Kuukautivuodon kesto

mul oli pillereide aikaan joku viitisen pvää ja nykysin saattaa tulla TODELLA onnettoman vähä tuhrua parina pvänä ja sit pari pvää runsaasti ja taas pari pvää vähemmän. Millos jätit pillerit vai onko sul ollu edes niitä?
 
Ovuloimattomissa kierroissa on ilmeisesti tavallista niukempi vuoto, koska limakalvot ei lähde kehittymään tms. Kaikilla naisilla on kai kerran-pari vuodessa ovuloimaton kierto, eli on ihan normaalia. Voisko olla tästä kysymys?
 
AAM
ennen esikkoa oli kellontarkat kun pillereitä (mercilon) söin. 02/07 syntyi jäpikkä, imetys loppui nyt vuodenvaihteessa ja uusia nappeja en aloittanut edes ja nyt km:n (04/08) jälkeen tuli jälkivuodosta kaks viikkon niin rättipäivät jotka kesti 5 päivää... eli tuossa oli imetyksen lopetuksen jälkeen ja ennen km:a joitain tuhruttelu päiviä mutta ei niitä en ollut menkoiksi laskenut.. kai olivat olleet kuitenkin.

Frendillä on ollut vaikka oli imettänyt tyttöänsä täysimetyksellä niin silti normimenkat JO n. 1kk tytön syntymästä.. se oli pikkasen katkera kun oli saman tien "normirutiini".. no omat hyvät ja huonot puolensa molemmissa. Mielummin toivoisin säännöllisiä ja täysiä menkkoja kuin tämmöistä tuhruttelua ja epätietoisuutta... :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gilmore:
Ovuloimattomissa kierroissa on ilmeisesti tavallista niukempi vuoto..
Voi itku, jos näin on.. Mulla on TODELLA niukat kuukautiset aina, söin pillereitä tai en :'( Ovuloinkohan siis ollenkaan? Kuukautiset kestää n. 3 päivää, joista ekana päivänä tulee runsaammin, loput on jo tiputtelua!

Apteekista ostettuun ovulaatiotikkuun sain vahvan viivan kuitenkin jo ensimmäisessä pillerittömässä kierrossa, eli noin pari viikkoa sitten. Olin riemusta ratkeamaisillani siitä tiedosta, että ovulaatio ylipäätään tapahtuu!
Mutta voiko noihin tikkuihin luottaa?
 
ja viel tuohon et jos tikkuun tulee plussa ni se ei kerro siitä tapahtuuko ovulaatio. Se kertoo vain sen MILLOIN se kenties tapahtuu jos tapahtuu. Eli kertoo vain siitä hormoonin noususta muttei siitä irtoamisesta itsestään.
 
Aivan Miracle! Gynen kanssa sovittiin, että ottaisin vasta syksyllä yhteyttä, jos raskautta ei oo tapahtunut (silloin mahdolliset apuhormonit käyttöön), mutta haluan kyllä mennä jo aiemmin ultraamaan mahdolliset kystan kehittymiset ja limakalvon paksuudet. Kunhan nyt menkat tulis, niin varaisin ajan gynelle just siinä oletetun ovulaation aikoihin.
 
voi oottapas te onnelisia ku menkat kestää noin vähän aikaa...mulla se on AINA ilman pillereitä ja pillereitten kans se 7 pvää ei yhtään enempää eikä vähempää...niistä 3-5 pvää vuodan ku pistetty sika ja sit loput semmosta miten sen nyt sanos siedettävää vuotoa alkaa kellon tarkasti ja loppuu ku seinään... |O :kieh:
 
kyllä tuo kuukautisvuoto on niin yksilöllistä ja vaihtelee samallakin naisella kierrosta toiseen, niin että vaikea on lähteä sen vuoksi arvioimaan, että mistä voi johtua. Jos on raskaana, voi kuukautisten aikaan tulla tavallista niukempaa vuotoa, eli voisihan olla siitäkin kyse!

Mistä muuten tuo käsitys ovuloimaton kierto=niukka vuoto on saanut alkunsa? Tietääkö kukaan onko sille muita perusteita kuin mutu-tiedot? ;)
 
Olen itse hysteerinen ja teen omia diagnooseja nettitiedon perusteella, niin että haluan nyt rauhoitella Lumikeijua siitä, ettei ovuloimattomuutta voi todellakaan päätellä kuukautisvuodon perusteella. Miedän pitää jostain löytää malttia ja jättää diagnoosit lääkäreille, niin vaikeaa kuin se onkin (ainakin itselleni, koska olen hysteerisen lisäksi todellinen hypokondrikko :LOL: )
 
Lentoemo-76, ihan hirveesti kiitos rohkaisusta! :heart: On muuten tosiaankin totta, että ei pitäis täältä kaikkea ottaa heti niin vakavasti itseensä. Gyne ei oo koskaan maininnut että mun raskausmahdollisuuksia pienentäisi lyhyt vuoto ja niukat kuukautiset, munasarjakystat kylläkin. Mutta nyt mie meen taas hörppäämään greippimehua, ni ei tuu kystia! Nih! :D :heart:
 
Ei se ihan noin mene. Minä en ovuloi. Mutta menkat kestävät 7-10 päivää ja turkasen runsaina. yösiteitä menee pahimmillaan 3 yössä ja siltikin saattaa tulla läpi.

