Kutojat/neulojat apuanne kaivataan taas :) *muoks kuva ja lisää juttua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
SK lehdessä 1/2010 on ohje nro.4 ribbimyssy. Haluaisin tehdä sen ohuemmalla langalla niin miten se onnistuu? Pitääkö tai siis pitää varmaan ottaa ohuemmat puikot (ohjeessä puikot nro.10). Mutta miten lasket sitten että silmukat piisaa?
Jos langan paksuus semmoinen ihan normaali millä vaikka sukkia tehdään yleensä...
Ja semmoinen vielä, että voiko yleisestiottaen pipoja jotka ohjeessa tehdään kahdella puikolla tehdä pyöröpuikoilla niin, ettei tarvisi lopuksi sitä saumaa neuloa?

Ohuemmalla langalla ohuemmat puikot ja tee mallitilkku josta lasket silmukkaluvun. Mutta varmaan kavennuksiin vaikuttaa kans langanvaihto. Ja toki voi tehdä pyörönä, mun mielestä sillai tuleekin siistimpi.

Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Ohuemmalla langalla ohuemmat puikot ja tee mallitilkku josta lasket silmukkaluvun. Mutta varmaan kavennuksiin vaikuttaa kans langanvaihto. Ja toki voi tehdä pyörönä, mun mielestä sillai tuleekin siistimpi.

Miten se silmukkaluku sitten lasketaan ja muutetaan sopivaksi?
Ohjeessa tiheys: 9s ja 12krs sileää on 10cm puikoilla nro10.

Jos ohjeessa on 9silmukkaa 10sentillä niin mittaat mallitilkusta montako silmukkaa sulla on 10sentillä. Sitten lasket motako slmukkaa tarvii. Mä lasken kertomalla ristiin kun en muutenka osaa. Eli jos tilkussa olis vaikka 16 silmukkaa/10cm ja ohjeessa käskettäs luoda 105 silmukkaa. Niin silloin se olis 9 suhde 16 = 105 suhde X jolloin sun silmukkaluku olis 186 tai 187. Jos et osaa laskee niin laita yv kun mallitilkun silmukat selvillä, mä lasken sulle.

Jos ohjeessa on 9silmukkaa 10sentillä niin mittaat mallitilkusta montako silmukkaa sulla on 10sentillä. Sitten lasket motako slmukkaa tarvii. Mä lasken kertomalla ristiin kun en muutenka osaa. Eli jos tilkussa olis vaikka 16 silmukkaa/10cm ja ohjeessa käskettäs luoda 105 silmukkaa. Niin silloin se olis 9 suhde 16 = 105 suhde X jolloin sun silmukkaluku olis 186 tai 187. Jos et osaa laskee niin laita yv kun mallitilkun silmukat selvillä, mä lasken sulle.

:o :ashamed: en sitten tajunnu yhtään mitään. Matikkakaan ei ole vahvin puoli :D
Mutta kysytään nyt sitten vielä, että jos tuon uuden silmukkamäärän sitten saa laskettua niin miten ne kavennukse tehdään? Pitääkö niihinkin muuttaa jotain vai tehdäänkö niitä niin kauan aina uudestaan että silmukoita on jäljellä se mitä alkuperäisessä ohjeessa sanotaan?

No ne kavennukset onkin vaikeempi juttu. Tai mä en ainakaan onnistu ku kokeilemalla. Ja ymmärrän hyvin ettet tajunnu mitään mun silmukkalaskuista, ei oo niin yksinkertasta selittää, ehkä sen voi laskee helpomminkin, mut mä teen noin..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Milläs langalla aattelit tehdä? Onko vyötteessä mainittu tiheyttä?

Ei ole vyötettä kun kirpparilta löysin ihanan värisiä lankoja pussin mutta ei ollu mitää lappua mukana :/ Mä oon niin avuton näissä... mutta ovat semmosta peruslangan vahvusta suunnilleen.

