ei tosiaan isovanhemmista juurikaan apua ole ollut lastenhoidossa heidän ikänsä takia. Toki joskus olisi kaivannut sellaista "hätäapua" esim sairastapauksissa mutta onhan tuota muutenkin ilmankin pärjätty.
 
Toisaalta, jos nähtäisiin että isovanhemmilla olisi velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan, niin eikö se samalla tarkoittaisi myös heille oikeutta siihen lastenhoitoon? Siinäkin tilanteessa jossa ne omat lapset eivät halua antaa pienokaisiaan isovanhempien hoitoon (vaikka näiden alkoholismin, ruumiilliseen kurityukseen suhtautumisen tai yleisen vastuuttomuuden takia)?

Vai toisaalta nähdäänkö vain että isovanhemmilla on tämä hoitamisvelvollisuus ainoastaan silloin kun lasten vanhemmat näin päättävät? isovanhempien tulee tulla lapsenlapsia hoitamaan juuri silloinn kun heidän apuaan tarvitaan, mutta toisaalta silloin kun he itse eniten kaipaisivat lapsenlapsia luokseen se ei enää onnistukaan jos lasten vanhemmille ajankohta ei ole sopiva.
 
"vieras"
Isovanhempien kuuluu rakentaa hyvä suhde lapsenlapsiinsa. Siihen voi sisältyä hoitoa tai sitten ei. Viisas ja välittävä isovanhempi tarjoaa apuaan joskus, viisas ja välittävä vanhempi ei puolestaan uuvuta isovanhempia vaan kantaa päävastuun lapsistaan itse.

Suomessa ollaan niin yksilökeskeisiä kuin olla ja voi. Yhä useammilla lapsilla ei ole minkänlaista suhdetta isovanhempiinsa ja vanhukset makaavat yksin laitoksissa. Milloin om yli 10-vuotias lapsesi on soitanut mummolleen viimeksi?

Meillä ei ole isovanhempia läsnä lasten elämässä. Heillä on parempaa tekemistä :( Olen hoitanut nuorena äitini kotona ja isovanhemmista on huolehdittu sen jälkeen. Aion olla läsnäoleva isovanhempi jos lastenlapsia joskus saan. En tykkää suomalaisesta elämänmenosta muutenkaan, että asutaan eristyksissä omissa yksiköissä ja vedetään masennusnappeja naamaan.
 
"vieras"
Kyllä se mun mielestä tekee koko perheestä läheisemmän kun lapset oikeasti saavat viettää paljon aikaa isovanhempien kanssa.Ei ole kyse siis pelkästä ydinperheestä vaan laajemmin.Tietenkin niin,että isovanhemmat itse nauttivat siitä myös.
 
"vieras"
Jos kuuluis,niin heillähän pitäiss sit olla valtaa päättää myös tulevasta lapsenlapsien määrästä.
Isovanhemmilla rahkeet riittää yhteen,laps kuitenki luulee et hänen tehtävänsä on täyttää maailma ja tehtailee lapsia enemmänki.
 
"Riksu"
Ei tietenkään kuulu, mutta heille pitää antaa mahdollisuus hoitaa, jos niin haluavat.

Harmittaa, kun omalla lapsellani ei ole isovanhempia, jotka voisivat hoitaa. Mieheni äiti on kuollut ja isää ei voisi vähempää kiinnostaa, lisäksi hän asuu kaukana. Minun vanhempani taas ovat niin vanhoja ja sairaita, etteivät pystyisi hoitamaan, vaikka haluaisivatkin.
 
namanda
Ei ole isovanhempien homma hoitaa lapsia, on heillä omakin elämä! Kun he ovat hoitaneet omat lapsensa aikuisiksi, ja saavat vihdoin omaa rauhaa tehdä mitä huvittaa, ei voi olettaa että haluavat taas päivästä toiseen hoitaa lapsia.
Oma äitini hoitaa mielellään meidän vauvaa, ja pyytelee itse tätä kylään. Ottaa myös lähes aina luokse jos kysyn, voiko poika tulle hetkeksi mummolaan. Tapaamme muutenkin melko usein, kun äidilläni ei paljon ole ystäviä tai tekemistä. Siksi hänellä on aikaa hoitaa lapsenlastaan. En kuitenkaan automaattisesti oleta hänen auttavan. Jos joskus tulee sellainen tilanne, että olemme miehen kanssa molemmat töissä/koulussa, poika menee päivähoitoon muualle, ellei äitini välttämättä tahdo hoitaa silloin.
 
