Kun teini valehtee perheen hajalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
”Sosiaalipäivystäjä XXX hyvää päivää. Soittelen teille kertoakseni, että lapsenne on ollut yhteydessä hätäkeskukseen. Hän kertoi puhelimessa pelkäävänsä olla kotona ja on nyt ulkona eikä halua enää palata kotiin. Mikä tilanne teillä kotona nyt on?”

Ensimmäinen ajatus oli, että en enää jaksa. Nyt en vain enää jaksa. Teini oli hyvävointisena ja rauhallisena omassa huoneessaan. Aiemmin oli toki käynyt ulkona kävelemässä. Mutta oli tullut kotiin jo ennen puhelua ja ilmeisen tyytyväisenä loikoilemassa sängyllä.

Ei tämä ollut ensimmäinen kerta. Valehtelu, kiristäminen ja manipulointi. Opettajia, kavereita ja omaa perhettä kohtaan. Ystävyyssuhteet ovat kaikki internetissä. Niitä hyviä ystäviä, jotka tukevat kaikessa. Kuten karkaamisessa kotoa, hätäpuheluiden soittamisessa ja loputtomissa suunnitelmissa, joiden toteutus on ehto sille ettei koko perhe saa kasaa ongelmia niskaansa.

Vuosien aikana olen toistuvasti ollut yhteydessä kuraattoriin, opettajiin. Lasta tutkitaan, kuunnellaan ja apua haetaan useasta eri paikasta. Yhteensä 4 eri toimijaa sekä vanhemmat säännöllisesti mukana miettimässä mikä vikana. Syy on aina selvä, teinin mielestä: vanhemmat rajoittavat puhelimen/netin käyttöä, eivät anna matkustaa yksin kauas tapaamaan netissä tavattuja ihmisiä. Vanhemmat vaativat menemään kouluun. Vanhemmat vaativat siivoamaan huoneensa. Eivät osta kalliita merkkivaatteita ja järjestä ostosreissua Lontooseen. Eivät osta riittävän kalliita puhelimia. Eivät hanki tvtä ja tietokonetta omaan huoneeseen. Nyt viimeisin syy on se, että kotona maalataan ja tapetoidaan seiniä. Sellaisessa talossa ei voi asua kun se häiritsee.

Vanhemmat eivät tuoneet kesken työpäivänsä rahaa tikkariin. Teini varasti sen ja jäi kiinni. Vanhemmat eivät päästäneet discoon valehtelun, tottelemattomuuden ym vuoksi. Teini karkasi sinne. Kun asiasta yritettiin puhua, karkasi uudelleen. Yhden tällaisen nettikaverin kanssa päättivät karata kauas junalla, kahville toisten tuntemattomien kavereiden kanssa. Ei tietoa tai rahaa tulla takaisin, yöpaikasta jne. Tuntematon iso kaupunki ja 30 astetta pakkasta keskellä talvea. Kun haettiin takaisin 400 km päästä, soitti hätäkeskukseen. Halusi kiireellistä sijoitusta lähelle uusia ystäviä. Kun vanhemmat eivät muuten päästä kavereiden luo.

Mitä teini sitten haluaa? Koulukotiin. Perhekotiin. Pois kotoa. Siellä saa iPadin. Nuoret saavat matkustaa viikonloppuisin ystävien luo yksin, ympäri Suomea ilman rajoituksia. Ei tarvitse siivota, vaikka ei tee sitä nytkään. Ei tarvitse käydä koulua. Ei tehdä läksyjä. Saa juoda. Saa polttaa. Saa bilettää.

