[QUOTE="vieras";27270651]Täällä kanssa yksi ylianalysoija. Oletko koskaan miettinyt (hih, olet varmasti, olethan ylianalysoija) mistä tuo ylianalysointi kumpuaa? Onko se sitä että sinut on lytätty jos olet tehnyt päätöksiä itse ja pelkäät että et osaa päättää oikein? Onko omat halut tai mielipiteet vähätelty?
Mulla se on linkittynyt täydellisyyden tavoitteluun ja haluun hallita elämää. Uskon, että jossain määrin, mutta vain jossain määrin, kyse on myös naisen kasvamisesta äidiksi. Esim. stressaan ja analysoin hirveästi jotain tilannetta että olikohan se juomalasi baarissa puhdas vai ei. Etten vaan saa jotain tautia sieltä. Tämä liittyy ehkä alitajuisesti siihen että haluaa pysyä ns. "puhtaana" jotta äitinä ei vahingoita sikiötä tai jälkikasvuaan muutenkaan. Eli liittyy elossa ja terveenä säilymiseen jollakin tavalla. Lisäksi analysointi on ihan kivaakin joskus. Sen vastapainoksi mm. urheilua, kavereita ja viihdettä niin menee ihan hyvin.

[/QUOTE]
On, olen miettinytkin tätä aikaisemmin. Tosiaan pelkään etten osaa itse päättää oikein, pelkään että teen/sanon väärin.
Äitini oli kasvattajana vähän paniikki-persoona, yhden päivän mahakipu oli hänestä varma merkki umpisuolentulehduksesta ja piti juosta milloin mistäkin syystä lääkäriin.
Minusta on kasvanut ylivarovainen, sairauksia pelkäävä nainen.
Ja perfektionismi liittyy myös vahvasti, mitään ei saisi väärin tehdä jne.
Onhan se joskus kivaa mutta myös välillä ärsyttävää.