"shihtzu"
Mun vanhemmat hoitavat poikaa todella paljon ja vaikka isäni aina vähän siitä naputtaakin, niin kuitenkin tekee sitä mielellään ja poika tykkää olla mun vanhempien luona.

Tänä kesänä olen tarvinnut erityisen paljon hoitoapua, melkein päivittäin, mutta nyt se taas loppuu, kun itse olen kotona ja mun vanhemmat lähtee viikon päästä taas etelänmaille muutamaksi kuukaudeksi, mutta sitten tätini on mulle apuna, koska sitä tulen lähikuukausina tarvitsemaan ihan varmasti ja tuo poika rakastaa myös isotätiään todella paljon.
 
"vieras"
Ei kuulu, minunkaan mielestä, mutta kun kerran haluavat ihan vapaaehtoisesti, niin en vastaankaan laita. Ja huutavassa hukassahan ilman heitä olisinkin. Yh:na kun ei aina oo niin helppo jaksaa yksin.. Ja esim. kuntoutukseenkaan en olis päässyt ilman heidän lastenhoitoapua.
 
"jaa"
Ei kuulu isovanhemmille lapsenlapsien hoitaminen. Näin voi halutessaan tehdä, mutta mikään pakko ei ole. Isovanhemmat ovat omat lapsensa jo kasvattaneet. Aivan hyvin he saavat matkustaa ja nauttia elämästä omalla tavallaan. Toisilla siihen kuuluu lastenlapsien hoitaminen ja toisilla ei.

Kyllä ne lapset täytyy tehdä sillä oman perheen joukolla, että itse kasvatetaan ne omat lapset. Jos ihmiset haluavat tarjota apua, niin sehän on vallan mahtavaa. Ketään ei saa pakottaa ottamaan vastuuta kuitenkaan toisten lapsista.

Pitää muistaa, että aika moni alkaa tekemään lapsia vasta 28v>. Mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että isovanhemmat ovat jo aika vanhoja..meidän isovanhemmathan alkaa jo olemaan sitä ikäluokkaa, joka itsekin teki jo vanhemmassa iässä lapsia. Ei mitenkään voida olettaa, että vanha ihminen jaksaa pienten lasten kanssa olla koko ajan. Moni voi haluta olla paljon tekemisissä, mutta ei millään jaksaisi hoitaa koko ajan vastuullisesti lapsia. Kannattaa oikeasti muistaa tämä..me kun ei ihan sitä oman läheisen vanhenemista välttämättä haluta ymmärtää tai nähdä.

Itse haluan kyllä hoitaa omia lapsenlapsiani aikanaan ja oma äitini haluaa hoitaa meidän lapsia. Pyrin kuitenkin kovasti kuulostelemaan, vaikuttaako väsyneeltä tms. On parempi, että tulee meille vaikka yökylään sitten kuin että yksinään joutuu koko vastuun ottamaan äitini lapsistani. Isovanhemmat taas eivät pysty edes lapsien hoitamiseen, vaikka haluaisivat. He ovat alkoholisoituneita aika pahasti, vaikka kaikki asiat on kunnossa ja rahaa löytyy vaikka muille jakaa. Tämäkin kannattaa muistaa, että alkoholiongelmat sekä mielenterveysongelmat ovat erittäin yleisiä, mutta kaikkihan ei tätä omista läheisistään välttämättä näe.
 
"shihtzu"
"Pitää muistaa, että aika moni alkaa tekemään lapsia vasta 28v>. Mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että isovanhemmat ovat jo aika vanhoja..meidän isovanhemmathan alkaa jo olemaan sitä ikäluokkaa, joka itsekin teki jo vanhemmassa iässä lapsia. Ei mitenkään voida olettaa, että vanha ihminen jaksaa pienten lasten kanssa olla koko ajan. Moni voi haluta olla paljon tekemisissä, mutta ei millään jaksaisi hoitaa koko ajan vastuullisesti lapsia. Kannattaa oikeasti muistaa tämä..me kun ei ihan sitä oman läheisen vanhenemista välttämättä haluta ymmärtää tai nähdä. "

Oma äitini sai minut 32-vuotiaana ja minä esikoisen 33-vuotiaana ja jos minun äitiäni joku sanoo vanhaksi, niin se kyllä vetää sellaiset herneet nenään, hän ei mikään vanha vielä ole omasta mielestään. Enempihän juuri eläkeikään tulleilla on niiden lastenlasten kanssa olla, kuin vielä työelämässä oleville isovanhemmilla.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";22014330]Isovanhempien kuuluu rakentaa hyvä suhde lapsenlapsiinsa. Siihen voi sisältyä hoitoa tai sitten ei. Viisas ja välittävä isovanhempi tarjoaa apuaan joskus, viisas ja välittävä vanhempi ei puolestaan uuvuta isovanhempia vaan kantaa päävastuun lapsistaan itse.

