kuolen nauruun kaverin perheen menosta

• Viestiketjun aloittaja jkkkkkkklkkk
  • Ensimmäinen viesti
jkkkkkkklkkk
Mun tytöllä on kaveri, nämä ovat 7. Kaverin veli 6. Vanhemmat ovat valehdelleet, että videoiden ym. Ikäraja 7 tarkoittaa että pitää olla vähintään 8. Tämä luultavasti siksi, että silloin ei katsella 7-v sallittuja elokuvia kun on se 6-vuotias...

Tämä meni pilalle tänään kun kaveri väitti mulle, että meillä on paljon kiellettyjä videoita (ikäraja 7)... näytin netistä mitä ne ikärajat oikeasti tarkoittaa. Kaveri oli aika ihmeissään. Lähti kotiin syömään.

Sen jälkeen tuli tekstaria, missä mun käskettiin olla puuttumatta heidän sääntöihin... ja että voitaisiin sopia, että jos nuo käyvät lähikaupassa tai kiskalla, niin kukaan ei ostaisi tötteröä kun heidän lapset eivät saa ostaa kuin pienemmän jätskin.

Vastasin että meidän sääntö on sellainen, että meidän lapset saa ostaa tötterön tai muun jätskin, kunhan se sopii ruokavalioon eli on laktoositon...

Aiemmin ko. perheen äiti koetti vaikuttaa koulurepun valintaan, pyörään ym. En tajua kun koulussa on kuitenkin 10-12 muutakin tyttöä eikä kaikilla voi olla samat.

Jjmm
Naapurin äiti vois lapsilleen jo vähitellen opettaa, ettei kaikki voi saada samaa. Jos 7-vuotias katselee sopivaa leffaa, saa pienempi katsoa sitä, kun täyttää 7. Joissain perheissä saa ostaa vain tikkujätskiä, toisissa tuuttia ja joissain ei kumpaakaan. Äiti tekee lapsilleen karhunpalveluksen yritäessään tunkea kaikki ihmiset samaan muottiin, johon ne ei kuitenkaan mahdu. Sitten lapsi tulee parkuen kotiin, kun joku kehtasi syödä karkkia keskiviikkona, kun äiti on sanonut, ettei kukaan saa karkkia kuin lauantaisin. :(

Vierass
[QUOTE="Hmmm";30143812]Kyllä 6 v voi katsoa K-7 elokuvia vanhemman seurassa. Eli turha sääntö ellei TV:tä käytetä jatkuvasti lapsenvahtina.[/QUOTE]
Voi katsoa, mutta ei tarvitse katsoa. Perhe voi rajoittaa katsomista halumallaan tavalla. On esim. olemassa aikuisia, jotka eivät kayso lainkaan lapsilta kiellettyjä elokuvia -ei lasten takia vaan koska ne ovat heisän mielestään sopimattomia elokuvia myös aikuisille.

"..."
Ihan hyvä periaate kaverin vanhemmilla.

Mikään ei ole v*ttumaisempaa kuin lasten kaverien vanhemmat, jotka eivät välitä. Itse haluaisin pitää ikärajoista kiinni, mutta silti lapset katsoo leffoja ja pelaa kiellettyjä pelejä kaverien luona. Mikä hemmetin järki on hommata 13 vuotiaalle k18 pelejä ja leffoja!

Vcfg
Minun nähdäkseni ap kyllä noudatti ikärajoja, mutta paljasti naapurin lapselle äidin "huijauksen" ikärajan tulkinnasta. Onko teistä ok, jos naapuri sanoo: "Älä sinäkään osta Volvoa, kun minäkään en osta. Sovitaan, että ostetaan vain Fiatit kumpikin."
Mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka määrittelee lähiympäristön toimintatavat "kun ei meilläkään saa tehdä niin".

aapeeeeeee
Meillä pidetään ikärajoista kiinni, mutta 7 v saa katsoa niitä 7-numerolla varustettuja leffoja :)

Jätskitason tavallaan ymmärrän paremmin, mutta kaverin äiti ei taas ota huomioon että allergia menee sen kauniin periaatteen yli, ettei yhdellä ole isompi jäätelö kuin toisilla.

aaappee
En olisi käynyt erikseen ikärajoista puhumaan, mutta kun kaveri tuli närkästyneenä urputtamaan mulle meidän kielletyistä videoista. Hämmennyin että miten niin ja kun hän selitti ettei mun tyttö ole 8 niin kun netti oli auki, näytin ne merkit ja luin selitykset.

