Kuollut orkidea heräsi henkiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hepsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hepsku

Vieras
Minulla on ollut vuoden kuollut orkidea ruukussa... älkää kysykö miksi :D Ollut verhon takana piilossa ja meillä on ollut raksaamista ym, niin on kukka parka jäänyt hoitamatta täysin.

Kuitenkin, nyt on lähtenyt varresta vihertämään ja kaksi isoa lehteä tullut, että miten tämä on mahdollista?

Pitää kysästä meidän 6-vuotiaalta, että onko hän käynyt antamassa kukalle vettä viime aikoina?

Pieni ihme :o)

"Minä elän", ajatteli pieni, hylätty orkidea ja pinnisti kaikki voimansa puskeakseen vaaleanvihreän verson julmaan ulkomaailmaan.

"Uskon ihmisiin ja heidän hyvyyteensä, joku minua vielä joskus hoitaa", orkidea hymyili hiljaa itsekseen, luottavaisena.

mulla kävi samoin. en oo mikään viherpeukalo joten tulee kasteltua harvoin kukkia, suosin viherkasveja. minun orkidea puotti kukkansa kesä-heinäkuussa. nyt joulukuussa alko puskemaan uutta vartta ja nyt 2 kaunista kukkaa :) kuulemma jos "juuret" pysyy vihertävinä niin on elossa, vihreet lehdet ei meinaa mitään. meillä kukat tottuneet että vettä saa yhtä usein kuin autiomaassa..

Mitä jos ne KUKKAvarret on leikattu pois, osaako se tehdä uudet ja kukkia taas?

Mun orkku ( ;) ) tekee kyllä ilmajuuria, mutta voiko se enää kukkia kun ne kukkavarret on leikattu?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mitä jos ne KUKKAvarret on leikattu pois, osaako se tehdä uudet ja kukkia taas?

Mun orkku ( ;) ) tekee kyllä ilmajuuria, mutta voiko se enää kukkia kun ne kukkavarret on leikattu?

Kukkavarret kuuluu leikata pois kuihtumisen jälkeen.

Useimmat orkideathan ovat juuri sellaisia, että kukkimisvaiheen jälkeen menevät lepoon. Niitä ei silloin tarvitse kauheasti katsella (ei tosin välttämättä kovasti muutenkaan) ja vielä parempi, jos pääsevät vähän vilpoisempaan paikkaan levolle. Sitten ne vaan herää henkiin uudestaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:
Useimmat orkideathan ovat juuri sellaisia, että kukkimisvaiheen jälkeen menevät lepoon. Niitä ei silloin tarvitse kauheasti katsella (ei tosin välttämättä kovasti muutenkaan) ja vielä parempi, jos pääsevät vähän vilpoisempaan paikkaan levolle. Sitten ne vaan herää henkiin uudestaan :)

kaSTella.. :D

Orkidea on loiskasvi, se elää ihan miltei tyhjän päällä luonnossa, joten ei se saa vettä kun silloin kun sataa. Se tosiaan "kuolee" välillä, väärään vuodenaikaan orkideapuutarhat on surkea näky. Mutta ei mun ole kyllä ikinä hermo kestäny kattoa sitä kuihtunutta kukkaa, aina on joutunu roskiin kun on lopettanu kukkimisen, vaikka hyvin tiedän, että paras tapa tappaa orkidea on hoitaa sitä.

Yhteistyössä