Kuukautisten siirtäminen Primolut N -pillereillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden äiti

Vieras
Siirsin viime kesänä kuukautisia noilla pillereillä. Kierto vaihteli silloin vähän ja sit yleensä aina 2-3 pv ennen varsinaisen vuodon alkamista tuli muutama tippa vessassa käydessä paperiin pyyhkiessä. Siksi aloitin pillereiden syömisen varman päälle muistaakseni kierron 24 päivänä. Söin pillereitä 3 x päivässä ja täsmälleen kahdeksan tunnin välein. Kuukautisten piti alkaa 2 -3 pv kuluttua viimeisen pillerin ottamisesta. No ne kuitenkin alkoi jo saman vuorokauden sisällä viimeisestä pilleristä.

No nyt on sitten sellainen tilanne että olin laskenu miehen loman ajankohdankin silleen että päästäis heti hänen loman alusta reissuun väh. 2 viikoksi (autolomalle), eli menkkojen piti loppua just ennen hänen loman alkua. Nytpä onkin sitten käynyt niin että viimeks ja sitä edellisellä kerralla kierto olikin vain 24-25 pv eli nyt on kierto aikaistunut viikolla (ennen siis 28 pv). Joudun siis yrittämään menkkojen siirtämistä otsikossa mainituilla pillereillä. Ongelma on vain se että kun en tiedä kunnolla milloin menkat olisivat alkamassa niin joudun ottamaan varman päälle ja aloittamaan pillerit jo varmaan kierron 21-22 pvänä. Eli sit se 30 pilleriä 3 kertaa päivässä otettuna riittää vaan päivään 31 asti eli eivät hirveesti siirry.

Tietääkö kukaan voiko noita pillereitä syödä pidempään kuin 10 pv ? Onko kellään omakohtaista kokemusta ? Onko tullut haittavaikutuksia ? Entä sitten tuo kun nuo menkat alkoi viime kesänä niin pian viimeisen pillerin ottamisen jälkeen, olikohan 12 tunnin kuluttua, niin riittääköhän mulle teho kolmella pillerillä/vrk, eli onko kukaan joutunut ottamaan menkkoja siirtäessä esim. 4 tabl/vrk ?

no mä oon kerran yrittäny siirtää menkkoja rantaloman vuoksi ja siinähän kävi niin että tiputteli sit melkis koko loman. jos sulla muutenkin epäsäännölliset nii en alkais siirteleen. miksei voi menkat olla lomalla, ei kai nekään viikkoja kestä?

No ei hirveesti houkuttele asuntovaunureissulla olla menkkojen aikaan. Vaunussa ei ole pesumahdollisuutta. Ja mulla vuotaa pahimpina päivinä aika paljon. Yöllä käytössä oranssi tampax ja sekin pitää yöllä vaihtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei hirveesti houkuttele asuntovaunureissulla olla menkkojen aikaan. Vaunussa ei ole pesumahdollisuutta. Ja mulla vuotaa pahimpina päivinä aika paljon. Yöllä käytössä oranssi tampax ja sekin pitää yöllä vaihtaa.

Sitä varten on intiimipyyhkeet, toimii hyvin... Ja kokeilepa o.b.ta, mulla ainakin pitää paremmin kuin tampax! Siirrosta en osaa sanoa, mutta kyllä sitä huonommissakin oloissa selviää. Minäkin monta monta vuotta sähköttömällä mökillä ja niin myös tulevaisuudessa.

Siis onko nuo tavallisia e-pillereitä vai mitä? Mun neuvo ois et kysyisit lääkäriltä. Kaikki merkit ei sovi kaikille, ehkä jollain toisella merkillä onnistuis helpommin. Vissiin ob:llakin on nykyään asettimellisia tamponeja, en tiiä onko kaikkia kokoja.

