KURKUNPÄÄNTULEHDUKSEN HOITO??!!

Mulla on kolme lasta jotka aina flunssaan sairastuessa sairastuu myös kurkunpääntulehukseen.. Hoitona oon käyttäny viileetä/kylmää ilmaa...

Nyt kuitenki tänään ensiaputunnilla väittelin opettajan kans että kumpi on parempi hoitona viileä ilma vai höyryhengitys...ja kun mun mielestä opettaja oli väärässä kun väitti että höyryhengitys olis hoitona kurkunpääntulehukseen...

Auttakaapas rakkaat lajitoverit...

A shadieeyah
Kylmä ilma/kylmä syötävä. Puuduttaa kurkun ja helpottaa oloa.
Näin neuvoi terveyskeskuksen lääkäri ku vuos sitten sain tosi ärhäkän kurkunpääntulehuksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:10 Tonnikeiju kirjoitti:
Mulla on kolme lasta jotka aina flunssaan sairastuessa sairastuu myös kurkunpääntulehukseen.. Hoitona oon käyttäny viileetä/kylmää ilmaa...

Nyt kuitenki tänään ensiaputunnilla väittelin opettajan kans että kumpi on parempi hoitona viileä ilma vai höyryhengitys...ja kun mun mielestä opettaja oli väärässä kun väitti että höyryhengitys olis hoitona kurkunpääntulehukseen...

Auttakaapas rakkaat lajitoverit...
No mulle on ainakin sanottu, että vaikka pakastin auki ja sen eteen hengitteleen, jos ei ulkona kylmä ilma ole. Ja käsketty syöttää kylmää, vaikka jäätelöä ja juottaa kylmää mehua. Tiedä sitten häntä, onhan nuo auttaneet...

Meidän lapsen kurkunpääntulehdusta hoitettiin ensiavussa astmalääkkeillä ja sellasella höyrynaamarilla. Alkoi tää tulehdus yöllä silleen ettei poika saanut henkeä kunnolla ja ei kun ensiapuun. Kuumetta oli vähän myös. Kotihoidoksi sanottiin että voi yrittää mennä ulos istumaan että olis helpompi hengittää, oli silloin talvi. Näin meillä.

tämä opettaja tuumas että eihän ensiavussakaan, siis jos lapsi sinne viedään, sanota että työnnä pääs ikkunasta ulos ja hengittele siinä, vaan sielläki annetaan höyryä... Mutta eikös se höyry oo vähän erilaista höyryä ku tavallinen lämmin vesihöyry? :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:21 Tonnikeiju kirjoitti:
tämä opettaja tuumas että eihän ensiavussakaan, siis jos lapsi sinne viedään, sanota että työnnä pääs ikkunasta ulos ja hengittele siinä, vaan sielläki annetaan höyryä... Mutta eikös se höyry oo vähän erilaista höyryä ku tavallinen lämmin vesihöyry? :whistle:
Voi laryngiitin hoitoon kokeilla sitä lämmintä höyryäkin, joillekin se avun tuo, mutta kyllä pääsääntöisesti apu siitä raikkaasta, viileästä ilmasta tulee. Ensiavussa työskentelevät tietävät sen hyvin, kun odottavat ilta/yövilakalla hengitysvaikeuksista lasta tulevaksi, ja vaiva onkin yleensä jo matkalla vähän helpottunut.

Höyryä ensiavussa annetaan siksi, että sen avulla hengitettävät lääkkeet saadaan asiallisesti pienellekin lapselle yleensä annosteltua.

*mikähän se semmoinen ensiaputunnin opettaja on ollut :/ *

Meillä oli vanhimmalla lapsella myös aina tämä kurkunpääntulehdus, kun flunssan sai. Tyttö sairastui eka kerran siihen yksivuotiaana. Lääkärin suosittelemana ostimme kotiin kylmähöyrylaitteen. Oli hyvä ostos.

Liitän tähän artikkelin asiasta....

Kurkunpäätulehdus lapsilla
Lääkärikirja Duodecim
24.3.2006
Hannu Jalanko, lastentautien erikoislääkäri
Syyt ja löydökset
Itsehoito
Milloin hoitoon

Syyt ja löydökset
Nielun alapuolella on kurkunpää, jossa sijaitsevat henkitorven yläosa, äänihuulet ja kurkunkansi. Se tulehtuu usein osana laajempaa hengitystietulehdusta. Varsinaisesta kurkunpäätulehduksesta puhutaan silloin, kun oireet keskittyvät kurkunpäähän. Tulehduksen aiheuttavat virukset, joista tärkein on parainfluenssavirus. Sitä esiintyy ennen kaikkea loppusyksystä. Myös monet muut virukset voivat laukaista kurkunpäätulehduksen.

