Kuukautisten aikana uimaan ilman tampoonia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli vain mieleeni, että minä kävin yläasteella kuukautisten aikana uimassa ihan normaalisti 1-4 kertaa viikossa. Vuoto oli kohtalaisen niukkaa eikä mitään ongelmia ollut. Tampoonia en pystynyt käyttämään ennen kuin vasta neitsyyden menettämisen jälkeen, joka sekin onnistui vasta gynellä käynnin jälkeen tasan 18 vuotiaana.

Sain vain tuon päähäni äsken ja aloin miettiä, että onko se haitallista kun on noin tehnyt?

No eipä sieltä mitään lorotellut ole, koskaan suihkussakaan lattialle. Että tuskinpa minusta mitään kauhean haitallisia eritteitä valui sinne uima-altaaseenkaan.

Ja kyseessä oli siis puhtaasti ujous. Olimme käyneet uimassa kaverin kanssa AINA sen 1-4 kertaa viikossa. En olisi ikipäivänä kehdannut sanoa, että en voi tulla kun on menkat. Ja kun ne tampoonitkaan ei sinne menneet niin....

Ja kohtalaisen niukkaa tosiaan tarkoittaa sitä, että pääsin pukkarille hyvin ja siellä laitoin alkkarit jalkaani, joissa valmiina side paikallaan eikä sotkua syntynyt. Siteen siis laitoin jo kotona alkkareihin, jotta sain hoidettua homman kenenkään huomaamatta.

teille kauhistelijoille tiedoksi niin tämä tapahtunut siis 90-luvun alkupuolella eli ei mikään ihan tuorejuttu.

Mutta kauhistelijoille edelleen - astukaapa aran teinitytön saappaisiin ja miettikää tilannetta. Mitä teidän mielestänne olisi pitänyt tehdä? Kaikenlisäksi asuin isäni luona, joka naimisissa ja minulla ns. paha äitipuoli. Hyvä kun sain jotenkin kerrottua alunperin, että menkat alkoivat. Puhumattakaan, että olisin avautunut tästä ongelmasta uintiin liittyen. Ja kun ne tampoonit ei tosiaan menneet, koska olin "ummessa".

Miten ummessa oikein voi olla jos ei tampoonia voi käyttää? Itsekin olen ollut ujo tyttö joka ei edes parhaalle ystävälleen kehdannut kertoa menkoista, mutta kyllä minä tampooneja osasin silti käydä ostamassa. Mitä siitä että pääset suihkusta pukukopille, pääsen minäkin vaikka omaan melko runsaan vuodon. Siellä vedessä sitä vuotoa on joka tapauksessa päässyt altaaseen.

ap: Tuskin on tosiaan ollut mitään haittaa- olisit varmaan vajaassa 20 vuodessa asian huomannut? Lähinnä siinä on suurempi tulehdusriski ja tosiaan se puoli asiasta että sitä vuotoa olis voinut kuitenkin tulla sinne altaaseenkin.

Unohda koko juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeä:
Miten ummessa oikein voi olla jos ei tampoonia voi käyttää? Itsekin olen ollut ujo tyttö joka ei edes parhaalle ystävälleen kehdannut kertoa menkoista, mutta kyllä minä tampooneja osasin silti käydä ostamassa. Mitä siitä että pääset suihkusta pukukopille, pääsen minäkin vaikka omaan melko runsaan vuodon. Siellä vedessä sitä vuotoa on joka tapauksessa päässyt altaaseen.

Etkö tajua mitä tarkoittaa, jos on ummessa eikä voi käyttää tampoonia ennen kuin on käynyt gynellä ja menettänyt neitsyytensä? Meinaatko, että se tarkoittaa juurikin sitä, että ei kehtaa ostaa niitä? Kyllä - kehtasin ostaa niitä, mutta kun ei sisääni mennyt mikään. Ei kertakaikkiaan mikään. Todellakaan edes yhdyntä silloin melkein täysi-ikäisenä ei onnistunut ennen gynereissua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
ap: Tuskin on tosiaan ollut mitään haittaa- olisit varmaan vajaassa 20 vuodessa asian huomannut? Lähinnä siinä on suurempi tulehdusriski ja tosiaan se puoli asiasta että sitä vuotoa olis voinut kuitenkin tulla sinne altaaseenkin.

Unohda koko juttu.

Niin tuota tulehdusjuttua mietin eli olisiko se tullut ilmi, jos olisi jokin tulehdus siitä aiheutunut? Kyllähän kuukautisten aikana saa seksiäkin harrastaa, onko siinäkin tulehdusriski suurempi?

Ja olen siis 30v nyt ja tämä tapahtunut yläasteella, ehkä vielä vähän sen jälkeenkin. En enää tarkkaan muista.

"Ummessa" lainausmerkeillä nyt voi tarkoittaa ihan mitä vain. Tampoonia voi käyttää vaikka olisi neitsyt eikä olisi koskaan käynyt gynekologilla tai sitten olen joku erikois tapaus.

