E-pillerien aloituksen jälkeen menkat 2 viikon välein. Mitä hittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
En ole pillerin pilleriä unohtanut, eli ei voi johtua siitä.

Käytössä on Qlaira-pillerit, ensimmäisen kierron aikana vuoto alkoi noin 3-4 päivää ennen, kuin olisi pitänyt. Toisella kierrolla laatan puolessa välissä, eli 2 viikon kuluttua edellisistä ja uudelleen 2 viikon kuluttua taukopäivinä. Tämän jälkeen, kolmannella kierrolla vuoto alkoi taas uudelleen 2 viikon kuluttua.

Vuotoni ovat olleet aikoinaan hyvin epäsäännölliset, mutta viimeiset vuodet kierto on ollut tasainen sekä ilman hormonaalista ehkäisyä, että hormoonikierukan kanssa. Nämä ko. pillerit määrättiin runsaisiin ja kivuliaisiin vuotoihin, joihin se periaatteessa on tuonut avun. Vuodot ovat huomattavan niukat, mutta kun se vuoto on tosiaan nyt kahden viikon välein. Ja kiput ovat hieman niukemmat, mutta ennen olin kivulias 1-2 vuotopäivää...nyt 3-4 ja tosiaan, kahdesti kuussa.

Kokemuksia?

Qlairan lääkeselosteessa lukee näin:

Ylimääräinen vuoto kuukautisten välillä

Sinulla saattaa esiintyä odottamatonta veristä vuotoa ensimmäisten Qlaira-tablettien käyttökuukausien aikana. Kuukautiset alkavat yleensä päivänä 26, jolloin otat toisen tummanpunaisen tabletin, tai sitä seuraavana päivänä (seuraavina päivinä). Kliinisen tutkimuksen aikana naisten pitämistä päiväkirjoista saadun tiedon mukaan ylimääräiset vuodot eivät ole harvinaisia kierron aikana (10-18 % käyttäjistä). Jos ylimääräisiä verisiä vuotoja esiintyy kolmea kuukautta pidempään tai jos ylimääräinen vuoto ilmaantuu vasta muutaman kuukauden jälkeen, lääkärin tulee tutkia vuodon syy.

Mitään taukojahan noiden kanssa ei pidetä.

Mulla oli sama homma jokunen vuosi takaperin , minipillereiden kanssa. Kävin lääkärissä ja totesi vain että joillekin aiheuttaa vuotoja koska on paljon hormonaalista massaa (ylipainoa). Mulla ei kuitenkaan ylipainoa ollut montaa kiloa. Sun tilanteeseen en osaa auttaa muutakuin lääkäriin. Ei ole vakavaa vai ärsyttävä vaiva.

[QUOTE="mmm";30127512]Qlairan lääkeselosteessa lukee näin:

Ylimääräinen vuoto kuukautisten välillä

Sinulla saattaa esiintyä odottamatonta veristä vuotoa ensimmäisten Qlaira-tablettien käyttökuukausien aikana. Kuukautiset alkavat yleensä päivänä 26, jolloin otat toisen tummanpunaisen tabletin, tai sitä seuraavana päivänä (seuraavina päivinä). Kliinisen tutkimuksen aikana naisten pitämistä päiväkirjoista saadun tiedon mukaan ylimääräiset vuodot eivät ole harvinaisia kierron aikana (10-18 % käyttäjistä). Jos ylimääräisiä verisiä vuotoja esiintyy kolmea kuukautta pidempään tai jos ylimääräinen vuoto ilmaantuu vasta muutaman kuukauden jälkeen, lääkärin tulee tutkia vuodon syy.

Mitään taukojahan noiden kanssa ei pidetä.[/QUOTE]

Ymmärsinkö nyt oikein, eli jopa 10-18% naisista käyttää näitä pidempäänkin siten, että niitävälivuotoja tulee...eli pahimmassa tapauksessa 1/5 naisesta. Ja mun tuurillani minä olen juuri se 1. Tietenkin. Kele :D

Taukoja ei pidetä, mutta ne 2 valkoistahan ovat ihan vain lumelääkkeitä. Niitä en ole ottanut, koska eivät lääkeainetta sisällään pidä.

Kokeilen vielä kierron tai max kaksi...ja sitten saa tämä(kin) shaiba loppua tähän. On se näemmä vaikeaa olla hedelmällisessä iässä oleva nainen, joka ei halua lisääntyä :O :D

[QUOTE="yks vaan";30127519]Mulla oli sama homma jokunen vuosi takaperin , minipillereiden kanssa. Kävin lääkärissä ja totesi vain että joillekin aiheuttaa vuotoja koska on paljon hormonaalista massaa (ylipainoa). Mulla ei kuitenkaan ylipainoa ollut montaa kiloa. Sun tilanteeseen en osaa auttaa muutakuin lääkäriin. Ei ole vakavaa vai ärsyttävä vaiva.[/QUOTE]

Mulla on ylipainoa muutama kilo...mutta 3 kiloa vähemmän, kuin mitä viime kuussa. Joten ainakaan se 3 kg pudotus ei tätä vaivaa helpottanut.

