Kun tuli jutuksi huumeet ja alkoholi... Ratsastus tappaa varmemmin, kuin ekstaasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Sama hallituksen ylin tiedonantaja totesi aiemmin, että extacynappi on huomattavasti vaarattomampi kuin aspiriini.

Miksei olisi?

Aspiriinilla voi minusta saada hengen, ekstaasinapilla (siis laadukkaalla jne.) luultavasti ei.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miksei olisi?

En tiedä essoista yhtään mitään, joten on huono kommentoida. Muutaman kerran olen tuntenut itseni hieman ulkopuoliseksi essoreiveissä ja varsinaista kosketuspintaa koko genreen ei oikein ole.

Ulkopuolisen silmin se kyllä näyttää paremmalta kuin normi baarimeno, mutta voin todeta, että koen itseni ulkopuoliseksi myös "seduloissa".

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Onko kuolleiden määrä suhteutettu harrastajiin?

Ei tietoa...

Mutta uskon, että esson käyttäjiä löytyy ratsastajia enemmän. Bile-käyttäjiä lienee aika tavalla, ainakin, mikäli median luomaan kuvaan on lainkaan uskominen.

En tiedä essoista yhtään mitään, joten on huono kommentoida. Muutaman kerran olen tuntenut itseni hieman ulkopuoliseksi essoreiveissä ja varsinaista kosketuspintaa koko genreen ei oikein ole.

Ulkopuolisen silmin se kyllä näyttää paremmalta kuin normi baarimeno, mutta voin todeta, että koen itseni ulkopuoliseksi myös "seduloissa".

Yhtä ulkopuolinen minäkin olen. Mutta spekulointi on helpointa juuri ulkoa päin.

Onkohan tässä vaiheessa korrektia todeta, että minä kyllä ratsastan?

Minä en... Olen allerginen hevosille. Mutta lapseni kyllä ratsastavat. Pitäisikö minun nyt siirtyä metyylifenidaatista ekstaasiin?

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Pitäisikö minun nyt siirtyä metyylifenidaatista ekstaasiin?

Onko niillä jotain tekemistä keskenään? Aiemmin ainakin vaihtoehtona tolle oli anfetamiini.

Ei suoranaisesti... Mutta dekstroamfetamiinia (?) myös käytetään. MF on tavallaan kyllä vastaavaa tavaraa, vaikuttaa stimuloivasti, eli pitää minut rauhallisena. :whistle:

Deksamfetamiini ei ole muistaakseni korvattavien lääkkeiden listalla, siksi MF on suositumpi...

Mutta tuskin ekstaasi-reseptiäkään ja Kela-korvauksia saa. Ratsastamiseen taas voi saada terapia-lähetteen.

Ja viina tappaa enemmän kun syöpä, mutta silti jos jollain on syöpä, kaikki on kauhuissaan, mutta jos joku on alkoholisti, sille lähinnä naureskellaan. (Ja viina liittyy usein myös niihin Keittiksen mainitsemiin parisuhde kuolemiin)
Kaikenkaikkiaan viina tappaa ja aiheuttaa paljon enemmän vaurioita kun laittomat huumeet, mutta koska se on laillinen, sitä ei vaan jotenkin nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja viina tappaa enemmän kun syöpä, mutta silti jos jollain on syöpä, kaikki on kauhuissaan, mutta jos joku on alkoholisti, sille lähinnä naureskellaan. (Ja viina liittyy usein myös niihin Keittiksen mainitsemiin parisuhde kuolemiin)
Kaikenkaikkiaan viina tappaa ja aiheuttaa paljon enemmän vaurioita kun laittomat huumeet, mutta koska se on laillinen, sitä ei vaan jotenkin nähdä.

Viina lisäksi aiheuttaa syöpää...

