kuukautiskuppi

• Viestiketjun aloittaja kristiina83
  • Ensimmäinen viesti
Camilla
Itsekin suosittelen. En mistään hinnasta käyttäisi enää tampooneja enkä siteitä, varsinkaan siteitä. Kuukautiskuppi on helppo ja mukava. Käytössä sitä ei edes tunne, eikä tarvitse pelätä ohivuotoja. Yöt voi nukkua rauhassa vaikka alasti ja erityisesti niukkojen vuotojen päivinä, kupin ja kuukautiset voi "unohtaa" sisäänsä työpäivän ajaksi. Tyhjentelee kupin sitten kotona.
Itse olen käyttänyt kuukuppia kohta vuoden, ja ihmettelen edelleen kuinka kupin kanssa kuukaustiset voi melkein unohtaa. Eli itse olen kupin vannoutunut käyttäjä pelkästään mukavuus seikkojen vuoksi. Suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti, jolloin varmasti yllätyt positiivisesti.

-L-
Myöskin minä olen tuota kupposen hankintaa harkinnut. Sitä vain vielä mietin, että kuinka pitkään sitä tosiaan voi pitää, ennen kuin tulvii yli? Tuntuisi jotenkin hankalalta alkaa töissä lotraamaan :)

Divatar
Outi, me ollaan kaikki yksilöllisiä, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Itse käytän Diva Cupin pienempää kokoa, koska en ole synnyttänyt. Kokemusteni perusteella suosittelisin sinulle siis Diva Cupia, vaikka sitä isompaa kokoa. :)

Rohkeasti vaan kokeilemaan, kokeilemalla selviää!

Jii
Alkuperäinen kirjoittaja -L-:
Myöskin minä olen tuota kupposen hankintaa harkinnut. Sitä vain vielä mietin, että kuinka pitkään sitä tosiaan voi pitää, ennen kuin tulvii yli? Tuntuisi jotenkin hankalalta alkaa töissä lotraamaan :)
Itselläni on todella runsaat menkat ja runsaina päivinä joudun tyhjentämään kuppia tunnin välein. Eli lotraamistahan se silloin on. Mutta niin se oli ravaamista siteillä ja tamponeillakin, koska ne eivät ime sen enempää itseensä nekään.

Meillä onneksi on työpaikan naistenvessassa lavuaari vessakopissa, joten homma hoituu siististi ja nätisti pöntöltä nousematta :) Niukkoina päivinä (1 ja 4-7) kuppia tyhjennän 8-12h välein. En silti halua palata tamponeihin. Siteitä käytän öisin tukena runsaina päivinä, muuten joutuisin öisinkin nousemaan tyhjentelemään kuppia. Aikaisemmin öisin ei riittänyt edes supertamponi+yöside -yhdistelmä.

Olen itse synnyttänyt yhden lapsen ja käytän DivaCupin isompaa kokoa (olen käyttänyt 1,5v), hieman siinä on pituutta liikaa, mutta tilavuus on kuitenkin tällaiselle runsasmenkkaiselle hyvä. En voi kuin suositella kuppia. Muutamia kiertoja meni harjoitellessa ja oikean tyhjennystekniikan ja -välin omaksumisessa, mutta nyt tosiaan olen tyytyväisempi kuin ikinä.

ei ikinä kuparia enää
??
Tässä on sulle runsaat menkat, tosin johtui kuparikierukasta, mutta 6kk sitä kesti ja elämä oikeasti oli helvettiä! Muutamina päivinä ei voinut ollenkaan lähteä kotonta mihinkään kun oli pakko olla lähellä vessaa.
Ensinnäkin vuodin 26 päivää kuukaudessa koko 6kk, minkä kierukka minulla oli. Suurin side ja suurin tamppooni yhdessä kesti n.30min. Sitten valui veret pitkin kinttuja. Yöt meni hyvin kun käytti aikuisten tena lady housuvaippoja. Arvaatkaas miten miehellä oli aina hauskaa!! Noin runsaat vuodot kesti aina 3-4 päivää. Sitten oli 5-6 sellaista päivää että suurin side+suurin tamppooni kesti 1-1,5 tuntia. Loput vuotopäivät oli sitten niin että normaalin siteen vaihtoväli oli 2,5-3 tuntia. Ja ikinä koskaan vuodottomat päivät ei olleet peräjälkeen vaan ihan milloin sattuu. Eli vaikka kuukauden eka päivä, sitten 6pv, sitten 14pv. jne. Rankkoina päivinä kun suihkuun meni, niin veri ihan lorottamalla valui lattialle, Samalla tavalla kuin olisi pissinyt.