Ei varmasti vakava, mutta silti asia, jonka kanssa en todellakaan ala sen pidempään elämään, koska olemassa on myös vaihtoehto. Mutta tosiaan, annan nyt vielä hetken kropalle aikaa saada hormoonitasapainot kuntoon uuden lääkkeen kanssa. Ja katsotaan sitten, että miten käy.

Chef, oletko harkinnut ihon alle laitettavaa ehkäisykapselia? Ei tarvi pelata pillereiden kanssa.

En ole. Mä olen kokeillut 3 x hormonikierukkaa, 3 x pillereitä, depoprovera-pistoksia ja mun osaltani homma on nyt tässä.

Seuraava (ja viimeinen) suunnitelma on sterilisaatio ja kohdun lämpöhoito. Varaan ajan ensi kuussa, jos nämä nykyiset pillerit eivät ala toimimaan 100% kunnolla.

En ole. Mä olen kokeillut 3 x hormonikierukkaa, 3 x pillereitä, depoprovera-pistoksia ja mun osaltani homma on nyt tässä.

Seuraava (ja viimeinen) suunnitelma on sterilisaatio ja kohdun lämpöhoito. Varaan ajan ensi kuussa, jos nämä nykyiset pillerit eivät ala toimimaan 100% kunnolla.

Kaikille hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Toivottavasti saat pian ajan toimenpiteeseen.

• Tykkää
Reactions: chef
Ei sopinut mullekaan qlairat. Vuodot tuli aivan miten sattui. Mulla se nyt ei ainakaan painosta johtunut kun olen normaalipainoinen. Mulle vuotojen syyksi sanottiin että qlairat on liian matalahormoniset ja siksi ei vuodot pysy kurissa. Sama ongelma oli minipillereiden ja hormonikierukan kanssa. Nyt käytän microgynon yhdistelmäpillereitä ja olen tosi tyytyväinen. Kuukautiskivut pienemmät pärjään pelkällä panadol 500mg. Vuotokin paljon niukempi ja kuukautiset kestää vain 3-4vrk.

Mulle taas Qlairat on sopineet loistavasti. :) Useita pillerimerkkejä kokeilin, aina tuli noita välivuotoja. Mutta Qlairojen kanssa loppui kaikki vuodot. :) Menkat tulee ehkä kerran puolessa vuodessa, silloinkin ajallaan laatan mukaisesti. Kysyin tuosta gyneltä, sanoi että ei haittaa mitään ellen nyt erityisesti niitä menkkoja halua joka kuu. No en todellakaan halua. :D

Oli mullakin Qlairan kanssa ekan ja tokakin kuukauden aikana ylimääräistä vuotoa. Sitten tasaantui ja nykyään menkat tulee kellontarkasti :) Olen noita syöny nyt 4 vuotta, suosittelen kyllä.

Ei sopinut mullekaan qlairat. Vuodot tuli aivan miten sattui. Mulla se nyt ei ainakaan painosta johtunut kun olen normaalipainoinen. Mulle vuotojen syyksi sanottiin että qlairat on liian matalahormoniset ja siksi ei vuodot pysy kurissa. Sama ongelma oli minipillereiden ja hormonikierukan kanssa. Nyt käytän microgynon yhdistelmäpillereitä ja olen tosi tyytyväinen. Kuukautiskivut pienemmät pärjään pelkällä panadol 500mg. Vuotokin paljon niukempi ja kuukautiset kestää vain 3-4vrk.

Tähän lopputulokseen olen itsekin tullut omissa pohdinnoissani...joskaan niillä ei ole mitään tekemistä välttämättä sitten faktan kanssa :D

Siis, että hormoonitoimintani on niin voimakas, ettei nämä pillerit saa sitä pidettyä "kurissa".

[QUOTE="Lissu";30127643]Mulle taas Qlairat on sopineet loistavasti. :) Useita pillerimerkkejä kokeilin, aina tuli noita välivuotoja. Mutta Qlairojen kanssa loppui kaikki vuodot. :) Menkat tulee ehkä kerran puolessa vuodessa, silloinkin ajallaan laatan mukaisesti. Kysyin tuosta gyneltä, sanoi että ei haittaa mitään ellen nyt erityisesti niitä menkkoja halua joka kuu. No en todellakaan halua. :D[/QUOTE]

Joillekin tosiaan käy näin. Ja ajattelin, että mullekin voisi käydä, sillä depoproveralla ja ensimmäisellä hormonikierukallani olen ollut vuodoton. Mutta kahdella jälkimmäisellä kierukalla olen vuotanut lähes päivittäin...ja nyt tosiaan 2 viikon välein. Liekö hormoonitasapainossa jokin piikki sitten nykyään. Aikanaanhan mulla oli jopa 9kk taukoja vuodoissa (ilman raskautta) mutta nyt ne tulevat ihan säännöllisesti. Tai siis tulisivat, jos pillerit eivät niitä sekottaisi.

[QUOTE="mievaan";30127644]Oli mullakin Qlairan kanssa ekan ja tokakin kuukauden aikana ylimääräistä vuotoa. Sitten tasaantui ja nykyään menkat tulee kellontarkasti :) Olen noita syöny nyt 4 vuotta, suosittelen kyllä.[/QUOTE]

Tasaantumista odotellessa... :)

Yhteistyössä