Suomessa ollaan niin yksilökeskeisiä kuin olla ja voi. Yhä useammilla lapsilla ei ole minkänlaista suhdetta isovanhempiinsa ja vanhukset makaavat yksin laitoksissa. Milloin om yli 10-vuotias lapsesi on soitanut mummolleen viimeksi?

Meillä ei ole isovanhempia läsnä lasten elämässä. Heillä on parempaa tekemistä :( Olen hoitanut nuorena äitini kotona ja isovanhemmista on huolehdittu sen jälkeen. Aion olla läsnäoleva isovanhempi jos lastenlapsia joskus saan. En tykkää suomalaisesta elämänmenosta muutenkaan, että asutaan eristyksissä omissa yksiköissä ja vedetään masennusnappeja naamaan.[/QUOTE]

Meillä esikoinen on tuon 10v, mutta jos isovanhempi ei ole koskaan soittanut lapselle, tuohon ikään mennessä, paitsi kerran vahingossa, kun esikoisella oli miehen kännykkä, niin miten lapsi voisi yhtäkkiä osata itse soittaa isovanhemmille?
 
"anni"
Ei kuulu. He ovat isovanhempia eikä mitään lastenhoitajia, perheen apureita tms. Ihan isovanhempia vain, jotka tarjoavat syliä vieraillessaan. Ei muuta. Kukin hoitakoon itse lapsensa.
 
[QUOTE="vieras";22014330]Isovanhempien kuuluu rakentaa hyvä suhde lapsenlapsiinsa. Siihen voi sisältyä hoitoa tai sitten ei. Viisas ja välittävä isovanhempi tarjoaa apuaan joskus, viisas ja välittävä vanhempi ei puolestaan uuvuta isovanhempia vaan kantaa päävastuun lapsistaan itse.

Suomessa ollaan niin yksilökeskeisiä kuin olla ja voi. Yhä useammilla lapsilla ei ole minkänlaista suhdetta isovanhempiinsa ja vanhukset makaavat yksin laitoksissa. Milloin om yli 10-vuotias lapsesi on soitanut mummolleen viimeksi?

Meillä ei ole isovanhempia läsnä lasten elämässä. Heillä on parempaa tekemistä :( Olen hoitanut nuorena äitini kotona ja isovanhemmista on huolehdittu sen jälkeen. Aion olla läsnäoleva isovanhempi jos lastenlapsia joskus saan. En tykkää suomalaisesta elämänmenosta muutenkaan, että asutaan eristyksissä omissa yksiköissä ja vedetään masennusnappeja naamaan.[/QUOTE]

En minäkään suomalaisesta elämänmenosta "pidä", mutta siitä ei silti seuraa se, että isovanhemmilla kuuluisi olla joku lastenhoitovelvoite ilman, että sitä seuraa oikeuksia, joihin eivät vaikuta vanhempien mielipiteet. Usein saa lukea ja kuulla niitäkin juttuja, joissa isovanhempi haluaisi osallistua lastenlastensa elämään, mutta sitä oikeutta ei hänellä syystä tai toisesta ole koska vanhemmat niin päättävät. Monet tuntuvat ajattelevan, että isovanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan ilman, että siitä seuraa mitään oikeuksia tai korvauksia, ihan vain siitä lastenlasten hoitamisen "ilosta". Entäpä jos lapsenlapset onkin kasvatettu ihan eri tyyliin, kuin isovanhemmat soisivat? Kun vanhusten kodin valtaavat kiljuvat ja huutavat vekarat, joille auktoriteettien kuunteleminen ja totteleminen on vieras asia? Kasvatukseen ei saa kuitenkaan puuttua, sanomistahan siitäkin tulee. Entäpä kun vanhukset väsyvät kotonaan ja joutuvat laitokseen? Silloin lastenlapsien ja lapsien vierailut usein loppuvat, eikä lastenhoitajaa jakseta vuorostaan hoitaa. Sitä en ymmärrä, en.
 
