Kuukupin käyttäjät- apua

• Viestiketjun aloittaja Kuuton
  • Ensimmäinen viesti
Kuuton
Minulla on nyt ollut lunetten kuukuppi useita kuukausia. Isompi kuppi sattui kuukautisten alussa todella paljon, jota edelleenkin tekee, joten ostin myös pienemmän kupin. Käsillä olevat nettisivut olen käynyt useaan kertaan läpi ja mielestäni olen kokeillut jo kaikkea, mutta silti kummatkin kupit vuotaa jatkuvasti.

Rahaa noihin on jo mennyt, mutta nyt alkaa jo hermot menemään kun jatkuvasti saa pitää sidettä ja kuppia. Muutaman kerran on toiminut ja silloin usko syttyy sekä toivo että nyt on onnistuttu laittamaan oikein, mutta viimeistään seuraavien kuukautisten alkaessa taas sama sottaaminen alkaa.

Tiedän missä kohdun napukka on ja olen yrittänyt laittaa kupin sen ylä- sekä alapuolelle, olen pyörittänyt sitä tiiviiksi ja tehnyt alipainetta niin että sattuu taas kaikkialle.

Mitä kummaa teen väärin?

Kiitokset auttajille.

"porkkana"
Miten kohdun napukka tähän liittyy? Siihen mutkaan mä sen napsautan ja pyöräytän vaan ympäri jolla tarkistan että se on auki. En kisko enkä rämppää sen kummemmin. Mulla pienempi kuppi nykyisin eikä edellisenkään kanssa ollu ongelmia etten oikein osaa auttaa mutta heräsi vain kiinnostus miten tuo napukka liittyi asiaan.

Kuuton
No kun olen ohjeita ja neuvoja ja apuja monia lukenut ja koittanut. Yksi yleisimmistä neuvoista on että kohdun napukka jää reunan alle, jolloin tapahtuu nimen omaan ohivuotoa. Sekä kahdessa eri kastissa on pitääkö kuppi asentaa alas eli niin että kohdun napukka jää selvästi ylemmäs, jolloin jos kuppi ei ole tarpeaksi tiiviisti voi tulla pientä ohivuotoa tai sitten ylös jolloin napukka jää kuppiin, jolloin ylivuoto olisi mahdollinen, mutta pitäisi tietenkin tyhjentää aikaisemmin. Syvemmälle runttaaminen sattuu ainakin minua enemmän, mutta kaikkea on nyt kokeiltu ( omasta mielestäni).

"porkkana"
ok. En ole tuollaisesta kuullutkaan. Onko sulla miten runsaat kuukautiset? Itse joudun tyhjentämää ensimmäisenä päivänä useammin tai muuten kuppi täyttyisi ja vuotaisi. Muut päivät sitten menee ihan kevyesti unohtamalla koko kupin.

Kuuton
No mielestäni ne ei kovin runsaat ole, määrällisesti voisin tyhjentää aamulla ja illalla, joskin kerrankin päivässä riittäisi. Nyt tyhjennän aina kun alkaa ohi vuotamaan tai sen huomaan eli joka kerta kun menen vessaan. Kertaakaan ei kumpikaan kuppi ole ollut puolillaan.
Tässä kun on muutenkin kivuliaat kuukautiset ja hermot hieman tiukassa niin oikein &€?)&!! Tämä verellä läträily. Toiveet kuukupista on/oli korkealla.

"kuppi"
Mulle ei sopinut Luneten kupeista kumpikaan. Pieni täyttyi liian nopeasti, tyyliin kerran tunnissa ois pitäny tyhjentää. Isompi taas ilmeisesti oli liian iso ja jäi ruttuun jostain kohdasta vaikka yritin paikkaa muutella, ohivuotoa. Luovuin koko kupista kun en viitsinyt kolmanteen tuhlata ja siirryin kestositeisiin ( teen itse ).

noh.
Oletko tunnustellut sormella, että onko se kuppi varmasti kunnolla "auki", eli että reunat ei ole mistään kohti rutussa? Itse laitan aina sormen ihan kunnolla sisääni ja pyöräytän kuukupin ympäri, jotta tunnen mahdolliset mutrut jolloin asetan kupin uudestaan.

