Kuukautiset alkoi -> maidontuotanto loppui?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vai voiko olla ihan sattumaa että vaikuttaa siltä että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa? Vauva 2,5kk ja kuukautiset alko tasan viikko sitten,loppui maanantaina. Terveydenhoitaja ihmetteli että miten kuukautiset voi alkaa vaikka imetän.
Vauva on sunnuntai-illasta asti ollut varsinkin iltaisin tosi itkuinen ja päivälläkin kitisee ja olisi jatkuvasti rinnalla. Jonkin verran maitoa kyllä tulee koska vähän pulautteleekin mutta mielestäni syö paljon kauemmin kuin ennen ja tiheämmin.
Aloitin Cerazette minipillerit perjantaina mutta niiden ei kai pitäisi mitenkään vaikuttaa rintamaitoon?

Tämä imetystukilistan sivuilta:

Kuinka pitkään vauvan tulisi syödä?
Imetyksen kestoa ei ole tarvetta rajoittaa. Kello on imetyksessä turha kapine. Vauvan tulisi saada imeä, kunnes hän itse irrottaa otteensa. Sitten vauvan voi tarvittaessa röyhtäyttää (kaikki vauvat eivät tarvitse tätä), ja tarjota vauvalle toista rintaa. Jotkut vauvat haluavat syödä molemmista rinnoista, jotkut vain yhdestä kerrallaan – tässäkin on parasta kuunnella vauvaa. Pitkäkään imetystuokio ei kipeytä äidin rinnanpäitä, jos vauvan imemisote on hyvä koko imetyksen ajan. Vauva imee rintaa, ei nänniä, eikä hyvä imemisote tunnu epämiellyttävältä.
Riittääkö maito?
Kun maidontuotanto on kerran kunnolla käynnistynyt, maito riittää niin kauan kuin imetetään lapsentahtisesti. Niin kauan kuin lapsen annetaan tulla rinnalle aina, kun hän sitä haluaa maidontuotanto pysyy riittävänä. Siksi lapsentahtista imetystä suositellaan. Se, että vauva haluaa rintaa useammin kuin ennen ei tarkoita sitä, että maito ei riittäisi. Syitä tähän voi olla mm. tiheän imemisen kausi tai hampaiden puhkeaminen tai tuleva flunssa. Maito riittää niin kauan kunhan vauva kastelee 6-7 vaippaa/vrk, kasvaa ja on virkeä.
Maito ei normaalisti voi loppua yhdessä yössä, sillä maidon loppuminen prosessi. Maito voi kuitenkin näyttää loppuvan yhdessä yössä, jos äiti tulkitsee tiheän imun kauden tarkoittavan maidon loppumista ja alkaa antaa korviketta. Maidontulo alkaa vähetä, kun rinnan stimulaatio vähenee ja taas annetaan lisämaitoa jne, kunnes kierre on valmis ja maito todella loppuu.
Vauva voi myös lakkoilla, mutta sekään ei tarkoita, että maito olisi vähissä. Lakkoiluun voi olla myös monta syytä, kuten hampaiden puhkeaminen, korvatulehdus tai jokin ikävä kokemus rinnalla tai yksinkertaisesti maailma on vauvasta niin kiinnostava, ettei hän malta olla rinnalla.

"vieras"
Huomenna alan kyllä antamaan lisämaitoa, ei hermot kestä enää kun vauva on umpiväsynyt ja ylikierroksilla mutta selvästi nälkäinen eikä voi nukkua vaikka syö tissiä koko illan. Nyt menossa kolmas samanlainen ilta peräkkäin ja mulle riitti

menkka
Kyl mulla alkoi n. kk synnytyksestä menkat vaikka imetin täysillä lastani. Eikai se sitä katso!? Ihme terkka. Mulla menkat vaikutti selkeesti maidontuloa ja herumista heikentävästi. Tsemppiä!