Ennen kierukkaa menkat kesti 7 päivää ja oli normaalit. Silloin kun olisin kupista tiennyt, olisin voinut hommatakkin. Mutta nyt hormoonikierukan kanssa ei menkkoja ole ollenkaan joten ei tarvitse kuppia hommata.

Jii
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Et sitten oo mitään lääkitystä harkinnut noihin kuukautisiin? Jos on noin runsaat ja kestää 7pv niin elämähän kai on ihan helvettiä?
En oikeastaan ole ajatellut, että menkkani olisivat mitenkään epänormaalit, koska perheen naisilla on kaikilla sama juttu (äitillä ja siskolla). Vasta myöhemmin olen kuullut, että joillakin on "helpompaa" :) Näin olen oppinut elämään itseni kanssa ja ainoa lääkitys, mitä tuohon vaivaan otan, on ibuprofeeni, joka hieman hillitsee vuodon määrää ja toki myös kipuja (jotka ovat myös aika ikävää sorttia). Pidän siis itseäni ihan normaalina tämän suhteen, enkä ole hakeutunut sen kummemmin lääkäriin asiasta.

Toisekseen ei se runsaus kestä kuin 2 päivää, ei koko viikkoa. Ja mitä noihin menkkojen kestämiseen tulee, niin ei minua haittaa se tämän kuukupin kanssa enää juuri ollenkaan, että menkat jatkuu pitkään. Helvettiä on se 2-3pv ennen menkkojen alkua: migreenillä höystettyä PMS:ää ja suoranaista ketutusta. Siihen verrattuna menkat vaikka pitkätkin sellaset on jo helppoa kamaa ;) Joka kierrossa mietin pari päivää ennen, että alkais nyt prkl jo ja ihan sama kuinka kauan kestää, kuhan alkaa...

??
Huh, kyllä mä oon päässyt helpolla. Ei ole hajuakaan mistään PMS:sta, ei ikinä kipuja, eikä vuodakaan paljo yhtään. Niinpä mun on ollut aina aika vaikee ymmärtää näitä naisten kuukautisvaivakeskusteluja.

kristiina83
Alkuperäinen kirjoittaja Outi:
Ruohonjuuressa katselin näitä kuppeja. Millaista mallia suosittelette. Olen synnyttänyt vajaa vuosi sitten.
Minä ainakin suosittelen Lunettea, se on suomalainen, avainmerkin tuote. Lisäksi yksi koko joka käy kaikille, ja käsittääkseni sen tilavuus on suurempi kuin muilla.

Jii
Alkuperäinen kirjoittaja Divatar:
Jii, onko sulla koskaan ollut raudanpuutosta? Tai onko koskaan edes mitattu hemoglobiineja?
Raudanpuutosta ei ole ollut ikinä, ei edes raskausaikana. Hemoglobiini keikkuu normaalisti 155 pintaan, raskausaikana laski alimmillaan 127:ään. Eli eipä tuo runsas vuoto ainakaan anemiaa minulle aiheuta. En tiedä sitten onko runsasvuotoisuus ja korkea hemoglobiini toisiinsa muuten yhteydessä...

