Kuntokeskuksen lapsiparkki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juulis

Vieras
Oletteko käyttäneet hyväksenne joidenkin kuntokeskusten tarjoamia lapsiparkkeja ja jos olette, minkä ikäisiä lapsia olette hoitoon jättäneet? Helsingissä palvelu on ainakin Elixialla, jonne 4kk täyttäneen lapsen voisi jättää hoitoon salikäynnin ajaksi.

Minulla on hieman yli 4,5kk ikäinen vauva ja hänen jättämisensä parkkiin tuntuu pahalta, mutta toisaalta kärsin säännöllisen kuntoilun puutteesta. Mieheni tekee jatkuvasti ympäripyöreitä työpäiviä, eikä oikein muitakaan hoitajia ole lähettyvillä. Hoitajan palkkaaminen useampana päivänä viikossa taas on kovin kallista.

Ihan vaan kokeilet, kuinka se sopii vauvallesi, olethan kuitenkin aivan lähellä, jos homma ei onnistu. Rohkeasti vaan kokeilemaan, sitten sen näkee, jos onnistuu, niin hieno homma, jos ei, niin sitten etsit muun ratkaisun.

joo yritä vaan!
omasta tilanteesta:
kärsin urheilun puutteesta (jotain voimistelin kotona, yksin ja lapsen kanssa) 3v. meilläkään ei hoitajia lähellä, isä pitkät päivät pois. nyt lapsi on 3v ja aloitin kuntokeskuksen. lapsi osaa puhua, on omatoiminen, ymmärtää hyvin äidin tulevan pian ja mikä minusta tärkeintä, vaippoja ei enää ole...

Jos palkkaat hoitajan kotiin, joudut jättämään lapsen hoitoon paljon pitemmäksi aikaa kuin kuntokeskuksessa, koska matkoihinkin menee aikaa. Joten kannattaa varmaan kokeilla lapsiparkkia ja voithan sopia vaikka hoitajan kanssa että tulee hakemaan sinut pois salin puolelta jos lapsi vaan huutaa, tms? Ei se varsinainen kuntoilu niin kauaa kestä, etteikö hyvinkin voisi onnistua, kun ei matkoihin kuluvaa aikaa tarvitse laskea mukaan..

käyn ja vien kolmevuotiaan lapseni parkkiin siksi aikaa. Ja en kyllä jättäisi sinne yhtään nuorempaa. Nyt ennen matkaa en aijo viedä ollenkaan täpötäyteen huoneeseen jossa vauvat huutaa sittereissään, isommat riehuu räkä poskella minkä verran mahtuu. Tiedän kyllä, että flunssa voi tulla muutenkin, mutta en sitä meille mene vartavasten hankkimaan.
Kotona minäkin olen tähän asti jumpannut, eihän se aina helppoa ole ja onnistu kunnolla, mutta ihan hyvässä kunnossa olen pysynyt. Tilasin Hobby hallista itselleni sopivan treinerlaitteen, sillä veivailen vieläkin.
JA, liikun myös lapseni kanssa;lenkkeillen ja leikkien pihassa.
Eipä meilläkään hoitajaa ole jos haluaisi ilman lapsia mennä, isä tekee myös ympäripyöreitä päivä. Elämä on järjestetty niin että kaikki pyörii ja on tyytyväisiä.

Itse olen käyttänyt Finnbodyn lapsiparkkia. Käytän sitä n. 3 kertaa viikossa ja ainakin aamupäivisin on ollut tosi hiljaista, olen siis vielä kotona pian 1v täyttävän tytön kanssa. Olen ollut tosi tyytyväinen! Tyttö on viihtynyt hyvin ja äiti on päässyt jumppailemaan. En ehkä veisi parkkiin lasta, joka ei vielä osaa liikkua, koska sellainen lapsi usein sitten vaan annetaan olla oman onnensa nojassa, ellei itke (kerran näin parkissa tällaisen tapauksen). Meidän tyttö ainakin on tosi touhukas ja on saanut parkissa huomiota, en ole testannut ruuhkaisempia aikoja ja välillä kauhistuttaa, saako sieltä kaikki pöpöt, jos on flunssaisia lapsia yhtä aikaa...Mutta saa niitä pöpöjä päiväkodistakin, sitten aikanaan...

