Kuukautiset ja uusi raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sella.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sella.

Vieras
Hei kaikki ellit!

Haaveilein toisesta vauvasta vaikka ensimmäiseni on vasta 3kk. Nyt mietityttää kun poika ei syö n.00-06 välisenä aikana, niin onko mahdollisuus tulla raskaaksi parempi, kuin yöllä paljon syövien vauvojen äidillä? Eikös prolaktiinia erity eniten juuri yöllä imettäessä?

Toinen kysymys onkin, että vaikuttaako juuri tuon prolaktiinin eritys kuukautisten alkamiseen? Mulla ei ole tullut vielä kuukautisia ja haluaisin tietää koska muilla on alkanut kuukautiset jos vauva on lopettanut yösyönnit. Tosin voihan kuukautiset tulla, vaikka imetys pitäisikin vielä toisen vauvan poissa, vai?

et halua vielä raskaaksi, niin ota hyvä ihminen ehkäisy käyttöön!!!

Imetyksen pitää olla todella säännöllistä ja ympärivuorokautista, jotta se toimisi 100 prossaisena ehkäisijänä.

Kysymääsi galluppiin: Itsellä on 5 kk poika ja imetän edelleen yöllä ja menkat eivät ole vielä alkaneet.

Mulla epäsäännöllinen kierto ja PCOS taustalla, ekaa yritettiin vuosikaudet, hoidoilla saatiin lopulta alulle. Ei käytetty ollenkaan ehkäisyä ekan jälkeen, täysimetin 5 kk ja osittais-imetyksellä oli 9kk ikään asti. Kun sitten lopetin imetyksen kokonaan tuon 9 kk:n jälkeen, ekat menkat tuli n.kuukauden päästä ja raskauduin uudestaan heti niiden jälkeen. Eli näin meillä ainakin imetys toimi "ehkäisynä" vaikka koko ajan annettiin toisen lapsen kyllä tulla jos oli tullakseen...Mutta jos siis tosiaan et vielä halua raskautua, niin ota ehkäisy käyttöön! Meillä tilanne oli kuitenkin "erilainen" koska raskautumiseni mahdollisuus PCO:n takia oli pieni.

eli vaikka imettäisit kuinka säännöllisesti ja tiheään, niin se ei takaa mitään ehkäisyä..
esim. mun äiti on siitä aika hyvä esimerkki, se imetti mun siskoa säännöllisesti ja kun sisko oli 2kk ikäinen niin se huomas olevansa uudestaan raskaana, ja mun kahella siskolla ikäeroa siis 11kk...eli imetys ei ole ehkäisykeino.

ei voi yleistää, että imetys ON tai EI OLE ehkäisykeino. se on täysin yksilöllistä, joillakin imetys ehkäisee ja toisilla taas ei. imetän nyt kolmatta vauvaani, ikää 10kk, eikä menkkoja näy. minulla imetys on pitänyt menkat poissa ja raskautuminen ei edes halustani huolimatta ole imetyksen aikana onnistunut.

kaverini uskoi yöimetyksen olevan ehkäisykeino, vaikka menkkansa olivatkin alkaneet pian synnärin jälkeen. sai sitten seuraavan vauvan vuoden päästä :). ja sitä seuraavaan puolitoista vuotta kakkosesta. sitten hän vasta uskoi, että ei se imetys hänellä ehkäise :D.

En tiedä onko ihan tuulesta temmattu juttu, mut mulle neuvolassa sanottiin tänä syksynä, että jos imettää vähintään kolmen tunnin välein niin ehkäisee. Eli jos se on totta niin silloin olisi mahdollista kun yö menee imettämättä.

Itse myöskin jo haaveilen toisesta vauvasta, vaikka ensimmäinenkään ei ole vasta kuin 4kk/2kk.

yöllä imettämisellä tai imettämättömyydellä ei taida juurikaan olla käytännön merkitystä tärpille. jos kuukautiset ovat alkaneet, niin silloin tärppää kyllä (tai ainakin toivottavasti), imetti yöllä tai ei. mutta jos niitä kuukautisia ei vielä ole, niin tärppi on aika epätodennäiköinen, vaikka vauva ei enää yöllä söisikään.

Alkuperäinen kirjoittaja jos...:
et halua vielä raskaaksi, niin ota hyvä ihminen ehkäisy käyttöön!!!

Imetyksen pitää olla todella säännöllistä ja ympärivuorokautista, jotta se toimisi 100 prossaisena ehkäisijänä.

Kysymääsi galluppiin: Itsellä on 5 kk poika ja imetän edelleen yöllä ja menkat eivät ole vielä alkaneet.

Ei kai kukaan ole noin yksinkertainen, että ajattelee imetyksen voivan olla 100 prossainen ehkäisykeino..