"Viola"
Tänä päivänä on jopa sellaisia nuoria vanhempia joiden mielestä isovanhempien tulee kustantaa lastenlastensa harrasteita, vaate menoja ym. Ihan sairasta. Minusta jokaisen tulee tehdä vain sen verran lapsia johon on myöskin taloudellisesti varaa. Antakaa isovanhempien elää omaa elämäänsä ja olla isovanhempia .Ei heistä tarvitse tehdämitään perheen kotitalousapulaisia tai lastenhoitajia. He ovat oman vanhemmuutensa hoitaneet teitä kasvattaessaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Viola";22014611]Tänä päivänä on jopa sellaisia nuoria vanhempia joiden mielestä isovanhempien tulee kustantaa lastenlastensa harrasteita, vaate menoja ym. Ihan sairasta. Minusta jokaisen tulee tehdä vain sen verran lapsia johon on myöskin taloudellisesti varaa. Antakaa isovanhempien elää omaa elämäänsä ja olla isovanhempia .Ei heistä tarvitse tehdämitään perheen kotitalousapulaisia tai lastenhoitajia. He ovat oman vanhemmuutensa hoitaneet teitä kasvattaessaan.[/QUOTE]

Tätä peesaan.
 
Mummopuolikas
Kuuluuko isovanhempipuolien hoitaa lapsenlapsipuoliaan? Provosoivalla lisäkysymykselläni tarkoitan herättää ajatuksia myös niistä isovanhempipuolista, jotka kiintyvät aidosti puolisonsa lapsenlapsiin, ovat hyvissä väleissä tämän lasten kanssa ja haluaisivat olla osa lastenlastenkin elämää? Omalla kohdallani tilanne on se, että apuani odotetaan ja toivotaan, mutta lapset ja lapsenlapset eivät kuitenkaan pidä minua isovanhempana esim. äitienpäivänä, jolloin muita isovanhempia huomioidaan. Ja kuitenkin olen todella kiintynyt näihin lapsiin, huomioin heidän merkkipäivänsä, olen innokas yövyttämään kodissamme jne. Myös mieheni lapset ovat ilmaisseet pitävänsä minusta - vain isovanhemmuuteen en kelpaa kuin työtehtävien osalta. Ja se loukkaa...
 
"Maris"
[QUOTE="vieras";22014009]Jos tekee lapsia, pitää varautua siihen, että tulee niitä lapsenlapsiakin, joista sitten on myös vastuussa. Omaa verta ja lihaa, samaa laumaa. Miksi tehdä niitä lapsiakaan, jos ei ole halua olla heidän apunaan ja tukena?[/QUOTE]

Mä olen myös tätä mieltä. Eli ei se siihen lopu, että olet saanut omat lapset aikuiseksi. Vanhemman "velvollisuus" jatkuu mielestäni läpi elämän. Lapsenlapset ovat luonnollinen jatkumo..

Tietysti jossain vaiheessa voi tulla ikä tai terveys esteeksi, mutta se onkin sitten ihan eri juttu.

Itse olen ainakin valmistautunut siihen, että myös lapsenlapsiani hoidan (jos se lapsilleni on ok) ja jos terveyttä ja ikää rittää, myös lapsenlapsenlapsiani. Näin meillä suvussa on toimittu monen sukupolven ajan. Enkä usko, että yksikään isovanhempi on tehnyt sitä vastoin tahtoaan.
 
Ei todellakaan kuuluu. Eikä vanhempien pitäisi muutoinkaan olla mitään ilmaisia työjuhtia joiden ammattitaitoa voi käyttää hyödyksi ilman kiitoksen sanaa.
Ärsyttää suunnattomasti äidin miesystävän aikuiset lapset jotka hoidattavat pentunsa isällään ja kaikki rempat joita on suurin piirtein jatkuvasti kun eroavat ja ostavat uusia asuntoja, pitää isänsä hoitaa ilmaiseksi. Ja tottakai oma äitini joutuu myös repeämään silloin heidän vuokseen joka paikkaan.
Äitini on erittäin stressaantunut tilanteesta ja alkaa olla ihan piipussa kun tuohon päälle sitten vielä omat lapsenlapset joita riittää, itse en kehtaa ikinä kysyä äidiltäni hoitaisiko hän lapsiamme koska toivon että siten saisi edes hetken omaa aikaa johon hän on todellakin oikeutettu jo tuossa iässä.
Miehensäkin käyttäytyy typerästi kun näyttää ajattelevat että hoidetaan nyt vielä tämä remppa ja tämä ja tämä kun hommat ei lopu koskaan!
Ja tekee vielä kaikenpäälle karhunpalveluksen pennuilleen kun eivät opi seisomaan omilla jaloillaan kun isi pelastaa aina joka pulasta.
 

Yhteistyössä