Kurja sukujuhannus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Ensimmäinen päivä meni hyvin. Toisena päivänä paistettiin makkaraa ja anoppi alkoi neuvomaan minua miten paistetaan makkara, kun itselleni paistoin. Kysyin saisinko paistaa rauhassa makkarani. Ei vastannut minulle mitään, mutta jätti rauhaan. Ruokailun päätyttyä ja muiden lähdettyä, alkoi vihaisena syyttämään minua kun hän pitkää elämänkokemustaan haluaa jakaa ja minä en ota neuvoja vastaan. Väitti että olin loukkaantunut ja tuohtunut ym. Siitä sanoin etten ollut ja sanoin myös, ettei hänellä ole oikeutta puhua minun tunteistani, koska hän ei voi tietää miltä musta tuntuu. Sanoin myös, että makkaranpaistotilanteessa mulla ei ollut mitään "ongelmaa", halusin vain paistaa makkarani itse omalla tavalla. Anoppi ei kuunnellut, edelleen vihaisena puhui mun tunteista ja syytti. Puhui kuin hän olisi uhri, kun hän ei nyt uskalla mua enää IKINÄ neuvoa. Siihen sanoin, että se on sun asia, että ehkä kannattaakin miettiä sitä omaa neuvomista.

No, poistuin lopulta, kun anoppi vain jankkasi samaa ja ei uskonut minua, tai lopettanut minun syyttämistä olemattomista asioista. Myöhemmin tuntien päästä mieheni alkoi selvittämään asiaa ja sanoi äidilleen, ettei hänellä ole oikeutta puhua noin minulle. Anoppi hermostui todella ja alkoi puhumaan, jostain hänen menneisyyden asiasta, joka ei liity mitenkään minuun tai kyseiseen tilanteeseen, jossa hän siis oli ollut "uhrina". Kysyin, miten tämä liittyy tähän. Hän suuttui tästä. No, anoppi yritti kaikki konstit ettei hänen tarvitsisi kuunnella, mitä mieheni yritti sanoa tai minä. Useamman kerran huusi, ettei hän halua puhua tai hän lopettaa tähän, kun ei tykännyt esim. että mieheni sanoi, ettei hänellä ole oikeus puhua toisten tunteista. Anoppi sanoi myös, että onhan hän pyytänyt anteeksi (ja sekunti sitten just sanonut, ettei kiinnosta, ei hän halua keskustella tästä aiheesta.) Mä oon ihan hämmentynyt, että en mä vaan mitään anteeksipyyntöä ole kuullut...

No, lopulta oltiin miehen ja lapsemme kanssa lähdössä, kun ei tuosta tullut mitään. Ja mä olin ihan itkuinen ja en halunnut jäädä anopin kanssa yksin illaksi. Muut oli lähdössä järvelle illalla. Anoppi, sitten kun oltiin lähdössä, tuli pyytämään anteeksi. Annoin anteeksi, mutta asiasta ei sen enempää keskusteltu.

Nyt ahdistaa tosi paljon. En haluaisi oikeasti enää koskaan nähdä anoppia. Hän on aiemminkin saanut tällaisia ihan sekokohtauksia. Hän oli tosi hurja muutama vuos sitten, kun meidän suhde vakiintui miehen kanssa. Ei oltais saatu mennä naimisiin, tehdä lapsia tms. Ajo mut pari kertaa pois heiltä ym. enkä edelleenkään tiedä miksi. Tilanne helpottui, kun mies laittoi rajoja äidilleen ja anoppi ei ole moneen vuoteen saanut näin pahaa raivaria. Ei tosin koskaan ole pyytänyt käytöstään anteeksi tai näe toiminnassaan mitään väärää. On edelleenkin hyvin kontrolloiva, vain hän tietää sen oikean tavan. Vain hänellä on oikeuksia ja tunteita ja kaiken pitää pyöriä hänen ymärillään. Ei edes siedä uhmaikäisen itkuja, kun ei saa tahtoaan läpi, vaan anoppi tulee ihan oikeasti kirkumaan viereen.

