Kun saisi nukkua edes yhden yön...

  • Viestiketjun aloittaja poing
  • Ensimmäinen viesti
poing
Kahteen vuoteen en ole nukkunut yhtään täyttä yötä/aamulla tarpeeksi pitkään. Ensin piti juosta raskauden takia vessassa, sitten syntyi lapsi, joka luonnollisesti valvotti. Tosi pitkään oli yövalvomisia, ja jos joku kerta lapsi oli hiljaa, heräsin tarkistamaan, onko se hengissäkään. Nyt olen sitten taas vessassajuoksuvaiheessa ja esikoinen siirtyi samalla heräämään vielä 2 tuntia normaalia aiemmin. Plääh. Puolentoista kuukauden kuluttua syntyy toinen vauva ja sama souvi jatkuu.

Mä en onneksi ole mitenkään määrättömän väsynyt, mutta juuri sitähän tekisi mieli, mitä ei saa. Eli juuri nyt mun tekisi mieli nukkua yö heräämättä välillä ja nukkua niin pitkään kuin nukuttaa... No, ainahan haaveilla saa?
 
"Sonia"
Tietääkö joku, onko Kelan Hakaniemen toimipisteen ovessa postiluukkua, johon hakemuksen liitteet voisi jättää? Oon päivät yksin vauvan kanssa, niin olisi helpompaa käydä jättämässä liitteet iltaisin, kun toimisto on jo suljettu. :)

Google mapsilla yritin zoomailla katunäkymää, niin näytti siltä, ettei osoitteessa olisi samanlaista postilootaa kuin esim. Kampissa.
 
"kuku"
[QUOTE="Sonia";23471996]Tietääkö joku, onko Kelan Hakaniemen toimipisteen ovessa postiluukkua, johon hakemuksen liitteet voisi jättää? Oon päivät yksin vauvan kanssa, niin olisi helpompaa käydä jättämässä liitteet iltaisin, kun toimisto on jo suljettu. :)

Google mapsilla yritin zoomailla katunäkymää, niin näytti siltä, ettei osoitteessa olisi samanlaista postilootaa kuin esim. Kampissa.[/QUOTE]

:LOL:
 
"vieras"
tuohon nukkumiseen vastaan... oletan että sinulla on jonkinlainen miehenpuoliskokin siellä, joten etkö ole voinut pyytää häntä apuun noiden heräämisten suhteen. ymmärrän toki että jos sinun pitää päästä vessaan niin nni ei sille mitään voi mut ennen tuota vessa vaihetta.

ei ole hyvä jos äiti väsyy liikaa
 
"vieras"
Saisitko sä lapsen yökylään vaikka mummolle? Oletan, että lapsi on jo yli 1-vuotias, joten sen ikäisen olis jo ihan hyväkin olla välillä jonkun muun läheisen, kuin äidin kanssa. Jos mummoja ei ole, niin sinuna lähtisin vaikka hotelliin tai kaverille yöksi nukkumaan. Akut täytyy saada ladata ennen toista vauvaa.
 
poing
Mulla on mies, joka kyllä osaa hoitaa lasta. Ongelmana on se, että häntä eivät herätä villit hevosetkaan kesken unien. Olen välillä yrittänyt, mutta ehdin hoitaa lapsen ainakin viidesti jo siihen mennessä, kun saan ukon ravisteltua edes sen verran hereille, että tämä ymmärtää puhetta. Kerran olen meinannut soittaa jopa ambulanssin, kun luulin ukon saaneen jonkin sairaskohtauksen, kun sitä ei saanut hereille, ja toisen kerran pakotin verikokeisiin, mutta kaikki arvot ovat ok. Miehestä ei ole apua siis kuin päivisin.

Mummoista kumpikaan ei ole uskaltanut (?) ottaa lasta, nyt olen menossa lapsen kanssa pääsisäisenä eli pari viikkoa ennen laskettua aikaa mummolle yökylään näyttämään mallia... Silloin meidät on kutsuttu kokeilemaan yökyläilyä yhdessä, että lapsen voisi sitten jättää sinne, kun lähdetään miehen kanssa laitokselle toista hakemaan. Olettaen nyt, että olen edes raskaana enää silloin, edellinenkin kun syntyi etuajassa.

Pläääääh.
 
