Kutojat/neulojat apuanne kaivataan taas :) *muoks kuva ja lisää juttua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Selvitä itsellesi nyt nämä ja kerro meille

* alkuperäisen langan (ohjeessa) langantiheys. tämä löytyy joko ohjeesta tai googlettamalla lankaa netistä
* alkuperäisen ohjeen silmukoiden määrä
* neulot 10*10 mallitilkun aina oikealla (tai siis samalla tyylillä kuin tuo ekan langan tilkku on tehty) ja kerro meille montako silmukkaa sulla on.

-Ohjeessa mainittu lanka Big Softie (51WO+49PAN, 50g=45m) Tätä minulla ei ole enkä ole tästä tekemässä

-Alkuperäisen langan tiheys ohjeessa 9s ja 12krs sileää neuletta= 10cm puikoilla nro.10

-Mallitilkkua en ole vielä tehnyt ohuemmasta langasta enkä ehdi nyt kun pitää lähteä pian neuvolaan...olisko täällä joku illemmalla jos huhuilen sitten uudestaan kun saan tilkun valmiiksi?

Noniin. Tee tosiaan tolla uudella langalla sileätä neuleet ton 10cm * 10cm ja me kerrotaan sitten sulle vastaus, kunhan kerrot vaan paljonko niitä silmukoita tarvitaan alkuperäisessä ohjeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja idi ootti:
se on edelleen NEULOMISTA.
kutomisessa olisin voinut auttaa mutta neuloa en osaa.

Idiootti oot ite.

Yleinen, joskin virheellinen muoto ilmoittaa kutovansa.
Voihan siitä saivarrella, mutta ei nyt tarvii toista silti haukkumaan alkaa....

Eikä ole edes virheellinen muoto, on murresidonnainen, ja aiemmin kutominen on tarkoittanut kaikenlaista kerroksittain tapahtuvaa tekemistä, esim. piippu on voitu kutoa.

Noniin. Taitaa olla ihan tuhoontuomittu tämä homma. muistin näemmä ihan väärin minkävahvuisia ne kirppislangat on, ne on tosi ohkasia. Tuskin niistä pipoo saa.
Aloin kutomaan mallitilkkua, 10cm on 23s ja toisinpäin tein 3cm ja siinä oli jo 9 tai 10s eli niitä tulis 10cm ihan järjetön määrä. Mitä näin ohuesta langasta voi tehdä?
Ainiin ja puikot oli tossa tilkussa nro.4. Tykkään semmosesta vähä harvemmasta, e tarvi olla ihan tiukkaa... tässä vähä kuvaa...

Tota lankaa ois vaan semmosena ihanan kirkkaan vihreenä ja kirkkaan oranssina sekä kahta eri punasta. Mutta määrät ei riitä koviin isoihin töihin...kai.en osaa arvioida yhtään langanmenekkejä...yleensä loppuu aina kesken työn :D

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Ap, jos oikein muistan niin tuo voisi olla aika lailla saman paksuista kuin Novita Nalle, Novita Wool, Gjestal Maija, Drops Karisma ja vaikka mitkä muut langat. Kannattaa etsiskellä niille tarjoitettuja ohjeita :)

On ohuempaa kuin nalle ainakin vähän. Tein meinaan villapidan nallesta jokunen aika sitten niin on tuo ohuempaa. Mistä niitä ohjeita vois löytää?
Mä en yleensä ymmärrä kovinhyvin noita SK:n ohjeita (tota pipookin tuli purettua moneen kertaan...tai sit mä oon tyhmä :D )
Dropsilla on kans aika paljo vaa noille paksummille langoille :/

Pipot nyt yleensä tehdään vähän paksummista langoista, siksi voi olla vaikea löytää ohjetta, mutta ei kyllä onnistu suoraan muuttaa puikoilla 10 tehtävän myssyn ohjetta puikoille 4. Kokeile googlettaa lanett- merkkiselle langalle tehtyjä ohjeita. On suurin piirtein samanpaksuinen lanka (hiukan nallea ohuempaa) ja vaikka onkin vauvalanka ensisijaisesti, niin ohjeita löytyy myös aikuisille.

No mitä jos ap tekee kaksinkertaisella langalla tuon pipon? Tulee ihan erilainen paksuus pipoonkin. (tai kolminkertaisella langalla).

Ainakin itse olen tehnyt mm ohuesta pirkkalangasta tuplalangalla tumput, tuli heti kivan muhkeat.

No mitä jos ap tekee kaksinkertaisella langalla tuon pipon? Tulee ihan erilainen paksuus pipoonkin. (tai kolminkertaisella langalla).

Ainakin itse olen tehnyt mm ohuesta pirkkalangasta tuplalangalla tumput, tuli heti kivan muhkeat.

No tää kävi mielessä...Mutta en tiedä riittääkö lanka siihen :/ Ja sitten on edelleen se ongelma siinä ohjeen muuntamisessa. Ehkä mä vaan alan totteleen ohjeiden lankoja kun oon näin käsi näissä käsitöissä :D
Kiitos ihan hirmusti kaikille avusta =)

No tää kävi mielessä...Mutta en tiedä riittääkö lanka siihen :/ Ja sitten on edelleen se ongelma siinä ohjeen muuntamisessa. Ehkä mä vaan alan totteleen ohjeiden lankoja kun oon näin käsi näissä käsitöissä :D
Kiitos ihan hirmusti kaikille avusta =)

No ei sitä ohjetta tarvitse paksummalla langalla niin paljon muuttaa, mutta lankaa menee toki enemmän kuin alkuperäisessä ohjeessa (ainakin luulisin niin). Tee tilkku :D

Tietäskö kukaan miten siitä uudesta (??) flipflop (??) langasta saisko siitä tehtyä pipon se oli melko paksua kun sitä tänään himilin kaupassa...

Se on pelkkää muovia, joten en kyllä tekisi siitä asusteita. Mahtaa tulla melkoisen hiostavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Ap, http://www.ravelry.com ja aivan mahtavan suuri ohjetietokanta, jossa voi etsiä m.m. halutulla tiheydellä. Sieltä voisi löytyä vaikka mitä.

Öö...saako sitä suomeksi jostain :D Voi luoja, oon surkee matikassa, kut eiko neulomisessa ja vielä kielissäkin :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Tietäskö kukaan miten siitä uudesta (??) flipflop (??) langasta saisko siitä tehtyä pipon se oli melko paksua kun sitä tänään himilin kaupassa...

Se on pelkkää muovia, joten en kyllä tekisi siitä asusteita. Mahtaa tulla melkoisen hiostavia.

Pelkkää? Mä käsitin että siitä on osa muovia...Ainakin villatakin oon nähny siitä neulotun vaatteen..hmm. Jännää lankaa jossei voi vaatteisiin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Flip-flop lankaan on käytetty kierrätettyjä muovipulloja - oon tehnyt siitä lapaset ja pipon ja on ihanan lämmintä lankaa!! JA kiva kutoa. Mä siis kudon, en neulo :)

Noniin, eli täytyy käydä moista hakemaan ei näyttänyt olevan edes hirmuisen kallista ja kerästä saa varmaan aikuiselle pipon. Jollei mitään metristä hiippaa tee :D

Montako silmukkaa siinä sun alkuperäisessä pipo-ohjeessa käskettiin tehdä?
Kun jos se on semmonen löysä pipo niin niiden kavennusten ei varmaan oo ihan tarkkaa millaset tulee. Pääsisit heti tänä iltana sitä tekemään :D lasken sulle silmukat.

Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Montako silmukkaa siinä sun alkuperäisessä pipo-ohjeessa käskettiin tehdä?
Kun jos se on semmonen löysä pipo niin niiden kavennusten ei varmaan oo ihan tarkkaa millaset tulee. Pääsisit heti tänä iltana sitä tekemään :D lasken sulle silmukat.

44silmukkaa aikuisen kokoon. Tein siis jo yhden, lankana joku paksu en muista mikä oisko ollu joku karuselli tms? Puikkoina nro.6 ja tuli aika nafti, menee kyllä päähän mutta ei oo löysä mistään kohtaa :D
Pitäiskö tuosta ohuesta sitten yrittää 2kertaisena vai tuleekohan siitä ihan onneton pliru kun on noin ohutta lankaa...? Tai jos mä vaan käyn ostaan jotain paksumpaa vaikka sitä flipfloppia kun oli samanväristä...

Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
No se olis sitten 112silmukkaa sun kirppislangasta. Mut jos luulet että lanka riittää niin voisithan kokeilla kaksinkertaisella langalla

ihan järjetön määrä silmukoita...enhän mä sais tuota ikinä valmiiksi :D
Kauankohan pitää kutoa että tahti nopeutuu...

Alkuperäinen kirjoittaja ts ope:
En jaksanut lukea, mitä ihmiset on tähän mennessä kirjoittaneet, joten sori, jos tulee jankuttavaa toistoa!

Ohjeessa näkyy siinä käytetty lanka. Miten monta kerrosta ja silmukkaa tarvitaan 10 cm tilkkuun. Lanka määrää käytettävien puikkojen paksuuden. Näet valitsemastasi langan vyötteestä (se paperi, mikä on lankakerän ympärillä) vastaavat tiedot. SUositellut puikot ja silmukka- & kerrosmäärän 10 cm.

Jos ongelmanasi on liian löysä käsiala, ota mielellään vähän ohuemmat puikot. Jos taas kuulut kireisiin neulojiin, niin ota paksummat puikot.

Varmin tapa on, että ennenkuin alat neulomaan varsinaista työtä, neulot tilkun, josta lasket esim 5 cm leveydellä olevat silmukat ja lopuksi jaat ne viidellä --> näin saat silmukkamäärän, jonka tarvit senttiä kohden.

Ymmärrän kyllä, että jos matikka ei ole mieleisesi aihealue, voi asia tuntua hankalalta. Monesti ohjeissa näkyy mallin leveys missäkin kohtaa. Näin voi tarkistaa onko suhteessa silmukkamäärä ja kerrosmäärä oikea.

mutta sori, ohjeistus jää kesken, lapsi huutaa...

Muttakun langassa mistä haluan tehdä ei ole vyötettä. Ja malli mikä on lehdessä on tehty paksusta langasta ja haluan ohuemmasta... emminä tajua...hö.

Sano se lanka niin koitan kattoo jos mulla ois sitä ;) Ja sen vyötettä?

Yhteistyössä