Kun ystävät pelkäävät, että ryntäämme kylään!

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kukapa ei kyläilisi mieluummin itse? Sä ajattelet et on ihan ok, että toinen osapuoli on aina se, joka siivoaa talon, valmistaa tarjottavat, passaa vieraat ja jälkisiivoaa. Toinen istuksii kylässä ja nauttii valmiista,koska nyt enemmän tykkää olla passattavana kuin passata itse. Oletko kuullut koskaan vastavuoroisuudesta? Laiskurit jotka ei avaa kotiansa muille älköön myöskään tungeksiko muiden nurkkiin.



[QUOTE="mamm";22800473]jos eivät tykkää kyläilijöistä? käyvät mielummin vaikka itse?[/QUOTE]
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22800640]No sitten siellä on vain jokin tilanne meneillään ja siksi ei voi kotiin ottaa.. Ei jaksa siivota, leipoa yms.[/QUOTE]

Jos asia olisi näin, minä vastaavassa tilanteessa olisin ehdottanut muuta paikkaa tapaamiselle. Joillakin perheillä on AINA jotain kriisiä meneillään, sitä se nyt vaan on!
 
"vieras"
[QUOTE="a p";22800662]Jos asia olisi näin, minä vastaavassa tilanteessa olisin ehdottanut muuta paikkaa tapaamiselle. Joillakin perheillä on AINA jotain kriisiä meneillään, sitä se nyt vaan on![/QUOTE]

No kyllä kriisit voivat invalidisoida tuolla tavalla joksikin aikaa. Eivät kaikki vaan ole niin vahvoja. Alan kyllä nyt käsittää puheistasi, miksi kaveri ei halua kylään.
 
hm
[QUOTE="vieras";22800661]Kukapa ei kyläilisi mieluummin itse? Sä ajattelet et on ihan ok, että toinen osapuoli on aina se, joka siivoaa talon, valmistaa tarjottavat, passaa vieraat ja jälkisiivoaa. Toinen istuksii kylässä ja nauttii valmiista,koska nyt enemmän tykkää olla passattavana kuin passata itse. Oletko kuullut koskaan vastavuoroisuudesta? Laiskurit jotka ei avaa kotiansa muille älköön myöskään tungeksiko muiden nurkkiin.[/QUOTE]

sitten on niitäkin, jotka eivät tykkää myöskään istua toisten nurkissa. ja silti kokevat olevnsa erittäin sosiaalisia ihmisiä. Juttu luistaa töissä kaikkien kanssa .

Muta pitempikestoiset vieraat omassa kodissa tai itse majoittuminen toisten nurkkiin eivät vaan innosta.
sen sijaan kyläilyt kuten entisajan kyläyhteisöissä, naapurit pistäytyivät ja sukulaiset, kahvilla, se olisi kiva.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22800681]No kyllä kriisit voivat invalidisoida tuolla tavalla joksikin aikaa. Eivät kaikki vaan ole niin vahvoja. Alan kyllä nyt käsittää puheistasi, miksi kaveri ei halua kylään.[/QUOTE]

Voi olla, voi olla. Mä mietin vaan, että kyllä mä osasin tukea heitä kun asuivat lähempänä, kaivattiin apuun tuon tuostakin..ja menin, niinhän ystävät tekevät, vai? Siis minä menin ja muu perhe jäi kotiin. Haa, tuo onkin nyt se juttu, että minä olisin ehkäpä yhden lapsen kanssa tervetullut, mutta emme koko perheenä. Näin sen täytyy olla.
 
Jotkut ihmiset näyttäis olevan sellaisia etteivät halua kotiinsa liikaa "ylimääräisiä" lapsia. Minullakin ystävä, joka suoraan sanoo että olisi mukava nähdä, mutta ei kaikkien minun lasteni kanssa. Kyläkutsuun viimeksi liittyi sivumaininta, että voisin ottaa mukaan vain 1-2 lasta, koska on vähän tilaa ja kaikki eivät mahdu. Kyse siis ihan muutaman tunnin vierailuista, kun lähekkäin asutaan. Aiemmin asuivat isommassa talossa, eikä meitä silloinkaan kutsuttu, että se siitä "tilanpuutteesta" Ja lapsia kaikenkaikkiaan vain 3. Joo, silloin kun minulla ei ollut vielä lapsia, mutta hänellä kylläkin jo oli, ei tullut kuuloonkaan ettei hänen lapsensa olisi voinut tulla mukaan mihin vain. Vähemmäksi jäävät kyllä vierailut. Helpompi tavata ihmisiä, joille kaikki lapset kelpaavat. Ja heidän kanssaan sitten välillä aikuisten keskenkin.
 
