kuukautiskuppi

• Viestiketjun aloittaja kristiina83
  • Ensimmäinen viesti
omppu
Hyi hitto...Siis mieluummin vaikka se mummon vanha villasukka kuin tuo kuukuppi :D Olen kyllä hyvin kiinnostunut aiheesta etenkin ekologisuuden ja edullisuuden takia, mutta ajatus siitä että sottaisin moisen vekottimen kanssa...Yäk. Olen kuullut aiheesta myös negatiivista palautetta nimenomaan tuon käyttöhankaluuden ja sotkemisen suhteen. En saa itse kunnolla edes pienintä tamponia sisääni, saatikka sitä sitten "käytettynä" ulos, mitenkähän moisen kupin kanssa kävisi!! (Olen kohta 30 v., 15 vuoden ajan olen säännöllisin välein kokeillut tamponeja, nykyisin mini menee sentään jo sisään, mutta vaikeasti. Olen tosin hyvin pienikokoinen, synnyttämätön nainen, liekkö vaikutusta?)

wink
Alkuperäinen kirjoittaja jm70:
Oliskos neuvoja tulevaan uuteen kokeiluun...? Sen tapin ilmeisesti voi aikalailla kokonaan leikata pois? Vai miten sen kupin sitten ottaa pois!?
No ainakin sellainen vinkki sulle, että kun otat kuppia pois niin seiso jalat vähän harallaan ja hiukan kumarassa, ja ponnista sitten lantionpohjalihaksilla oikein kunnolla. Siis aivan kuin olisit kakalla. Silloin kupin pohja työntyy ulospäin sieltä syvältä missä se ikinä onkaan ja saat otteen kupin pohjasta. Tai ainakin ekalla kerralla saat hyvän otteen siitä tapista ja sen jälkeen kun työntää uudestaan niin saa jo otteen kupista. Itse teen niin että työnnän lihaksilla ja pidätän sitten hengitystä niin kauan (no, pari sekuntia max) että saan otteen. Sitten voikin vetää uudestaan henkeä välissä :) Ekalla puristuksella saa yleensä kupista kiinni, toisella paineen tasattua, ja kolmannella koko kupin ulos, eikä tähän mene yhteensä kuin alle puoli minuuttia.

Itse en kupin ohjeista heti tajunnut että täytyy todellakin puristaa lihaksia aivan kuin olisi isommalla hädällä. Ja jollei niin tee niin kupin poisotto voi olla tajuttoman hankalaa! Itselleni ainakin iski paniikki ensimmäisellä kerralla ja kun sain lopulta kupin ulos, oli ihan paita hiestä märkä - tuskanhikeä vai vain kovaa työtä, sitä en tiedä :D Toisella kerralla koko juttu olikin jo ihan lastenleikkiä kun tajusin miten se kuuluu tehdä. Kuukuppikunnan sivuilla on muuten useita vaihtoehtoisia tapoja laittaa ja poistaa kuppi, josta voi olla hyötyä jos tuntuu ettei standardimetodit toimi itsellä.

jixi
Mulle kuukuppi on ollut todellinen pelastus, sillä jostain syystä mulla on menkkojen aikaan limakalvot aina mielettömän kuivat. Tavalliset siteet aiheutti mulle aina pahoja hankaumia ja tampoonin käyttö viimeisinä vuotopäivinä oli aika tuskallista, kun se jäi aina melkein kuivaksi (plus imi sitten viimeisenkin kosteuden pois sisältä ja siitäkös hiivatulehdus sitten aina vielä pamahti päälle..)

Netistä sitten joskus tuon kuukupin bongasin ja kertaakaan en ole katunut sen tilaamista! On helpottanut elämää kummasti, kun hiivat on vähentynyt ja alapääkään ei ole aina kerran kuussa niin pahoilla hankaumilla että pyörän ajaminen on epämukavaa.

Vaihtokin sujuu nykyisin ihan näppärästi, tosin en kyllä tyhjäile kuppia kuin kahdesti päivässä: aamulla kun herään ja illalla ennen nukkumaan menoa. Eli harvemmin tarvitsee julkisissa vessoissa miettiä mitään tyhjennysjuttuja, siitä kun kaikki tuntuvat olevan huolissaan. Ja kertaakaan ei ole 1,5 vuoden aikana vuotanut ohi tai yli, mikä varsinkin öisin on ihana helpotus.

Onhan tuossa kupissa tietty ne omat vaikeutensakin, kuten se että ihan oikeasti joutuu olemaan tekemisissä sen veren kanssa, mutta onko se nyt niin kamalaa? Ja välillä mullakin sattuu niitä kertoja kun kuppi ei muka mene millään oikein paikoilleen, mutta harvemmin onneksi.

Ja se vielä piti sanoa, etten millään ymmärrä näitä valituksia, että paikat on niin ahtaat ettei sinne saisi kuppia tungettua. Jos ei enää neitsyys ole tallella, niin kyllä siellä alhaalla on vähän isompaakin tainnut käydä, kuin ohkaiseksi taiteltu kuukuppi ;)

Kivuton
Ihmisillä tuntuu olevan tapana vähän ylireagoida asiassa kuin asiassa. Mitä hienoa siinä on, että pelotellaan toiset kauhun partaalle muka niin tuskaisilla ja kivuliailla kokemuksilla, koski se sitten neitsyyden menettämistä, papa-koetta, viisaudenhampaan poistoa tai kuukautiskupin asentamista? Mikään yllämainituista ei ainakaan itselläni ole aiheuttanut minkäänlaista kipua, mutta olen kyllä osannut niitä pelätä sitäkin enemmän -kiitos hysteeristen naisten, jotka kertovat väritettyjä kauhutarinoita.

Ihmisillä on erilaiset kipukynnykset ja se, mikä toisen mielestä on kamalaa tuskaa, saattaa toisesta olla täysin kivutonta. Ainakin minulla kuukautiskupin käyttö on alusta saakka ollut helppoa. En todellakaan ole kiskonut sitä kapistusta sisuksistani paita tuskanhiestä märkänä, kuten joku ylempänä kertoi. En malta odottaa, että pääsen synnyttämään -siitä vasta kauhutarinoita kerrotaankin!

Heidi
Ostin oman DivaCuppini tuolta (hyvä hinta ja nopea toimitus):

http://www.pehmopeput.fi

Olen synnyttänyt kaksi lasta joten kakkoskoko on oikea. Olen käyttänyt kuppia jo yli vuoden ja olen ollut tosi tyytyväinen. Tyhjennän kupin 2-3 kertaa päivässä eikä tule ohivuotoa. Lisäksi siteiden aiheuttama hiivatulehduskierre jäi historiaan. Suosittelen!

Jazzi
Minäkin olen aloittanut kupittelun vasta tänä vuonna, ja ensimmäiset kokeilukerrat on vielä tuoreessa muistissa. Jos kuppia koitti poistaa väärin, tuntui kuin olisi synnyttänyt (mitä siis en oikeasti vielä ole). Mutta panikoituminen ei kannattanut vaan piti vetää välillä henkeä. Poikaystävällä oli myös hauskaa, kun joutuikin yllättäen aluksi avustuspuuhiin ;)

Yhteistyössä