Jokaisen kerran jälkeen olemme istuneet lastensuojelun palaverissa. Kohdallemme on osunut mahtavia sosiaalityöntekijöitä, jotka osaavat kertoa suoraan perhekotien arjesta. Netin vaarallisuudesta ja ihmisten kyvystä olla mitä tahansa siellä. Mutta. Jokainen kerta on tiennyt oman maailman ja elämän romahtamista. Poissaoloja töistä, sillä palaveriin on mentävä, oli se klo 14 tai klo 10. Oman elämän suunnitelmien romuttamista. Itkua, surua ja ahdistusta. Pelkoa siitä, että kestääkö enää oma mielenterveys ja pelkoa siitä, että menettää oman lapsensa, vaikka tietää, että pois joutuminen olisi teinin traumaattisin kokemus. Jokainen kerta on merkintä papereihin. Olemme järjestelmässä. Se on siellä aina. Vanhemman sana vastaan teinin sanaa. Lopulta ajatus siitä, että onko todella nauhoitettava kodin tapahtumat 24h/vrk, jotta joku uskoisi sinua. Ja ääretön huoli siitä, että tytär ei saa oikeaa apua. Koska jatkuvalla soittelulla ja ilmoituksilla huomio kiinnittyy perheeseen ja vanhempiin eikä siihen, joka apua tarvitsisi.

Mitä teinin elämä sitten on? Aamuisin herätetään kouluun. Jos herättäminen epäonnistuu, on vanhemman syy, koska toimi väärin/liian myöhään. Mutta kouluun on ajettava 3km/5 minuutissa. Aiemmin ei voi lähteä, asiasta kerran mainittiin ja sanottiin, että on vaarallista ajaa niin kovaa. Samana iltapäivänä istuimme palaverissa, teini oli kuraattorin avustamana ollut yhteydessä sos.toimeen. Koulussa nukutaan tunnilla, räplätään puhelinta. Ei tehdä läksyjä. Pitäisi saada osallistua koulun käyntiin kuulokkeet korvilla, muuten ei voi keskittyä. Tosin edes pienryhmä tai yksilöopetus ei auta. Opettajat eivät jaksa valehtelua. Koulun jälkeen on oltava rahaa herkkuihin, muuten voi olla riski, että varastaa. Siitähän vain seuraisi jälleen uusi palaveri. Kotona ei syödä. Ei tarvitse. Iltaisin voi katsella tvtä, olla netissä jne. Kun ei tarvitse unta. Tosin ammattilaisten sitä kysyessä aina menee nukkumaan klo 22.

Mitä vanhempana sitten toivoisi? Apua teinille tietysti. Uskoa on moniammatillisuuteen ja vapaat kädet annettu kaikille toimijoille keskustella keskenään, kunhan vain teinin etu on. Jokaisessa palaverissa on istuttu. Haettu kotiin, selvitelty. Muutettu kaikki muutettavissa oleva, että kotona olisi hyvä olla. Vanhemmat eivät enää tiedä miten olla parisuhteessa, koska kaikki tavat häiritsevät teiniä. Nyt ei taida enää olla mitään parisuhdetta. Ei ongelmat, palaverit tai edes tasapainoilu ole se pahin. Vaan valehtelu. Ja se ettei siihen puutu kukaan. Siitä puhutaan, mutta siihen ei puututa. Sosiaalitoimi on todennut ettei kodissa tai olosuhteissa ole huolta. Vaan teini tarvitsee apua. Mutta. Verkostoituminen mitä kummallisemmissa ryhmissä jatkuu. Elämä on teinilla vain netissä. Se on todellisuutta. Siihen ei sovi muu elämä. Ja sitä ei saa rajata.

Voi kun osaisi auttaa...

Onko lapselle tarjottu perhekotipaikka tms? Ymmärrän että vanhempana on vaikea "luovutta". Mutta jos lapsi oikeasti joutuisi pois kotoan, paikkaan jota jostain syystä ihannoin, voisi mieli alkaa oikeasti muuttua?

[QUOTE="miw";30767607]Voi kun osaisi auttaa...

