Kutojat! Kantapään kaventamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä.

Vieras
Voiko joku vääntää minulle rautalangasta kun en millään meinaa saada tätä tehtyä. Eli ohjeessa sanotaan : " Neulo työn oikeasta reunasta kunnes toisessa reunassa on jäljellä 10 silmukkaa. Tee ylivetokavennus (=nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 1 s. oikein vedä nostettu silmukka neulotun yli) ja käännä työ. Nosta 1 s. neulomatta, neulo 8 silmukkaa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1. silmukka neulomatta ja neulo kunnes on jäljellä 9 silmukkaa. Tee ylivetokavennus. Jne.

Eli tuossa ylivetokavennuksessa, nostetaanko neulomaton silmukka takaisin toiselle puikolle vai annetaanko vain "tipahtaa"?
Ja ilmeisesti neulottavat silmukat vähenevät, kuten ohjeessa: " Neuo kunnes reunassa on jäljellä 10 silmukkaa,seuraavalla 9, sitten 8 jne.)?

En tiedä mitä tein äsken väärin kun kapeni vain toiselta puolelta. Taidan olla liian väsynyt jo.:) Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan jos joku viitsisi opastaa, kiitos!

Eli miten tossa sanotaan, nosta yksi silmukka neulomatta, neulo seuraava silmukka oikein ja nosta neulomaton silmukka neulotu yli ja sitten kun oot vetäny ylitse niin et ota sitä enää puikolle koska muuten siitä ei silmukat vähene.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Nostetaan ikäänkuin sen viimesenä neulotun silmukan yli. Ei saa päästää putoamaan.
Ja siinä keskellä olevat silmukat pysyy koko aika määrä samana, eli se otetaan se kaventuva silmukka aina sielt niiden keskellä neulottavien reunoista... onpa tätä vaikea selittää. :ashamed:

Tää oli paras selitys, mitä oon koskaan lukenut - pisteet sulle :flower: (jos haluat, voin myöntää sulle myös papukaijamerkin )

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä.:
Voiko joku vääntää minulle rautalangasta kun en millään meinaa saada tätä tehtyä. Eli ohjeessa sanotaan : " Neulo työn oikeasta reunasta kunnes toisessa reunassa on jäljellä 10 silmukkaa. Tee ylivetokavennus (=nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 1 s. oikein vedä nostettu silmukka neulotun yli) ja käännä työ. Nosta 1 s. neulomatta, neulo 8 silmukkaa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1. silmukka neulomatta ja neulo kunnes on jäljellä 9 silmukkaa. Tee ylivetokavennus. Jne.

Eli tuossa ylivetokavennuksessa, nostetaanko neulomaton silmukka takaisin toiselle puikolle vai annetaanko vain "tipahtaa"?
Ja ilmeisesti neulottavat silmukat vähenevät, kuten ohjeessa: " Neuo kunnes reunassa on jäljellä 10 silmukkaa,seuraavalla 9, sitten 8 jne.)?

En tiedä mitä tein äsken väärin kun kapeni vain toiselta puolelta. Taidan olla liian väsynyt jo.:) Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan jos joku viitsisi opastaa, kiitos!

Ei kai niitä sentään yhteen neulota? Ja minusta kuulostaa nimenomaan toispuoleiselta kun toisessa reunassa kavennetaan ja toisessa reunassa vain käännytään aina yhtä silmukkaan aiemmin.

Minusta sukan kantapään voi tehdä kahdella tavalla: neulotaan aina esim. keskimmäistä 10 silmukkaa (sukan koosta riippuen tietysti) ja aina 10. silmukka neulotaan yhteen seuraavan kanssa, sitten käännetään ja nostetaan 1. silmukka puikolle neulomatta. TAI käännetään työtä aina kun on kudottu 10-9-8-7-jne silmukkaa. Tätä tapaa en ole koskaan hiffannut.

En ole kyllä mikään mestari kutomisessa
;)

Ja siis sieltä sivuilta silmukat vähenee, seksellä olevat pysyy samana.

Ei kai siinä oikeesti lue "...neulo 8 silmukkaa nurin yhteen, käännä työ"? Pitäskö toi olla neulo 8 silmukkaa nurin ja sitten kaksi nurin yhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Nostetaan ikäänkuin sen viimesenä neulotun silmukan yli. Ei saa päästää putoamaan.
Ja siinä keskellä olevat silmukat pysyy koko aika määrä samana, eli se otetaan se kaventuva silmukka aina sielt niiden keskellä neulottavien reunoista... onpa tätä vaikea selittää. :ashamed:

Tää oli paras selitys, mitä oon koskaan lukenut - pisteet sulle :flower: (jos haluat, voin myöntää sulle myös papukaijamerkin )

Älä nyt viitti, yritä itse selittää jotain semmosta niin ku oven avaaminen, mikä on sulle ihan itsestään selvyys miten se tehdään :ashamed:

Juu, hankalaa tämä on.:D Siis, kun nostan ensin silmukan vasemmalta puikolta oikealle ja seuraavan neulon. Tämän jälkeen nostan neulomattoman silmukan neulotun yli, nostanko silmukan takaisin vasemmalle puikolle?