Kurkunpäätulehdus aiheuttaa tyypillisesti äänen käheyttä tai peräti äänen katoamisen, mikä johtuu äänihuulten tulehtumisesta ja turpoamisesta. Toinen oire on kumea ja kuiva yskä, jota kuvaillaan sanoilla "haukkuva" tai "hyljemäinen". Yskän tunnistaa helposti sen kerran kuultuaan. Kolmas oire on hengityksen rohina ja vaikeutuminen. Tätä ei esiinny kaikilla lapsilla, mutta se on oireista tärkein sikäli, että hengitysvaikeus edellyttää hoitoon lähtöä. Kurkunpäätulehdus voi kehittyä hitaasti muutaman päivän aikana lisääntyvänä käheytenä ja yskänä ja lopulta hengitysvaikeutena. Toinen taudinmuoto on äkillisesti kehittyvä kurkunpäätulehdus, jolloin oireet ilmaantuvat nopeasti ja usein yöaikaan. Tätä muotoa esiintyy ennen kaikkea pienillä pojilla, ja ongelma saattaa toistua useamman kerran lapsuudessa.

Itsehoito
Mikäli ongelmana on käheä yskä ilman hengitysvaikeutta, erityistä lääkitystä ei tarvita eikä lääkäriin tarvitse lähteä. Hoidoksi voidaan tarjota kylpyhuoneessa haaleata vesihöyryä. Itku ja pelko pahentavat ahdistusta ja niinpä on tärkeätä pysyä rauhallisena. Höyryhengitystä ei tule antaa väkisin.

Milloin hoitoon
Jos lapselle kehittyy hengitysvaikeus, ensimmäinen toimenpide on ottaa potilas syliin istuvaan asentoon, koska tällöin hengitys sujuu parhaiten. Mikäli hengitysvaikeus hoidosta huolimatta lisääntyy, tulee hakeutua päivystävään hoitopisteeseen, josta tarvittaessa potilas voidaan edelleen lähettää sairaalahoitoon. Kurkunpääntulehduksen hoitona käytetään kortisonilääkettä ja sumutteena adrenaliinia. Yleensä näillä lääkkeillä ahdistus nopeasti laukeaa. Kurkunpääntulehdusta ei voi antibiootilla hoitaa, koska kyse on virustaudista.

--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: dlk00286 (018.200)
© 2007 Kustannus Oy Duodecim

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:40 Tonnikeiju kirjoitti:
Itseasiassa tämä opettaja vielä sanoi että kylmän hengittäminenhän on hankalaa ku muutenki kurkunpääntulehduksessa ahdistaa...
Olisi kiva tietää, minkälainen tilaisuus oli sysessä, jonkin oppilaitoksen ea-tunti vai ea-kurssi.... :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:43 jänö kirjoitti:
\
Itseasiassa tämä opettaja vielä sanoi että kylmän hengittäminenhän on hankalaa ku muutenki kurkunpääntulehduksessa ahdistaa...
Olisi kiva tietää, minkälainen tilaisuus oli sysessä, jonkin oppilaitoksen ea-tunti vai ea-kurssi.... :/
nooh...oppilaitoksen tunti oli kyllä...mutta ihan ea kurssi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:45 Tonnikeiju kirjoitti:
\
\
pöh. juttu vaan on niin, että suuri osa ensiapuopettajistakin on terveydenhoitajia, ja heillä on usein vähän hintelät käsitykset kuitenkin akuutisti sairaiden hoidosta. Älä vaan sano, että tämä ope opettaa oppilaitoksessa myös akuuttisairaanhoitoa :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:50 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:45 Tonnikeiju kirjoitti:
\
\
pöh. juttu vaan on niin, että suuri osa ensiapuopettajistakin on terveydenhoitajia, ja heillä on usein vähän hintelät käsitykset kuitenkin akuutisti sairaiden hoidosta. Älä vaan sano, että tämä ope opettaa oppilaitoksessa myös akuuttisairaanhoitoa :whistle:
eiei... siis mä opiskelen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaks...meillä ei opiskella akuuttisairaanhoitoa :D
Opettaja on ite joku sairaanhoitaja, joka on omistanu jonku sairaankuljetusjutun... mua vaan jäi ihmetyttään tuo, että se ei pitäny sitä kylmää hengittämistä minään ensiapuna. Tuumas mulle vaan että käytä ensiapuna mitä käytät, mutta hän suosittelee vaan sitä höyryhengitystä.

Fakta
Ensiavun ns. höyry on spiralla annettavaa adrenaliinijohdannaista, jota höyrystetään keittosuolaliuoksen ja hapen avulla. Koska tämä on vain lyhytaikainen apu, yleensä lisähoidoksi annetaan nestemäistä kortisonia pitkäaikaisen vaikutustavan vuoksi.

Eli ensin pika-avuksi adrenaliinihöyry ja pitkäaikaiseksi avuksi vielä kortisoni. Kotiavuksi suositellaan kylmän ilman hengittämistä ja viileän nesteen antamista.

Uskomatonta, että tuollaista mututuntemukseen perustuvaa opetusta saa täällä Koti-Kokkolassa!

Itsekin olen ihan näin aikuisena saanut kunnon laryngiitteja ja esim. suihkussa ollessa lämmin höyry on aiheuttanut valtavan hengenahdistuksen!

\eiei... siis mä opiskelen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaks...meillä ei opiskella akuuttisairaanhoitoa :D
Opettaja on ite joku sairaanhoitaja, joka on omistanu jonku sairaankuljetusjutun... mua vaan jäi ihmetyttään tuo, että se ei pitäny sitä kylmää hengittämistä minään ensiapuna. Tuumas mulle vaan että käytä ensiapuna mitä käytät, mutta hän suosittelee vaan sitä höyryhengitystä.

[/quote]

Jaa, että ihan omistanut, sittenhän hän varmaan tietää paremmin, kun minä onneton olen ollut vaan töissä sairaankuljetusyrityksessä.
Minä opetan asiaa vähän tähän tapaan.... (ja tämä siis osa potilasohjetta, löytyy terveyskirjaston nettisivulta kokonaisuudessaan)

Kohtauksen hoito
Tärkeimpiä asioita laryngiittiin liittyvän hengenahdistuksen hoidossa ovat pystyasento ja lapsen rauhoittaminen. Itku lisää kurkunpään ärsytystä.
Pystyasento rauhallisen vanhemman sylissä ja ikkunan avaaminen viileään ulkoilmaan lopettavat usein kohtauksen nopeasti. Lämmintä (ei tulikuumaa) juotavaa voi antaa, jos lapsi haluaa, jotta kuivalta ja kipeältä tuntuva kurkku rauhoittuu.
Varsinaista höyryhengityksestä ei ole osoitettu olevan hyötyä, mutta esim. kylpyhuoneessa lämpimän suihkun kosteuttama ilma voi tuntua helpommalta hengittää. Yskänärsytystä lievittävää yskänlääkettä voi antaa. Antibioottihoidosta ei ole mitään hyötyä.
Milloin lääkäriin?
Lääkäriin on syytä lähteä, jos oireet eivät ala helpottamaan 15-30 minuutissa. Jos lapsen sisäänhengitys on äänekäs, vaikka lapsi on pystyasennossa ja rauhallinen, kannattaa lähteä lääkäriin. Jos sen sijaan sisäänhengitys on äänekäs vain lapsen itkiessä ja yskiessä, lasta voi hyvin seurata kotona.
Lähde: Oulun yliopistollinen sairaala

:D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 18:01 Fakta kirjoitti:
Ensiavun ns. höyry on spiralla annettavaa adrenaliinijohdannaista, jota höyrystetään keittosuolaliuoksen ja hapen avulla. Koska tämä on vain lyhytaikainen apu, yleensä lisähoidoksi annetaan nestemäistä kortisonia pitkäaikaisen vaikutustavan vuoksi.

Eli ensin pika-avuksi adrenaliinihöyry ja pitkäaikaiseksi avuksi vielä kortisoni. Kotiavuksi suositellaan kylmän ilman hengittämistä ja viileän nesteen antamista.

Uskomatonta, että tuollaista mututuntemukseen perustuvaa opetusta saa täällä Koti-Kokkolassa!

Itsekin olen ihan näin aikuisena saanut kunnon laryngiitteja ja esim. suihkussa ollessa lämmin höyry on aiheuttanut valtavan hengenahdistuksen!
niimpä näimpä... mä kyllä oikeesti tiesin olevani oikeessa...niin monta kurkunpääntulehusta lapset on sairastanu...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 18:02 jänö kirjoitti:
\eiei... siis mä opiskelen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaks...meillä ei opiskella akuuttisairaanhoitoa :D
Jaa, että ihan omistanut, sittenhän hän varmaan tietää paremmin, kun minä onneton olen ollut vaan töissä sairaankuljetusyrityksessä.
Minä opetan asiaa vähän tähän tapaan.... (ja tämä siis osa potilasohjetta, löytyy terveyskirjaston nettisivulta kokonaisuudessaan)