Mitenkään tahallaan en siis käynyt sabotoimaan.

Jonkun kanssa oon samaa mieltä, että vanhempien kanssa voi vähän pienempi (esimerkiksi 6 v 7-vuotiaan dvd:tä) myös katsoa, mikäli on reipas muutenkin esimerkiksi äänien suhteen.

Huutelen puskista
Minun nähdäkseni ap kyllä noudatti ikärajoja, mutta paljasti naapurin lapselle äidin "huijauksen" ikärajan tulkinnasta. Onko teistä ok, jos naapuri sanoo: "Älä sinäkään osta Volvoa, kun minäkään en osta. Sovitaan, että ostetaan vain Fiatit kumpikin."
Mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka määrittelee lähiympäristön toimintatavat "kun ei meilläkään saa tehdä niin".
Tälle todella iso peesi!

aaspeee
Muistan että siinä luki 5-vuotias, voin muistaa väärin. Joka tapauksessa tästä puhuttiin kun oma tyttöni on ollut herkkä koville äänitehosteille ja hurjemmille kohtauksille kuten hyökkäykset. Ja hänestä on ollut hyvä, että 7 vuoden ikärajaa on noudatettu, vaikka aina on aikuinen katsomassa eka kerran.

Puhuin että ne ikärajat ovat syystä, just ettei käy pelottamaan tai ettei ole asioita, joita ei pienenä vielä ymmärrä. Ja kuinka joku voi äidin tai isän kanssa uskaltaa katsoa ja toinen pitää liian jännänä, vaikka ovat samanikäisiä, 6- tai 7- vuotiaita.

"ahaa"
No en ymmärrä miksi tuosta pitää ääneen kuolla nauruun. Ei meilläkään aina kaverien kanssa mene kasvatustyylit ja ajatukset yhteen, mutta välillä sovitaan kompromisseista kun lapset leikkii yhdessä. Joskus taas selitetään että noilla niin ja meillä silti näin. Ei se oikeasti ole niin vaikeaa. Laktoosittomia jäätelöitäkin löytyy muinakin kuin tuutteina.

aaasppoeee
No on noi vähän koomisia.

Laktoositonta saa periaatteessa kyllä puikkoinakin, mutta aina ei löydy kaupasta kaikkea mitä on. Ja jos löytyy, maku ei ole mieleinen. Eli mun puolesta saa ostaa sen jäätelön, minkä haluaa, kunhan on laktoositon. Ei itsestä huonon makuisen, mutta jeepa jee, se on puikko ja kaverin äidille tulee hyvä mieli :)

Laktoosivammainen
[QUOTE="ahaa";30144507]No en ymmärrä miksi tuosta pitää ääneen kuolla nauruun. Ei meilläkään aina kaverien kanssa mene kasvatustyylit ja ajatukset yhteen, mutta välillä sovitaan kompromisseista kun lapset leikkii yhdessä. Joskus taas selitetään että noilla niin ja meillä silti näin. Ei se oikeasti ole niin vaikeaa. Laktoosittomia jäätelöitäkin löytyy muinakin kuin tuutteina.[/QUOTE]

Joo löytyy, mutta varsinkin pienemmistä kaupoista ei tahdo löytyä kun tuuttia tai paria.. Joten valinnanvaraa ei juurikaan ole, ja vielä jos tahtoo sellaisen joka maistuu itselle niin aika niukat on valikoimat..
Ihme tiukkapipo on tää kaverin äiti jos pitää samanlaiset jäätelötkin olla, vaikkei toisella raasulla maha kestäis :( Vaan eihän sitä voi ymmärtää muut kuin itsekin laktoosia sietämättömät ihmiset, että miten vaikeaa on olla jos joutuu tai vahingossa syö jotain laktoosipitoista. Mun mielestä tuon ikäiselle lapselle voisi jo selittää että miksi toinen saa tuutin ja toinen ei, kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää mitä on ruokarajoitteet.

Yhteistyössä