Käytin Sellon Elixian lapsiparkkia nuoremman lapsen ollessa 6kk-1,5v. Ihan hyvin toimi. Hoitajat todellakin tulevat hakemaan, jos lapsi vain huutaa tai tulee muuten ongelmia. Meidän muksulla oli muistaakseni kerran tuollainen tilanne ja kerran hakivat vaihtamaan vauvan vaippaa, mutta silloin onnistuin vielä jatkamaan treeniä operaation jälkeen. Toisaalta joillekin lapsille sopeutuminen on hankalampaa, joitakin äitejä haettiin aika usein. Lapsiparkin täyttöaste myös vaihteli, mun vakiaikaan siellä oli yleensä muutamia lapsia. Kun joskus kävin muuhun aikaan, saattoi siellä olla ihan täyttä tai toisaalta joskus meidän muksu tai muksut olivat siellä ainoat. Isompien lapsien osalta parkki oli suurelta osin videoiden katsomista, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää, koska niin he saavat isommat pysymään rauhallisina. Ja kyseessähän on kuitenkin vain lapsiparkki, ei mikään virikkeellistä toimintaa tarjoava kerho.

Meillä ei ainakaa ole kotona sellaisia tiloja, joissa pytyisi vetämään kunnon treenejä. Treeni jää kyllä turhan yksipuoliseksi, jos tekee vain niitä juttuja, joita kotona mahtuu ja pystyy tekemään ilman, että hajottaa itsensä, kämppänsä tai muiden hermot.

jotenkin viimeisestä kappaleesta tulee mieleen, että kirjoittaja pitää kotitreeniä mitättömänä.
kotona treenataan varmaan erilailla, mutta kyllä ilman laitteita ja rautaakin voi tehokkaasti treenata! ja yleensä lisäksi tulee hyvä ulkoilmassa treenaus lisäksi (mitä ei kuntosalilla tule tehtyä)!

Kyllä mulla on kokemusta ilman painoja ja lisälaitteitakin tehdystä treenistä, olenhan ohjannutkin aikoinaan erilaisia kuntojumppia. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että en pysty kotioloissa tekemään yhtä tehokasta treeniä kuin paremmissa tiloissa. Osittain kyse on varusteista, punttitreeni on vaikutuksiltaan erilaista muin ilman painoja tai pienellä lisävastuksella tehtävä harjoitus. Toisaalta kyse on tilasta, joka rajoittaa liikkeitä ja muista seikoista 8ilmanvaihfot, häiriön aiheuttaminen muille yms). KJa sitten tietysti sellainen valitettava seikka, että useimmilla on hankala saada kotioloissa itsest'ään irti. Sekä motivaation kannalta, että siksi, että ei se muksu vahtimatta siellä kotonakana voi olal tuntia. Ulkoilmatreeni taas on useimmiten ihan eri tyyppistä, eikä tuo kuntosalitreeni sitä mtienkään sulje pois. Toki ne vaikuttavat toisiinsa, ainakin itse olen joutunut esim. aktiivisimman maratontreenin aikaan muokkaamaan punttitreeniä erilaiseksi, mutat yleensä ne kyllä kuuluvat molemmat kuvaan.

Niin ja on tossa kuntoilussa toi sosiaalinenkin puoli ... Vaikka meillä on kotona punttihuone, niin en mä siellä mitään tee ... kotona levätään ja leikitään, muualla käydään urheilemassa ja jutustelemassa ;) Itse haluaisin jumppaan ... mutta en vielä (vauva 8kk) raaski jättää hoitoon ja kuntokeskuksessa jossa kävin muinoin saa parkkiin viedä vain käveleviä otuksia ...