Ap haluaa raskaaksi, jotenkin se on nyt mennyt monelta vastaajalta ohi...

Luulisin ihan mutu-tuntumalla, että ei ole hirveästi väliä, että imettääkö yöllä vai ei. Noin pian edellisen raskauden jälkeen se tärppää sit kun tärppää. Lykkyä!

Jos kuukautiset eivät ole alkaneet, niin sinun kohdallasi imetys ehkäisee riittävästi, vaikka imetysväli olisi suurempi. Jos tulet raskaaksi, niin imetys pitäisi lopettaa, jotta uusi vauva saa tarpeeksi "rakennusaineita" kehostasi ja elimistöstäsi.

Itselläni kuukautiset alkoivat kummankin synnytyksen jälkeen 1-3 kk:n kuluttua. Lienee sukuvika, sillä minulla ja siskollanikin on ikäeroa 11 kuukautta...

Juu kyllä on monilla tuo luetun ymmärtäminen melkoisen valikoivaa. Kysymyshän oli nimenomaan siitä, että henkilö haluaisi tulla raskaaksi ja miettii, että onko se imetyksestä huolimatta mahdollista. Suurin osa vastaajista ei ole ilmeisesti lukenut aloittajan viestistä kuin osan ja senkin huonosti.

Itse olen tullut raskaaksi imettäessä (lapsi silloin 10 kk ja raskaus suunniteltu). Ei menoa haitannut (siis raskautta), imetyksen lopetin 4 kk ennen synnytystä, mikä käytännössä tiesi vain kuukauden paussia maidon tulossa (maito herui jo tosi aikaisin).

Ja tietääkseni imetys ei suojaa raskaudelta - eli ei ole ehkäisykeino. Ihan sama kuinka usein imettää ja mitkä ovat aikarajat. Ihmettelen neuvolatätisi neuvoa Jellybean, en uskoisi siihen pätkääkään. Kyllä naisen(kin, kuten minkä tahansa eläimen) ruumis on valmis aloittamaan uuden raskauden heti kun fyysisesti mahdollista. Ravinto ja lepo ovat ensimmäiset asiat, samoin kohdun palautuminen. Eli raskauden jälkeen palautunut kohtu (kuukautisten alku on tästä hyvä merkki), hyvän ja monipuolisen ravinnon saanti ja kelvollinen peruskunto ovat merkki siitä, että seuraava raskaus voi kehon mukaan alkaa. Kun kuukautiset alkavat, voi myös raskaus alkaa ( ja voi se alkaa ennen ensimmäisiä kuukautisiakin, kyllä se munarakkula irtoaa joka tapauksessa ennen ensimmäistä verenvuotoa)

Itse en välttämättä hommaisi itseäni raskaaksi noin pienen vauvan kanssa. Vaikka näennäisesti kehosi olisikin valmis raskaudelle, ei sen loppuun vienti välttämättä ole ihan helppoa. Anna kehollesi (ja mielellesi) aikaa levätä kunnolla eka raskaus, silloin toisen lapsen hankinta on turvallisempaa sekä sikiölle että sinulle.

Itsellä ei ole ollut neljään vuoteen menkkoja ja raskaaksi olen tullut. Neljättä odotan,synnytyksen jälkeen 4 kk ja raskaana uudelleen :) esikoinen 4v, sit 2,2v,kuopus 1,2v ja tuleva saa ikäeroa 1 vuoden kuopukseen. Esikoisen jälkeen monirakkulaiset munasarjat,uudestaan kun pääsin raskaaksi ei ole vaivannut enään..

Imettänyt olen sen nelisen kuukautta,imetys itsellä suojannut raskaaksi tuloa.

Joidenkin tilastojen mukaan täysimetys suojaa uudelta raskaudelta 98 prosenttisesti. Näissä tilastoissa täysimetyksen määritelmä on vähintään seitsemän imetyskertaa vuorokaudessa, joista kaksi yöaikaan, jolloin prolaktiinia kehittyy enemmän.

Itsekin haaveilen jo uudesta raskaudesta, vaikka esikoisella on ikää 8 kk vasta. Täysimetin lähes puolivuotiaaksi ja nyt syö kiinteitä, mutta imetän edelleen muutaman kerran päivässä, yöimetyksiä lopettelen hiljalleen. Menkkoja ei vielä ole ollut synnytyksen jälkeen.

Onko joku imettävä tullut raskaaksi, vaikkei menkkoja ole vielä tullutkaan? Teoriassahan se olisi mahdollista siten, että raskautuu ensimmäisestä mahdollisesta ovulaatiosta eikä ekat menkat koskaan kerkeä alkamaan.

Yhteistyössä