Kuukautiset helpommiksi?

  • Viestiketjun aloittaja kärsivä
  • Ensimmäinen viesti
kärsivä
Hormonikierukkaa en halua, se on jo kokeiltu. Jotain muuta?! Olen miettinut tuota ehkäisyrengasta, mutta paljon on ihmisillä siitä huonoja kokemuksia... Pillereitä en jaksa alkaa popsimaan, nekin on jo kokeiltu. Onkohan ainoa vaihtoehto tosiaan tulehduskipulääkkeet, ehkäisy kyllä hoituu kondomilla, mutta nuo kuukautiset... Toisaalta samallahan se ehkäisykin hoituisi kätevästi, jollain hormonaalisella valmisteella. Mitenkähän on esim. minipillereiden laita, ne ei taida auttaa kuukautisiin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2006 klo 19:28 kärsivä kirjoitti:
Hormonikierukkaa en halua, se on jo kokeiltu. Jotain muuta?! Olen miettinut tuota ehkäisyrengasta, mutta paljon on ihmisillä siitä huonoja kokemuksia... Pillereitä en jaksa alkaa popsimaan, nekin on jo kokeiltu. Onkohan ainoa vaihtoehto tosiaan tulehduskipulääkkeet, ehkäisy kyllä hoituu kondomilla, mutta nuo kuukautiset... Toisaalta samallahan se ehkäisykin hoituisi kätevästi, jollain hormonaalisella valmisteella. Mitenkähän on esim. minipillereiden laita, ne ei taida auttaa kuukautisiin?
Etpä taida olla kovinkaan kärsivä, jos et "jaksa" ruveta pillereitä popsimaan. Itsellä oli niin runsaat ja kivuliaat kuukautiset (nyt kierukan avulla loppu) että olisin ollut valmis mihin vaan. Söin esim. pillereitä tauotta monta kuukautta.
 
kärsivä
Etpä taida olla kovinkaan kärsivä, jos et "jaksa" ruveta pillereitä popsimaan. Itsellä oli niin runsaat ja kivuliaat kuukautiset (nyt kierukan avulla loppu) että olisin ollut valmis mihin vaan. Söin esim. pillereitä tauotta monta kuukautta.

Etsin mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia omaavaa valmistetta. Vähähormoniset lienevät sellaisia? Tavalliset e-pillerit ovat liian voimakkaita (liikaa siis sivuvaikutuksia). Sen takia en niitä halua.

Olin minäkin valmis mihin vain, kuten jo kirjoitin, niin hormonikierukan olen myös kokeillut. En kuitenkaan halua kuukautisia helpommiksi millä tahansa hinnalla. Kärsin nimittäin sekä e-pillereiden että hormonikierukan aikana (ja takia) vaikeasta masennuksesta. Edelleen siis kyselen kokemuksia ihmisiltä, mikä ehkäisyvalmiste on parhaiten auttanut helpottamaan kuukautisia, ilman vakavia haittavaikutuksia (kuten siis esim. voimakasta mielialanvaihtelua)? Mielellään vähähormoninen...
 
Nukka
Harmi, etteivät e-pillerit sovi sinulle, koska niillä tosiaan voisi useamman liuskan peräkkäin syömällä ainakin harventaa kärsimyskuukautisia. Itselläni ei niinkään ole ongelmana kuukautiskivut, mutta runsas vuoto. Pillereihin olen juuri siksi tyytyväinen, että kuukautisia "ei tarvitse" sietää kuin esim. 5 kertaa vuodessa. Joudun päänsäryn takia vuotoviikolla ottamaan joka päivä tulehduskipulääkettä, mutta vaikka väitetään että sekin vähentäisi vuodon määrää, niin ei ainakaan mulla vähennä. Sen sijaan traneksaamihappo-niminen lääkeaine, joka jotenkin lisää veren hyytymistä, on mulla selvästi vähentänyt vuodon määrää. Sitä vaan pitää suosiolla käyttää maksimi suositeltu annos (eli 3 tablettia 3 kertaa päivässä runsaan vuodon aikana, melkoinen määrä isoja tabletteja nieltäväksi!). Olen tosi tyytyväinen, kun gyne keksi vielä tuota viime mainittua lääkettä ehdottaa. Gynen ensisijainen suositus oli tietysti hormonikierukka, jota en halua.
 
kärsivä
Kiitos, Nukka, vastauksesta! Olen joskus kuullut jostain "haposta", mutten muistanut tarkemmin. Kiitos tiedosta siis... Ko. lääkeaine vähentää siis vuodon määrää? Vaikuttaako se myös kuukautiskipuihin vähentäen niitä?
 
kärsivä
Kiitos jälleen kerran tiedosta! Täytyisi kuitenkin käyttää lisänä tulehduskipulääkkeitä kipuihin, traneksaamihappo ei niihin siis vaikuta? Täytyypä kysäistä lääkäriltä tuosta mainitsemastasi lääkeaineesta, kyllähän se helpottaisi jos edes vuoto vähenisi. Tulehduskipulääkkeet eivät minullakaan, mielestäni, vähennä vuotoa, vaikka niin lääkärit väittävätkin. Että kai se on niin yksilöllistä. Tulehduskipulääkkeissä on myös se huono puoli, että vatsa ei meinaa kestää niitä. Joudun syömään niitä koko kuukautisten ajan, eli noin 10 vrk. Mutta kipujenkaan kanssa en kestä, kipulääke hieman lievittää kipuja (lääkärin määräämä, reseptillä saatava, käsittääkseni hieman vahvempi kuin tavalliset kipulääkkeet - ja pitäisi siis myös vähentää vuotoa, mutta näin ei valitettavasti kohdallani ole), mutta sekään ei poista niitä kokonaan. Pysyn kipulääkkeillä kuitenkin pystyssä... Kysäisen tuosta traneksaamihaposta, tässä kuukautisia kauhulla taas odotellessa. Kiitos muuten muillekin vastauksista! Hormonaalista ehkäisyä siis en mielelläni ottaisi ainoastaan helpottamaan kuukautisia, jos vain suinkin mahdollista, sillä en kestä niitä sen mukanaan tuomia sivuvaikutuksia. Ehkäisy hoituu toistaiseksi kondomilla. Katsotaan nyt sitten miten tässä käy...
 
Ennen lasten syntymää kärsin armottomista kuukautiskivuista, mutta oikeastaan eka synnytyksen jälkeen ne ovat olleet mennyttä, onneksi
Minulla on käytössäni minipillerit joiden ansiosta myös vuodot ovat jääneet käytännössä kokonaan pois, ihan kuten silloinkin kun minulla oli hormonikierukka. Tosin joillakin vaikutus on päinvastainen... =)
 
kärsivä
Vähentävätkö minipillerit myös kuukautiskipuja? Ne sisältävät kuitenkin hormoneja, joten ehkä en edes harkitse. Vaikka vähemmän kai niissä on hormoneja kuin tavallisissa e-pillereissä? Mutta saman verran kuitenkin kuin hormonikierukassa? Hormonikierukka ei minulle sopinut, joten ei varmaan minipilleritkään. Minulla synnytys ei auttanut kuukautisiin, kivut ovat yhtä kovat kuin ennenkin, jopa kovemmat. Lisäksi vuoto on paljon runsaampaa ja kestää pidemmän aikaa kuin ennen synnytystä. Jännä että näinkin päin voi olla, yleensä kai kuukautiset muuttuvat helpommiksi lapsen myötä? Ei minulla... Synnytyksestä kuitenkin on aikaa jo yli 5 v!
 

Yhteistyössä