"vieras"
maidon maku voi muuttua menkkojen aikana hieman( ne hormoonit sen tekee), ehkä vauva sit vierastaa hieman muuttunuttu makua. ja vauvoilla on tosiaan erilaisia vaiheita syömisessä jotka menevät kyllä ohi, ja lisää taas tulee :D :)

en oo kuullu että kenelläkää imetys loppis menkkojen vuoks..

"kolmen lapsen äiti"
[QUOTE="vieras";25628383]Huomenna alan kyllä antamaan lisämaitoa, ei hermot kestä enää kun vauva on umpiväsynyt ja ylikierroksilla mutta selvästi nälkäinen eikä voi nukkua vaikka syö tissiä koko illan. Nyt menossa kolmas samanlainen ilta peräkkäin ja mulle riitti[/QUOTE]

Tässäpä se taas nähdään millä tavalla tulee pullovauvoja! Jos ei äidin hermo riitä muutamaa päivää lapsen kanssa, niin ei kun vaan pullo suuhun :(

Kuukautiset tosiaan hidastaa maidontuotantoa ja se tapahtuu joka kerta kuukautisten aikaan. Tilanne korjaantuu kun äidin hormonit taas tasapainottuu kun kuukautiset loppuu. Siinä vaiheessa maitoa tuleekin sitten yli äyräiden! Eli koko ajan on muutosta maidon tuotannossa, se on fakta!

Siis ota rauhallisesti. Imetys ei ole hätähousujen hommaa. Luota siihen että vauva saa tarpeeksi maitoa. Jaksa imettää aina kun vauva sitä haluaa. Sinä olet olemassa vauvaa varten. Maidon määrä vaihtelee koko ajan, siihen kun vaikuttaa niiiiin moni asia. Kun ei ota stressiä siitä niin imetyskin sujuu paremmin.

Se ei ole katastrofi että kuukautiset alkoi. En tajua miksi siitä oli niin haloo neuvolassa. Jollain alkaa kuukautiset pian ja jotkut saa olla ilman kuukautisia jopa vuoden. Ihan yksilöllinen juttu mistä ei kannata stressasta.

aidosti tiedonhaluinen
[QUOTE="kolmen lapsen äiti";25628463]Tässäpä se taas nähdään millä tavalla tulee pullovauvoja! Jos ei äidin hermo riitä muutamaa päivää lapsen kanssa, niin ei kun vaan pullo suuhun :(

Kuukautiset tosiaan hidastaa maidontuotantoa ja se tapahtuu joka kerta kuukautisten aikaan. Tilanne korjaantuu kun äidin hormonit taas tasapainottuu kun kuukautiset loppuu. Siinä vaiheessa maitoa tuleekin sitten yli äyräiden! Eli koko ajan on muutosta maidon tuotannossa, se on fakta!

Siis ota rauhallisesti. Imetys ei ole hätähousujen hommaa. Luota siihen että vauva saa tarpeeksi maitoa. Jaksa imettää aina kun vauva sitä haluaa. Sinä olet olemassa vauvaa varten. Maidon määrä vaihtelee koko ajan, siihen kun vaikuttaa niiiiin moni asia. Kun ei ota stressiä siitä niin imetyskin sujuu paremmin.

Se ei ole katastrofi että kuukautiset alkoi. En tajua miksi siitä oli niin haloo neuvolassa. Jollain alkaa kuukautiset pian ja jotkut saa olla ilman kuukautisia jopa vuoden. Ihan yksilöllinen juttu mistä ei kannata stressasta.[/QUOTE]

Imetys ei ole joo hätähousujen hommaa, mutta mikä määrä yritystä on sitten kohtuullista? Kyllä mulla menee/menisi hermot riittävästi esim. oltuani imetyksen takia pari päivää samoissa vaatteissa peseytymättätai noin. Ja imetykseen riittävä maidontulo vaatii myös aika säännöllistä syömistä.

