kuukausi tulot ja asuntolainan suuruus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti83

Vieras
Haluttais ostaa asunto joka maksaa 228 000e Kuukaudessa käteen jää tällä hetkellä noin 2800e. Olemme ajatelleet ottaa pelkkiä korkoja alkuun kunnes mies voi alkaa tehdä kokopäivä työtä (opiskelee tällä hetkellä) pelkät korot laskurin mukaan 600e ja lyhennys tämän jälkeen 1004e (laskettu isommalla korolla mitä tämän hetken todellinen korko)

Jos heti alkais lyhentää kuukausi erä olisi 985e/kk. Mitä mieltä onko tulomme liian pienet ja meneekö eläminen kaurapuurolle? Asunnon todelliset kuukausikustannukset nousisivat varmasti 1500e (985+ sähkö+ puhtaanapito+ vakuutus+ vesi)

Muita kuluja auto, päivähoito, vakuutukset, ruoka

(asutaan pääkaupunkiseudella eli täältä ei vuokra-asuntoa paljon alle 1000e irtoa, tällähetkellä asunto kustantaa kk 1000e + 50e + vakuutus ja päälle tulee nuo samat kulut.)

Eli apua pyydettäis...

En usko että noilla tuloilla kyllä tuon vertaa irtoaa. Asumismenonne on yli puolet tuloistanne ja pankit vielä haluavat kaikki yksityiskohtaset menot, eli auto (vakuutus, bensa, mahd lyhennykset), muut lainat, harrastukset, terv.hoitokulut, lastenhoito jnejne.
Mun kaveri sai n. 2200e tuloilla yksin 120tht lainaa.
Meillä oli alunperin 250tht lainaa, mut meillä on 2 omakotitaloa, toisessa asumme itse ja toisessa vuokralainen. Meillä tulot on (laskettuna myös vuokratulot) reilu neljä tonnia, itse olen kotihoidontulolla.

hui kamala miten suuria lainoja :D
Justiinsa ystäväni kanssa katselitiin kun ostavat talon joka maksaa 200 000,niin paljonko lopulta talostaan maksavat,hintaa tulikin sitten melkein 400 000 :o

Meillä onneksi lainaa vähän :)
Mutta ap:n kysymykseen vastaan että aika tiukille taitaa mennä :(

meillä on 210.000? lainaa ja lyhennetään jotain 1200/kk (minimi lyhennykset)... mulla jää kuussa käteen jotain 1900e ja miehellä 1700?... meillä jää rahaa normikuukausina vähä säästöönki, mutta voisin kyllä sanoa että te joutusitta aika tiukille noilla tuloilla... ja saisitteko ees lainaa jos ei vakipaikkoja? ja noilla tuloilla?

Meillä tulot vaihtelee 3-4000e välillä. Lainoja n. 150tht, 5 henkeä perheessä ja pari koiraa ja kissa, ei meillä ylimääräisiä jää tuostakaan. Et tuskin onnistutte lyhentämään lainaa, enkä edes usko että noin pienillä tuloilla verrattuna lainan suuruuteen ees onnistuu saamaan..

Meillä asuntolainaa 150 000? ja kuukausitulot (netto) on n. 3200?, lainamenot asuntolainassa kuukaudessa 900?
Lisäksi on autolainaa ja käyttölainaa (nolo ) joten lainojen yhteissummat nousevat tuonne 170 000?:n... aika helvetisti on lainaa ja todella oottaa, et saa sitä oikeasti maksettua poiskin!

En tiedä.. Ystäväni sai velkaa noin 150 000e opiskelee ja tulot on opintotuki+ 660e/ kk sanoivat pankissa ettei ikuisesti kuitenkaan opiskele.. Osti kaksion.. Tuosta näkökulmasta meillekkin laina pitäisi irrota.. Mut en kyllä halua kaurapuurolla elää seuraavaa kahta vuotta!!!

Meidän tulot oli vuosi sitten 2600? ja lainaa saatiin 122t?, edes remontti lainaa ei saatu siihen päälle. Nyt mulla on sellanen kuva että pankit on vielä tiukentanut linjaa eikä lainaa irtoa kovinkaan helposti.. Me ollaan reilu vuosi makseltu tunnollisesti lainaa ja käytiin pankissa juttelemassa marginaalista yms ja vastaus oli et ei puhettakaan et tälläsenä aikana lasketaan marginaalia kun ohjeeksi on annettu että sitä pitäis nostaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hm... millaisetha tulot pitäisi olla johonkin 80 000 euroon. Olen ihan pihalla laina-asioista, vasta alkanut pohtia, että voisi omankin asunnon hankkia.

Meillä oli asuntolaina 79 000. Lyhennys korkoineen 490e. En muista paljonko sillon oli tulot. Mut siihen päälle kannattaa miettiä vielä yhtiövastike, sähkö ym

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Hm... millaisetha tulot pitäisi olla johonkin 80 000 euroon. Olen ihan pihalla laina-asioista, vasta alkanut pohtia, että voisi omankin asunnon hankkia.

Meillä oli asuntolaina 79 000. Lyhennys korkoineen 490e. En muista paljonko sillon oli tulot. Mut siihen päälle kannattaa miettiä vielä yhtiövastike, sähkö ym

Tällä hetkellä on vuokra+vesi+autopaikka jo liki 600 euroa ja siihen päälle vielä sähkö. Joten 490 euroa lyhennystä plus vastike noin 100 euroa ja sähkö eivät asumismenoja sanotusti kohottaisi. Kaipa tuo pankista kysymällä selviää tarkkemmin. Jos asumiskuluihin saa mennä 40-45% prosenttia tuloista, niin eihän tuohon hirmuisia tuloja tarvita.

Meillä jää käteen reilu 3000 ? palkoista,
lainaan ja asumiseen menee noin max 1400?kk, sis yhtiövastikkeen ja sähkön.
Meillä ei ole autoa, joten siinä säästämme ison rahan. Ihan hyvin elellään eikä mitään ongelmaa ole.

Meillä jää käteen reilu 3000 ? palkoista,
lainaan ja asumiseen menee noin max 1400?kk, sis yhtiövastikkeen ja sähkön.
Meillä ei ole autoa, joten siinä säästämme ison rahan. Ihan hyvin elellään eikä mitään ongelmaa ole.

Niin ja siis lainaa hiukan alle 150000?.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:

Tällä hetkellä on vuokra+vesi+autopaikka jo liki 600 euroa ja siihen päälle vielä sähkö. Joten 490 euroa lyhennystä plus vastike noin 100 euroa ja sähkö eivät asumismenoja sanotusti kohottaisi. Kaipa tuo pankista kysymällä selviää tarkkemmin. Jos asumiskuluihin saa mennä 40-45% prosenttia tuloista, niin eihän tuohon hirmuisia tuloja tarvita.

Tuollasessa tilanteessa ehkä oma olisikin kannattavampi. Tuo lainasumma kun ei ole niin suuri. Tässä just huomaa mikä on ero ison ja pienen asuntolainan välillä

:)