Onko lapselle tarjottu perhekotipaikka tms? Ymmärrän että vanhempana on vaikea "luovutta". Mutta jos lapsi oikeasti joutuisi pois kotoan, paikkaan jota jostain syystä ihannoin, voisi mieli alkaa oikeasti muuttua?[/QUOTE]

Siis emme ole avohuollossa. Tukitoimet eivät siis ole toistaiseksi käytettävissä. Ja teini on todella herkkä. Kotona yksin oleminen kammottaa, öisin palaa valo kun piemä pelottaa. Tuijottaa toisaalta kaikki kauhuleffat, vaikka kiellämme. Kännykästään katsoo.

On kolme syytä miksi en haluaisi sijoittaa lasta:
1) pelkään hänen luisuvan lopullisesti ei-toivottuun seuraan, riskiryhmässä eksyä päihde ym porukoihin tuolla loputtomalla angstilla
2) jos kokemus on riittävän traumaattinen, mikä enää riittää sen korjaamiseen
3) siihenhän hän on kaikella tällä tähdännyt. Koko ajan. Jos sijoitus olisikin hänen "unelmansa täyttymys", millaisessa helvetissä asuisimme sen jälkeen jos se purettaisiin? Eihän sijoituksen syy voi olla teinin oma halu?

En tiedä miten enää keksisi mitään toimivaa ratkaisua. Toisaalta, kukaan ei tässä perheessä pian voi hyvin jos enää edes voidaan hyvin. Joten olisiko perheen voinnin kannalta ratkaisuna sijoitus? Ei vain tahtoisi luovuttaa...

Onko lapsellesi tarjottu esim. terapia-apua? Eihän tuo enää terveeltä kuulosta. Olin itse myös äärimmäisen hankala yläasteikäisenä, kunnes mut ohjattiin juttelemaan koulupsykologin kanssa ja sain lopulta lähetteen eteenpäin. Diagnoosiksi sain kaksisuuntaisen mielialahäiriön, ja lääkkeet tasoittivat ihan perseellään ollutta mielensäätä sen verran, että pääsin lukioon ja uloskin hyvillä papereilla. (:

Mitä te sitten teette kun saatte tietää siitä että teini on varastanut tai soittanut turhaan häkeen tai käyttäytynyt koulussa huonosti? Mitä seuraamuksia siitä teinille tulee? Onko teillä muita lapsia?

Läheltä samankaltaista tapausta seuranneena suosittelen lapsen sijoittamista... Ainakin lähipiirini teinissä tapahtui huomattava muutos, kun sai ammattilaisilta tukea ja kunnon auktoriteetti astui ohjaksiin.

Mitä te sitten teette kun saatte tietää siitä että teini on varastanut tai soittanut turhaan häkeen tai käyttäytynyt koulussa huonosti? Mitä seuraamuksia siitä teinille tulee? Onko teillä muita lapsia?

Kun varasti: sai arestia, ei saanut olla kylillä itsekseen ja sen varastelevan kaverin kanssa tuli hajurakoa pari kuukautta. Joutui myös käymään myymälänjohtajan juttusilla varastelun vuoksi ja maksamassa itse varastamansa tuotteen.

Häkeen soittelusta: toistaiseksi olemme me vanhemmat joutuneet selvittelemään. Periaatteessa teiniä ei uskota, mutta joudumme käymään useamman keskustelun mitä on tapahtunut. Olen miettinyt tulevassa palaverissa ehdottaa, että poliisi jututtaisi teinin turhista soitoista.

Koulukäyttäytyminen: puhelinta rajoitettiin ja menoja, mutta nyt on käsketty antaa teinin kantaa itse vastuunsa koulumenestyksestä. Siis läksyjä ei tee kun "vanhemmat ei osaa auttaa", ei valmistaudu kokeisiin kun "äiti ei selvittele milloin kokeet". Valehtelun vuoksi ei saa mennä luokkaretkelle ellei vanhempi lähde mukaan ja arvaatteko kelle "nakki napsahti". No, äiti lähtee.

On muita lapsia.

Mullekin tuli mieleen että psykologilla käynti olisi varmasti paikallaan tai monta käyntiä. Hän ehkä sais nuoresta irti sen mikä on ongelmien ydin, kaiken taustalla. Jotain oireiluahan tuo selvästi on ja nykyinen apu ei riitä.

