Kuukautiset synnytyksen jälkeen

Milloin teillä on alkanut kuukautiset synnytyksen jälkeen? Tyttö kohta 11 kk eikä tietoakaan menkoista. Nyt on yösyötöt loppuneet (vihdoinkin) ja kovasti "jomottaa" alavatsassa. Onko muilla ollut jonkinlaista jomotusta ja ehkä turvotusta ennen menkkojen alkua?
Niin ja odotanko että menkat alkaa ennen kuin menen papa-kokeeseen? Eli synnytyksestä kohta 11kk
 
Mulla alkoi kun poika oli jotain 4kk ikäinen. Täysimetin silloin. Alavatsassa tuntui pientä jomotusta, mutta ne kamalat kivut joita yleensä tunnen menkkojen aikana olivat poissa :) Olen kyllä kuullut että joillakin saattaa olla menkat kauankin poissa synnytyksen jälkeen. Tuosta papa asiasta en osaa sanoa.
Mulla oli muuten menkat tosi runsaat synnytyksen jälkeen ja nyt kun poika on 9kk niin on vasta menkat tasaantuneet normaaliksi.<br><br>
 
Apila81
Meidän vauva on reilut 3kk, täysimetän eikä kuukautiset ole vielä alkanut...välillä nippailee kyllä alavatsalla. Tosta papasta piti oikeestaan kommentoida...eli mulla ainakin sanottiin jälkitarkastuksessa (ja toinenkin lekuri gynen polilla, jossa kävin ihan muista syistä), että papa kantsii ottaa sitten vasta kun kuukautiset on taas alkanu. Mulla ainakin oli kohdunsuulla jotain ektopiaa eli ymmärtääkseni kohdunsuu oli vielä hieman auki tms, ja papassa saattais näkyä "vääriä" muutoksia. Ja kun reilu vuosi sitten on papa otettu ja ollu ok, niin ei pitäis olla kiirettä, vaikka menkkoja saiskin odotella jonkun aikaa.
 
Mulla alkoi menkat 5 kk synnytyksen jälkeen. Silloin vauva maisteli jo kiinteitä mutta aika vähän. Yöimetykset olivat loppuneet kuukausi aikaisemmin (vauvan omasta tahdosta), joten yhdistän tuon menkkojen alkamisen siihen.

Mulla oli ennen raskautta kivuliaat menkat. Nyt ei ole tietoakaan kivuista, pari ekaa päivää on runsaat ja sit tosi niukat. Tosin mulla on ollut vasta kahdet menkat, joten voisin kuvitella että ne muuttuu vielä. Papasta en tiedä, mutta täytyykin varmaan kysellä siitä gynikseltä.

 
Mulla on nyt reilu 7 kk synnytyksestä eikä tietoakaan menkoista. Imetän edelleen, ja täysimetystä kesti 4 kk.

Tietääkö kukaan milloin viimeistään pitäisi alkaa tapahtua jotain eli kuinka kauan voi huoleti odotella?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 19:50 vieras kirjoitti:
Tietääkö kukaan milloin viimeistään pitäisi alkaa tapahtua jotain eli kuinka kauan voi huoleti odotella?
Eipä mitään hätää, vaikka menisi parikin vuotta :) Onhan niitä ehkäisypillereitä ja kapseleitakin jo, joita käyttämällä vuoto laitetaan tulemaan vain neljä kertaa vuodessa tai harvemmin. Mitä vähemmän kuukautisvuotoja, sitä vähemmän rautaa "valuu hukkaan". Kuukautisten puuttuminen raskauden ja imetyksen takia on naiselle oikeastaan se normaali olotila ollut muinaisista ajoista lähtien, vaikka ei enää samalla tavalla toteudukaan.

Monilla imettävillä äideillä - jos kuukautiset pysyvät poissa täysimetyksen ajan - vuoto alkaa noin 9kk ja 14kk kohdilla. Toisilla taas vasta sitten, kun imetys on kokonaan loppu, ja toisilla heti jälkivuodon loppumisen jälkeen. Hyvin ravituissa länsimaissa tuo kaikki on mahdollista ja normaaliakin :)

Raskaaksihan voi periaatteessa tulla ilman yhtäkään vuotopäivää: ovulaatio kun tapahtuu ennen tyhjennysvuotoa.<br><br>
 

Yhteistyössä