Lisäksi, eihän sulla ole niissä pikkurei'issä mitään tuketta? Että ne reiät on ihan kunnolla auki? Siis ne hammastikun paksuiset pienet neljä reikää kupin yläreunassa? Itse varmistan ettei niissä ole tukosta puristamalla vettä niistä läpi ennen asettamista.

Itse huomaan että ohivuotoja tulee, jos on erilaisissa asennoissa. Seistessä, selin/vatsalla makuulla ollessa ja normaalisti istuen ei vuoda ohi, mutta muut asennot tuntuvat helposti saavan kupin pois sijoiltaan jolloin voi tulla ohivuotoja. Esim. öisin kun nukun miten sattuu, menee kuppi lähes poikkeuksetta "sijoiltaan".

"hmmm"
Laita se tarpeeksi syvälle ja pyöräytä sormella niin tunnet onko reunat tasaiset, jos ei niin ei ole oikein paikoilla. Mullakin välillä kestää saada se hyvin paikoille...

noh.
Ja tosiaan kannattaa kyllä laittaa se niin syvälle kuin se vain helposti menee. Mulla aina menee itsestään entistä syvemmälle mitä olen laittanut, kun se hetken on ollut sisällä. Se menee niin syvälle että sitä saa ihan tonkia ulos. En ole koskaan leikannut sitä "antennia" lyhyemmäksi ja silti se antennin pää ei näy ulos, koska kuppi on sen verran syvällä.

Kuuton
Kiitokset vastauksista.

Mielestäni reijät on auki, koska putsaan ne joka kerta vedellä hyvin. Mitä näillä on muuten merkitystä?

Olen myös tuota sormen ja kupin pyöräytystä kokeillut, silloin kun sen laitan hyvin syvälle ei tämä ole mahdollista sormella niin silloin yritän juuri kupin pyöräyttämistä. Alipaine on tästä tehnyt hieman kivuliasta, enkä aina tiedä pitääkö alipainetta olla vai ei, kumpikaan kun ei tunnu toimivan.

Minullakin kuppi karkaa, mutta kerkesin jo leikkaan antennin kun tätäkin jossain suositeltiin, ei ollut hyvä ajatus mutta tehty mikä tehty.

En niin haluaisi noihin siteisiin takaisin.

Kokeillaan näitä vinkkejä seuraavalla vessakerralla.

Mulla on kans ollut vähän ongelmia kupin kanssa. Käytin ennen kun sain lapsia ja toimi kuin unelma.

Ekan lapsen jälkeen vanhalla kupilla tuli ohivuotoja joten kävin ostamassa uuden, sellaisen synnyttäneiden version. Se oli kuitenkin mielestäni ihan samanlainen kuin tuo ensimmäinen :D nyt on siis kaksi samanlaista ja kolmatta en kyllä heti viitsi ostaa.

Mulla on välillä ollut ohivuoto-ongelmaa. En muista miten lasten välissä meni, mutta ainakin toisen jälkeen kuppi ei tuntunut toimivan ollenkaan ja siirryin joksikin aikaa käyttämään tamponeja. Mutta nyt taas pari kertaa molemmat kupit on toimineet juuri kuten pitääkin.. no ehkä joku pieni ohivuoto mutta ei kauheasti. En sitten tiedä. Mielestäni en oo tehnyt mitään eri tavalla. Että voisko olla ihan kehon muutoksista sitten kiinni?

Viimeksi muokattu:
kupikas
Mää en laita liian syvälle. Musta tuntuu että se menee silloin helpommin kallelleen.

Mää laitan sen aika alas ja pyöräytän ettei ole varmasti rutussa. Mulla on runsaat kuukautiset - joudun tyhjentään kahden tunnin välein kun alkaa vuotaan yli. Ja ainakin mulla ylivuoto on erilaista kuin ohivuoto.