Kun kaikkeen annetaan lääkkeeksi, että "imetät, imetät vaan". Niin ihan oikeastiko ja kuinka kauan?

(Kohta kakskuinen vauva, yhdeksän-kymmenen imetystuntia per vrk, kuusi-seitsemän tuntia heijausta ja sylittelyä vauvan rauhoittamiseksi. Tän päälle muu vauvanhoito. Imuote yms. ok. Äiti väsynyt mutta imetysmyönteinen. Ei ulkopuolista apua, puolison ei mahdollista tehdä enempää. Kaikki kotityöt ajettu minimiin, hoidettava yksin.)

Sanokaa, viisaammat. Oon ihan tosissani kuulolla.

"hei"
Imetys ei ole joo hätähousujen hommaa, mutta mikä määrä yritystä on sitten kohtuullista? Kyllä mulla menee/menisi hermot riittävästi esim. oltuani imetyksen takia pari päivää samoissa vaatteissa peseytymättätai noin. Ja imetykseen riittävä maidontulo vaatii myös aika säännöllistä syömistä.

Kun kaikkeen annetaan lääkkeeksi, että "imetät, imetät vaan". Niin ihan oikeastiko ja kuinka kauan?

(Kohta kakskuinen vauva, yhdeksän-kymmenen imetystuntia per vrk, kuusi-seitsemän tuntia heijausta ja sylittelyä vauvan rauhoittamiseksi. Tän päälle muu vauvanhoito. Imuote yms. ok. Äiti väsynyt mutta imetysmyönteinen. Ei ulkopuolista apua, puolison ei mahdollista tehdä enempää. Kaikki kotityöt ajettu minimiin, hoidettava yksin.)

Sanokaa, viisaammat. Oon ihan tosissani kuulolla.
Vauvoille tulee tiheän imun kausia, mutta kyllä se siitä rauhoittuu.
Mun nuorimmainen oli oikea sylivauva ensimmäiset 4kk. Oli rinnalla, nukkui kantoliinassa tai nukkui vieressä ympärivuorokauden.
Mies teki mulle ruuat valmiiksi, joita päivällä lämmittelin. Imettäessä mulla oli aina vähintään mehulasi vieressä, sillä imetyshetki saattoi kestää tunninkin kerrallaan. Ja töiden jälkeen mies kanteli vauvaa, että pääsin suihkuun.
En minä kokenut sitä mitenkään erityisen raskaaksi. Kotityöt pystyin hyvin tekemään vauva kantoliinassa.
Näin mentiin siis ensimmäiset noin 4kk, sitten vauva alkoi jo viihtyä viltin päällä lattialla ja nukkumaan päiväunet vaunuissa.

Tämän kolmannen kohdalla tiheän imun kausi kesti kolmen kuukauden ikäisenä 3 viikkoa. Tarkoitti siis sitä että pahimmillaan makasin 7 tuntia sohvalla ja vauva oli tississä kiinni koko sen ajan, paria vessataukoa lukuunottamatta. Mutta kolmen viikon jälkeen helpotti ja imetettiin enää parin tunnin välein :D

Mä olen kokenut, että eka kuukausi on yhtä tiheää imua ja vielä 3kk ikään asti se on varsin tiheää. Tai sillä öailla arvaamatonta, että vauva saattaa koska vain olla uudestaan nälkäinen. Kärsivällisyytta pelii! Sitten kun kiinteät on kunnolla käytössä saa itsekin enemmän rauhaa. ja on ihan normaalia että menkat vähentää hetkeksi maitoa, mutta se menee kyllä ohi.

Mutta mun mielestä pullokin on ok jos niin kokee.