Onko lapsellesi tarjottu esim. terapia-apua? Eihän tuo enää terveeltä kuulosta. Olin itse myös äärimmäisen hankala yläasteikäisenä, kunnes mut ohjattiin juttelemaan koulupsykologin kanssa ja sain lopulta lähetteen eteenpäin. Diagnoosiksi sain kaksisuuntaisen mielialahäiriön, ja lääkkeet tasoittivat ihan perseellään ollutta mielensäätä sen verran, että pääsin lukioon ja uloskin hyvillä papereilla. (:

Teini ohjattiin useampaan kertaan kuraattorille, kouluterkkarille ym ihan meidän vanhempien toimesta. Nyt on psykologin tutkimuksia tehty. Tuloksia ei psykologi kerro kun ei kuulema ilman teiniä niistä voi puhua. Myös somatiikan tutkimuksia edessä lähinnä vain siksi ettei jäisi mitään huomaamatta. Kaiken tämän keskellä teinin saama apu on keskittynyt lähinnä siihen, että selvittelevät onko syytä sijoittaa lasta tai yms. Eli kun alkaa käymään jossain, pian terapeutti on alkuun mukana teinin jutuissa. Sitten tulee vanhempien "kuuleminen" ja yhteispalaverit. Kun muut osalliset ja me vanhemmat sitten avataan teinin kertomia, terapeutit yleensä toteaa ettei mt-ongelmaa ole vaan kyseessä on peli tms. hankala murrosikä ja yritys saada asiat toteutumaan omien tavoitteidensa mukaisesti.

Sen mitä tosta luin niin ei sen käytös niin outoa ole vaan aika tavallista. Kiero se on ja manipuloi mutta se sitä on tyttöjen kanssa. Mun mielestä sun pitää tehdä selväksi että sulle ei valehdella päin naamaa ja että siitä otetaan yhteen mutta kaikessa muussa olet lapses tukena tapahtui mitä tapahtui. Voi olla että se pahenee ja pääset sen kanssa milloin mitäkin syytöksiä kuuntelemaan mutta siellä tärkeintä on aina pitää tyttös puolta!! Kukaan muu ei sitä tee ja et voi jättää sitä yksin kaikkea vastaan. Teidän välit paranee kun olet sen tukena ja kun se huomaa sen se alkaa puhumaankin sulle touhuistaan kun ymmärtää että äiti on aina tukena ja tietää miten toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;30767698:
Mullekin tuli mieleen että psykologilla käynti olisi varmasti paikallaan tai monta käyntiä. Hän ehkä sais nuoresta irti sen mikä on ongelmien ydin, kaiken taustalla. Jotain oireiluahan tuo selvästi on ja nykyinen apu ei riitä.

Psykologilla käy/on käynyt.

Kyllä mä luovuttaisin ja lopettaisin yrittämästä. Antaisin sen mitä niin kovasti haluaa.

Mun sisko oli tuollainen. Mikään ei auttanut. Ei mikään! Jouduttiin laittamaan perhekotiin.. Siellä sitten sai elää sitä unelma elämäänsä, ja vasta 26v tajusi mitä elämässä oikeasti halusi.. Aina pienestä pitäen ongelmatapaus, ja sitä jatkui ihan aikuisiälle saakka. Mikään ei sille riittänyt.

Mä ymmärrän kyllä että kyse on omasta lapsesta, mutta.. Välillä on vain nostettava kädet pystyyn. Se voi olla hyväkin asia.

[QUOTE="alkup.";30767684]Kun varasti: sai arestia, ei saanut olla kylillä itsekseen ja sen varastelevan kaverin kanssa tuli hajurakoa pari kuukautta. Joutui myös käymään myymälänjohtajan juttusilla varastelun vuoksi ja maksamassa itse varastamansa tuotteen.