Kuuton
Minä en ole käyttänyt kuppia ennen lapsia, joten siitä syntyneistä muutoksista en osaa sanoa.

Alipaine pitäisi pitää kuppi reunoissa kiinni, eli silloin kun kupin laittaa rutussa paikalleen. Samalla ajatuksella kun laittaisi poskeen kupin kiinni. Sillon pitäisi muodostua alipainetta, joka siis aiheuttaa sen että reunat pysyvät tiiviisti kiinni, jolloin ei pitäisi ohivuotoja tulla.

Jossain kohtaa sain muutaman vaihtovälin hyväksi, kun kuppi oli mielestäni kovin vinossa ja luulin sen auttavan, mutta ei enään ole sekään uudestaan toiminut.

Olen kovasti yrittänyt ohjeita lukea kuten kohdun napukat ja alipaineet,mutta silti tuntuu että käyttäjässä on jotain vikaa.

"Missä"
Missä asennossa ap laitat kupin? Tai voisitko kokeilla muuttaa asentoa? Minä en ole yrityksistä huolimatta onnistunut saamaan kuppia kunnolla paikalleen muutoin kuin menemällä niin kyykkyyn (ja haarat levälleen), että jalat on ihan kaksinkerroin. Eli siis yleisissä vessoissa (joissa on se muutamakymmentä senttiä rakoa lattian ja oven alareunan välillä) en todellakaan tyhjennä kuppia :D Vähän ohi aiheen, mutta kannattaa toki kokeilla onnistuisiko kupin laitto paremmin paikoilleen jossain toisessa asennossa.

Kuuton
Eipä tuo nyt aiheesta ohi mene kun tuntuu että muut jutut menee ohi kupista. ????. Olen ollut kyykyssä ja toinen jalka kyykyssä ja pöntöllä ja miten nyt on juolahtanutkaan, mutta en ole kiinnittänyt huomiota olisiko se juuri tuosta kiinni. Pitää alkaa pistää merkille.

Kyllä tämä alkaa menemään akropatian puolelle, toivotaan että muistan aina laittaa oven lukkoon ettei lapset tai mies pölähdä vessaan kuppia vaihtaessa. Mainittakoon että eipä se nytkään ole kaunista nähtävää.

"Milli"
Mulla ohivuotoihin on auttanut lantiopohjalihasten treeni. Lapsen jälkeen ohivuotoja oli pikkukupil. Mut nykyään ei. Lihakset siin kunnos et oon onnistunut pyöräyttään kupin ympäri erääl jumppatunnil. Onneks oli menkat jo loppu....

"jonna"
Nii, en vaan ymmärtäny mitä sillä tarkoitit. Ajattelin, että käänteletkö ja väänteletkö sitä jotenkin vielä sen laittamisen jälkeen.

Itse taitan sen kaksin kerroin niin ku ohjeessa (ainakin joskus oli), olen vessanpöntöllä, työnnän sen sillein lutussa sen verran pitkälle mitä saan pidettyä kiinni sormilla kun se on lutussa..Ja mulla se ainakin oikeastaan aina napsahtaa auki, riittänyt että kokeilee että se kupin pohjan alue on auennu suoraks. JOS yrittäisin kokeilla yhtää syvemmälti, tai käännellä enempi sen asentoa, nii se hörppää ilmaa.
Jos tunnen että se jää epämukavasti, nii ennemmin nousen seisomaa ja supistelen lantionpohjan lihaksia, nii sillon se on asettunu paremmin paikalleen. Tai jos ei ole tarpeeks syvällä, nii työnnän ihan varovasti pohjasta.

Yks mikä vielä tuli mieleen mitä ite teen, niin aina vaihdon ja pesun yhteydessä putsaan myös sormella emättimestä kaiken ylimääräisen veren pois, pysyy mun mielestä paremmin paikallaan kun se kuppi on ihan kudosta vasten.