Gynellä ovat todettu kaikki paikat normaaleiksi ja lapsikin on siunaantunut, joten runsaat tahi ei, kuukautiseni ovat minulle aivan normaalit.

ei ikinä kuparia enää
Kyllä runsasvuotoisuus vaikuttaa hemoglobiiniin! Alentavasti.
Tiedän!
Hb oli alimmillaan jotain 80 noiden kamalien vuotojen aikana. Ja rautaa söin.
Nykyään ihan normaali 130.

Nainen 46
Olempa minäkin päässyt helpolla, näköjään. Ainoa PMS oire minulla on, että iskee siivousvimma; kääntelen huonekaluja seinältä toiselle, lähden mattopyykille, siivoan vaatehuoneen.... eli ei ollenkaan hassumpi juttu kun muuten olen laiskanlainen.

Vuotoja ei ole ollut 7 vuoteen tipan tippaa kun on hormonikierukka.

luneten käyttäjä
Ensimmäisellä kuppikerralla olin vielä matkan päällä, vähän huoletti tulviiko yli ja onko olo hankala, mutta unohdin koko asian sitten. 8 tunnin päästä pääsin ekan kerran vessaan eikä ollut lähelläkään tulvimista. Kyse oli vielä runsaimmista päivistä jolloin olisin joutunut tamponia vaihtamaan 2 tunnin välein ja silti olisi jossain vaiheessa tullut ohivuotoja. Olen 12 tunninkin vaihtovälillä pärjännyt (ohjeissa mainittu maksimi).

Liikuin tuona aikana hirveästi eikä kuppi falskannut kertaakaan. Enkä tuntenut koko kuppia sisälläni. Aivan mahtava keksintö.

Yx käyttäjä
Hankin Luneten kahden lapsen synnytyksen jälkeen. Olin ottanut samoihin aikoihin kuparikierukan, ja varmistin lääkäriltä hänen mielipiteensä kupin +kierukan yhteiskäytöstä. Hänen mielestään kupin käytölle ei ollut mitään estettä. Kuukautiset muuttuivat runsaiksi kierukan jälkeen, mutta kupin käyttö balansoi toisaalta tilannetta. Kuppi on aivan ihana 'uusi' keksintö! MUTTA! Kerranpa kävi sitten niin, että ihan heti aamulla en tyhjentänytkään kuppia. Seuraavan kerran jouduin menemään pika-pikaa kakalle, ja arvatkaas vaan, täysinäinen, painava kuppi lumpsahti paineella tulevan ulosteen mukana pönttöön!!! Hassu tilanne,enpä ole kehdannut kellekään naamatusten kertoa....
Olen joutunut leikkaamaan antennin juuriaan myöten pois, jottei hankaisi. Lisäksi usein on tunne,että kuppi 'valuu' itsekseen ulos. Ehkäpä mun sietäisi vahvistaa alavatsan lihaksistoa, sillä joskus on myös virtsan karkailua.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia tilanteita???

jm70
Olen kerran (okei, vain kerran..) kokeillut ostamaani kuppia. Tuntui "täydeltä", siis kuppi todella tuntui. Ja mielestäni tappi tuntui/hankasi. Lisäksi sain todella tehdä sormillani töitä, että sain sen ulos: alkoi jo iskeä paniikki! Yritin kunnolla litistää jne. ja lopuksi onneksi sain sen ulos, luonnollisesti hirveän sutun kera ;-)

Oliskos neuvoja tulevaan uuteen kokeiluun...? Sen tapin ilmeisesti voi aikalailla kokonaan leikata pois? Vai miten sen kupin sitten ottaa pois!?

Mira
jm70: Tutustu http://kuukuppikunta.net/ -sivustoon ja lueskele siellä myös keskustelufoorumin viestejä aiheesta. Itsellänikin kuppi tuntui koko ajan ensimmäisten parin-kolmen kuukauden ajan, mutta sitten kuppi pehmeni keittämisten myötä ja/tai kroppa vain tottui siihen (samoin oli aikoinaan tamponin kanssa). Leikkaa vain tappi pois, se on ihan turha.

Yhteistyössä