Kun täytitte 18v, poistitteko vanhemmiltanne käyttöoikeudet pankkitiliinne/tileihinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen vm-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole hajuakaan, onko heillä mitään oikeuksia minun tiliini, pankki on lähetellyt monen moneen otteeseen aina uusia tiliehtoja vuosien saatossa, tilin nimikin on muuttunut moneen kertaan siitä säästökirjasta, mikä se alunalkaen oli. En myöskään tiedä onko minulla vielä oikeudet vanhempieni tiliin, sain ne vähän alle 18 vuotiaana, enkä ole kysellyt, onko ne poistettu. Aikaa tuosta on reilut 20 vuotta.

Olen 41 v ja jokaiseen omaan tiliini ja jopa tallelokerooni on äidilläni ja miehelläni käyttöoikeus (muttei nettitunnuksia). Ihan vain siltä varalta, että sekä minulle että miehelleni sattuisi jotain ja olisimme vaikkapa sairaalassa toimintakyvyttöminä.

Alkuperäinen kirjoittaja PriitPraat:
No kyllä. En halunnut että joku muu näkee tilitietoni esim. mihin käytän rahani.

Samoin! Mulla äiti vielä oli pankissa töissä ja samassa pankissa jossa mulla tilit. Kun nuorempana muutin kotoa pois, niin kävi aina urkkimassa tilejä ja sitten soitti ja valitti, kun taas olen tuhlannut tahojani. Sanaakaan sanomatta itseasiassa lopetin koko tilit ja avasin eri pankkii uudet. Eräänä päivänä äitini soitti kiukkusena, että miksi olen sulkenut tilit ja miksen hänelle ole mitään kertonut. Sitäpä sai sitten miettiä.

Olen lähempänä 30 ja huomasin vasta hiljakkoin että vanhemmillani on vielä käyttöoikeudet tiliini. En ole koskaan vain törmännyt asiaan ja on jäänyt, joten heillä sitten vielä hetken aika on. Olen kyllä nyt poistamassa niitä.

Eikös se mene automaattisesti niin, että kun lapselle avaa tilin, siihen on käyttöoikeus huoltajilla, kunnes lapsi täyttää 18. (Meidän piti vaan lasten tileistä palauttaa molempien allekirjoittama lappu, että kumpi tahansa saa yksin käyttää tilejä, muuten molempien pitäisi olla paikalla. Kun siis avasin ne yksin.) Eli oletan, ettei käyttöoikeutta yli 18-vuotiaan tiliin tarvitse poistaa, kun ei sitä ole, jos ei ole erikseen liitetty.

Yhteistyössä