Ite en kyllä oo koskaan matkaa varten siirtänyt. Jos tietää et se oma vessa on lähettyvillä ni selviät varmaan, vaikkei aina niin mukavaa olekaan. Nimimerkillä nuorena leirit ja huonon hygienian maat reissattuna.

sellasta et ei kai ne kuukautiset noin vaan äkisti siirrykään helposti. mullekin gyne totes viimeksi pilsuja syödessäni, et oma kierto yritti puskea läpi vielä pitkän ajan kuluttua, vaikkei kuukautisina asti näkynytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikös ne ob:t ole sellaisia että pitää sormin työntää syvälle ?

On niissä asettimellakin varustettuja.

Siis e-pillereillähän on kaikista helpoin siirtää menkkoja.
Itse olen kerran joutunut primoluteilla siirtämään ja alkoi kyllä 4 päivää viimeisen pillerin jälkeen.

Mullakin toimi primolutit tosi hyvin menkkojen siirrossa. Aloitin syömään kolme päivää ennen menkkojen arvioitua alkamisaikaa ja söin pillereitä jopa kaks viikkoa putkeen, kun oli tarve siirtää niin paljon. Menkat alkoivat kolme päivää pillerien syömisen lopettamisesta ja olivat melko normaalit, ehkä vähän niukemmat kuin yleensä. Seuraavan kierron pituus oli vähän pidempi kuin yleensä, mutta menkat jälleen ihan normaalit. Mitään sivuvaikutuksia ei Primolutien syömisen aikana ilmennyt, ei oikeastaan edes turvotusta, mistä lääkärikin etukäteen varoitteli. Tosi tyytyväinen olin! :)

Positiivisia on minunkin kokemukseni olleet. Aloitin pari-kolme päivää ennen, ei mitään tiputteluja tms, menkat alkoi 2 päivää pillereitten popsinnan jälkeen. Ei mitään sivuoireita.

Kuvittelisin, että tuota kuuria (10 pv) pidempään kuukautiset ei juurikaan pysy pois, vaikka söisitkin toisen kuurin perään.

Kyllä mun menkat kestää viikon verran (kun joku tätä ihmetteli) ja parin viikon rantalomasta viikko on hemmetin paljon... Mieluummin siirrän kuin kärsin ja jos sitten siirto ei riitä, sitten käytetään tamponeja. Ja suurinkaan tamponi ei pidä koko yötä suurinpina vuotoaikoina, valitettavasti.

ite söin viime menkkoihin näitä juhannuksena. oli kylläkin 10 mg että vain yksi tabletti päivässä. silloin kaikki meni kuin pitikin ja menkat olivat vähän niukemmat. jouduin toisenlomamatkani takia ottamaan niitä taas viime menkkoihin. aloitin pillerit 2 päivää ennen alkamista ja lopetin viime viikon torstaina (28.7) eikä menkkoja sitten vieläkään ole kuulunut.... missäköhän olisi vika. ja kiertoni siis on 35 päivää elikkä erittäin pitkä jo muutenkin
kellään kokemusta samanlaisesta ! ?

Ellei sitte käytä jo e-pillereitä, ni kuukautisten siirtäminen onnistuu samantyyppisten hormonien kanssa. Ite tilasin noretisteronia (sama kun Primolut N) täältä, koska en ehtiny lääkärillä käymään https://fi.treated.com/kuukautisten-siirto/norethisterone. Palvelu toimi sen verran hyvin (e-resepti ja lääkkeen toimitus jo seuraavana päivänä!), että voisimpa uudestaanki käyttää, jos tulee tarvetta. Tolla sivulla 30 pilleriä maksaa 45 euroo eli vähän enemmän ku apteekissa, mutta virtuaalinen lääkärin konsultaatio (täytetään vaan terveyskysely) ja seuraavan päivän toimitus kuuluu hintaan.

Pari ohjetta käyttöön nappasin samalta sivustolta:
- Aloitetaan kolme päivää ennen kuukautisten alkamista (jos kierto vaihtelee niin olettaisin, että lyhyimmän kierron mukaan)
- Kolme tablettia päivässä (jokainen tabletti 5mg)
- Otetaan maksimissaan kahden viikon ajan

Yhteistyössä