"vieras"
Tilanne on tietty raskas, kärsivällisyyttä toivottelen kuten muutkin :)
Ja noissa menkoissa ei tosiaan mitään ihmeellistä pitäisi olla, itselläkin aina alkanut jo ennen jälkitarkastusta.. Sen sijaan nuo pillerit, no, ei _pitäisi olla vaikutusta_ mutta mulle kyllä kävi niin, että ilmeisesti muuttivat maidon makua jonkin verran ja vauva sitä jonkin aikaa vähän vierasti. Meni kyllä ohi. Eli ehkä niillä jokin vaikutus sittenkin on, vaikkei muka pitäisi..
Ja sitä vielä, että muistathan syödä ja juoda riittävästi? :) En tarkoita, että tyhmä olisit, vaan että stressaavassa tilanteessa saattaa joskus jäädä liian vähälle ihan huomaamatta :)

aidosti tiedonhaluinen
...minulle(kin) tulleista vastauksista. En siis ole ap, mutta mullakin menkat kaiken päälle alkaneet. Täytyy kai vaan jaksaa yrittää, vaikka aivan lopussa alan olla. Söisin ja joisin jos voisin enemmänkin. Käytännössä täysin yksin tätä perushommaa täällä pyöritän. Mies paikalla pari tuntia joka toinen pvä ja tekee mitä ehtii, muistaa tai osaa. (Hänellä siis aika paljon jotain työkiireitä isompi ja vaikeampi asia hoidettavana.) Ulkopuolista apua kerran viikkoon puoli päivää. Silloin ehkä ruokakauppaan yms. Suihkuun kerran viikossa. Vauva nukkuu yöllä oikeastaan vain mun vatsan päällä kädellä kevyesti heijaten, eli en voi ite nukkua silloin.

Täysi imetysdieetti, silti vatsavaivoja vauvalla. Harmittaa.

Kantoliina ei valitettavasti ollenkaan mahdollinen fyysisistä syistä. On käyty läpi kaikki vaihtoehdot sen suhteen, uskoisin.

Kiitos vielä. Ja sori väsyneen kirj.virheet.

aidosti tiedonhaluinen
Niin vielä: ei kai varsinaisesti tiheän imun kausi, koska olluy näin koko ajan. Ruokailut vaan kestävät pitkään, aloittaminen aina takkuista, ravistelua yms.

Olen toki käynyt läpi kaikki imetystki-infojen tsekkauslistat yms ja soittanut imetyshoitajalle. En oikein keksi mitä voisin parantaa.

"vieras"
...minulle(kin) tulleista vastauksista. En siis ole ap, mutta mullakin menkat kaiken päälle alkaneet. Täytyy kai vaan jaksaa yrittää, vaikka aivan lopussa alan olla. Söisin ja joisin jos voisin enemmänkin. Käytännössä täysin yksin tätä perushommaa täällä pyöritän. Mies paikalla pari tuntia joka toinen pvä ja tekee mitä ehtii, muistaa tai osaa. (Hänellä siis aika paljon jotain työkiireitä isompi ja vaikeampi asia hoidettavana.) Ulkopuolista apua kerran viikkoon puoli päivää. Silloin ehkä ruokakauppaan yms. Suihkuun kerran viikossa. Vauva nukkuu yöllä oikeastaan vain mun vatsan päällä kädellä kevyesti heijaten, eli en voi ite nukkua silloin.

Täysi imetysdieetti, silti vatsavaivoja vauvalla. Harmittaa.

Kantoliina ei valitettavasti ollenkaan mahdollinen fyysisistä syistä. On käyty läpi kaikki vaihtoehdot sen suhteen, uskoisin.

Kiitos vielä. Ja sori väsyneen kirj.virheet.
Ole armollinen itsellesi. Ajattele vaikka osittaisimettäväsi. Oikeasti et jaksa tuota enää pitkään. Minä sinnittelin vartin pätkissä torkahtelevan ja tissiin kiinni kasvaneen vauvan kanssa puoli vuotta. Mutta mulla oli mies apuna tosi paljon (mies jätti vauva-ajaksi kaikki omat harrastuksensa, teki töitä iltaisin ja öisin ym.) ja silti olin ihan poikki. Onneksi noin puolen vuoden iässä vauva ikään kuin "kasvoi": onnettomasta rätisevästä tissimonnista tuli vilkkusilmäinen pullerovauva :)

