Kunnallinen perhepäivähoito VAI yksityinen perhepäivähoito?

Hintaerosta nyt sen verran että kun täällä (Jyväskylässä) selvittelin asiaa, niin kunnallisessa maksaa kalleimman maksuluokan lapsesta 233 euroa ja sisaruksesta 210 euroa. Yksityisellä kummastakin hinta olis 270 eur/lapsi.

Meidän perheen kohdalla tämä hintaero oli yksi syy siihen että halusin kunnallisen paikan, mun käsityksen mukaan yksityisissä ei ole edes mitään tulosidonnaisuutta vaan hinta on tukien kanssa se sama kaikille.

Ja tässä oli siis vaihtoehtona alle 3v ryhmä päiväkodista tai yksityinen ryhmäperhepäivähoito, molemmissa ryhmissä lapsia sama määrä.
 
kelalta saa kaikki kokopäiväiset hoitolapset yksityisenhoidon tuen perusosan 160e/kk/lapsi sekä lisäksi on mahdollisuus saada tulosidonnaista hoitolisää(saamiselle on tuloraja).

sekä kunnalta/kaupungilta saa yksityisenhoidon lisää joka on kuntakohtaista ja joka kunnassa eri suuruinen, sekä että joka kunnassa sitä ei edes saa(lisätietoja oman kunnan päivähoito toimistosta).

kokemuksesta liputan yksityisen hoidon puolesta.
olen ollut kunnalla työssä, nykyisin yksityinen hoitaja.
kunta päättää ainakin täällä meilläpäin aika pitkälle toiminnan ja rajoittaa sitä.
yksityinen voi itsenäinen yrittäjä ja näin ollen voi itse määrittää toimintansa.
minä ainakin itse tahdon palvella parhaalla mahdollisella ja joustavala tavalla vanhempia ja lapsia, mikä ei kunnallisena onnistu.
esim. kunnallisen hoitajan mentävä kesäaikana/ja aina kun 1 lapsi, varatyöhön johonkin päiväkotiin henkilökuntaa paikkaamaan vaikka olisi tulossa lapsi hoitoon, eikä sitä kysytä mitä vanhemmat tykkää, vaihtoehtoja ei anneta.

eikä yksityinen hoito ole välttämättä kalliimpaa kuin kunnan hoitokaan.
hintoja pitää kysyä hoitajalta, koska jokaisella hoitajalla voi olla eri hinnat.
yksityinen hinnoittelee palvelunsa itse.
samoin yksityisellä hoitajalla on vapaus valita ottaako vuorolapsia, iltalapsia vai vain päivälapsia, sekä vapaus valita hoitoryhmänsä ikäjakauma paremmin kuin kunnallisella.
itselläni oli yhdessä vaiheessa kunnallisena kolme alle 2v. lasta joka oli tosi raskasta, tuota en yksityisenä enää halua kokea, 2 alle 2v. on maksimi loput pitää olla isompia.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn et jos on yksityisellä ja hoitaja sairastuu niin onko siellä millainen sijaissysteemi ku kunnallisessa on varahoitopaikat. Tuli vaan eteen työkaverin kohdalla ku sairastu hoitaja ja piti jäädä terveen lapsen kanssa kotiin...
 

Yhteistyössä