...ja vaihdoin mää merkkiäkin, mulla on nyt ladycup, pienin koko vaikka olenkin synnyttänyt. Ne on pehmeämpiä mitä noi ainakin parin vuoden takaiset lunetet.
Ja mitä äsken kurkkasin nettikauppoja, nii on muitakin merkkejä, ja maksaa 15€, eli ei niin hirmuisesti enää

Kuuton
Olen kyllä kokeillut kumpaakin juuri sen takia jos kuppi ei olisikaan auennut tarpeeksi hyvin. Olen siis yrittänyt kokeilla reunoilta ja pyörittänyt kuppia, vaikkakin useimmiten tämä pitemmän päälle alkaa sattumaan, mutta kun kivutonkaan laittaminen ei tunnu onnistuvan.
Itsekkin useimmiten pesen koska kaikki paikat on tuossa kohtaa jo veressä.

Lunette kyllä on mielestänikin kovin jäykkä, mutta siksi ihmettelenkin että voisiko ns. Löysempi kuppi toimia. Pienempi tuntuisi itse mukavammalta, mutta ehkä toimimattomammalta.

Nyt on oltu taas ihme asennoissa vessassa ja aseteltu kuppia. Mieskin pitää jo liian hörhönä. Toivottavasti toimii, vaikkakin öisin minulla ei kovasti vuotoa ulos tule.

"pieras"
ekaksi sanoisin, että ottakaa hyvät ihmiset mirena. ei se kaikille sovi, mutta useimmille.
Mulle ei sopinu pillerit (meni nuppi ihan sekaisin) mutta Mirena on täydellinen, ainoa sivuvaikutus on (alkuvuodon, 6kk) menkkojen poisjääminen. Ja sen alkuvuodon ajan käytin kuppia. Isompaa lunettea.
Ja siis mun mielestä sitä ei missään nimessä saa asettaa syvälle, vaan niin, että antenni jää "huulille". Eikä mitään alipainetta, vaan sen pitää olla ihan pyöreä.

Kuuton
[QUOTE="jonna";30685071]Sitkee sää ainakin olet :)[/QUOTE]

Kiitokset, mutta niin kovin haluan uskoa tähän kerran-kaksi ja ilman vaippoja helppouteen. Usko kyllä on koetuksella. Ihmettelen vain että mitä kummaa muka teen väärin kun muilla toimii niin hyvin, enkä siis halua olla poikkeus.

Ja tuo menkattomuus ei toimi minun kohdalla, sitä kokeiltu, vetää nupin sekaisin.

Yritämme myös seuraavaa lasta, joten ehkäisy voi haitata myös sitä projektia.

"Jeba"
Itse oon käyttänyt kuukuppia noin kymmenen vuotta, ja ollut tosi tyytyväinen! Joskus olen runsaampien vuotopäivien aikana käyttänyt sidettä, varsinkin jos tiedän että tyhjennysvälit saattaa venyä. Itse asetan kupin paikoilleen taittamalla kupin ensin kaksinkertoin. Sitten työnnän sen paikoilleen, riittävän syvälle ja avaan kupin. Yleensä se aukeaa oikein ensiyrittämällä. Pyöräytän kuppia vielä paikallaan, ja tarkista että reunat on auenneet. Sitten vetäisen anteennista kupin hieman alemms, ja wolaa! Kuppi on takuuvarmasti paikoillaan. Tässäkin on harjaantunut vuosien saatossa :)

Itse synnytin nelisen kuukautta sitten, ja käytän yhä samaa kuppia. Millä tavoin synnyttäneiden kupit eroavat, ovatko isompia siis? Miksi? Mulla synnytyksen jälkeen menkat ovat muuttuneet niukemmiksi. Ja alapäässäni en ole huomannut mitään.. Ööh.. Muutoksia :) ihan yhtä tiukkaa tavaraa on kun ennenkin :)

Yhteistyössä