Käy aina niin että toiselta puolelta kapenee, mutta toiselta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä.:
Juu, hankalaa tämä on.:D Siis, kun nostan ensin silmukan vasemmalta puikolta oikealle ja seuraavan neulon. Tämän jälkeen nostan neulomattoman silmukan neulotun yli, nostanko silmukan takaisin vasemmalle puikolle?

Käy aina niin että toiselta puolelta kapenee, mutta toiselta ei.

Ei kun siinä vaiheessa kun olet neulonut sen silmukan, niin vasemmalla puikolla nostat sen nostetun silmukan sen viimeksi neulomasi silmukan yli... siten että se jää tuon neulotun silmukan ympärille, mutta ei ole enää kummallakaan puikolla.
Muoks ja se neulottu silmukka jonka yli vedit sen neulomattoman... se jää siihen oikealle puikolle ja sitten käännät työn.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Ei kai siinä oikeesti lue "...neulo 8 silmukkaa nurin yhteen, käännä työ"? Pitäskö toi olla neulo 8 silmukkaa nurin ja sitten kaksi nurin yhteen?

Siis toki juuri näin, että 8 silmukkaa nurin, sen jälkeen 2 nurin yhteen. Kiitos neuvoista!

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Siis toki juuri näin, että 8 silmukkaa nurin, sen jälkeen 2 nurin yhteen. Kiitos neuvoista!

Nosta neulomatta= ylivetokavennus.

osaatko päätellä silmukat?

Siis nosta neulomatta 1 silmukka vasemmalta oikealle puikolle, neulo (vasemmalta puikolta) 1 silmukka oikein, sitten tuikkaat sen vasemman puikon siihen nostettuun silmukkaan oikealta pukolta ja kiskaset sen sen päätellen. Siis ujutat sen neulotun silmukan sen nostetun läpi. = 1 silmukka vähemmän. Tajusiksää? :D

Älä nyt viitti, yritä itse selittää jotain semmosta niin ku oven avaaminen, mikä on sulle ihan itsestään selvyys miten se tehdään :ashamed:

Ihan oikeesti oli tosi hyvin selitetty. Mä ite yritin just kaverille opettaa kantapään tekemistä ja osasin vaan selittää tyyliin "sit mä vähä nostelen reunoilta" se yritys päättyikin sitten nauruun - ei siitä mun selitys ja opetustaidoilla mitään tullut :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/sukat-tossut/sukkaohje.html

Täällä mainio kuvallinen ohje kantapään neulomiseen!

Tätä minäkin aina suosittelen aloittelijalle, jos ei ole ketään joka antaisi henkilökohtaista opetusta =)

Noissa lankakerien vyötteissä on ihan sekavat ohjeet... Ite oon testailemalla saanu sovellettua sellaset, että saan lopputuloksesta sukan. (Toi ohje kuulostaa siis samalta mikä mulla on)

Tota en tajuu, että kavennuksen jälkeen työ vaan käännettäs ilman, että loppuja puikolla olevia silmukuita neulottas ensin... Ei kai siitä silleen voi hyvä tulla? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Noissa lankakerien vyötteissä on ihan sekavat ohjeet... Ite oon testailemalla saanu sovellettua sellaset, että saan lopputuloksesta sukan. (Toi ohje kuulostaa siis samalta mikä mulla on)

Tota en tajuu, että kavennuksen jälkeen työ vaan käännettäs ilman, että loppuja puikolla olevia silmukuita neulottas ensin... Ei kai siitä silleen voi hyvä tulla? :o

Niin minä ainakin teen, neulon vaan niillä keskimäisillä :ashamed: ja otan kavennukset reunapuikoilta.

Eli voinko laittaa silmukat kolmelle puikolle, (keskimmäiselle 10 s. ja sivuille 9 s.) ja veivata niitä edestakaisin, kaventaen nurjalla puolella keskimmäisen puikon viimeisen silmukan ja sivupuikon ensimmäisen silmukan nurjasti yhteen? Ja oikealla puolella sitten oikein.
Ei malta millään lopettaa ennen kuin tämä suuuuri ongelma selviää.:D

Mä mietin täs et miten ylivetokavennus tehdään.oon seiskaluokalla ja teen villasukkia.selittäkää se joku oikeen kunnolla jotta mäki tajuaisin sen!

Yhteistyössä