Häkeen soittelusta: toistaiseksi olemme me vanhemmat joutuneet selvittelemään. Periaatteessa teiniä ei uskota, mutta joudumme käymään useamman keskustelun mitä on tapahtunut. Olen miettinyt tulevassa palaverissa ehdottaa, että poliisi jututtaisi teinin turhista soitoista.

Koulukäyttäytyminen: puhelinta rajoitettiin ja menoja, mutta nyt on käsketty antaa teinin kantaa itse vastuunsa koulumenestyksestä. Siis läksyjä ei tee kun "vanhemmat ei osaa auttaa", ei valmistaudu kokeisiin kun "äiti ei selvittele milloin kokeet". Valehtelun vuoksi ei saa mennä luokkaretkelle ellei vanhempi lähde mukaan ja arvaatteko kelle "nakki napsahti". No, äiti lähtee.

On muita lapsia.[/QUOTE]

Tolla tavalla sä tuhoat sun välit siihen. Se että rankaiset sitä päälle ei johda mihinkään muuhun kuin huonompaan ja kohta tapahtuu varmaankin katoaminen. Tiedän kokemuksesta nämä asiat ja jos et usko mua niin vituilleen menee kaikki. Vituilleen menee varmasti muutenkin moni asia mutta ei sentään ihan kaikki. Mulla on ton yhden kanssa meneillään jo vaihe jossa se suostuu ajattelemaan jonkun ammatin opiskelemista mutta sen pitää edelleenkin olla vapaaehtoista ja sitä itseä kiinnostavaa. Pakottamalla saadaan vain paljon huonoa aikaan ja jotenkin tän yhteiskunnan pitäisi muuttua siinä paljon.

Kun pieksäminenkin on laitonta, niin joku hyvä työleiri kuulostaisi sopivalle. Tai matka maailman ääriin vapaaehtois(eli tässä tapauksessa pakko-)työhön köyhimpiin slummeihin. Näkisi, että kaikki mitä hänellä on, etuoikeus jota tulisi arvostaa.

Mun sisko oli tuollainen vielä hieman pahempi vielä teini-iässä. No hänet huostaanotettiin ja mitä siitä seurasi, hyvin epätasapainoinen nuori aikuinen joka myy itseään rahasta.

Mä olin myös tuollainen. Olin kuukauden perhekodissa sitten takas kotiin. Kukaan ei saanut mua silloin puhumaan mistään eikä kukaan oikestaan kuunnellutkaan. Mitä siitä seurasi, vakavasti masentunut nuori joka päätyi teholle itsemurhayritysten takia. Lopulta kieltäydyin menemästä kotiin ja sossu hankki mulle oman asunnon. Löysin upean miehen jonka kanssa olemme nyt naimisissa ja lapsiakin on.

Näiden kokemusten perusteella älä missään nimessä anna lasta sijoitettavaksi vaan hanki kunnollista terapiaa psykiatrin kautta.

Kuulostaa siltä että liikaa on annettu periksi ja teini on oppinut manipuloimaan teitä. Miksi sen sitten haluaa tehdä onkin asia erikseen.

Kannattaako hänen antaa tuhota koko perhe? Mun mielestä ei. Pyytäkää soskalta että huostaanottavat teinin. Perhe saa rauhan ja teinikin saa sen mitä luulee haluavansa. Voi olla että perhe/koulukodissa ajautuu huonoon seuraan, mutta niinhän toi on tehnyt jo nyt. Jos haluaa rikoksia/muita typeryyksiä tehdä niin varmasti etsii samanhenkistä seuraa oli missä vaan.

Tai kysykää edes oisko mahdollista saada hänet psykiatrian osastolle muutaman viikon tutkimusjaksolle, tällöin myös osaston henkilökunta näkis teinin toiminnan eikä olisi enää pelkästään teidän puheet teinin toimista.

Toki myös noi "ammattilaisten" toimet on ollut riittämättömiä, niinkuin hyvin usein tuntuu olevan. Tilanne saattais olla aivan toinen jos teini ois ajoissa saanut riittävästi apua. Joskin sitä ois itsekin pitänyt painokkaasti vaatia.