"vieras"
Me tehdään niin, että mä heräilen öisin kun kestän katkonaista unta miestä paremmin (ja mies ei herää vauvan itkuun ellei sitä ole jatkunut kauan). Mahdollisuuksien mukaan mies nousee aamulla vauvan kanssa kun olen imettänytt (6-8 aikaan) ja mä nukun sen jälkeen niin pitkään kun nukuttaa. Jos vauvalle tulee nälkä sillä aikaa kun nukun, mies antaa pullosta maitoa. Yksi yö koitettiin niin että mies heräsi ja juotti pullosta, mutta mies oli ihan silmät ristissä ja mä heräsin ja valvoin niin kauan että kuulin vauvan jatkavan uniaan. Mulle on pääasia, että saan edes joskus nukkua pitkät unet ilman että tarvii tehdä mitään siinä välissä (vessassa ja juomassa on kyllä pakko käydä, mutta menen jatkamaan unia jos nukuttaa), mutta ihan sama ajottuuko se yöhön vai aamuun.
 
poing
Esikoinen ei koskaan suostunut edes pullolle, kakkosen kanssa ajattelin yrittää, josko rintamaito pullosta sopisi tiukan paikan tullen, silloin voisin minäkin nukkua joko illasta tai aamusta tuohon "vieraan" esittämään tyyliin. Jos on yhtään tuuria, esikoinen alkaa nukkua yönsä ihan hyvin, nyt jo sujuu mukavasti. Ja jos isä voisi tosiaan ottaa aamuvuoroja, se olisi kyllä luksusta :) Ajattelin muutenkin, että isä saa opetella nukuttamaan vauvan, esikoinen kun on oppinut, että minä nukutan hänet. Siinä kohtaa se maitopullo olisi tosi kiva juttu, jos se suinkin onnistuu.
 
"Olivia"
No niin... Sitähän se tahtoo olla. Itsellä esikoinen 3,5 v ja kuopus 1 v 3 kk, enkä oo montaa kokonaista yötä nukkunut sen jälkeen kun esikoinen syntyi, enkä ainakaan tarpeeksi pitkään aamulla. Mutta kohta pääsen 2 yön reissuun miehen kanssa, mummot tulee muiden sukulaisien kanssa hoitamaan, ja arvatkaas vaan, aionko NUKKUA PITKÄÄN AAMULLA. :D
 
...
Vähistä rahoistani olis valmis antamaan euron jos toisenkin parin yön kokonaisista unista..

Aina ei vaan onnistu :(

Koita jaksaa sinäkin, ehkä parin vuoden päästä jo saamme nukkua.
 
Voi voi kun näitä asioita mietittäisiin ennen kuin raskaudutaan uudestaan noin pian. Enkä tarkoita nyt vain sinua, vaan ylipäätään väsyneitä äitejä, joilla on lapset pienellä ikäerolla.

Sinulla kuitenkin on isovanhemmat saatavilla, joten kehottaisin ehdottomasti viemään esikoista sinne hoitoon ja yökylään jo ennen kuin vauva tulee taloon.
 
poing
Mulla on vielä lippu korkealla ja virtaakin jäljellä :)

Mutta juu nou, jos kauppa on kiinni ja kotona ei ole suklaata, sitä tekee mieli! Mulle suklaan roolia esittää nyt aamu-unet. Monella on asiat huonommin, joskin toivon kyllä ihan tosissanikin, että kakkosesta tulee simppelimpi nukutettava, että mummot uskaltaisivat ottaa yökyläilijöitä edes silloin tällöin.
 
järki käteen!
Nyt revit sen miehenkuvatukses heräämään todellisuuteen! Kyllä se osaa herätä jos vaan asennoituu siihen, että hän herää lasta hoitamaan ja SINÄ saat nukkua. En ymmärrä alkuunkaan tällaisia asetelmia perheissä, että vielä nykyaikana mies on kuin lapsi eikä ota vastuuta yhteisen lapsen hoitamisesta, myös ÖISIN! Eri asia oli silloin ennen vanhaan mutta nyt sentään eletään 2000-lukua. Jotkut miehet tarvii enemmän patistusta tai suorastaan vaatimista. Vaadit omia oikeuksiasi saada NUKKUA! Onko teillä toista huonetta jossa voisit nukkua vähintään yhden tai kaksikin yötä putkeen ja niin pitkään kuin nukuttaa? Mies hoitaa lapsen. Älkää olko niin alistuvia tuollaisille miehille vaan pitäkää huolta itsestänne ja puolistanne. Jokaisen on saatava unta tarpeeksi ja lapsi on teidän YHTEINEN. Sinullakin on siis oikeus uneen!
 