Kenenkään ulkopuolisen kommentteja ei nyt kannata kuunnella. Mieti, jaksatko tuollaista ja onko kaikki sen arvoista. Kuulostat tosi väsyneeltä.

aidosti tiedonhaluinen
vieras #17! Just tuota mietin, onko täysimetys ihan tämän arvoista. Se harmittaa, että imetysongelmiin on kaikkialla aivan samat lääkkeet (jatketaan imetystä sitkeästi, kantoliina, imetysapulaite, lapsen isä tai muu läheinen tekemään välttämättömät kotihommat jne.) Kun ne on kokeiltu, ei oikein voi muuta. Silti kaikkialla (teksteissä asiasta, alan ammatlaisten lausumat) todetaan, että moni voisi täysimettäää paljon pidempään. Aina löytyy jostain se äiti joka on pystynyt siihen, ja suoraan tai kiertöäen sanoo, että muu on viitsimättömyyttä ja mukavuudenhalua, itsekästä.

Jossain vaiheessa olisi tärkeää päästä vähän tutustumaankin tähän vauvaan. Nyt se ei oikein onnistu kun kaikki aika on imetystä ja heijausta, siltä tuntuu.

Niin vielä: ei kai varsinaisesti tiheän imun kausi, koska olluy näin koko ajan. Ruokailut vaan kestävät pitkään, aloittaminen aina takkuista, ravistelua yms.

Olen toki käynyt läpi kaikki imetystki-infojen tsekkauslistat yms ja soittanut imetyshoitajalle. En oikein keksi mitä voisin parantaa.
Joskus ne syyt ei ole pelkästään imetyksessä. :)

Mun oma kokemus ekan kanssa oli painajaista. Neiti ois ollut aina tissillä. Siis yötä päivää, nukkui välillä, mutta koitapa irrottaa... Sitten tuli päinvastainen vaihe. Ei syönyt ei sitten millään. Veti itseään selkä kaarella pois tissistä. Hirveä huuto.

Se oli aina pulautellut paljon ja tuntui, että homma yltyi vaan. Koitettiin pullollakin, ja aluksi toimi, mutta sitten ei mennyt sekään. Ei syönyt mitään, huusi vain. Ennen syömistä nälkää, jos söi, syömisen jälkeen taas sitten jotain muuta. Vein sen lääkäriin ja saatiin diagnoosiksi refluksitauti. Gavisconin ja sakeuttajan kanssa homma muuttui totaalisesti hetkessä. Mutta sen jälkeen ei tyttö tissille tullut. Se ei pystynyt syömään makuuasennossa (+ en mä sitä sakeuttajaa tissiin ois saanut).

Niin ja Yks konsti tuohon maidon määrän lisäyksen nopeuttamiseen on pumppu. Joka imetyksen päälle hetki pumppua. Sen pumpatu voi tarjota vauvalle sitten vaikka pullosta. Hyvä puoli tossa on, että monesti myös heruminen parantuu. Samalla tulee testattua sekin, että jos vauva saa pullosta kaiken tarvitsemansa (syö siis varmasti riittävästi), onko kyse varmasti edes siitä, ettei vauva saisi riittävästi tissistä ruokaa (vai jostain muusta). Pullosta voi siis antaa myös äidinmaitoa, ei sen tarvitse olla korviketta.

Niin ja mikä määrä on tarpeeksi? Ei sitä voi kukaan muu sanoa. Sen tietää itse. Kun itse on sitä mieltä, että nyt olen yrittänyt tarpeeksi, se riittää. Ei kannata imetyksen vuoksi itseään iha piippuunkaan vetää. Silti totta on sekin, että alku on aina hankalin (ne ekat kuukaudet) ja sitten se helpottuu (jos ei taustalla ole muuta syytä).

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä