Kurkunpään tulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Onko kenen lapsella ollut kurkunpään tulehdusta? Miten se on hoidettu, jne? Meidän pojalla 2, 5v. oli kurkunpään tulehdus. Eilen aamulla veimme pojan lääkäriin, kun häntä ahdisti, sieltä jouduimme sairaalaan ja olimme siellä yön. Poika sai muutamia kertoja sitä hengitettävää lääkettä ja tänään pääsimme kotiin. Mitään lääkettä hän ei kotia saanut. Hän sai siellä sairaalassa myös jotain kortisoonilääkettä ja kuumetta alentavaa lääkettä. Oli hieman kammotavaa kun toinen ei saa kunnolla hengitettyä....

Meilläkin on tuota tautia sairastettu. Höyryhengitys on hyvä konsti saada henki kulkemaan esim. pieneen kylpyhuoneeseen suihku päälle ja sinne potilaan kanssa. Ja siellä sitten istutaan monta monta minuuttia. Jotkut vievät lapsen raikkaaseen ulkoilmaan, jos ahdistaa.
Itse kannattaa pitää pää kylmänä, eikä hermostua, jos tulee yskän kohtaus tai jos on paha hengittää. Yskähän kuulostaa aivan kamalalta kurkunpään tulehduksessa.

meillä oli tytöllä4v viime vuonna just pvää ennen jouluaattoa oltiin lääkäris ja oli kurkunpääntulehdus,tytölle ainakin teki hyvää se ku vei aina ulos hetkex ku tuli paha yskänkohtaus.siinä meni sit kivasti joulu ku raukal oli äänikin pois melkein koko joulun =)

Meilläkin oli juuri vähän aikaa sitten 2-vuotiaalla pojalla kurkunpään tulehdus. Lääkäri ei siihen antanut mitään lääkettä, sanoi vaan, että aikuista käskettäisiin olemaan aloillaan ja hiljaa - lapsella ei ihan onnistu sama ohjeistus... Aika paransi pöpön, sairaalassa ei oltu. Yskä tosiaan kuulosti kamalalta ja ääni oli tosi käheä. Höyryä hengiteltiin, otettiin yskänlääkettä ja yritettiin juottaa useasti, että kurkkua ei niin aristaisi. Pikaista paranemista!!!

Meillä kohta 4-vuotias poika on sairastanut kurkunpääntulehduksia vuoden ikäisestä lähes joka räkätaudin yhteydessä. Ekakerralla jouduttiin päiväksi sairaalaan ja sen jälkeen muutaman kerran päivystykseen. Sen jälkeen on hoitunut kotikonstein.
Yleensä aina, kun räkätauti on tullut, olen jo heti laittanut sängynpäädyn koholle ja patterille märkiä pyyhkeitä yöksi, niin että heng.ilma on mahdollisimman kosteaa. Saimme lastenlääkäriltä joskus Bricanyl-lääkettä, jota olen antanut yöksi lisäksi heng.teitä aukaisemaan.
Viime aikoina oireilu on iän myötä alkanut helpottaa eikä pahoja öitä enää ole ollut.

Meillä myös pojalla lähes joka flunssan kanssa jonkin asteinen kurkunpään tulehdus. Kerran ollaan käyty päivystyksessä hengittämässä lääkettä. Muuten vien pakkaseen, pidän huoneen kosteana, kun on nuha. Nukun aina pojan huoneessa nuhan ollessa pahimmillaan. On jäänyt pelkoja kyllä itselleni muutamasta kerrasta.

Meidän neitokainen 2,5v on tosi harvoin sairaana, mutta sitten kun on niin on kunnolla. Kaksi kurkunpäätulehdusta ja keuhkokuume on takana ja kaikki ovat vieneet sairaalaan asti. Onneksi kurkunpäätulehdus talttuu nopeasti lääkkeillä ja nyt itsekään ei enää mene siitä yskästä paniikkiin. Viimeksi kun neidolla oli syksyllä tauti, niin kyllä sydämestä otti kun aneli:"Auta mua äiti!!! Sattuu!!!" Ulkoilma on meillä helpottanut yöllistä oloa, mutta tulehdusta on kai yleisesti kahta laatua, toinen menee ohi kotikonstein ja toinen vie sairaaalaan asti ja tietysti lapsen alttius ratkaisee...Kotiin mekään emme ole saaneet lääkkeitä.
Jaksamisia!

meillä podetaan pasasta aikaa ekaa laryngiittia, eli kurkunpään tulehdusta. Ulkoilma on auttanut. Meillä tuo alkoi pikkuhiljaa, eikä kertarysäyksellä. On ollu senverran lievää, ettei olla lääkityksiä tarvittu. Tauti on virustauti, mihin ei siis varsinaista lääkettä edes ole. Lääkärissä/sairaalassa annetaan kortisonia ja lääkesumua, jonka tarkoituksena on vähentää kurkunpäässä olevaa turvotusta ja sen myötä helpottaa hengitystä.

Meidän poika, nyt 3v. käynyt läpi kurkunpääntulehduksen monta kertaa ja aina jouduttu lähtemään sairaalaan spiiraa hakemaan. Kerran piti soittaa ambulanssi kun ei hengitys kulkenut enää yhtään. Pelottavaa, mutta onneksi lääke auttaa aina nopeasti ja seuraava yö jo helpompi yleensä. Ensiapuna ulos vienti ja höyryhengitys suihkuhuoneessa.

meiän poika sairastaa tota joka talvi. kotihoidolla on selvitty. pojalle taas toi höyryhengitys sovi yhtään. pitää pukea toppikset päälle (talvella siis) ja ulkona hengittelee 15minaa niin henki taas kulkee. salbuvent nimistä yskänlääkettä lääkärit määränneet laajentaa hengitysteitä mutta ei se ainakaan meidän pojalla ole auttanut. paras kylmä ilma laajentaa hengitysteitä. lämmin taas supistaa siksi mielenkiintoista kuinka se auttaa joillekin lapsille. mutta niin se vain menee.

Yhteistyössä