No ne kavennukset onkin vaikeempi juttu. Tai mä en ainakaan onnistu ku kokeilemalla. Ja ymmärrän hyvin ettet tajunnu mitään mun silmukkalaskuista, ei oo niin yksinkertasta selittää, ehkä sen voi laskee helpomminkin, mut mä teen noin..

Siinä on kavennukset sillai et ohjeet 1krs mitkä neulotaan yhteen 2krs mitkä yhteen 3krs ja 4krs niin jos niitä vaan toistaa uudelleen ja uudelleen?
tai ohjeessa käsketään 4kavennuskerroksen jälkeen toistaa 3-4kerroksia omaan kokoon 1kerran niin jos niitä sitten shaa edestaksin niin kai siitä jonkinmoinen tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:

:o :ashamed: en sitten tajunnu yhtään mitään. Matikkakaan ei ole vahvin puoli :D
Mutta kysytään nyt sitten vielä, että jos tuon uuden silmukkamäärän sitten saa laskettua niin miten ne kavennukse tehdään? Pitääkö niihinkin muuttaa jotain vai tehdäänkö niitä niin kauan aina uudestaan että silmukoita on jäljellä se mitä alkuperäisessä ohjeessa sanotaan?

Alkuperäinen myssyssä on X silmukkaa (ja joku silmukkamäärä mitä tarvitaan jotta voi tehdä 10 senttiä leveän tilkun)

Nyt sinulla on uusi lanka, joten ensi pitää selvitää tuo silmukkamäärä, jolla teet 10cm*10cm tilkun. Jos vaikka tarvitset kaksi kertaa enemmän silmuikoita uudella langalla tuohon mallitilkkuun, niin tarvitset samassa syhteessa myös myssyy lisää silmukoita.

Kaava on siis vaikka tämä = uuden mallitilkun silmukat/alkuperäisen mallitilkun silmukat = uudella langalla neulotun pipon silmukat/alkuperäisellä langalla neulotun pipon silmukat

Tiedät alkuperäisen langan tiedot ennalta. Neulomalla tilkun saat uuden mallitilkun silmukat ja näin voit laskea puuttuvan tiedon.

Silmukoita lisätään ja kavennetaan yleensä samassa suhteessa. Eli pitää muuttaa ohjetta myös näiden mukaan. Myös kerrosten määrä voi muuttua, mutta usein ne ilmoitetaan sentteinä.

Ei ole vyötettä kun kirpparilta löysin ihanan värisiä lankoja pussin mutta ei ollu mitää lappua mukana :/ Mä oon niin avuton näissä... mutta ovat semmosta peruslangan vahvusta suunnilleen.

Hmm.. Jos oli vaikka seiskaveikan vahvuista, niin oiskos tästä ohjeesta apua?

http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=91534

Tuo on ainakin tosi simppeli tehdä, aikkei olisi vielä paljoa kutonutkaan =)

Hmm.. Jos oli vaikka seiskaveikan vahvuista, niin oiskos tästä ohjeesta apua?

http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=91534

Tuo on ainakin tosi simppeli tehdä, aikkei olisi vielä paljoa kutonutkaan =)

Hieno tuokin on, mutta haluan semmosen lötkömmän =)

Eli siis alkuperäinen luotava silmukkamäärä jaetaan alkuperäisellä silmukkatiheydellä ja saatu luku kerrotaan uudella silmukkatiheydellä.

Elikkä siis 105/9*16=186,7

En jaksanut lukea, mitä ihmiset on tähän mennessä kirjoittaneet, joten sori, jos tulee jankuttavaa toistoa!

Ohjeessa näkyy siinä käytetty lanka. Miten monta kerrosta ja silmukkaa tarvitaan 10 cm tilkkuun. Lanka määrää käytettävien puikkojen paksuuden. Näet valitsemastasi langan vyötteestä (se paperi, mikä on lankakerän ympärillä) vastaavat tiedot. SUositellut puikot ja silmukka- & kerrosmäärän 10 cm.

Jos ongelmanasi on liian löysä käsiala, ota mielellään vähän ohuemmat puikot. Jos taas kuulut kireisiin neulojiin, niin ota paksummat puikot.

Varmin tapa on, että ennenkuin alat neulomaan varsinaista työtä, neulot tilkun, josta lasket esim 5 cm leveydellä olevat silmukat ja lopuksi jaat ne viidellä --> näin saat silmukkamäärän, jonka tarvit senttiä kohden.

Ymmärrän kyllä, että jos matikka ei ole mieleisesi aihealue, voi asia tuntua hankalalta. Monesti ohjeissa näkyy mallin leveys missäkin kohtaa. Näin voi tarkistaa onko suhteessa silmukkamäärä ja kerrosmäärä oikea.

mutta sori, ohjeistus jää kesken, lapsi huutaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ts ope:
En jaksanut lukea, mitä ihmiset on tähän mennessä kirjoittaneet, joten sori, jos tulee jankuttavaa toistoa!

Ohjeessa näkyy siinä käytetty lanka. Miten monta kerrosta ja silmukkaa tarvitaan 10 cm tilkkuun. Lanka määrää käytettävien puikkojen paksuuden. Näet valitsemastasi langan vyötteestä (se paperi, mikä on lankakerän ympärillä) vastaavat tiedot. SUositellut puikot ja silmukka- & kerrosmäärän 10 cm.

Jos ongelmanasi on liian löysä käsiala, ota mielellään vähän ohuemmat puikot. Jos taas kuulut kireisiin neulojiin, niin ota paksummat puikot.

Varmin tapa on, että ennenkuin alat neulomaan varsinaista työtä, neulot tilkun, josta lasket esim 5 cm leveydellä olevat silmukat ja lopuksi jaat ne viidellä --> näin saat silmukkamäärän, jonka tarvit senttiä kohden.

Ymmärrän kyllä, että jos matikka ei ole mieleisesi aihealue, voi asia tuntua hankalalta. Monesti ohjeissa näkyy mallin leveys missäkin kohtaa. Näin voi tarkistaa onko suhteessa silmukkamäärä ja kerrosmäärä oikea.

mutta sori, ohjeistus jää kesken, lapsi huutaa...

Muttakun langassa mistä haluan tehdä ei ole vyötettä. Ja malli mikä on lehdessä on tehty paksusta langasta ja haluan ohuemmasta... emminä tajua...hö.

Jaksaako kukaan ymmärtää jos otan kuvan langasta millä aion tehdä, mallista mikä lehdessä ja jo tekemästäni piposta josta ei tullut yhtään mallin mukainen liian pienien puikkojen takia :D
Vai onko ihan turhaa?

Selvitä itsellesi nyt nämä ja kerro meille

* alkuperäisen langan (ohjeessa) langantiheys. tämä löytyy joko ohjeesta tai googlettamalla lankaa netistä
* alkuperäisen ohjeen silmukoiden määrä
* neulot 10*10 mallitilkun aina oikealla (tai siis samalla tyylillä kuin tuo ekan langan tilkku on tehty) ja kerro meille montako silmukkaa sulla on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Selvitä itsellesi nyt nämä ja kerro meille

* alkuperäisen langan (ohjeessa) langantiheys. tämä löytyy joko ohjeesta tai googlettamalla lankaa netistä
* alkuperäisen ohjeen silmukoiden määrä
* neulot 10*10 mallitilkun aina oikealla (tai siis samalla tyylillä kuin tuo ekan langan tilkku on tehty) ja kerro meille montako silmukkaa sulla on.

-Ohjeessa mainittu lanka Big Softie (51WO+49PAN, 50g=45m) Tätä minulla ei ole enkä ole tästä tekemässä

-Alkuperäisen langan tiheys ohjeessa 9s ja 12krs sileää neuletta= 10cm puikoilla nro.10

-Mallitilkkua en ole vielä tehnyt ohuemmasta langasta enkä ehdi nyt kun pitää lähteä pian neuvolaan...olisko täällä joku illemmalla jos huhuilen sitten uudestaan kun saan tilkun valmiiksi?

Yhteistyössä