Kohtauksen hoito
Tärkeimpiä asioita laryngiittiin liittyvän hengenahdistuksen hoidossa ovat pystyasento ja lapsen rauhoittaminen. Itku lisää kurkunpään ärsytystä.
Pystyasento rauhallisen vanhemman sylissä ja ikkunan avaaminen viileään ulkoilmaan lopettavat usein kohtauksen nopeasti. Lämmintä (ei tulikuumaa) juotavaa voi antaa, jos lapsi haluaa, jotta kuivalta ja kipeältä tuntuva kurkku rauhoittuu.
Varsinaista höyryhengityksestä ei ole osoitettu olevan hyötyä, mutta esim. kylpyhuoneessa lämpimän suihkun kosteuttama ilma voi tuntua helpommalta hengittää. Yskänärsytystä lievittävää yskänlääkettä voi antaa. Antibioottihoidosta ei ole mitään hyötyä.
Milloin lääkäriin?
Lääkäriin on syytä lähteä, jos oireet eivät ala helpottamaan 15-30 minuutissa. Jos lapsen sisäänhengitys on äänekäs, vaikka lapsi on pystyasennossa ja rauhallinen, kannattaa lähteä lääkäriin. Jos sen sijaan sisäänhengitys on äänekäs vain lapsen itkiessä ja yskiessä, lasta voi hyvin seurata kotona.
Lähde: Oulun yliopistollinen sairaala

[/quote]

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:36 vieras kirjoitti:
Meillä oli vanhimmalla lapsella myös aina tämä kurkunpääntulehdus, kun flunssan sai. Tyttö sairastui eka kerran siihen yksivuotiaana. Lääkärin suosittelemana ostimme kotiin kylmähöyrylaitteen. Oli hyvä ostos.
Mistä saa ja paljonko maksaa?
Meillä kaikilla kolmella lapsella on usein laryngiittejä. :x

mn
Alkuperäinen kirjoittaja Tonnikeiju:
ensiavus se "höyry" ei todellakaan ole vesihöyryä vaan spiiraa eli lääkettä!!!!! ja kylmää kurkunpään tulehduksen hoitoon ei missään nimessä kuumaa!
meil pojal oli viimeks niin paha et sai 2x spiiraa, 1x adrenaliini ja 1x yht astmalääket ja sit alko vast helpottaan.

ripa
Puhelimessa neuvoivat viemään 5-vuotiaan tytön yöllä ulos, kun kurkku oli turvonnut ja yskä muistutti koiran haukuntaa. Olimme 15 min ja tyttö nukkui loppuyön heräten vain pari kertaa yskimään. Aamulla vaikutti täysin terveeltä! Tehokas keino.

krooninen
Vielä semmosen jutun haluaisin näihin edellisiin kotihoitoihin lisätä(ellei sitä jo mainittu), että pystyasennossa nukkuminen ainakin itsellä vähenti näitä kohtauksia. Minulla kurkunpän tulehdus on kroonisena, pariksi vuodeksi rauhoittu ja flunssa oli vain hieman kurkunpääntulehduksen kaltainen. Nyt havaihduin katsomaan kotihoidon konsteja kun yllättäen tämä iski taas flunssan päälle. Sain silloin aina tätä sairastaessa reseptin yskänlääkkeeseen ja sitä onkin pari pullollista mennyt enkä nimeäkään muista ja tässä lääkekaapit penkoneena taitaa olla paras mennä ulos hengittelemään.
Lämpimän vesihöyryn hengittelyä olen joskus koittanut, mutta koen kylmän hengittämisen auttavan huomattavasti paremmin nyt kun muistelen. Isäkin taisi väsätä"kylmähengitys laitten" joskus, kun yöllä hengitykseni oli hankalaa.

EH
Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Alkuperäinen kirjoittaja Tonnikeiju:
ensiavus se "höyry" ei todellakaan ole vesihöyryä vaan spiiraa eli lääkettä!!!!! ja kylmää kurkunpään tulehduksen hoitoon ei missään nimessä kuumaa!
meil pojal oli viimeks niin paha et sai 2x spiiraa, 1x adrenaliini ja 1x yht astmalääket ja sit alko vast helpottaan.
Oikeesti noi spiralääkkeet ei paljoo auta, koska tulehdus ja turvotus on kurkunpäässä, ei keuhkoputkissa. jos lisäksi on astmaattinen ja tulehdus myös keuhkoputkissa, silloin auttaa. mut ns kurkunpääntulehduslääkkeinä eivät toimi.

Yhteistyössä