Mun puolelta vaan ei ole isovanhempia ja tykkään apestani ja miehen sisaruksista. Kaikki muut ovat vain niin alistettuja, että he toimivat niin ettei anoppi suutu, eivätkä he edes tajua, kuinka sairasta anopin käytös on. Haluaisin siis, että lapsellani olisi isovanhemmat, mutta oikeasti pelkään anoppiani ja hänen näkemisensä jo ajatteleminen ahdistaa. Ei kai tässä muuta, kuin että mies ja lapsi lähtee sinne ilman mua. Anoppi vaan suuttuu siitäkin, kun mulla ei ole oikeutta jäädä poiskaan...

Kiitos, jos joku jaksoi lukea tän mun purkautumisen.

Oisko se oikeesti ollu niin vaikeeta paistaa sitä makkaraa sun tavalla samalla kun anoppi horisee jotain makkaranpaistosta?

Onhan toi nyt aika tylyä sanoa ettet saa paistaa "rauhassa", jos nyt joku vanhempi ihminen samalla höpisee jotain siitä pitääkö kääntää vai ei. Hymyilet vaan ja jatkat miten haluat, etkä alota jotain kolmatta maailmansotaa siitä kenellä on oikeus puhua sun tunteista ja kenellä ei.

Kuulostaa ihan mun ex-anopilta. Mä katkasin moneks vuodeks välit niin ettei nähty ollenkaan. Mies kyllä kävi vanhempiaan moikkaamassa ja se oli ok. Mä en vaan kestänyt sitä järkyttävää syyllistämistä ja aina sai olla raivona tai itku kurkussa sen ilkeyden takia:( Mä luulen et nää on jotain mielenterveys häiriöisiä narsisteja tai jotain. Joka tapauksessa, ei todellakaan tervettä käytöstä.
Tee ratkasu omien fiilisten pohjalta, jaksatko kattella tommosta. Voihan ne mies ja lapsi siellä vierailla edelleen.

[QUOTE="Siis";28645942]Oisko se oikeesti ollu niin vaikeeta paistaa sitä makkaraa sun tavalla samalla kun anoppi horisee jotain makkaranpaistosta?

Onhan toi nyt aika tylyä sanoa ettet saa paistaa "rauhassa", jos nyt joku vanhempi ihminen samalla höpisee jotain siitä pitääkö kääntää vai ei. Hymyilet vaan ja jatkat miten haluat, etkä alota jotain kolmatta maailmansotaa siitä kenellä on oikeus puhua sun tunteista ja kenellä ei.[/QUOTE]

Selkeesti huomaa, ettet oo koskaan ollu tekemisissä tän sortin hullujen kans:)
Jos se anoppi ei ois saanu tosta makkaranpaistosta sitä riitaa aikaiseksi, se ois repiny sen vaikka kivenkolosta. On se niin kiva vetää niitä itkupotkuraivareita asiasta ku asiasta.
Kyllähän tuokin jo kertoo, et jos koko muu perhe, siskot ja appi, ovat varpaillaan koko ajan anopin takia, niin ei sillä anopilla todellakaan oo silloin kaikki muumit laaksossa.

Meillä kans sukujuhannus miehen suvun kanssa...
Miehen sisko loikoili ja minä hoidin käytännössä sekä omat että heidän lapset. Mun mieskin loikoili! Lisäksi tuli riitaa nukkumispaikoista ja anopin epälooginen ehdotus tietysi meni läpi, onhan anoppi suvun "päänainen" ja häntä kunnioitetaan ja totellaan eniten oli ideat miten älyttömiä sitten tahansa.
Eilen kun lähtöä tehtiin niin anopin poppoo ja miehen siskon poppoo häipyivät ekana ja jättivät minulle (lue meille) imuroinnit, yhteisten tavaroiden järjestämiset yms. Keräsivät vain omat kamppeensa ja humpsis.
Kihisin kiukusta kun päästiin kotiin, mutta tosiaan pikkujuttuja ja kun ei nyt yhdessä asuta kuitenkaan niin kestäähän heitä pienissä erin... ;)

Nauti ap, se on ohi!!!! ;)

Kysymys on ns. nokkimisjärjestyksestä. Anoppi haluaa tehdä selväksi, että on vanhempi, kokeneempi, tietää asioista enemmän ja etenkin että hänellä on VALTA kun olette yhdessä.

