Kuukautisten poisjäänti ja laihuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninnikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninnikka

Vieras
Hei!
olen toipumassa vakavasta masennuksesta jonka aikana laihduin aika reilusti. Kuukautiset kuintekin tulilat normaalisti paitsi tähän asti. Viimeisimpiä ei ole tullut, ovat nyt kaksi viikkoa myöhässä. Olen neitsyt, joten raskauden mahdollisuutta ei ole. Painoindeksi on jotakin n. 16. Voiko kuukautisteni poisjäänti johtua painosta? VOihan taustalla olla vaikka stressi syyt mutta onko tuo painohomma mahdollista tämmöisella BMI:llä?

Millaisia haittoja voi tulla, jos kuukautiset ovat painon alhaisuuden takia vaikka useamman kuukauden poissa?

Kuukautisten poisjääminen eli amenorrea heikentää luita ja kasvattaa riskiä sairastua osteoporoosiin. Seurauksena voi myös olla lapsettomuus.

Arvelisin, että sinun kohdallasi kuukautisten poisjäänti johtuu painonlaskusta. Jos kierto ei normalisoidu 3-4 kuukauden aikana, on paras käydä lääkärissä selvittämässä, onko syy jossain muualla tai tarvitsetko hormonihoitoa.

Itselläni kuukautiset jäivät pois noin vuodeksi toipuessani syömishäiriöstä. Kun olin tarpeeksi pitkään elänyt hyvin vähällä energialla, kuukautiskierto häiriintyi ja vuoto jäi pois, vaikka olin alkanut syödä paremmin. Lääkäri on todennut, että minun tapauksessani kuukautisten puuttumisestä ei aiheutunut haittaa jälkeenpäin, joten olen onnekas.

Itselläni kuukautiset jäivät pois yli 3kk sitten, vaikka olin normaalipainoinen. Painoindeksini oli silloin 18.5 olin laihduttanut kymmenen kiloa.. Olen nyt yrittänyt lihottaa ja lihottanut, että saisin kuukautiset taas alkamaan, mutta eivätpä ne ole alkaneet..Nyt painoindeksini on 19.1. Onhan minulla stressiä ja huoliakin ollut aika paljon.. ja on edelleenkin. En vain tiedä mitä pitäisi tehdä, että ne alkaisivat? Nykyään liikun ja syönkin melko terveellisesti, sekä nukun riittävästi.

Yhteistyössä