Mitenkään ei voi olla tilastoitu, että suhteessa enemmän ratsastuksen harrastajia ja kokeilijoita kuolee enemmän kuin huumeiden käytäjiä tai kokeilijoita, koska missään tilastossa ei ainakaan satunnaiset ratsastajat näy. Sen sijaan huumeidenkäytön satunnaisiakin kättäjiä näkyy tilastoissa, kun ovat joutuneet sairaalahoitoon tai vastaavaan.

ja minä en usko tähän alkuunkaan. ratsastuksessa tapaturmat johtuu osaamattomuudesta, puutteellisesta varustuksesta ja kansssaihmisten typeryydestä esim.liikenteessä. monta vaaratilannetta olen liikenteessä kokenu hevosen kanssa sen takia kun etenkin isoilla ajoneuvoilla ajavat ei tajua että vois vaikka sattua jotain. toinen hyvä esimerkki on moottorikelkkailijat ja mopoilijat. hevonen ei tajua että tuon kaltasen ajoneuvon päällä on ihminen. ja tädit jotka menee koiransa kanssa pusikkoon rapisemaan "ettei hummat vaan säikähdä". eihän hevonen tajua mikä sielä puskassa on jos se ei näe sitä mikä aheuttaa rapinan. esijerkkejä on monta. kerran oon päälleni pudonnut, otsa piti kursia kasaan mutta vieläkään en ole kuollu. eikä kukaan muukaan joiden tiedän harrastavan ratsastusta.

huumeiden käyttämisestä voi syyttää vain omaa tyhmyyttään. näitä kahta ei voi verrata keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Ja sit tosiaan ne muut huumeiden tuomat lieveilmiöt, joita tässä ei varmaan tarvi alkaa luetteleen edes.... Ratsastuksen mukana ei tule muita lieveilmiöitä kuin satunnainen paskakikkare, joka tarttuu saappaan pohjaan tallireissulla! :)

sä unohdit nyt ne kärpäset jotka kesällä muuttaa autoon asumaan heti kun avaan oven tallin pihassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja lol :):
Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Only and Original-:
kerran oon päälleni pudonnut, otsa piti kursia kasaan mutta vieläkään en ole kuollu.

En tiedä ketään, jota olisi pitänyt huumeiden takia kursia

niitähän just on.. kun ei voikkaan maksaa huumevelkojaan niin lähdet joko lappu varpaassa tai oot kasaan kursittavana sairaalassa.. yleisempi taitaa olla tuo lappu varpaassa-ilmiö.

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Only and Original-:
yleisempi taitaa olla tuo lappu varpaassa-ilmiö.

Se on kyllä totta. Meillä on täällä todella paljon huumekuolemia verrattuna muuhun eurooppaan, joten voi olla niin, että suomessa on vaarallisempaa käyttää huumeita kuin ratsastaa.

Huumekuolemista ja muutenkin.
Suomessa on noin seitsemän kertaa enemmän huumekuolemia kuin Unkarissa, Slovakiassa, Bulgariassa, Tsekeissä ja Ranskassa.

Suomessa on noin 3,5 kertaa enemmän huumekuolemia kuin Puolassa, Alankomaissa ja Latviassa.

Suomessa on noin 2 kertaa enemmän huumekuolemia kuin Italiassa, Romaniassa ja Belgiassa.

Suomessa on noin puolet enemmän huumekuolemia kuin Kyproksella, Ruotsissa, Kreikassa, Saksassa ja Maltalla.

Suomessa on enemmän huumekuolemia kuin Liettualla, Slovenialla ja Portugalilla.

Itävallan kanssa ollaan tasoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja näillä mennään:
Huumekuolemista ja muutenkin.
Suomessa on noin seitsemän kertaa enemmän huumekuolemia kuin Unkarissa, Slovakiassa, Bulgariassa, Tsekeissä ja Ranskassa.

Suomessa on noin 3,5 kertaa enemmän huumekuolemia kuin Puolassa, Alankomaissa ja Latviassa.

Suomessa on noin 2 kertaa enemmän huumekuolemia kuin Italiassa, Romaniassa ja Belgiassa.

Suomessa on noin puolet enemmän huumekuolemia kuin Kyproksella, Ruotsissa, Kreikassa, Saksassa ja Maltalla.

Suomessa on enemmän huumekuolemia kuin Liettualla, Slovenialla ja Portugalilla.

Itävallan kanssa ollaan tasoissa.

Sitä kuvitellaan, että kieltämisen johdosta julkisen käytön puute olisi sama, kuin käyttöä olisi vähän tai ei ollenkaan. Sitä on perstuntumalla hankala käsittää, että pienessä Helsingissä on ihan kappalemääräisestikin enemmän kovien huumeiden käyttäjiä kuin huomattavasti suuremmassa Amsterdamissa. Kun taas katsoo muita rikostilastoja, niin ymmärtää Helsingin todellisen ongelman.

Yhteistyössä