[QUOTE="mur";28645987]Meillä kans sukujuhannus miehen suvun kanssa...
Miehen sisko loikoili ja minä hoidin käytännössä sekä omat että heidän lapset. Mun mieskin loikoili! Lisäksi tuli riitaa nukkumispaikoista ja anopin epälooginen ehdotus tietysi meni läpi, onhan anoppi suvun "päänainen" ja häntä kunnioitetaan ja totellaan eniten oli ideat miten älyttömiä sitten tahansa.
Eilen kun lähtöä tehtiin niin anopin poppoo ja miehen siskon poppoo häipyivät ekana ja jättivät minulle (lue meille) imuroinnit, yhteisten tavaroiden järjestämiset yms. Keräsivät vain omat kamppeensa ja humpsis.
Kihisin kiukusta kun päästiin kotiin, mutta tosiaan pikkujuttuja ja kun ei nyt yhdessä asuta kuitenkaan niin kestäähän heitä pienissä erin... ;)

Nauti ap, se on ohi!!!! ;)[/QUOTE]

Siis kenen mökillä olitte? Miksi ihmeessä alat kahden perheen lapset hoitamaan? Mitä siivoamisiin tulisi, jos ei olisi omani tai vuokramökki, en siivoaisi koko porukan sotkuja, vaan häipyisin paikalta minäkin ja olisi muuten tosiaan viimeinen suvun keskeinen mökkireissu. Kauheita hyväksikäyttäjiä sulla sukulaisina. :(

Tiedän että kun vuodesta toiseen saa "NAUTTIA" toisen nälvimisestä ja aliarvioimisesta niin ei tarvitse olla iso juttu kun se laukaisee juuri tuollaisen reaktion ettei jaksa kuunnella enää yhtää neuvomista! Teit ap ihan oikein kun sanoit asiasta, kyllä aikuinen ihminen yhden makkaran osaa paistaa ilman anoppia! Jos käytös ei muutu niin ottakaa etäisyyttä,näin minä olen tehnyt oman anoppini suhteen. Ja niinkuin mama kirjoitti niin sen riidan anoppisi olisi vääntänyt vaikka muurahaisten polusta,näin toimii narsistinen ihminen joka haluaa että kaikki tekee kuin hän itse sanoo.

[QUOTE="apua";28645869]Annoin anteeksi,[/QUOTE]

Nyt ahdistaa tosi paljon. En haluaisi oikeasti enää koskaan nähdä anoppia.

Tarkennus. Sanoit, että annat anteeksi, mutta oikeasti et antanutkaan. Onko tapanasi useinkin sanoa yhtä ja tehdä toista? Jos anoppisi on kypsynyt tähän, pitää jopa valehteluna?

Alkuperäinen kirjoittaja nokkimisjärjestys;28646002:
Kysymys on ns. nokkimisjärjestyksestä. Anoppi haluaa tehdä selväksi, että on vanhempi, kokeneempi, tietää asioista enemmän ja etenkin että hänellä on VALTA kun olette yhdessä.

Kysymys on siitä, että ihmiset kuvittelevat toisten sanomisille aina jotain piilomerkityksiä ja valtataisteluita.
Mummo sanoo, että makkara kannattaa paistaa molemmilta puolilta, miniä vetää hirveät pultit, kun hänen tunteitaan mitätöidään. Jessus.

• Tykkää
Reactions: __Maarit__
Osa vastanneista ei oo lukenut, mitä kirjoitin tai ymmärrä mitä sairaan ihmisen kanssa eläminen on. Mulle ongelmana ei ollut anopin neuvominen, se on ihan tuttua. Ongelmana oli nyt se, että anoppi raivostui ja purki minuun pahaa oloaan. Yritin rauhoitella häntä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, vaan hän jatkoi aggressiivista purkamistaan minuun.

Joku sanoikin, että kyse ei ollut makkaranpaistosta, vaan anoppi olisi saanut mistä tahansa riidan aikaiseksi. Juuri näin, mun anoppi ois voinut raivostua siitä, kun mä annan suukkoja lapselleni tai miehelleni tai mä en saisi uida juhannuksena tai pitää vaaleita farkkuja jalassa tms.

Vielä kerran näille, jotka eivät osaa lukea, mulla ei ollut ongelmaa makkaranpaiston tai anopin neuvomisen kanssa. Mä pelkään ja mua ahdistaa anopin sairaalloinen käyttäytyminen.