"vieras"
Ehkäpä he joutuvat käyttämään monta tuntia siivoamiseen ja tarjoiluiden järkkäämiseen, ja teidän käynnin jälkeen lastenhuoneet ovat kuin pommin jäljiltä ja joka paikassa sotkua? Meilläkin on vähän rajoitettu lapsivieraita kun meno on niin raisua ja tavaroita menee joskus rikki.

Itselläkin on lapsia mutta lapsiperheiden kanssa teen mielelläni treffit vaikka puistoon ja otan eväät mukaan. Ei tartte pitää kahta siivouspäivää tapaamisen takia.
 
"vieras"
Parasta vain ottaa ei einä ja suhtautua kunnioituksella heidän päätökseensä ja tähän rajaan ja olla taas yhteydessä kun ovat siihen valmiita tai heidän ehdoillaan. Jos itse pystyt monipuolisempaan kommunikointiin, harrasta sitä niiden kanssa, jotka siihen kykenevät.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22800727]Ehkäpä he joutuvat käyttämään monta tuntia siivoamiseen ja tarjoiluiden järkkäämiseen, ja teidän käynnin jälkeen lastenhuoneet ovat kuin pommin jäljiltä ja joka paikassa sotkua? Meilläkin on vähän rajoitettu lapsivieraita kun meno on niin raisua ja tavaroita menee joskus rikki.

Itselläkin on lapsia mutta lapsiperheiden kanssa teen mielelläni treffit vaikka puistoon ja otan eväät mukaan. Ei tartte pitää kahta siivouspäivää tapaamisen takia.[/QUOTE]

Kun mä tajusin, ettei me koskaan koko perheenä olla heillä käytykään. Ja kuka pommin jäljiltä on? Emme me ainakaan, kun yleensä yhden kanssa tai yksin kävin.

Lisko puhuu asiaa, tunnistan tuosta kuvauksesta mainitsemani perheen.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22800747]Parasta vain ottaa ei einä ja suhtautua kunnioituksella heidän päätökseensä ja tähän rajaan ja olla taas yhteydessä kun ovat siihen valmiita tai heidän ehdoillaan. Jos itse pystyt monipuolisempaan kommunikointiin, harrasta sitä niiden kanssa, jotka siihen kykenevät.[/QUOTE]

Toki näin.

Mun "loukkaantuminen" helpotti jo hieman, kiitos, kun avasitte silmäni ;)
 
"a p"
[QUOTE="MInä vaan";22800795]Siis soititko heille ja ilmoitit että olette tulossa vai laitoitko tekstarin vai mitä? silläkin voi olla merkitystä miten tuon asian otta apuheeksi.[/QUOTE]

Olimme erään yhteisen ystävän synttärijuhlissa, jossa puhuimme. Emme soitelleen emmekä viestitelleet asiasta enää. Unohdettu!
 
"HEI"
itse tykkäisin että joskus joku kävisi kylässä, mutta todella harvoin menevät minun halut ja kyläilyt yksiin, aina se kyläily tulisi siihen saumaan etten ole jaksanut siivota töiden takia pitkään aikaan kunnolla, ja nyt joulun aikaan kun oli se "pakollinen" kunnon siivous ja haluaisin että ystäviä tulisi niin ei kukaan tule vaikka pyydetään :(
 
"a p"
[QUOTE="HEI";22800820]itse tykkäisin että joskus joku kävisi kylässä, mutta todella harvoin menevät minun halut ja kyläilyt yksiin, aina se kyläily tulisi siihen saumaan etten ole jaksanut siivota töiden takia pitkään aikaan kunnolla, ja nyt joulun aikaan kun oli se "pakollinen" kunnon siivous ja haluaisin että ystäviä tulisi niin ei kukaan tule vaikka pyydetään :([/QUOTE]

Tunnistan tuosta osittain itseäni, mutta jos joku on tulossa meille (oli mun fiilis mikä tahansa ja paikat sekaisin) otan joka tapauksessa pikasiivousvauhdin päälle ja toivotan tervetulleeksi. Ainut syy, jolloin kieltäydyn ehdottomasti on sairastapaukset ja kerran kuolemantapaus suvussa, oli rankkaa. Mut sen ystävät ymmärsi hyvin.