"alma"
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen!;23472543:
Nyt revit sen miehenkuvatukses heräämään todellisuuteen! Kyllä se osaa herätä jos vaan asennoituu siihen, että hän herää lasta hoitamaan ja SINÄ saat nukkua. En ymmärrä alkuunkaan tällaisia asetelmia perheissä, että vielä nykyaikana mies on kuin lapsi eikä ota vastuuta yhteisen lapsen hoitamisesta, myös ÖISIN! Eri asia oli silloin ennen vanhaan mutta nyt sentään eletään 2000-lukua. Jotkut miehet tarvii enemmän patistusta tai suorastaan vaatimista. Vaadit omia oikeuksiasi saada NUKKUA! Onko teillä toista huonetta jossa voisit nukkua vähintään yhden tai kaksikin yötä putkeen ja niin pitkään kuin nukuttaa? Mies hoitaa lapsen. Älkää olko niin alistuvia tuollaisille miehille vaan pitäkää huolta itsestänne ja puolistanne. Jokaisen on saatava unta tarpeeksi ja lapsi on teidän YHTEINEN. Sinullakin on siis oikeus uneen!
Täsmälleen samaa mieltä! Ei sen äitiyden tarvitse ollaa niin rankkaa ja vaikeaa. Kun kerran lapsi on yhdessä hankittu, niin kyllä se yhdessä hoidetaankin. Meillä tehtiin niin, että minä heräsin vauvan kanssa alkuyöstä, ja aamuyöllä hoitovastuuta vaihdettiin. Hyvin nopeasti kyllä opimme heräämään sillä "omalla vuorolla", ja kääntämään kylkeä toisen hoitovuorolla. Tällä systeemillä molemmat sai ainakin 4h katkeamatonta unta.
 
poing
Mun pitäisi keksiä tapa herättää ukonturjake ilman, että pitää pelästyttää lapsikin siinä samalla. Lapsettomien vuosien aikana jouduin pari kertaa tuota herättelemään, kokeilin yhtä sun toista kattilankansien yhteenhakkaamisesta alkaen. En tiedä, herättäisikö edes palohälytin miehen?

Sen verran mies on ehdollistunut, että herätyskello saa häneen liikettä aikansa piipitettyään. Mutta silloin untakin on tietysti koko yön verran takana. Uskon, että on vaikea ymmärtää tuon miehen unenlahjoja, olen joskus ollut ihan hiton vihainen hänelle, kun luulin, että hän on vain piruuttaan nukkuvinaan.

Lapsi ei onneksi saanut montaakaan monen tunnin huutokohtausta öisin edes ihan pienenä, yhden kerran muistan, kun noin 1,5h huudon jälkeen mieheen tuli eloa.

Joka tapauksessa isompi alkaa olla yökyläilyiässä (täyttää kaksi) joten ainakin pääsen tarpeen tullen keventämään, kunhan vain äitini uskaltautuu sitä yökylähommaa kokeilemaan. Uusi vauva nukkuu tietysti päivisinkin, joten ainakin isyys- ja kesälomien ajan mies saa viihdyttää isompaa, että saan päikkärit.
 
"vieras"
Niin tuttua, itse en ole nukkunut 5.5v kokonaista yötä :(. Ensin raskaana ollessa en saanut nukkuttua, sitten lapsi joka heräili PALJON ja sitten kun se lopultas helpottui niin olin niin tottunut heräämään että herään yhä. :( Unilääkkeitä kokeiltu, mutta eivät saa unta kestämään koko yötä.
 
poing
[QUOTE="vieras";23473195]Niin tuttua, itse en ole nukkunut 5.5v kokonaista yötä :(. Ensin raskaana ollessa en saanut nukkuttua, sitten lapsi joka heräili PALJON ja sitten kun se lopultas helpottui niin olin niin tottunut heräämään että herään yhä. :( Unilääkkeitä kokeiltu, mutta eivät saa unta kestämään koko yötä.[/QUOTE]

Kurjaa. Silloin saa kyllä olla tosi väsynyt, että unirytmi on noin muuttunut. :hug:
 

Yhteistyössä