Kiitos ajatuksia herättävistä vastauksista. Ajattelin, etten vielä raaski viedä lasta parkkiin. Jos tuossa kevään puolella, kun päivä pitenee, yrittäisi käydä läheisellä salilla myöhään illalla. Voihan sitä tosiaan kotonakin yritää jumpata, ainakin terveyttään ylläpitävästi. Mitään laitteita en lähtisi ostelemaan. Helsingissä toimii äiti-vauva -jumppa Liikkunen. Ilmoitan itseni sinne, että pääsen myös höpöttelemään muiden liikkuvien äitien kanssa.

Monissa kuntokeskuksissa on myös äiti-lapsi-jumppaa. Ajattelin mainita sen vuoksi, että itse aikanaan katsoin noita Liikkulan hintoja ja petyin, kun ne oli ihan tosi suolaisia....Kuntokeskustenki kertakäynnit on toki yhtä kalliita, mutta kk-maksuihin sitten sisältyykin ihan kaikki, lapsiparkit ja äiti-lapsi-jumpat ja jossain paikoissa on myös ns. lapsijumppia vähän isommille lapsille.

Myös Kirppanoilla on äiti-vauvajumppaa ja kehonhuoltoa pääkaupunkiseudulla (helsinki ja espoo) ja erilaisia ryhmiä myös isommille lapsille. Hinnat ei ollu musta liian kovat ja tunteja on monena päivänä viikossa http://www.kirppanat.net/

Kun esikoinen oli pieni, meillä päin ei ollut lapsiparkkeja kuntosaleilla. Niinpä sitten pyysin joululahjaksi kuntopyörän, jota on tullut poljettua vuosien varrella ahkerasti. Olen myös huutonetistä ostanut joitakin jumppakasetteja (perusjumppaa ilman varusteita).

Hyvä ystäväni on simpsakka 4 lapsen äiti ja häneltä olen saanut hyviä ohjeita arjen ja lapsielämän yhdistämisestä toimivaksi kokonaisuudeksi. Yksi hyvä vinkki on se, että treenaa yhden vuorokauden aikana vain 1-2 lihasryhmää siten, että esim. jos tänään on vuorossa käsilihakset + yläkroppa, niin ei haittaa, vaikkei olisi aikaa punnertaa jne kuin pari minuuttia, koska siinäkin ajassa saa jotakin tehtyä. Kun niitä pikkupätkiä tekee muutaman päivässä, niin kyllä siinä saa kehoa pidettyä kunnossa. Itse esimerkiksi olen päiväkävelyt ottanut kuntoilun kannalta (juossut välillä rattaita työnnellen, kävellyt rivakasti, kävellyt siten, että työnnän jalan pitkälle taakse (pepputreeniä) jne. Kun olen laittanut lapset päiväunille, niin olen äkkiä tehnyt 5-10 minuutin jumpan, jonka jälkeen olen hyvällä omallatunnolla käyttänyt loppuajan lehteä lukien, netissä surffaten tms.

Omasta mielestäni ihan kotikonsteilla (kuntopyörä, kävely, juoksu/kävelylenkit iltaisin miehen tultua kotiin, perusjumppa/kuntopiirityyppinen treeni, uintia/pyöräilyä silloin tällöin) olen saanut kunnon pidettyä hyvänä. Täydellistä kroppaa en hae, vaan ainoastaan hyvää oloa tasapainoisesti kehoa rasittamalla. Koliikkivauvan hoito jne ovat olleet raskaita, mutta pikkuisen päivän askareista nipistämällä aikaa on löytynyt. Jos ei muuta, niin vauva lattialle ja hänen viereen tekemään jalannostoja, punnerruksia jne.

Yhteistyössä