kuppiasiaa

• Viestiketjun aloittaja cilla
  • Ensimmäinen viesti
cilla
Pakko hehkuttaa! Hankin Lunette-kuukautiskupin ja olen nyt kokeillut sitä yksien menkkojen ajan. En aio enää koskaan vaihtaa tamponeihin tai siteisiin. Ihana vapaus, tyhjennys 2-3 kertaa vuorokaudessa, voi käyttää öisin, ei haise, ei roskaa, ei ohivuotoja tai tihkumista, voi urheilla, uida ja saunoa, voi käyttää alusta loppuun, ei erikokoisia siteitä ja ph-suojia kassin pohjalla pyörimässä. Alkuun oli vähän kömpelöä laittaa kuppia paikoilleen ja poistaa, mutta parissa päivässä opin tekniikan. Suosittelen lämpimästi. Paras ostos pitkään aikaan.

Sinianna
Täälläkin on iloinen Lunetten käyttäjä. Tammikuussa hankin kupin ja olen todella tyytyväinen. Cillan mainitsemien hvyien juttujen lisäksi kylppärin kaappiinkin tuli lisää tilaa:) ja rahaakin säästyy.

aurinko
Neppi: tai sit just ei-hyvä runsaissa menkoissa... nimimerkillä kokemusta on. pitää tyhjentää yhtä usein kuin vaihtaa tamponia, eikä voi olla varma milloin hulahtaa yli jolloin seuraa varsinainen ve-s/r-iputous. eli yritän jatkaa harjoittelua taas ensikuussa mooncupillani, koska haluaisin oppia sitä käyttämään luontoystävällisyyden takia.

SK
Saa hehkuttaa mutta en voi olla kanssa hehkuttamatta. Se varmaan onkin TOISEKSI paras vaihtoehto. Paras on hormonikierukka ja pääsee koko kuukautisista eroon. Ei tarvita kuppeja eikä kippoja eikä kuukautisia muista enää maailmassa olevankaan.

Mulla ei ole vuotoja ollut kuuteen vuoteen ollenkaan. Todellinen rahansäästö ja mukavuus. Kohta on vaihdettava uusi ja taas mennään 6-7 vuotta eteenpäin.

kuntalainen
Mä olen kans nyt kolmen menkan ajan käyttänyt kuppia ja ihan mieletön tuote! Eka kerta meni opetellessa, tuli läpi, kun ei ollut kunnolla paikallaan (kannattaa tarkistaa kunnolla, että on täysin ympyränä sisällä). Nyt menee jo ihan rutiinilla, eikä kyllä millään saa palaamaan entiseen. Ihmettelen, että miksi tuo on niin tuntemattomana pysynyt kapistus, kun on niiiiin hyvä.

\s
Elelen onnellista luomuelämää enkä näkisi siinä paljoa järkeä asentaa hormoonikierukkaa ihan vain päästäkseni kuukautisistani. Mulla on todella lyhyet ja niukat menkat. Vuoto kestää kolme päivää, joista kahtena pidän kuppia, kahdesti vuorokaudessa tyhjentäminen riittää ja kolmantena pikkuhousunsuojaa.

Näin niukalla vuodolla on tampooni usein epämiellyttävä ja jos pitää kauan, alkaa haisemaan. Kuppia olen käyttänyt nyt kolmisen vuotta ja yksi sen monista hyvistä puolista on se, että se ei ala haista. Haittapuolena mainitsisin sen, että itselläni se herkistää kivuille.

ranne kipeänä
Minulla kanssa oli Lunette nyt ekaa kertaa kokeilussa. Paikalleen laiton kanssa ei mitään ongelmaa, mutta pois otossa sitäkin enemmän. Ei puhettakaan että saisin kupin pohjasta kahdella sormella otteen ja síten voisin tasata paineen. Yritin painaa sormella kuppia lyttyyn, monta kertaa siinä onnistumatta. Ähisin kyykyssä kylppärin lattialla, yritin vetää antennista kuppia alemmas yms. Jossain vaiheessa onnistuin paineen tasaamaan ja sitten sainkin kupin helposti pois. Käytin kuppia kolmena päivänä peräkkäin ja nyt on ranne ihan turkasen kipeä siitä epätoivoisesta paineen tasauksesta. Oisko tähän hyviä vinkkejä?

SK
Enpä osaa sanoa hormonikierukan tämän päivän hintaa kun omani on laitettu reilut 6 vuotta sitten mutta ens kuussa vaihdetaan. Ja siihen saa kelan korvauksen, kun lääkäri laittaa että runsaisiin kuukautisiin. Minulle itse ehdotti, että laittaa niin vaikkei olekkaan koskaan ollut runsaita kuukautisia. Silloin omavastuu oli 70 euron luokkaa, nyt ehkä tuplasti??

Pitää laskuissa ottaa huomioon, että muita kustannuksia ei tule myöskään ehkäisystä sitten 6-7 vuoteen. Veikkaan, että halvin vaihtoehto.

Armada
Sekin voi auttaa, että annat kupin aueta jo ennen kuin se on kokonaan sisällä, eli pohjaa on vielä ulkopuolella, ja sitten työnnät auenneena syvemmälle. Niin kupin ei pitäisi kiivetä kovin ylös.

Sella
Kuppi ei pääse tipahtamaan emättimestä ollenkaan, sillä sen toiminta perustuu alipaineeseen. Jos alipainetta ei poistaessa saa tasattua, niin kupin poisotto on vaikeaa ja tuskallista, joten itsekseen se ei sieltä ulos tule. Ja synnyttäneille suositellaan isompaa kuppia, tosin suomalaisessa Lunetessa ei ole kuin yksi koko ja sen on muihin merkkeihin verrattuna se isompi ja sopii kaikille.

Yhteistyössä