Kuparikierukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Copper"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Copper"

Vieras
Haluaisin kuulla teidän käyttäjien kokemuksia kuparikierukasta. Itse tosiaan suunnittelen ihan vakavissani sen laitattamista.

Olen siis yhden lapsen saattanut tähän maailmaan sektiolla. Sektionhan ei pitäisi vaikuttaa tuohon asiaan millään tavalla, vaikka siitä onkin aikaa vasta nelisen kuukautta.

No joka tapauksessa tuo kuparikierukkahan on ns. pidemmän aikavälin juttu. Onkohan se kuinka ehdotonta pitää sitä sen viiden vuoden ajan? Mitä jos haluammekin toisen lapsen jo parin vuoden kuluttua?

Mutta hei kertokaas kaikenlaisia käyttäjäkokemuksia! Kertokaa kierukan laitosta, poisottamisesta, ehkäisytehosta, vaikutuksista kuukautisiin sekä muista huomattavista muutoksista ja asioista.

.. laittaminen ei juuri tuntunut. Otin tosin kipulääkettä ohjeistuksen mukaan ennen asennusta. Vuodot ovat ehkä hiukan runsastuneet ja kierto hiukan lyhentynyt. Pois sen saa kun vaan haluaa - ei tartte viittä vuotta käyttää.

En ottanut mitään kipulääkettä ennen laittoa. Vähän vihlaisi asetettaessa. Minulla on herkät limakalvot ja verta alkaa tulla aina papa-kokeessakin vähän. Kierukan laitossa verta tuli tulvimalla. Side tuli hetkessä täyteen ja tulvi yli. Olisi pitänyt varautua pyyheliinalla tai yösiteellä.

Muuten olen ollut oikein tyytyväinen kuparikierukkaan. Vuoron määrä ei lisääntynyt, mutta piteni parilla tuhrupäivällä. Kierukan olemassaoloa ei edes huomaa. Kierto on lyhentynyt pari päivää.

Mul on ollu kuparikierukka kohta kaksi vuotta. Ihan ok on. Hieman on koko ajan sellaista verensekaista vuotoa, mutta ei häiritsevässä määrin. Mitään tulehduksia ei ole tullut.

Asettaminen vähän nipisti, mutta ei sattunut sen kummemmin kuin papan otto.

Ehkäisyteho ei ilmeissesti ole mitään huippuluokkaa mutta meillä on toiminut.

Monissa kunnissa ensimmäisen kuparikierukan saa ilmaiseksi ja sen voi poistattaa milloin haluaa.

Mulle laitettiin kuparikierukka tammikuussa, asennus tuntui vähän inhalta, mutta ei siis kuitenkaan sattunut ja oli tosi nopeasti ohi.
Menkat oli täysin normaalit, kunnes jäivät tulematta. Nyt sitten mennään rv 16+

Eli suosittelen kuparikierukkaa lämpimästi, mikäli haluatte lisää lapsia. Jos ette, en voi suositella. Meillä se hoiti siis ehkäisyn peräti tammikuu-maaliskuu välisen ajan... että silleen.

Mulla oli kierukka aavistuksen oli 5 vuotta. Juuri kesäkuussa otettiin pois, kun toinen lapsi haaveissa.
Laitettiin aikoinaan ehkäisyn takia lapsen syntymän jälkeen mut myös lievittämään runsaita vuotoja ja kuukautiskipuja. Koko aikana ei tietookaan vuodoista eikä kipujakaan, paitsi parina kuukautena juuri ennen poistoa. Taisi teho loppua siihen viiteen vuoteen mun kohdalla.
Laitto ei muistaakseni tuntunut mitenkään pahalta, särkylääkkeen otin ennakkoon varmuuden vuoksi. Posottokaan ei ollut kamalaa, ehkä laittoa enemmän tuntui. Suosittelen kyl! Itsellä ajatuksena et kun ja jos toisen lapsen saan, niin laitan uudestaan.

Yhteistyössä