Siltä kuitenkin vaikuttaa että te ette tilannetta saa paranemaan. Jolloin jää vain valinta :teinin terrorisointi vai muun perheen rauha?

Ensinnäkin vaikka kuinka rakastat ja huolehdit teinin vuoksi nii muista muut lapsesi.
Onko oikein heitä kohtaan tuo? Entäpä miehesi ja parisuhteenne?
Joitakin ei vaan voi auttaa vaan heidän pitää itse tahtoa muutosta. Jos ei ole psykiatrinen osastojakso mahd.niin antakaa mitä haluaa. Eli muualle sijoitus.
Teini on selvästi oppinut ettei mitään vastuuta ole mistään ja luonteeltaan hyvin itsekäs yksilö. Aika ja tyhmyydet joitakin herättää mutta esim.omaa sisartani ei edes raskaus ja vankilatuomio hätkäyttänyt. On saanut rahaa, tukea, omistusasunnon ilmaiseksi ilman juoksevia kuluja ja mikään ei riitä! Kaikki on silti huonosti ja muut "lannistaa" kun emme tee kuulemna tarpeeksi. Se rikkoo muut henkisesti. Isäni on itsemurhan yrityksestä ollut jo hoidossa ja ero edessä. Yhden jo aikuisen lapsen vuoks. Mieti haluatko samaa teille??

Alkuperäinen kirjoittaja täh.;30768187:
Siis miten niin ei psykologi kerro tuloksia?? :O Minkä ikäisestä teinistä oikein on kyse?

Nuorilla on aikamoinen itsemääräämisoikeus. Hyvä, että on edes mennyt sinne psykologille. Nuorella on oikeus kieltäytyä sinne menemästä, pitää olla aika huonossa kunnossa tai itsetuhoinen, että voi määrätä pakkohoitoon. Jos nuori kieltää kertomasta, niin silloihan psykologi ei voi kertoa. Väliin huostaanotto voi olla ainoa mahdollisuus saada jotain tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täh.;30768187:
Siis miten niin ei psykologi kerro tuloksia?? :O Minkä ikäisestä teinistä oikein on kyse?

Vaitiolovelvollisuus. Psykologi saa kertoa vain teinin luvalla, tai mikäli uskoo teinin olevan itselleen tai muille vaarallinen.

Minusta kyllä kannattaisi antaa kokeilla sitä elämää siellä laitoksessa. Voihan se olla, että pentu tokenisi hyvin nopeasti, kun huomaisi, että itse asiassa kotona oli helevetin hyvä asua. Voisi olla sellaista shokkihoitoa.
Minusta tuntuu, että olette vanhempina tehneet jo kaikkenne. Ei pidä enää antaa perheen kärsiä yhden takia. Olisihan se lomaa teillekin. Ehkä, tai sitten et osaa rentoutua ja ajatella, että nyt joku muu auttaa välillä tyyppiä.

Voi ap miten tuttua tekstiä! Tiedän niin tarkkaan miltä susta tuntuu, sen syyllisyyden, sen tuskan, sen pelon ettei vanhempia uskotakaan vaan mennään mukaan teinin valheisiin, sen häpeän kun teini kertoo kaikille kauhujuttuja siitä miten sitä pidetään kotona kellarissa vankina, tai yökaudet pakkasessa ilman vaatteita jne. Ja kun mikään näistä ei ollut totta.

Meillä tuo vaihe kesti vuoden verran, sen jälkeen helpotti. Meillä pelastukseksi muodostui tätini, jonka luokse kauas pois ystäväpiiristään teini pakotettiin kesäloman ylitse. Syksyllä kotiin palasi järkiintynyt lapsi, ja nuo ajat olivat muisto vain.

Minulla oli aivan samat pelot kuin sinullakin, kun mietin että luovutanko ja annanko teinin laitokseen. Olen tyytyväinen, että saimme järjestettyä asian toisin. Olisiko teillä samankaltaista mahdollisuutta?

Yhteistyössä