Sori,
gilmore, mäkin olin käsittänyt ihan väärin tuon sun niukat menkat-jutun. =)
Sen verran pitää tässä vielä viilata pilkkua, että ovuloimattomassakin kierrossa voi olla runsaastikin keltarauhashormonia, nimittäin monilla saattaa follista tulla suoraan keltarauhaskysta, vaikka ei olisi ollut ovistakaan. Ja tää keltarauhaskysta erittää keltarauhashormonia suurin piirtein samalla kuten itse keltarauhanenkin, mutta ikään kuin turhaan, kun ei ole kerta ollut sitä ovista.
Mitä tuohon kuukautisvuotoon tulee, niin mulla oli kyllä sellainen käsitys, että kohdun limakalvo kasvaa nimenomaan
alkukierrosta estrogeenien vaikutuksesta. Loppukierrosta sitten keltarauhanen pitää yllä tuota kohdun limakalvoa, kunnes surkastuttuaan kierron loppupuolella loppuu myös keltarauhashormonin eritys ja siksi parin päivän päästä keltarauhasen surkastuttua alkavat kuukautiset, eli kohdun limakalvo irtoaa.
Tästä syystä myös pillereitä käytettäessä on ns. valemenkat, pillereiden estrogeeni saa kohdun limakalvon kasvamaan ja sitten tauon aikana loppuu estrogeenien eritys ja tulee se tyhjennysvuoto, joka ei siis ole sama kuin kuukautiset.
Tällaisiä tietoja on tuolla mun muistin perukoilla, mutta siitä on ikuisuus, kun luin lääkiksen pääsykokeisiin ja ehkä muistan väärin.
Mutta pääsinähän viilaamaan pilkkua...