[QUOTE="Siis";28645942]Oisko se oikeesti ollu niin vaikeeta paistaa sitä makkaraa sun tavalla samalla kun anoppi horisee jotain makkaranpaistosta?

Onhan toi nyt aika tylyä sanoa ettet saa paistaa "rauhassa", jos nyt joku vanhempi ihminen samalla höpisee jotain siitä pitääkö kääntää vai ei. Hymyilet vaan ja jatkat miten haluat, etkä alota jotain kolmatta maailmansotaa siitä kenellä on oikeus puhua sun tunteista ja kenellä ei.[/QUOTE]
No näin just. Taidat olla aika nuori, ja tullee vielä olemaan vaikeaa elämässä jos ei osaa antaa small talk -neuvojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ihan itse tämän juttusi perusteella mokasit ja olit asiaton, ja anoppi oli ihan oikeassa kun suuttui älähdyksestäsi.

Tarkennus. Sanoit, että annat anteeksi, mutta oikeasti et antanutkaan. Onko tapanasi useinkin sanoa yhtä ja tehdä toista? Jos anoppisi on kypsynyt tähän, pitää jopa valehteluna?

Mä annoin anteeksi, se ei poista sitä, että pelkään anoppini mielivaltaista käytöstä. Otan helpon esimerkin sulle, jotta säkin ymmärtäisit. Esim. jos on väkivaltainen puoliso, joka toistuvasti hakkaa kumppaniaan. Jos hakattu puoliso sanoo annan anteeksi, se ei tarkoita sitä, etteikö hakattu puoliso voisi pelätä milloin tulee taas hakatuksi ja kokea ahdistusta. Jos et tätä ymmärrä, et halua ymmärtää.

[QUOTE="mämämä";28646076]No näin just. Taidat olla aika nuori, ja tullee vielä olemaan vaikeaa elämässä jos ei osaa antaa small talk -neuvojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ihan itse tämän juttusi perusteella mokasit ja olit asiaton, ja anoppi oli ihan oikeassa kun suuttui älähdyksestäsi.[/QUOTE]

Ei kai ap mitään älähtänyt, vaan pyysi, että saisi paistaa rauhassa makkaransa. Eikä tämä ollut ongelma. Anoppihan jatkoi raivoamalla asioista, jotka eivät edes liittyneet aloittajaan. Ja taustalla on sellaistakin, että anoppi on ajanut aloittajan pois kotoaan, yrittänyt estää naimisiin menoa ym.

Ymmärrän sikäli, että oma appeni on samanlainen kontrolloija. Eikä myöskään kestä esim. uhmaikäisen kiukuttelua.

No olit kyllä aika tyly tohon makkaranpaisto-ohjeistamiseen. Itse olisin sanonut että aha, ai niinkö, ja vaihtanut puheenaihetta. Ja tehnyt sitten joko omalla tai anopin tyylillä. Enkä mitään kivahdellut, että "saanko paistaa rauhassa!"
Muutenkin, hirvee sota. "Ei sulla oo oikeutta puhua mun tunteista!" Naurettavaa! Anopillakin löi yli, mutta niin kyllä sullakin.

Olisit vaan myöntänyt, että olit loukkaantunut ja tuohtunut, kun selvästi kerran olit, anoppi sen huomasi. Etkä alkanut valehtelemaan, että "ei mulla mitään ongelmaa ole muuta kuin että just puhut tunteistani, johon sulla ei oo oikeutta" - sulla ilmiselvästi on ongelma anoppisi kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ikää oli?;28646153:
No olit kyllä aika tyly tohon makkaranpaisto-ohjeistamiseen. Itse olisin sanonut että aha, ai niinkö, ja vaihtanut puheenaihetta. Ja tehnyt sitten joko omalla tai anopin tyylillä. Enkä mitään kivahdellut, että "saanko paistaa rauhassa!"
Muutenkin, hirvee sota. "Ei sulla oo oikeutta puhua mun tunteista!" Naurettavaa! Anopillakin löi yli, mutta niin kyllä sullakin.

Peesi. Luulen etta ap. on hyvin nuori tai hyvin herkkanahkainen. Anopit tykkaa neuvoa, omanikin, kuuntelen hymyillen ja teen sitten aivan omalla tavallani ;).

• Tykkää
Reactions: __Maarit__

Yhteistyössä