Kuules, oon mä pistäny miehen hakeen pizzoja, kun ei oo ollu mitää tarjottavaa. Ja joskus just koti ok, lapset pyjamissa hups ;)
 
"HEI"
[QUOTE="a p";22800864]Tunnistan tuosta osittain itseäni, mutta jos joku on tulossa meille (oli mun fiilis mikä tahansa ja paikat sekaisin) otan joka tapauksessa pikasiivousvauhdin päälle ja toivotan tervetulleeksi. Ainut syy, jolloin kieltäydyn ehdottomasti on sairastapaukset ja kerran kuolemantapaus suvussa, oli rankkaa. Mut sen ystävät ymmärsi hyvin.

Kuules, oon mä pistäny miehen hakeen pizzoja, kun ei oo ollu mitää tarjottavaa. Ja joskus just koti ok, lapset pyjamissa hups ;)[/QUOTE]

kyllä mekin ystävät toivotetaan tervetulleeksi vaikka ukolle siitä sitten marisenkin että huonohetki :D
voit laitella tekstaria jossain välissä kun olette palaamassa kotiinpäin jos silloin olisi parempi hetki? tai vaikka kyselet sopiiko tavata jossain kahvilassa ohimenennen tai jotain :)
 
"vieras"
Olipas jännä juttu.
Toisaalta joskus ihmiset muuttuvat, se on vaan hyväksyttävä. Itselläni on (oli) paras kaveri, joka ei sitten lopulta enää edes puhelimeen vastannut. En usko, että hänellä varsinaisesti mitään mua vastaan, mutta meidän elämät ovat vaan kulkeneet niin eri suuntiin ettei hän osaa enää suhtautua minuun samoin kuin ennen.

Onneksi maailmassa riittää ihmisiä- ja joskus vanhan kaverin voi löytää uudestaan, pitkänkin ajan jälkeen.
 
"vieras"
Vaikka kuinka olisi kyseessä hyvä ystävä, en ota vastaan ketään joka "ohiajolla" tai muuten vaan tuppautumassa yllätysvierailulle. En yksinkertaisesti avaa ovea.Ehkäpä ystäväsikin on samanlainen, että haluaa siivota, leipoa ja muutenkin henkisesti valmistautua kyläilyyn. En minä ainakaan aina ole sillä fiiliksellä, että jaksan ottaa vieraita vastaan, vaikka ihan sosiaalinen ihminen olenkin. En yksinkertaisesti halua meille ketään yllättäen tänne, kun saatan olla tukka levällään, tavarat huiskin haiskin, kalsarit jalassa, meikkaamaton pärstä, lapsilla kohta tulossa päikkäriaika tai muuten jokin projekti kesken. Kyllä meillä muutaman kerran joku tuttu on käynyt turhaan ovikelloa rimputtamassa, mutta enpähän ole ovea avannut.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22801111]Vaikka kuinka olisi kyseessä hyvä ystävä, en ota vastaan ketään joka "ohiajolla" tai muuten vaan tuppautumassa yllätysvierailulle. En yksinkertaisesti avaa ovea.Ehkäpä ystäväsikin on samanlainen, että haluaa siivota, leipoa ja muutenkin henkisesti valmistautua kyläilyyn. En minä ainakaan aina ole sillä fiiliksellä, että jaksan ottaa vieraita vastaan, vaikka ihan sosiaalinen ihminen olenkin. En yksinkertaisesti halua meille ketään yllättäen tänne, kun saatan olla tukka levällään, tavarat huiskin haiskin, kalsarit jalassa, meikkaamaton pärstä, lapsilla kohta tulossa päikkäriaika tai muuten jokin projekti kesken. Kyllä meillä muutaman kerran joku tuttu on käynyt turhaan ovikelloa rimputtamassa, mutta enpähän ole ovea avannut.[/QUOTE]

Yllättäen onko sinusta 2kk:n varoitus? Siis jos luit koko ketjun, 2 kk oli aikaa orientoitua kyläilyymme, jota ei koskaan tullutkaan.
 

Yhteistyössä