Siis jotenkii se lakkaa tulemasta.. Omituista. Jonkin aikaa suihkun jälkeen kerkiän touhuilla ennenkuin valahtaa.. että ei oo sillain mikää älytön kiirus heti pistää housuun jotain. Minulla runsaammat menkat kyllä pari päivää, ei voi niukiksi sanoa. Itse en mene uimahalleihin koskaan, penskana sielä kävin. Onneksi nyt odotan, ei oo menkkoja vähään aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Etkö tajua mitä tarkoittaa, jos on ummessa eikä voi käyttää tampoonia ennen kuin on käynyt gynellä ja menettänyt neitsyytensä? Meinaatko, että se tarkoittaa juurikin sitä, että ei kehtaa ostaa niitä? Kyllä - kehtasin ostaa niitä, mutta kun ei sisääni mennyt mikään. Ei kertakaikkiaan mikään. Todellakaan edes yhdyntä silloin melkein täysi-ikäisenä ei onnistunut ennen gynereissua.

Mitä se gyne sitten asian eteen teki?

"Ummessa" lainausmerkeillä nyt voi tarkoittaa ihan mitä vain. Tampoonia voi käyttää vaikka olisi neitsyt eikä olisi koskaan käynyt gynekologilla tai sitten olen joku erikois tapaus.

Jos luit koko avaukseni niin siitä käy ilmi nimenomaan se, että yhdyntäkään ei onnistunut ennen sitä gynekäyntiä. Joten se "ummessa" olo selittyy ihan silläkin, vaikka muuten saattaisit ajatella sen tarkoittavan jotain.... sulkeutuneisuutta/ujoutta.

Ja kyllä voisi käyttää tampooneja, mutta jos se ei sinne mene niin se ei sinne mene.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jotenkii se lakkaa tulemasta.. Omituista. Jonkin aikaa suihkun jälkeen kerkiän touhuilla ennenkuin valahtaa.. että ei oo sillain mikää älytön kiirus heti pistää housuun jotain. Minulla runsaammat menkat kyllä pari päivää, ei voi niukiksi sanoa. Itse en mene uimahalleihin koskaan, penskana sielä kävin. Onneksi nyt odotan, ei oo menkkoja vähään aikaan.

Siis kävit nuorena menkkojen aikaan uimassa ilman tampoonia vai?

Unohda koko juttu.

Niin tuota tulehdusjuttua mietin eli olisiko se tullut ilmi, jos olisi jokin tulehdus siitä aiheutunut? Kyllähän kuukautisten aikana saa seksiäkin harrastaa, onko siinäkin tulehdusriski suurempi?

Ja olen siis 30v nyt ja tämä tapahtunut yläasteella, ehkä vielä vähän sen jälkeenkin. En enää tarkkaan muista.

Olisi tullut ilmi. Olisit ollut kipeä, välivuotoja tms. Todennäköisesti olisit hakeutunut lääkäriin vaivoinesi. Suurempi tulehdusriski tarkoittaa 'parempaa' mahdollisuutta saada jokin tulehdus- uimavedestä nyt ehkä helpommin kuin yhdynnästä, riippuu toki monesta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Ihan normaalin sisätutkimuksen ja lisäksi käytti sitä ultraa... mikä sen nimi onkaan millä tehdään alapään ultra. Ultrasi siis ihan tarkastaakseen, mutta samalla hoitui se puoli asiasta eli yhdyntäkin onnistui sen gynekeikan jälkeen.

Unohda koko juttu.

Olisi tullut ilmi. Olisit ollut kipeä, välivuotoja tms. Todennäköisesti olisit hakeutunut lääkäriin vaivoinesi. Suurempi tulehdusriski tarkoittaa 'parempaa' mahdollisuutta saada jokin tulehdus- uimavedestä nyt ehkä helpommin kuin yhdynnästä, riippuu toki monesta asiasta.

Aivan. No ei ole ollut minulla tulehduksia koskaan. Kolme lasta olen synnyttänyt ja papakokeet olleet puhtaat aina. Nyt tosin en kolmosen synnytyksen jälkeen ole vielä papassa käynyt, mutta eipä ole mitään oireita koskaan alapäässä ollut. Ei kutinoita tms. eikä välivuotoja vaan menkat aina olleet likimain kellontarkat jopa.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Ihan normaalin sisätutkimuksen ja lisäksi käytti sitä ultraa... mikä sen nimi onkaan millä tehdään alapään ultra. Ultrasi siis ihan tarkastaakseen, mutta samalla hoitui se puoli asiasta eli yhdyntäkin onnistui sen gynekeikan jälkeen.

Että ultraus alakautta kyllä onnistui mutta ei tampoonin astus? Älä viitsi.

Itselläni oli tiukat kavot joiden puhkaisemiseen tarvittiin paljon työtä ja gynekologin apua, mutta ei sitä kyllä ultralaitteella tehty eikä olisi voitukaan. Sehän olisi käynyt ihan hirmu kipeääkin. Tampoonia kyllä silti pystyin käyttämään.

Yhteistyössä