Clomien avulla ovuloin ja silloin menkat kestävät vain 5päivää ja ovat muutenkin inhimilliset.

Varsinaisesti ovishan ei vaikuta menkkoihin mitenkään. Vaan se ovulaation jälkeen syntyvä keltarauhen, joka itten säätelee kuukautiskiertoa.
Eli ensin on ovis, sitten puhenneet munarakkulan tillalle syntyy keltarauhanen joka säätelee kuukautisia. Tekee niistä säännölliset, ja normaalit.

Ja jos ei ole ovista, ei keltarauhanenkaan toimi kunnolla. Ja yleensähän jos lääkärille menee valittamaan kuukautiongelmista ensimmäisenä epäillään tuota keltarauhasta.
 
Heeeeei, nyt mua on luettu väärin, en sanonut että niukat menkat tarkoittavat, ettei koskaan ovuloi, vaan tavallista niukemmat. Eli siitä omasta normaalikierrosta poikkeavat, oli se oma normaalikierto sitten saavista kaatamista tai kahden päivän tuhruttelua. Jokaisellahan tosiaan on noin kerta vuoteen ovuloimaton kierto, ja tämän poikkeavan kierron saattaa huomata poikkeavasta vuodosta ja/tai kierron pituudesta. Ne loppuvuoden menkat ei sitten kerro ovuloinnista yhtään mitään.

Ja lähteenä on naistentautien erikoislääkäri, jolla kävin poikkeuksellisen runsaiden menkkojen jälkeen. Sanoin että eihän tässä välttämättä mitään ihmeempää, ei ny tehrä tästä numeroo, ja voihan se olla vaan ovuloimaton kierto tai muuta. Lekuri totesi suunnilleen että "ei luultavasti, koska ovuloimattomassa ne olisi päin vastoin niukemmat."

Kuten Solina sanoi, jos ei ole ovista, keltarauhanen ei toimi kunnolla. Eli ne oudot menkat ei johdu oviksen puuttumattomuudesta, vaan siitä, ettei ilman ovulaatiota keltarauhasen toiminta stimuloidu kunnolla.

Jos menkat ovat aina niukat, niin silloinhan kysymyksessä ei ole poikkeuksellisen niukka kierto. Paitsi tietysti ehkä muihin naisiin verrattuna, mutta en minä ainakaan ole koskaan päässyt havainnoimaan kenenkään muun vuodon määrää. Mistäs minä tiedän jos minun mielestäni normaali vuoto on jonkun toisen mittapuulla aika runsasta tai melko niukkaa?
 
Sori, gilmore, mäkin olin käsittänyt ihan väärin tuon sun niukat menkat-jutun. =)

Sen verran pitää tässä vielä viilata pilkkua, että ovuloimattomassakin kierrossa voi olla runsaastikin keltarauhashormonia, nimittäin monilla saattaa follista tulla suoraan keltarauhaskysta, vaikka ei olisi ollut ovistakaan. Ja tää keltarauhaskysta erittää keltarauhashormonia suurin piirtein samalla kuten itse keltarauhanenkin, mutta ikään kuin turhaan, kun ei ole kerta ollut sitä ovista.

Mitä tuohon kuukautisvuotoon tulee, niin mulla oli kyllä sellainen käsitys, että kohdun limakalvo kasvaa nimenomaan alkukierrosta estrogeenien vaikutuksesta. Loppukierrosta sitten keltarauhanen pitää yllä tuota kohdun limakalvoa, kunnes surkastuttuaan kierron loppupuolella loppuu myös keltarauhashormonin eritys ja siksi parin päivän päästä keltarauhasen surkastuttua alkavat kuukautiset, eli kohdun limakalvo irtoaa.

Tästä syystä myös pillereitä käytettäessä on ns. valemenkat, pillereiden estrogeeni saa kohdun limakalvon kasvamaan ja sitten tauon aikana loppuu estrogeenien eritys ja tulee se tyhjennysvuoto, joka ei siis ole sama kuin kuukautiset.

Tällaisiä tietoja on tuolla mun muistin perukoilla, mutta siitä on ikuisuus, kun luin lääkiksen pääsykokeisiin ja ehkä muistan väärin.

Mutta pääsinähän viilaamaan pilkkua... ;)
 

Yhteistyössä